Må dit barn rejse sig fra bordet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. februar 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
MorDk skriver:

jeg tænker bare at det er meget godt at lærer ens børn at man venter på hinanden og "nyder" maden sammen. Nogle er 5 min om at spise andre 20 min. men når man spiser sidder man sammen som familie. (det gør vi) Men hvis 1 altid rejser sig så straks man er færdig er der ikke meget hygge over middagen. Jeg ville da blive skuffet hvis min mand eller en gæst rejste sig efter 5 minutter for nu er han/hun mæt og har andet at tage sig til. Det giver ingen mening i min verden. Det behøver jo ikke at være en kamp at få børnene til at blive ved bordet. Nogle gange kommer det helt naturligt. De dage hvor ungerne evt. er trætte og uoplagte jamen så er der andre "regler". Selvom vi har regler og retningslinier herhjemme er det ikke ens betydende med at der ikke finde flexibiltet 

Men der er stor forskel på om end mand/gæst rejser sig eller end barn.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2014

*Pingvinen*

Muhmi skriver:

Ja det var da egentlig en spændende debat som vi kan tage her istedet for i den anden debat

Skal dit barn blive siddende ved bordet om aftenen eller må barnet løbe ud og lege / sætte sig ind og se fjernsyn / andet? mens I sidder og spiser?

Hvor gammel synes du et barn skal være før man begynder at lære barnet at blive siddende ved bordet indtil alle er færdige?

Herhjemme er Silas snart 3 år og vi er den sidste måneds tid begyndt at insistere på at han bliver siddende ved bordet. Ikke tvinge ham med skrig og skrål, men bede ham om at finde noget han kan beskæftige sig med mens vi andre spiser færdig. Dette er begyndt at fungere super godt og vi synes faktisk at vi får meget mere ud af aftensmads-tiden fordi vi sidder der alle sammen.

Silas er i en periode lige for tiden hvor han ikke spiser særlig meget om aftenen og er derfor hurtigt færdig og da det faktisk er det eneste tidspunkt i løbet af en lang dag uden ham, så vil vi rigtig gerne bruge den med ham. Så vi føler at vi mister endnu mere tid med ham, hvis han bare løber afsted og finder på noget andet at lave.

Vi mener jo også at han skal blive siddende fordi han ligeså godt kan lære det nu, som senere og hvor vil det være vidunderligt at komme til et selskab hvor ens barn bliver siddende (på sin vis) mens vi alle sammen spiser Selvfølgelig skal de have lov at lege når de er sammen med fætrene og kusinerne men det vil da alligevel være dejligt at have et høfligt barn. Det er da i hvert fald sådan jeg er blevet opdraget

Nå hvad er jeres mening om det?

Nu har jeg/vi store børn på 9, 14 og 16 år.
Men de har aldrig måttet rejse sig og har nok heller ikke haft behovet, da vi jo altid har spist sammen ved bordet, fra de har været ganske lille og har sat i højstol.
Ingen problemer med at de ville rende rundt osv, for det ville vi ikke have. Når vi spiser, sidder vi alle ved bordet til vi alle er færdige. Vi snakker, fortæller, spørger, nu debatere vi og har meninger der bliver hørt osv osv.
Vores aftenmåltid er dagens eneste måltid, hvor vi sidder sammen også er vi sammen.

Anmeld

6. februar 2014

Lrm

Muhmi skriver:

Ja det var da egentlig en spændende debat som vi kan tage her istedet for i den anden debat

Skal dit barn blive siddende ved bordet om aftenen eller må barnet løbe ud og lege / sætte sig ind og se fjernsyn / andet? mens I sidder og spiser?

Hvor gammel synes du et barn skal være før man begynder at lære barnet at blive siddende ved bordet indtil alle er færdige?

Herhjemme er Silas snart 3 år og vi er den sidste måneds tid begyndt at insistere på at han bliver siddende ved bordet. Ikke tvinge ham med skrig og skrål, men bede ham om at finde noget han kan beskæftige sig med mens vi andre spiser færdig. Dette er begyndt at fungere super godt og vi synes faktisk at vi får meget mere ud af aftensmads-tiden fordi vi sidder der alle sammen.

Silas er i en periode lige for tiden hvor han ikke spiser særlig meget om aftenen og er derfor hurtigt færdig og da det faktisk er det eneste tidspunkt i løbet af en lang dag uden ham, så vil vi rigtig gerne bruge den med ham. Så vi føler at vi mister endnu mere tid med ham, hvis han bare løber afsted og finder på noget andet at lave.

Vi mener jo også at han skal blive siddende fordi han ligeså godt kan lære det nu, som senere og hvor vil det være vidunderligt at komme til et selskab hvor ens barn bliver siddende (på sin vis) mens vi alle sammen spiser Selvfølgelig skal de have lov at lege når de er sammen med fætrene og kusinerne men det vil da alligevel være dejligt at have et høfligt barn. Det er da i hvert fald sådan jeg er blevet opdraget

Mit barn på snart 3 får lov at gå fra bordet!

men når han bliver lidt ældre skal han helt sikkert lære at holde bord skik!!

han forstår det ike helt endnu, så vi tager en dag af gangen, til han forstår meningen lidt bedre!!

Anmeld

6. februar 2014

Bare gæst

God debat. Jeg er egentlig i samme situation som TS. Min datter er også lige knap 3 år gammel og vi prøver også at lære hende at man må rejse sig når alle er færdige. Hvis hun er færdig med at spise og begynder at blive en anelse utålmodig, kan hun få en bog eller et puslespil og sidde med. Det fungerer meget godt.

Jeg bliver dog godt gal når min mands søster kommer og spiser. De har en søn på 6 år. Han har ikke lært denne regel/skik eller hvad man nu kan kalde det. Han får så lov til at gå ligeså snart at han ikke kan spise mere, også selvom han ikke har spist op. Det får min datter til at skubbe maden fra sig fordi at hun så også vil ned og lege. Hvad siger man så til hende ? "Nej, fætter må godt, men du skal spise op først". det kan man jo ikke.. :/  Der tænker jeg, at børn bør vente med at rejse sig når alle børn er færdige med at spise. Os voksne bliver jo bare siddende og snakker ..  

Anmeld

6. februar 2014

Aabye

Muhmi skriver:

Når vi bare er hjemme og kun er os (altså ungerne, deres far og jeg) så har jeg intet problem med at de smutter fra bordet når de er færdige med at spise.. De skal dog spørge om lov til at rejse sig. 

Når vi derimod har gæster, eller vi er ude hos familie og venner og spise, så skal de blive siddende medmindre at værten giver dem lov til at rejse sig fra bordet.. Her skal de dog igen spørge pænt, og de skal sige tak for mad inden de spørger om lov til at rejse sig.

Herhjemme fungerer den metode ganske glimrende.

Anmeld

6. februar 2014

lineog4

Bare gæst skriver:

God debat. Jeg er egentlig i samme situation som TS. Min datter er også lige knap 3 år gammel og vi prøver også at lære hende at man må rejse sig når alle er færdige. Hvis hun er færdig med at spise og begynder at blive en anelse utålmodig, kan hun få en bog eller et puslespil og sidde med. Det fungerer meget godt.

Jeg bliver dog godt gal når min mands søster kommer og spiser. De har en søn på 6 år. Han har ikke lært denne regel/skik eller hvad man nu kan kalde det. Han får så lov til at gå ligeså snart at han ikke kan spise mere, også selvom han ikke har spist op. Det får min datter til at skubbe maden fra sig fordi at hun så også vil ned og lege. Hvad siger man så til hende ? "Nej, fætter må godt, men du skal spise op først". det kan man jo ikke.. :/  Der tænker jeg, at børn bør vente med at rejse sig når alle børn er færdige med at spise. Os voksne bliver jo bare siddende og snakker ..  

Der er jeg nok lidt provo og ville sige (højt): det kan godt være han må rejse sig, men du må først rejse dig når alle børn har spist færdigt

Anmeld

6. februar 2014

2babygirls

Muhmi skriver:

Som regel skal Madeleine på 3,4år blive siddende, fordi vores stue/køkken er det samme rum, og hun forstyrre Anemone når hun går fra bordet.

Anmeld

6. februar 2014

Hønsemor

Muhmi skriver:

Her bliver både Simon på 3 år og Jonas på 1 år siddende mens vi spiser. Vi begyndte at sige det til Simon da han var ca. 2 år og Jonas er faktisk mere fordi Simon ikke rigtig kan forholde sig til at Jonas må "rejse" sig og han ikke må og ja det fungere egentligt fint da vi alle ser vi bliver siddende

Anmeld

6. februar 2014

MorDk

mor:) skriver:

Men der er stor forskel på om end mand/gæst rejser sig eller end barn.

Ja men det er vel fra barn af man skal lære at vise respekt, tage hensyn, vente på tur osv. Og jeg har bare den holdning at hvis voksne mennesker gør sådan nogle ting er det mangel på opdragelse. 

Nå det er sagt så tvinger jeg skam ikke min børn til at blive siddende. De er ikke så gamle. Min ældste er 3,5 år. MEN det er for ham naturligt at sige tak for mad og spørge om han må rejse sig. Hvis han har spist på 2 minutter og vil ind og lege. Så er det et nej. For det ser jeg bestemt ingen grund til. 

Anmeld

6. februar 2014

MorDk

isabellasmor skriver:

nu mener jeg bare der er kæmpe forskel på voksne og børn. når man er gæst eller har gæster er det da meget sjældent de voksne bare rejser sig og går når de har sunket maden... Men er der børn på besøg så får de da lov til at rende når de er færdige.. nu er det ikke tit vi står overfor "problemet" da vores datter spiser ca lige så hurtigt/langsomt som os. Men bliver hun færdig først og vil lege, så får hun lov til det , både hjemme og ude. Har faktisk heller aldrig været et sted hvor børnene skulle blive siddende til de voksne var færdige? Jeg ville faktisk tænke mit hvis de blev beordret siddende selvom de ville lege.. Synes det er mærkeligt ..... Men sådan er vi jo så forskellige  

Jeg tvinger aldrig mine børn til at sidde til vi voksne har spist færdigt. Heller ikke ude. Mine børn er ikke så store og det er først da min søn blev 3 at vi begyndte at "kræve" lidt mere bordskik. 

Er vi ude og der er andre børn der går fra bordet ser vi situationen an. Tvinger da ikke min søn til at blive siddende til de voksne er færdige. Mener jeg heller ikke jeg skriver nogen steder. 

Jeg er klar over der er foreskel på voksne og børn. 

Men det er igennem opdragelse man former sine børn så de kan begå sig når de bliver voksne (forhåbentligt) 

Jeg siger ikke at børn som må gå til og fra bordet som det passer dem er uopdragene eller ikke kommer til at begå sig som voksne. Men det er min mening og holdning at man godt kan præsentrere dem for almen høflighed. Nemlig at holde lidt bordskik. Også selvom de er børn. Alt med måde og efter hvordan situationen er. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.