Må dit barn rejse sig fra bordet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. februar 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
SjeBets skriver:

Tror også det er meget forskelligt, mine unger er ikke typerne der sluger deres mad for at komme væk, ofte må jeg huske dem på at spise fordi de har 1000 ting at fortælle, måske derfor ser jeg det ikke som noget vildt at når de (endelig) er færdige at de gerne vil gå fra, og får også for det meste lov.

Sådan foregår det også her. Min dreng er ofte noget længere tid om at spise end os. Så der er altså ikke noget med "5min og så vil de ned" hos os. Det er nærmere 20-30min  Hehe

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
MorDk skriver:

jeg ser netop en værdi i at man som familie for snakket sammen efter en travl dag og inden aften/putteritualerne. 

Her "ser" jeg mine unger og får set dem i øjnene. 

Men sådan er man jo så forskellige. 

Så helt klart højdepunkt/værdi for mig som mor.

Det kommer vel an på om ens hverdag er travl. Vi sidder der tit sammen når vi har henter den lille fra vuggestue og får en bolle eller lign. og noget at drikke. Andre gange leger vi med modellervoks og taler sammen.
Jeg tænker at det kommer an på hvordan ens dag er skruet sammen og hvor lang tid man har før og efter aftensmaden, hvor vigtig den er.

Anmeld

6. februar 2014

Pikku Myy

MoarHvidovre skriver:

Jeg undre mig over, at der er så mange som bare lader deres børn rejse sig når de har spist. Jeg kan forstå mindre børn, at de godt må rejse sig. Men en hel almindelig hverdag, hvor man har brugt tid på, at lave mad, så synes jeg bestemt ikke, at det er i orden, at børnene rejser sig efter 10 min mens, at mor og far bliver færdige. De kan godt sidde 20-30 min.

Men hvad er helt præcist argumentet for at børnene skal blive siddende?

God opdragelse? Respekt for den tid der er blevet brugt på at lave maden? Samværet omkring spisebordet?

Ingen af de ting, bliver, for mig, ødelagt, ved at mit barn får lov til at gå fra bordet når han er færdig med at spise. Og så er der vel ingen grund til at han skal blive siddende mens min mand og jeg får os snøvlet færdige.

Anmeld

6. februar 2014

MorDk

mor:) skriver:

Det kommer vel an på om ens hverdag er travl. Vi sidder der tit sammen når vi har henter den lille fra vuggestue og får en bolle eller lign. og noget at drikke. Andre gange leger vi med modellervoks og taler sammen.
Jeg tænker at det kommer an på hvordan ens dag er skruet sammen og hvor lang tid man har før og efter aftensmaden, hvor vigtig den er.

Ja enig.Alle familier er forskellige. Skriver også at det er noget der er vigtigt for mig.

Anmeld

6. februar 2014

isabellasmor

Muhmi skriver:

Ja det var da egentlig en spændende debat som vi kan tage her istedet for i den anden debat

Skal dit barn blive siddende ved bordet om aftenen eller må barnet løbe ud og lege / sætte sig ind og se fjernsyn / andet? mens I sidder og spiser?

Hvor gammel synes du et barn skal være før man begynder at lære barnet at blive siddende ved bordet indtil alle er færdige?

Herhjemme er Silas snart 3 år og vi er den sidste måneds tid begyndt at insistere på at han bliver siddende ved bordet. Ikke tvinge ham med skrig og skrål, men bede ham om at finde noget han kan beskæftige sig med mens vi andre spiser færdig. Dette er begyndt at fungere super godt og vi synes faktisk at vi får meget mere ud af aftensmads-tiden fordi vi sidder der alle sammen.

Silas er i en periode lige for tiden hvor han ikke spiser særlig meget om aftenen og er derfor hurtigt færdig og da det faktisk er det eneste tidspunkt i løbet af en lang dag uden ham, så vil vi rigtig gerne bruge den med ham. Så vi føler at vi mister endnu mere tid med ham, hvis han bare løber afsted og finder på noget andet at lave.

Vi mener jo også at han skal blive siddende fordi han ligeså godt kan lære det nu, som senere og hvor vil det være vidunderligt at komme til et selskab hvor ens barn bliver siddende (på sin vis) mens vi alle sammen spiser Selvfølgelig skal de have lov at lege når de er sammen med fætrene og kusinerne men det vil da alligevel være dejligt at have et høfligt barn. Det er da i hvert fald sådan jeg er blevet opdraget

Nå hvad er jeres mening om det?

vores datter må gerne rejse sig Før vi andre er færdige.

Anmeld

6. februar 2014

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“

Her må de gerne rejse sig, når de har spist... Det er ikke noget vi går meget op i.. Vi hygger i det rum tid, hvor de er her...

her er de 3, 8 og 14... 

Vi hjælper hinanden med borddækning/ afrydning osv... Men knægten på 8 kan ikke sidde roligt i lang tid af gangen... Han har meget uro i kroppen... så han får lov til at gå op til sin computer, indtil vi skal lave lektier... Vi er nok afslappet omkring det i hverdagen, da de har meget om ørene i forvejen..

Mathias på 3 kan heller ikke sidde stille, men nogen gange er længe om at spise, andre gange hurtig, men han rejser sig ligeså snart han er færdig... Og jeg vil ikke lære ham det endnu.. 

de store kan sagtens blive siddende ved bordet, når vi er ude og opfører sig exsemplarisk, så det er det vigtigste for os... At de ved, hvordan man skal begå sig udenfor familien... 

Vi laver meget som familie og jeg har da lange snakke om deres dag.. Det behøver ikke foregå ved bordet...

Anmeld

6. februar 2014

morethanperfect

Hvis jeg kan mærke Oscar har en af de dage hvor han bare er skide træt og egentlig bare gerne vil ligge på sofaen efter han har spist , vil jeg ikke tvingen ham til at blive siddende .. Så længe han går ud med sin tallerken og siger tak for mad , så er det fint .. Og det gør han altid .. 

Det kommer meget an på hvilken dag Noel har haft , om han gider blive siddende . Hvis han har haft en dårlig dag og ikke rigtig gider spise noget kommer han bare ned igen , for jeg gider ikke hans skrig og skrål skal ødelægge hyggen for mig og Oscar .. Så hellere han bare går ind og leger ..

Anmeld

6. februar 2014

FruStolpe

Her må Isabella og andre børn gerne rejse sig, når de er færdige og har sagt tak for mad.  Plus at de skal tage deres tallerken med ud.  

For os giver det ikke nogen mening at tvinge børn til at blive siddende.  

Det er da super kedeligt at skulle sidde og høre på voksensnak i halve timer ;-)

Anmeld

6. februar 2014

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Pikku Myy skriver:

Men hvad er helt præcist argumentet for at børnene skal blive siddende?

God opdragelse? Respekt for den tid der er blevet brugt på at lave maden? Samværet omkring spisebordet?

Ingen af de ting, bliver, for mig, ødelagt, ved at mit barn får lov til at gå fra bordet når han er færdig med at spise. Og så er der vel ingen grund til at han skal blive siddende mens min mand og jeg får os snøvlet færdige.

Heldigvis gør vi tingene forskelligt

Jeg mener godt, at børn kan sidde mens der bliver spist. Det skal de også i vs/bh.

Børn kan godt sidde 20 min mens der bliver spist og snakket om dagens begivenheder. Hvis din mand og dig sidder 45 min og spiser, ja så kan jeg godt forstå det. Men herre gud - 20 min - det kan de godt

Anmeld

6. februar 2014

modesty

MoarHvidovre skriver:

Jeg undre mig over, at der er så mange som bare lader deres børn rejse sig når de har spist. Jeg kan forstå mindre børn, at de godt må rejse sig. Men en hel almindelig hverdag, hvor man har brugt tid på, at lave mad, så synes jeg bestemt ikke, at det er i orden, at børnene rejser sig efter 10 min mens, at mor og far bliver færdige. De kan godt sidde 20-30 min.

Hvorfor?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.