Må dit barn rejse sig fra bordet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. februar 2014

Phoenix

Min søn på 3 år, får lov at rejse sig når han er færdig med maden.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2014

Team Putte

Muhmi skriver:

Ja det var da egentlig en spændende debat som vi kan tage her istedet for i den anden debat

Skal dit barn blive siddende ved bordet om aftenen eller må barnet løbe ud og lege / sætte sig ind og se fjernsyn / andet? mens I sidder og spiser?

Hvor gammel synes du et barn skal være før man begynder at lære barnet at blive siddende ved bordet indtil alle er færdige?

Herhjemme er Silas snart 3 år og vi er den sidste måneds tid begyndt at insistere på at han bliver siddende ved bordet. Ikke tvinge ham med skrig og skrål, men bede ham om at finde noget han kan beskæftige sig med mens vi andre spiser færdig. Dette er begyndt at fungere super godt og vi synes faktisk at vi får meget mere ud af aftensmads-tiden fordi vi sidder der alle sammen.

Silas er i en periode lige for tiden hvor han ikke spiser særlig meget om aftenen og er derfor hurtigt færdig og da det faktisk er det eneste tidspunkt i løbet af en lang dag uden ham, så vil vi rigtig gerne bruge den med ham. Så vi føler at vi mister endnu mere tid med ham, hvis han bare løber afsted og finder på noget andet at lave.

Vi mener jo også at han skal blive siddende fordi han ligeså godt kan lære det nu, som senere og hvor vil det være vidunderligt at komme til et selskab hvor ens barn bliver siddende (på sin vis) mens vi alle sammen spiser Selvfølgelig skal de have lov at lege når de er sammen med fætrene og kusinerne men det vil da alligevel være dejligt at have et høfligt barn. Det er da i hvert fald sådan jeg er blevet opdraget

Nå hvad er jeres mening om det?

Ida er 1,8 og hun sidder ved bordet til vi er færdige.. Langt de fleste dage.. Vi har ikke tvunget det igennem.. Hun har nogle få legeting hun må lege med og det bruger hun tiden på når hun er færdig med at spise ellers synes jeg omkring de 3 år er en fin alder at indføre sådan noget.. Til hverdag men har man gæster i weekenden hvor maden generelt trækker ud er det fint nok at børnene bliver siddende til alle børn er færdige og så må de gerne løbe selvom de voksne stadig spiser

Anmeld

5. februar 2014

Isabella_mor

Her har vi lært Villads at sige "tak for mad" og "må jeg gerne rejse mig"

jeg vil ikke tvinge ham til at sidde når vi bare er os. Det er noget andet hvis vi er hos nogen og deres børn f.eks har andre regler.

Men han skal spørge og så får han som regel lov til at rejse sig

Anmeld

5. februar 2014

modesty

Ja det var da egentlig en spændende debat som vi kan tage her istedet for i den anden debat

Skal dit barn blive siddende ved bordet om aftenen eller må barnet løbe ud og lege / sætte sig ind og se fjernsyn / andet? mens I sidder og spiser?

Hvor gammel synes du et barn skal være før man begynder at lære barnet at blive siddende ved bordet indtil alle er færdige?

Herhjemme er Silas snart 3 år og vi er den sidste måneds tid begyndt at insistere på at han bliver siddende ved bordet. Ikke tvinge ham med skrig og skrål, men bede ham om at finde noget han kan beskæftige sig med mens vi andre spiser færdig. Dette er begyndt at fungere super godt og vi synes faktisk at vi får meget mere ud af aftensmads-tiden fordi vi sidder der alle sammen.

Silas er i en periode lige for tiden hvor han ikke spiser særlig meget om aftenen og er derfor hurtigt færdig og da det faktisk er det eneste tidspunkt i løbet af en lang dag uden ham, så vil vi rigtig gerne bruge den med ham. Så vi føler at vi mister endnu mere tid med ham, hvis han bare løber afsted og finder på noget andet at lave.

Vi mener jo også at han skal blive siddende fordi han ligeså godt kan lære det nu, som senere og hvor vil det være vidunderligt at komme til et selskab hvor ens barn bliver siddende (på sin vis) mens vi alle sammen spiser Selvfølgelig skal de have lov at lege når de er sammen med fætrene og kusinerne men det vil da alligevel være dejligt at have et høfligt barn. Det er da i hvert fald sådan jeg er blevet opdraget

Min dreng er 2,4 og han skal ikke blive siddende. Jeg har slet ikke tænkt over hvor gammel han skal være før jeg synes at han skal blive siddende. 

Han får ikke lov til at se fjernsyn, men han må gerne løbe ind i stuen eller på sit værelse og underholde sig selv med lidt legetøj. Tit løber han fra og til, så kommer han ud igen for at tage lidt fra tallerkenen o.s.v.

Jeg henter ham kl. 14:30 og vi spiser 18:30, så vi har en del tid med ham inden aftensmad. Måske derfor føles mad-tiden ikke helt så "hellig" herhjemme.

Anmeld

5. februar 2014

wamse

mine børn har aldrig skullet blive siddende indtil alle er færdige, det giver bare ikke mening for mig, derfor har de ikke skullet det

Anmeld

5. februar 2014

Mother-love

Her får Isabella lov til at rejse sig hvis hun er færdig før os. Hvilket dog er sjældent. Hun er oftes længere om at spise end os.
Og hvis hun er færdig før os. Så er hun i køkkenet sammen med os til vi rejser os. Hun vil nemlig gerne være i nærheden af os.
Tror ikke rigtig vi får den regel om at hun skal blive siddende ved bordet til vi andre er færdige. Den regel er jeg ikke opvokset med.
Og jeg ved godt jeg skal blive siddende i større selskab.

Men det knavler man begynder når hun engang bliver teenager og man nærmest aldrig ser hende. Hehe

Anmeld

6. februar 2014

Carina:-)

Ingen tv eller lign.

Men rejse sig må de gerne,og har de lyst til at blive siddende kan de bare gøre det .

Det er ikke noget vi går op i

Anmeld

6. februar 2014

L&V

Nej det skal de ikke. Og har ingen intentioner om at indføre det. Det er ikke noget vi ligger noget værdi i at man skal kunne.

Anmeld

6. februar 2014

EAF

Vores barn er lige fyldt 4 år og vi er først nu begyndt at sidde sammen ved aftensmaden, det er hyggeligt. Når h*n er færdig går h*n oftest fra, ind på sit værelse for at se film eller Ramasjang i stuen - om lørdagen er der frit lejde. H*n spiser langsomt så jeg er normalt også færdig der og rydder af bordet. Mor her ynder selv at spise foran tv'et  så det strider nogen gange imod hvad jeg selv har lyst til. Men vi fortsætter da det er rart og almen bordskik + 4 år er en god tid at praktisere det i men h*n må gå fra når har lyst  Vil ikke fastholde nogen ved bordet, bare sidde sammen når maden er serveret og snakke 

Anmeld

6. februar 2014

PernilleogLouis

Louis er 6 og skal ikke blive siddende ved bordet - det er ik noget jeg syns er vigtigt så han rejser sig når han er færdig.

er der andre børn så blir han siddende til børnene er færdige 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.