Må dit barn rejse sig fra bordet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. februar 2014

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Muhmi skriver:

Ja det var da egentlig en spændende debat som vi kan tage her istedet for i den anden debat

Skal dit barn blive siddende ved bordet om aftenen eller må barnet løbe ud og lege / sætte sig ind og se fjernsyn / andet? mens I sidder og spiser?

Hvor gammel synes du et barn skal være før man begynder at lære barnet at blive siddende ved bordet indtil alle er færdige?

Herhjemme er Silas snart 3 år og vi er den sidste måneds tid begyndt at insistere på at han bliver siddende ved bordet. Ikke tvinge ham med skrig og skrål, men bede ham om at finde noget han kan beskæftige sig med mens vi andre spiser færdig. Dette er begyndt at fungere super godt og vi synes faktisk at vi får meget mere ud af aftensmads-tiden fordi vi sidder der alle sammen.

Silas er i en periode lige for tiden hvor han ikke spiser særlig meget om aftenen og er derfor hurtigt færdig og da det faktisk er det eneste tidspunkt i løbet af en lang dag uden ham, så vil vi rigtig gerne bruge den med ham. Så vi føler at vi mister endnu mere tid med ham, hvis han bare løber afsted og finder på noget andet at lave.

Vi mener jo også at han skal blive siddende fordi han ligeså godt kan lære det nu, som senere og hvor vil det være vidunderligt at komme til et selskab hvor ens barn bliver siddende (på sin vis) mens vi alle sammen spiser Selvfølgelig skal de have lov at lege når de er sammen med fætrene og kusinerne men det vil da alligevel være dejligt at have et høfligt barn. Det er da i hvert fald sådan jeg er blevet opdraget

Nå hvad er jeres mening om det?

min kæreste og jeg er slemme til at sidde længe ved bordet, så her får han lov til at rejse sig... men kun hvis han har sagt tak for mad og selv bærer sin tallerken ud....

Hvis vi er sammen med andre børn får han dog ikke lov til at rejse sig før alle børn er færdige med at spise...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2014

twinny

indtil videre er vi altid færdige før dem herhjemme. Jaah jeg har børn, der æder.  Men indtil videre må de godt rejse sig, når de har sagt tak for mad. de er 2,4 år.

Anmeld

5. februar 2014

Clisolka

Herhjemme er vi ikke så strikse med det. Hun spørger selv om hun må gå fra bordet - er der andre børn til stede, så skal hun selvfølgelig blive ved bordet indtil de har spist færdigt, og det har aldrig været et problem. Jeg vil ikke lade hende sidde og vente på vi voksne bliver færdige, hvis vi er ude uden andre børn, for det kan jo tage en evighed

Hun siger tak for mad, tager tallerken og bestik - og vasker det af efter hun vasker sine fingre Mange gange kommer hun selv tilbage og sætter sig, når hun har vasket fingre

Anmeld

5. februar 2014

Mor Christa

Victor skal holde bordskik.. Det er vigtigt for mig at han "kan" det.. Mener det er god opførsel, især når man er ude Men altså dermed ikke sagt at han skal sidde i 3 timer! Han skal som minimum blive siddende imens vi alle spiser vores første portion.. Farmand kan spise enormt meget herhjemme, så hvis han går igang med sin 2.-3. portion og Victor spørger om han må gå fra, giver vi ham som regel lov. Men han bliver typisk siddende til vi er helt færdige med at spise
og når ja - vi begyndte da han var omkring 2 .. Det gav pote da han var omkring 2,4 

Anmeld

5. februar 2014

trunte89

Nej, det behøver min pige på 6 ikke. Jeg synes det er stressende at skulle spise mens hun bare sidder og kigger på.

Anmeld

5. februar 2014

Laulund87

Her må Maria rejse sig når hun er færdig. Hun siger tak for mad og spørger om hun må gå fra..

Vi er generelt ret large i madsituationer, men jeg tror det er pga Marias spisevanskeligheder og vi bruger mange af de redskaber og råd vi har fra diætist. Ingen pres og ingen negativ stemning når vi spiser. Det betyder at hun må gå og at hun f.eks må spise med fingrene. Hun sidder ikke og sviner helt vildt, men hvis hun tager et stykke kartoffel med fingere, så ingen alarm.

Når vi spiser ude opfordrer vi hende dog til at bruge bestik og det har ingen problemer været indtil nu

Måske vi ville være mere strikse hvis hun spiste normalt, men jeg tror det egentlig ikke.

Anmeld

5. februar 2014

Zelinasmor

Min datter på 2 bliver siddende til vi andre er færdige. Hun bliver ofte skide sur, men sådan er det. Hun kan godt lære det nu, da hun forstår hvad vi siger.

Anmeld

5. februar 2014

bøllen

Muhmi skriver:

Ja det var da egentlig en spændende debat som vi kan tage her istedet for i den anden debat

Skal dit barn blive siddende ved bordet om aftenen eller må barnet løbe ud og lege / sætte sig ind og se fjernsyn / andet? mens I sidder og spiser?

Hvor gammel synes du et barn skal være før man begynder at lære barnet at blive siddende ved bordet indtil alle er færdige?

Herhjemme er Silas snart 3 år og vi er den sidste måneds tid begyndt at insistere på at han bliver siddende ved bordet. Ikke tvinge ham med skrig og skrål, men bede ham om at finde noget han kan beskæftige sig med mens vi andre spiser færdig. Dette er begyndt at fungere super godt og vi synes faktisk at vi får meget mere ud af aftensmads-tiden fordi vi sidder der alle sammen.

Silas er i en periode lige for tiden hvor han ikke spiser særlig meget om aftenen og er derfor hurtigt færdig og da det faktisk er det eneste tidspunkt i løbet af en lang dag uden ham, så vil vi rigtig gerne bruge den med ham. Så vi føler at vi mister endnu mere tid med ham, hvis han bare løber afsted og finder på noget andet at lave.

Vi mener jo også at han skal blive siddende fordi han ligeså godt kan lære det nu, som senere og hvor vil det være vidunderligt at komme til et selskab hvor ens barn bliver siddende (på sin vis) mens vi alle sammen spiser Selvfølgelig skal de have lov at lege når de er sammen med fætrene og kusinerne men det vil da alligevel være dejligt at have et høfligt barn. Det er da i hvert fald sådan jeg er blevet opdraget

Her får vores lov at gå fra. Dog kun den mindste . Jeg forventer ikke han kan sidde til vi andre er færdig. Så han går fra når han er færdig. Ofte er han slet ikke med ved bords

Anmeld

5. februar 2014

lineog4

Her skal børnene blive siddende til alle børnene er færdige. Men vi voksne kan godt lide at sidde og hygge lidt længere og så må de rejse sig. Den største bliver dog ofte siddende for hun vil gerne hygge med os

Anmeld

5. februar 2014

Rødhætte

Muhmi skriver:

Min søn på snart 3 år skal blive siddende til vi er færdige 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.