rygning.. farlig debat :-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. september 2013

MMOGM

Bliver SÅ harm når jeg ser en gravid stå og pimpe. En ting er at man ryger når man ikke er gravid, men det at man ikke vil det bedste for sit barn (stoppe med at ryge) gør mig rasende. 

Tænk at det lille væsen ikke selv får lov at bestemme 

er selv tidligere ryger, så ved hvor hårdt det er at stoppe. Men hvor der er vilje - er der vej. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. september 2013

Kofoed.

nu er rygning jo en så forbandet ting, at når man førsg har bygget en vane/behov op, så vil hjernen altid huske det behov, når man så stopper med at ryge, bliver behovet latent, altså gå i dvale, MEN det sekund man tager et hiv af en cigaret, vil behov vågen på FULD KNALD, altså vil man først tilfreds stilles når man når det antal cigaretter man røg, da man røg mest. Så hver gang man har taget et hiv efter et rygestop, så skal man igennem et nyt rygestop. Jeg tror (uden at vide om det er rigtig), at dem der virkelige skære ned på cigaretterne ikke tør stoppe helt, fordi de hver dag kæmpe med at holde deres rygning på det lave niveau, hver dag skal de reelt igennem fx 10 rygestop, da kroppen er van til de ti flere cigaretter, hver eneste cigaret udsættelse føles på samme måde som rygestop, abstinenser kommer med det samme man overskrider den ene cigaret og bliver kun værre indtil de endelig tillade den næste cigaret - for lige de personer er jeg overbevist om, at et fuldt rygestop faktisk vil være nemmere, det var i hvert fald nemt for mig efter den første uge (da de værste abstinenser havde givet op, så at sige).

Anmeld

15. september 2013

DianaRJS

Faith skriver:

Du skrev på et tidspunkt at dine børn er født for tidligt og at du denne gang er i stor risiko for at gå for tidligt i fødsel.

Har du overvejet at der reelt kan være en sammenhæng mellem rygning og for tidlig fødsel?

Det er virkelig ikke for at kritisere dig, det er dit eget valg. Jeg undrer mig bare.

det har det ikke, har jeg lægernes ord for for som også skrevet rger jeg MAX 5 om dagen og det er virkelig kun de dage hvor taget er ved at falde ned over hovedet, hvis du ved hvad jeg mener...

jeg er selv født for tidligt, og samme er min mor, så lægerne har lagt ord på at det mange gange bare går igen..... grunden til risiko for for tidligt fødsel denne her gang er fordi jeg har 2 i forvejen hvilket for kan svække lmhalsen, og så fordi der er 2, så der er ekstra tryk på den

men er skam helt iorden du spørger kan også godt svare slet ikke det, forventer bare der bliver spurt i ro og mag istedet for den måde ts har slynget det hele ud på ;P

Anmeld

15. september 2013

Anonym trådstarter

Kofoed. skriver:

nu er rygning jo en så forbandet ting, at når man førsg har bygget en vane/behov op, så vil hjernen altid huske det behov, når man så stopper med at ryge, bliver behovet latent, altså gå i dvale, MEN det sekund man tager et hiv af en cigaret, vil behov vågen på FULD KNALD, altså vil man først tilfreds stilles når man når det antal cigaretter man røg, da man røg mest. Så hver gang man har taget et hiv efter et rygestop, så skal man igennem et nyt rygestop. Jeg tror (uden at vide om det er rigtig), at dem der virkelige skære ned på cigaretterne ikke tør stoppe helt, fordi de hver dag kæmpe med at holde deres rygning på det lave niveau, hver dag skal de reelt igennem fx 10 rygestop, da kroppen er van til de ti flere cigaretter, hver eneste cigaret udsættelse føles på samme måde som rygestop, abstinenser kommer med det samme man overskrider den ene cigaret og bliver kun værre indtil de endelig tillade den næste cigaret - for lige de personer er jeg overbevist om, at et fuldt rygestop faktisk vil være nemmere, det var i hvert fald nemt for mig efter den første uge (da de værste abstinenser havde givet op, så at sige).

Anmeld

15. september 2013

Albertsen92

Havre74 skriver:

Enig - OG så er det så nemt at være anonym. Jeg synes i øvrigt slet ikke, at det er et emne, der berettiger til anonymitet.

Jeg har røget siden jeg var ca. 15. De første mange år, var jeg festryger.

Ved alle 3 graviditeter har jeg været stoppet og så begyndt igen, efter endt amning. Jeg har mit eget rygerum i huset, hvor der ikke er adgang for andre end mig. Så der sidder jeg og pulser foran en åben dør.

Jeg ryger fordi jeg elsker nydelsen og smagen. Jeg ryger også kun et bestemt mærke. Det er dyrt at ryge og det er så den luksus jeg har valgt at tage mig.

Jeg synes det er forkasteligt, at vi ikke længere må ryge nogen steder. Tænk hvis man på burgerbarerne sagde til de overvægtige, DU har ikke godt af at købe mad her, og HVIS du gør det, må du ikke spise det herinde men du skal stå udenfor, sammen med rygerne.

Der ville lyde et RAMASKRIG.

Men jeg synes godt det kan sammenlignes. Selv små børn undrer sig, hvis de ser en der er tyk sidde og fedte sig ind i fed mad. Det er nu heller ikke særlig charmerende at se på.

Bliver lige nødt til at blande mig her...

Du kan slet ikke sammenligne de 2 ting. Hvis du sidder og ryger på en burgerbar, kommer røgen ud til alle andre også.

Hende der sidder og spiser fed mad tvinger det jo ikke ned i din krop. Og det er endda ikke giftigt.

Anmeld

15. september 2013

Diana2013

Albertsen92 skriver:

Bliver lige nødt til at blande mig her...

Du kan slet ikke sammenligne de 2 ting. Hvis du sidder og ryger på en burgerbar, kommer røgen ud til alle andre også.

Hende der sidder og spiser fed mad tvinger det jo ikke ned i din krop. Og det er endda ikke giftigt.

Man kan sammenligne det hvis det var en fed gravid der spiste junk, da det jo også vil blive videregivet til barnet, plus hvis moderen får sukkersyge, vil det også have effekt på barnet. Derfor man jo også fortæller overvægtige de skal tabe sig inden de kan få behandling for barnløshed, tænker jeg

Anmeld

15. september 2013

Mother-love

Både kæresten og jeg stoppede med at ryge da jeg blev gravid med Isabella. Det gik rigtig nemt faktisk.
Da vi havde været holdt i 13 mdr var vi på ferie med min familie hvor stortset alle røg undtaget min far.
Og vi tænkte en aften. At når vi nu sad og fik lidt at drikke så skete der vel ikke noget med det.
Pludselig hang vi i den og tænkte når vi kom hjem efter den uge stoppede vi igen. Men nej vi ryger stadig og Isabella er nu 2,3 år. Og vi er skide træt af det begge to. Men vi kan ikke rigtig finde motivationen til at stoppe. Så hvis vi ikke stopper før så gør vi ihvertfald når vi engang skal være gravide igenvog så starter vi IKKE igen. Fordi nu har vi lært at ryger man den første så hænger man i den igen.

Anmeld

15. september 2013

Albertsen92

Diana2013 skriver:

Man kan sammenligne det hvis det var en fed gravid der spiste junk, da det jo også vil blive videregivet til barnet, plus hvis moderen får sukkersyge, vil det også have effekt på barnet. Derfor man jo også fortæller overvægtige de skal tabe sig inden de kan få behandling for barnløshed, tænker jeg

Altså jeg er fuldstændig enig i det er ulækkert at se på en fed kvinde sidde og spise usund mad. Og især hvis hun er gravid, og siger ikke det ikke er farligt.

Men synes stadig rygning er værre! Du forpester også alle andre omkring dig når du ryger, fede mennesker forpester ikke andre. Og de spiser vel ikke 10 burgere om dagen, hver dag (hvilket i øvrigt ikke er direkte skadeligt), hvorimod rygere ryger, lad os sige de 10 smøger om dagen, hver dag! Og de ved det er giftigt. Også for alle andre omkring dem.
Og de kan ikke se det, de skal bare have deres behov dækket, så kan alle andre være ligemeget.

Anmeld

17. september 2013

bonanza

Anonym skriver:

Ja, nu tager jeg et ømt emne op, jeg ved der ofte skaber ballade.
Og aldrig når enighed om.

Jeg har valgt at være anonym da jeg ikke vil have den liggende under mine tråde herinde. :-)

Når nu til emnet, rygning..
Jeg har en forståelse for at folk stopper med at ryge når de er igang med projekt baby, eller stopper når de står med en positiv test.. Og ofte helt uden problemer. Jeg er selv gravid, og stoppet med at ryge. Det er det bedste jeg har gjort for mig selv, jeg føler mig fri!

Er der nogen der røg under graviditeten, og i såfald hvorfor?

- Men dem der så vælger at stoppe med at ryge når de bliver gravide, og derefter starte igen, efter de har født- hvorfor? Når nu man har klaret 9 mdr. uden, hvorfor så ikke holde helt?

Håber på en god debat. Og jeg er på ingen måder hellig, er nu ikke ryger, men har dog os røget i mange - mange år!

Du har kun startet debatten fordi du vil skabe splid og fordi du trænger til at få pudset glorien  Hvad rager det dig om folk ryger mens de er gravide?????

Anmeld

17. september 2013

bonanza

Diana2013 skriver:

Fed eller ej er junk jo ikk sundt, men sjovt nok løfter i ikk øjenbryn ved at se en slank/normal vægtig gravid spise junk

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.