rygning.. farlig debat :-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. september 2013

Havre74

Muhmi skriver:

Undskyld men vil da lige hilse at sige det er dig selv kære trådstarter der gør den her til en farlig debat med at stille op med sådan nogle stærke holdninger imod rygning...

Det er godt at være frelst hva?

Enig - OG så er det så nemt at være anonym. Jeg synes i øvrigt slet ikke, at det er et emne, der berettiger til anonymitet.

Jeg har røget siden jeg var ca. 15. De første mange år, var jeg festryger.

Ved alle 3 graviditeter har jeg været stoppet og så begyndt igen, efter endt amning. Jeg har mit eget rygerum i huset, hvor der ikke er adgang for andre end mig. Så der sidder jeg og pulser foran en åben dør.

Jeg ryger fordi jeg elsker nydelsen og smagen. Jeg ryger også kun et bestemt mærke. Det er dyrt at ryge og det er så den luksus jeg har valgt at tage mig.

Jeg synes det er forkasteligt, at vi ikke længere må ryge nogen steder. Tænk hvis man på burgerbarerne sagde til de overvægtige, DU har ikke godt af at købe mad her, og HVIS du gør det, må du ikke spise det herinde men du skal stå udenfor, sammen med rygerne.

Der ville lyde et RAMASKRIG.

Men jeg synes godt det kan sammenlignes. Selv små børn undrer sig, hvis de ser en der er tyk sidde og fedte sig ind i fed mad. Det er nu heller ikke særlig charmerende at se på.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. september 2013

Havre74

Anonym skriver:

jeg vil gerne have en forståelse for HVORFOR man ryger, under graviditet, hvorfor man vælger det! Da det for mig ikke er et valg man burde tag, men bare noget der burde ske prompte!

Jeg er skam meget lykkelig for mit "valg"

Jeg har rigtig stærke meninger om rygning, jeg kan "forstå" man ryger når det kun hander om en selv, men jeg kan ikke forstå man bilder sig selv ind at smagen er lækker osv.. Samt jeg ikke forstår rygning mens man er gravid, og det har jeg stærke holdninger omkring ja. Og nej tror bestemt ikke folk har tænkt sig at stoppe fordi jeg væmmes, for så havde de nok stoppet da de fandt ud af de ventede deres guldklump, hvilket er mig en gåde..

Men hvordan synes du emnet "rygning" berettiger til anonymitet ?

Der er da ikke noget personfølsomt, pinligt m.v i det emne. Og da slet ikke når du ikke selv ryger...

Jeg får i al fald den tanke, når jeg læser dine indlæg, at du har oprettet debatten for at skabe spild. -Og at det vil du ikke lægge profilnavn til.

Anmeld

15. september 2013

Anonym trådstarter

Jeg er anonym ikke af den årsag at jeg vil skabe splid, det okay det er din tanke. Men jeg er anonym, af den årsag at jeg ikke skal kunne googles, eller andet, da mange aldrig har vidst jeg har røget. Da jeg kun røg hjemme under mine egne 4 vægge, eller i selskab. Har aldrig gået med en cigaret i kæften udendørs, da jeg synes det ucharmerende at se på. Jeg har røget samt været ekstrem flov over at ryge. Derfor er der familie osv, der ikke ved jeg røg efter jeg stoppet 1 gang..

Derfor benytter jeg retten til at være anonym.

Anmeld

15. september 2013

maria_wlt

Jeg stoppede med at ryge da jeg ventede mit første barn - Jeg kunne simpelthen ikke få mig selv til at tvinge min søn til at ryge - Og aller værst NEDSÆTTE HANS ILT MÆNGDE..

Det er nok det der får mig til at krumme tær - Man NÆGTET sit barn ilt  Håber at alle kunne se det og stoppe når de er gravide - ØV for børnene 

Anmeld

15. september 2013

Pcokate

I en cigaret er der bla kemikalier man også finder i:

vinduesrens

rottegift

ukrudtsmiddel 

og meget mere. 

Ens baby får iltmangel mens man ryger (ikke sagt at de dør, men de giftige stoffer går ind og tager meget af pladsen for ilten i cellerne) det kan hå udover organer, vægt m.m.

så længe man Er bevidst om skidtet og man derved tager et bevidst valg. Kan man (desværre) ikke gøre mere. 

Der er mange ting der ikke er gode før/under/efter en graviditet (stress, forkert livsstil m.m.). ingen bebser lever i det perfekte miljø. Så man må bare håbe at mødrene gør det bedste for deres børn, efter evne og muligheder og børnene er sunde og raske

Anmeld

15. september 2013

Diana2013

Anonym skriver:

alle jer der siger at i savner cigaretterne, eller godt kan lidt at ryge i lyver for jer selv.
I ryger for at stresse ned, men i virkeligheden stresser i kroppen endnu mere, samt hvem kan lide smagen af en cigaret, de smager forfærdeligt, men smagen har vi vendt os til. Man bruger en cigaret som en undskyldning for alt, men bliver situationen bedre af den cigaret, nej.. At se cigaretterne som en krykke/støtte, gør ryger, men hvad gør de intet.. Ryger lyver for sig selv..

Rygning er hjernevask, og en læringsproces, da vi startede med at ryge, skulle vi først lære at ryge, selvom det smagte forfærdeligt, og hostede og hakkede, fortsatte vi.
Læs evt. bogen ikke ryger, den fik min mand til at stoppe efter at ryge 1-2 pakker om dagen, og lysten er væk, fordi hjernevasken er!

Wow sikke en holdning til en god debat ;s synes du lagde godt ud men nu, har jeg helt sikkert en anden mening. Hm... Tillykke du er frelst, håber du også bor på landet for det er ligeledes meget usundt at bo i byen med os fra busser, lastbiler, biler. I 60'erne hvor "alle" røg fra de var 9-10 år er der ikke flere der er døde i forhold til rygning som i dag. Jeg håber ligeledes du frelste at du holder dig fra knorr sovs da der er utrolig mange tilsætningssstoffer plus de mange andre fødevare i dag med tilsætningssstoffer. Det er jo ikke kun rygning der gør at mange i dag lider af allergi, det er ligeledes vores tøj med farvestoffer, sølvpapir, plastik, medicin fx p-piller som giver blodpropper. osv osv. Folk tager et valg ang rygning og lad dem om det, hvorfor skabe endnu en debat om rygning, er det for at pusse din glorie ?

Anmeld

15. september 2013

Diana2013

Anonym skriver:

du tror simpelthen at folk der kører for stærkt, nyder det? Eller er det noget de gør ubevidst. Tror absolut ikke det er alle der "nyder" at kører for stærkt, og racerkører og andet i den dur. Er pga. adrenalin. Hvilket du jo ikke kan sammenligne med at ryge en cigaret. Eller spise mad.
Men så har du vel også lært dig selv at spise radiser og andet, såvel som du har lært at ryge..så du nu både kan lide smagen af radiser osv. samt cigaretter, det jo dejligt.

Og en veninde i et dårligt forhold, og derfor ikke elsker partneren, det er igen en rigtig dårlig sammenligning? Fordi du er i dårligt forhold af den ene eller den anden kaliber, har det intet at gøre med kærligheden til den anden. Men ville nok snarrer ligge vægt på, forholdet og bruge argumenter deraf.

Tror overvægtige trøster sig med mad, og ikke nødvendigvis fordi de kan lide fed mad, men det er en trøst. Ligeså vel som jeg ikke tror at overvægtige folk er glade, og tilfredse med sig selv og deres krop..

Et menneske er ikke i stand til at gøre noget dårligt for sig selv, det vil altid og jeg mener altid kun gøre noget der er godt for sig selv, det kan ikke gøre noget for sig selv der er dårligt. Så kan du tykke lidt på den og så se om du kan regne den ud........

Anmeld

15. september 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Kris89 skriver:

Jeg ryger unde graviditet. synes det er synd nok for manden han skal have en hysterisk gravid kone

har altid sagt jeg ville stoppe når jeg stod med de to streger, det er bare ikke lige blevet. min mor røg som en skorsten under graviditet, min mands mor røg som en skorsten under graviditet og kan ikke se min mand og jeg eller vores søskende fejler mere end alle andre.

er udmærket klar over det er usundt, men det er også usundt at være overvægtig, drikke kaffe, sodavand - tjae er det ikke bare generelt usundt at leve?

må nok indrømme at jeg efterhånden ryger for at være på tværs. synes vi i Danmark er blevet mere og mere diktatoriske og det kan mit lille hoved slet slet ikke klare. hvis jeg skal stoppe med at ryge skal det være fordi JEG bestemmer det, ikke andre.

Selvfølgelig skal det være fordi du bestemmer det....men må dit barn ikke også selv vælge om det skal blive udsat for rygning?

Anmeld

15. september 2013

l.kjoeller

Anonym skriver:

Ja, nu tager jeg et ømt emne op, jeg ved der ofte skaber ballade.
Og aldrig når enighed om.

Jeg har valgt at være anonym da jeg ikke vil have den liggende under mine tråde herinde. :-)

Når nu til emnet, rygning..
Jeg har en forståelse for at folk stopper med at ryge når de er igang med projekt baby, eller stopper når de står med en positiv test.. Og ofte helt uden problemer. Jeg er selv gravid, og stoppet med at ryge. Det er det bedste jeg har gjort for mig selv, jeg føler mig fri!

Er der nogen der røg under graviditeten, og i såfald hvorfor?

- Men dem der så vælger at stoppe med at ryge når de bliver gravide, og derefter starte igen, efter de har født- hvorfor? Når nu man har klaret 9 mdr. uden, hvorfor så ikke holde helt?

Håber på en god debat. Og jeg er på ingen måder hellig, er nu ikke ryger, men har dog os røget i mange - mange år!

Jeg vat stoppet men startede igen da min datter var kolik og ørebarn. De lange nætter uden søvn gjorde mig desværre lidt svag i viljen. Arbejder dog på stop igen ;-)

Anmeld

15. september 2013

Mettefpigen

Anonym skriver:

hvilken følelse giver det dig?

Kan du ikke huske første gang du tændte en cigaret efter du havde været gravid, synes du virkelig den smag var god?

Min var rigtig god Jeg hakkede og hostede ikk!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.