rygning.. farlig debat :-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. september 2013

Diana2013

bonanza skriver:

Fed eller ej er junk jo ikk sundt, men sjovt nok løfter i ikk øjenbryn ved at se en slank/normal vægtig gravid spise junk

Nej det er sandt at det ikke er sundt. Men en normal/tynd kan vel bedre tåle det, da fedtet ikke trykker på organerne. Ligeså vel en normal mand/kvinde heller ikke bliver kigger skævt på hvis han/hun drikker alkohol men det ville man gøre ved en alkoholiker,

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. september 2013

@BRUGER

Stoppede da jeg stod med en positiv test i hånden.

Jeg har persoligt ikke samvitighed til at stå og ryge en cigaret, mens der vokser et andet liv inde i mig, som IKKE selv har et valg. Og jeg syntes faktisk ikke man kan være andet bekendt end at stoppe..

Og så gavner det jo også en selv i sidste ende.. 

Anmeld

17. september 2013

Trekløver(:

Anonym skriver:

Ja, nu tager jeg et ømt emne op, jeg ved der ofte skaber ballade.
Og aldrig når enighed om.

Jeg har valgt at være anonym da jeg ikke vil have den liggende under mine tråde herinde. :-)

Når nu til emnet, rygning..
Jeg har en forståelse for at folk stopper med at ryge når de er igang med projekt baby, eller stopper når de står med en positiv test.. Og ofte helt uden problemer. Jeg er selv gravid, og stoppet med at ryge. Det er det bedste jeg har gjort for mig selv, jeg føler mig fri!

Er der nogen der røg under graviditeten, og i såfald hvorfor?

- Men dem der så vælger at stoppe med at ryge når de bliver gravide, og derefter starte igen, efter de har født- hvorfor? Når nu man har klaret 9 mdr. uden, hvorfor så ikke holde helt?

Håber på en god debat. Og jeg er på ingen måder hellig, er nu ikke ryger, men har dog os røget i mange - mange år!

Jeg stoppede med at ryge, da jeg blev gravid - mherrer 7 uger efter jeg har født, ryger jeg igen 2-3 cigaretter dagligt. Gør det fordi jeg lyst, og for mig er det en luksus at tage en cigaret en gang imellem. 

Og om kvinder ryger når de er gravide, må de da virkelig selv om, er på ingen måde noget jeg ser ned på! Det er helt op til den enkelte. Min mor røg under hendes 3 graviditeter, og vi har det alle fint. 

Anmeld

17. september 2013

Sara.

Jeg er ikke ryger, som i virkelig ikke ryger! Har aldrig røget og kommer aldrig til det.

Men når det så er sagt har jeg virkelig stor respekt for de kvindelige gravide rygere som erkender at de bare ikke kan stoppe men i stedet har skåret ned på rygningen.

Jeg forstår at det må være virkelig svært. Og sammenligner det lidt med mine lidt for mange kg og at jeg alligevel ikke kan stope med at drikke cola engang i mellem.

Jeg har derimod sværere ved at forstå at nogen ikke stopper bare fordi at de er imod al den hysteri der er omkring det pt eller ikke vil give sig. Men så tænker jeg lidt ved mig selv om der ikke ligger mere bag. Hvem der kunne stoppe noget der påvirker fostret negativt ville ikke gøre det hvis de kunne?

Til slut. Vi har nok alle en last eller to.... Lad os støtte og hjælpe hinanden og prøve at forstå hinanden, sætte os i den andens sted, i stedet for at pege fingre mm.

God dag alle

Anmeld

17. september 2013

lycly

Jeg har aldrig røget under mine graviditeter, men har været fest/selskabsryger imellem mine graviditeter. Jeg synes det er super hyggeligt

Jeg forstår ikke dem der ryger under graviditeten og jeg kan da også blive lettere harm når jeg ser en gravid ryge, mest fordi jeg tænker at hvis hun kan ryge med barnet INDE i sig, så kan hun vel også finde på at ryge med barnet på armen. Stakkels barn. Men jeg kender også piger der har røget under graviditeten og jeg har lært at det er fuldstændig ligemeget hvad man siger til dem, de kan/vil ikke stoppe uanset hvad. Så jeg har droppet at blande mig, det må de selv om.

Anmeld

17. september 2013

modesty

Diana2013 skriver:

Man kan sammenligne det hvis det var en fed gravid der spiste junk, da det jo også vil blive videregivet til barnet, plus hvis moderen får sukkersyge, vil det også have effekt på barnet. Derfor man jo også fortæller overvægtige de skal tabe sig inden de kan få behandling for barnløshed, tænker jeg

Nej, det gør man fordi chancerne for graviditet forringes hos overvægtige (ikke at jeg er uenig i dit udsagn om diabetes o.s.v., men blot for at pointere fakta).

Anmeld

17. september 2013

MorDk

Havre74 skriver:

Men hvordan synes du emnet "rygning" berettiger til anonymitet ?

Der er da ikke noget personfølsomt, pinligt m.v i det emne. Og da slet ikke når du ikke selv ryger...

Jeg får i al fald den tanke, når jeg læser dine indlæg, at du har oprettet debatten for at skabe spild. -Og at det vil du ikke lægge profilnavn til.

Lige gyldigt hvad så er det mod retningslinierne her på Baby.dk at dømme andre. Og det er ikke OK at sætte spørgsmålstegn til anonymitet. Folk har deres grunde og til at vælge anononymiteten og lad dem om det. Det bør og skal ikke diskuteres i diverse tråde.

Anmeld

17. september 2013

modesty

jeg har røget under alle mine graviditeter....

dog skåret rigtig meget ned så det ikke har været mere end 5 smøger om dagen max.

men for mig har det været mit frirum, hvor jeg kunne slappe af og lidt lukke alt ude......

og jeg har 2 sunde og friske drenge på 3 og 5 år, selvom jeg har røget

Jeg synes det er rigtig fint at du er i stand til at skære så meget ned. Men jeg bliver simpelthen nødt til at kommentere på den bemærkning om at dine drenge er sunde og raske...

Du ved ikke om dine drenge er sunde og raske. Du ved måske at de er det nu - men du aner intet om hvilke konsekvenser der kan vise sig af din rygning. De kan have fået masser af problemer som først viser sig senere i livet.

Desuden kan det da aldrig være et argument at "pyha, heldigvis fik de ikke astma, eller allergier, eller mellemørebetændelser, eller lavere fødselsvægt" o.s.v., o.s.v. Mens du har røget, under graviditeten, har du ikke kunnet forudsige noget som helst om hvordan det ville påvirke dem. Du har udsat dem for en forhøjet risiko for en masse nederen ting, ligesom du nu udsætter dine tvillinger for risiko.

Har du læst noget om hvad rygning helt konkret gør ved et foster? Hvordan dets iltindtag mindskes markant hver gang man ryger en smøg og i flere timer efterfølgende? Hvordan det optager alle de giftstoffer du også optager?

Det er heller ikke alle børn af alkoholikermødre der får mén, men nogle gør. Og du ved jo aldrig om det er dit barn eller nabobarnet før det er for sent.

Anmeld

17. september 2013

modesty

Jeg ryger unde graviditet. synes det er synd nok for manden han skal have en hysterisk gravid kone

har altid sagt jeg ville stoppe når jeg stod med de to streger, det er bare ikke lige blevet. min mor røg som en skorsten under graviditet, min mands mor røg som en skorsten under graviditet og kan ikke se min mand og jeg eller vores søskende fejler mere end alle andre.

er udmærket klar over det er usundt, men det er også usundt at være overvægtig, drikke kaffe, sodavand - tjae er det ikke bare generelt usundt at leve?

må nok indrømme at jeg efterhånden ryger for at være på tværs. synes vi i Danmark er blevet mere og mere diktatoriske og det kan mit lille hoved slet slet ikke klare. hvis jeg skal stoppe med at ryge skal det være fordi JEG bestemmer det, ikke andre.

Der er mange ting der er usunde. Men der er så afgjort nogle ting der er mere usunde end andre og rygning ligger helt i toppen, over de andre ting du nævner.

Har du nogensinde, sådan grundigt og uden at være på tværs, læst om hvad risici er ved at ryge når man er gravid? Og om hvordan hver eneste cigaret påvirker barnet?

Det er da bedøvende ligegyldigt om du og din mand ikke fejler mere end andre. For det første aner du ikke om I ville være mindre syge og mere modstandsdygtige hvis jeres mødre ikke havde røget. Og for det andet forringer det jo ikke dit barns risici at du og din mand ikke er blevet astmatikere, eller allergikere, eller ørebørn o.s.v. Den risiko er stadig lige så høj ved dine børn som ved alle andres rygermødres børn.

Anmeld

17. september 2013

MorDk

Jeg har nu siddet og "kæmpet" mig gennem denne tråd. Jeg må sige jeg krummer tær over nogle af svarene. Øv for pokker altså.

Jeg har ALDRIG røget! Kommer heller ALDRIG til det. Jeg er ikke fanatiker. Men at ryge når man har et liv i maven er mig en GÅDE!

At ryge når man sidder og ammer sit barn fatter jeg slet ikke.

At ryge i sammew rum som sine børn er ufatteligt...

Jeg er selv opvokset i et røgfuldt hjem! Ja jeg lever da. Er næsten aldrig syg. Har ingen farlige sygdomme (hvad jeg ved af) MEN jeg har været voldsomt "passiv" ryger... og hvem ved om det får konsekvenser senere hen? INGEN ved det. JA det er usundt at spise junkfood. Det er usundt at drikke cola og  det er usundt at gå på gaden og trække vejret. Men hold nu op! Helt ærlig... HVER gang der kommer en debat med rygning. RYGNING! Straks skal der samlignes med spisevaner, fede mennesker, sukkersyge osv. HOLD jer dog til emnet for pokker. Jeg får pip.

Det er mig en gåde at folk der ryger under deres graviditet konstant kommer med undskyldninger istedet for atr sige: JA jeg ved at jeg udsætter mit barn for fare. Jeg er LIGEGLAD for jeg har et behov! Og det behov kommer før mit barns helbred! Helt ærlig det er jo sådan det er.... det mener jeg! For hvis man IKKE er ligeglad med sit barn og sit barns helbred.... SÅ stopper man for pokker med at RYGE! Det mener jeg. Og jeg kan tage skraldet jeg er ligeglad. For det er min mening og den står jeg ved.

God dag til alle både rygere og ikke rygere

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.