rygning.. farlig debat :-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. september 2013

DianaRJS

Dorthe1986 skriver:

Hvad sker der for en læge, at sammenligne det med en forkølelse? Altså man er jo ikke forkølet hver dag i 9 måneder. Sådan noget pjat!

Men nu spørger jeg bare. Du venter tvillinger. Tvillinger har jo tendens til lavere fødselsvægt end ved et barn, logisk nok. Men ved at du ryger, risikerer du en endnu lavere fødselsvægt og jo mindre har de at stå imod med, især når du så også har nævnt risikoen for at føde for tidligt.

Ved også du har sagt at du har en læges ord for at det ikkr er rygningens skyld at du føder for tidligt. Men man kommer vel ikke udenom, at den i hvert fald ikke forbedrer chancerne for at gå bare lidt længere?

Jeg ved godt det er dit valg, men håber bare det er et gennemtænkt valg.

ingen anelse, men jo nogen af os er faktisk forkølet hele vores graviditet nogen af os har et immunforsvar=0 og derfor tager alt sygdom til sig som gravid

men ja nogen tvillinger har tendens til lavere fødselsvægt, bortset fra gennemsnittet på vægt ved tvilling fødsel ligger mellem 290 og 3100 hvilket er en fin vægt. Jeg har den ældste der er for tidligt født men det har ikke haft noget at gøre med jeg har røget, det var ssf, som ikke kommer af rygning, derfor valgte de at sætte mig igang 34+2 igen intet med rygningen at gøre.

han vejede 2750 til trods for at han er sat til verden ca 6 uger før termin, hvilket er en helt ok vægt for et barn i den " alder" nr 2 er født 39+6 med en fødselsvægt på 3350 som også er en hel fin vægt, og udover det er changen for at jeg får et større barn ikke specielt stort, da jeg selv er lille, og da jeg selv var meget lille da jeg blev født, og igen det er så sygehusets ord....

så en "lav" fødselsvægt hænger altså ikke altid sammen med at folk har røget, jo hvis de har røget som en skorsten, men som skrevet ryger jeg MAX 5 smøger og det er de dage hvor det hele er ved at falde over hovedet på mig, som ovenikøbet sker meget sjællendt.

men ja det er gennemtænkt, jeg vil hellere ryge 1-5 smøger om dagen end at gå og være stresset, og være en sur ko en hel dag, som de 2 store vil kunne mærke, og en ryger har bare sværre ved at stoppe med at ryge når det er under" tvang" så derfor har jeg valgt at skøre ned og stadig kunne fungere end at stoppe og være sur og stresset.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. september 2013

LilleSmølf

DianaRJS skriver:

måske måske ikke....

som sagt er det også ldit ligemeget?

det er mit valg, og gider sku egentligt ikke rigtig rakkes ned for det der er ikke nogen der er ens, og hvis jeg ser det som min måde at stesse af på tror jeg i bund og grund det er lidt ligemeget, for tvivler på at stresse rundt gør et foster meget bedre......

Undskyld, men hvad?

En ting er at man vælger at gøre det (for det har du sandelig ret til) en anden ting er at få at vide, at noget som man VED er farligt ikke er det fordi det "kun" er 5 om dagen. Det synes jeg er en spøjs udtalese fra din læge. Han/hun må da være tosset!

Det er selvfølgeligt rigtig nok at det er en god ting at skære ned, men det er jo ikke ensbetydende med at der ikke stadigvæk er skadeligt.

Jeg rakker dig heller ikke ned, du må gøre som du vil, men jeg håber virkeligt ikke at du tror, at dine børn ikke bliver skadet når du ryger, bare fordi man ikke kan se det på dem med det blotte øje, lige nu. For uanset hvor lidt eller hvor meget det er om dagen, er det stadigvæk det samme som at klemme hårdt om navlestrengen og fratage dem ilt hver dag, og det ryger stadigvæk i blodet.

Og hvis man er snottet er man det jo ikke med vilje og ikke hver dag graviditeten igennem

Anmeld

17. september 2013

Dorthe1986

DianaRJS skriver:

ingen anelse, men jo nogen af os er faktisk forkølet hele vores graviditet nogen af os har et immunforsvar=0 og derfor tager alt sygdom til sig som gravid

men ja nogen tvillinger har tendens til lavere fødselsvægt, bortset fra gennemsnittet på vægt ved tvilling fødsel ligger mellem 290 og 3100 hvilket er en fin vægt. Jeg har den ældste der er for tidligt født men det har ikke haft noget at gøre med jeg har røget, det var ssf, som ikke kommer af rygning, derfor valgte de at sætte mig igang 34+2 igen intet med rygningen at gøre.

han vejede 2750 til trods for at han er sat til verden ca 6 uger før termin, hvilket er en helt ok vægt for et barn i den " alder" nr 2 er født 39+6 med en fødselsvægt på 3350 som også er en hel fin vægt, og udover det er changen for at jeg får et større barn ikke specielt stort, da jeg selv er lille, og da jeg selv var meget lille da jeg blev født, og igen det er så sygehusets ord....

så en "lav" fødselsvægt hænger altså ikke altid sammen med at folk har røget, jo hvis de har røget som en skorsten, men som skrevet ryger jeg MAX 5 smøger og det er de dage hvor det hele er ved at falde over hovedet på mig, som ovenikøbet sker meget sjællendt.

men ja det er gennemtænkt, jeg vil hellere ryge 1-5 smøger om dagen end at gå og være stresset, og være en sur ko en hel dag, som de 2 store vil kunne mærke, og en ryger har bare sværre ved at stoppe med at ryge når det er under" tvang" så derfor har jeg valgt at skøre ned og stadig kunne fungere end at stoppe og være sur og stresset.

Tænker også mere at man kan jo ikke vide om det kommer til at påvirke sit barn at man ryger. Altså det er mere det at man tør løbe risikoen.

Men vi vælger jo selv hvad vi gør :-)

Anmeld

17. september 2013

DianaRJS

Dorthe1986 skriver:

Du stresser barnet endnu mere ved at ryge. Der blev engang målt hjertelyd på en gravid kvinde, mens hun røg en cigaret og det stakkels barns hjertelyd hamrede bare derop af. Helt derop hvor det ikke er sundt mere. Og det gør det så 5-10 gange om dagen. Barnet bruger altså energi på det i stedet for at vokse. .

Tror ikke der er nogen der prøver at rakke dig ned, men ønsker måske bare at give dig al den information om det, når du nu selv siger du ikke har læst om hvad det gør ved et barn.

som lige skrevet ryger jeg så bare ikke mellem 5-10 smøger på en dag, de fleste dage er det en smøg jeg ryger, nogen dage 2 andre dage 5 når taget er ved at falde ned, men igen de fleste dage en....

hvis ikke jeg tænkte på jeg fostret havde jeg nok holdt mig til 1 pakke om dagen som inden jeg blev gravid. men nogen gange skal man også tænke på folk omrking end og sig selv....

Anmeld

17. september 2013

DianaRJS

Dorthe1986 skriver:

Tænker også mere at man kan jo ikke vide om det kommer til at påvirke sit barn at man ryger. Altså det er mere det at man tør løbe risikoen.

Men vi vælger jo selv hvad vi gør :-)

har du helt ret i, men kan kun tro på at der ikek sker noget ved de få smøger jeg ryger. jeg vil hellere at min hverdag fungere og gør den hvis jeg bare kan få lov at ryge en smøg fordi jeg stresser af med det. folk er forskellige

Anmeld

17. september 2013

Dorthe1986

DianaRJS skriver:

som lige skrevet ryger jeg så bare ikke mellem 5-10 smøger på en dag, de fleste dage er det en smøg jeg ryger, nogen dage 2 andre dage 5 når taget er ved at falde ned, men igen de fleste dage en....

hvis ikke jeg tænkte på jeg fostret havde jeg nok holdt mig til 1 pakke om dagen som inden jeg blev gravid. men nogen gange skal man også tænke på folk omrking end og sig selv....

Vi prioriterer jo forskelligt.

Anmeld

17. september 2013

MorDk

DianaRJS skriver:

Jeg vil så sige jeg er selv ret lille. 158 lav og vejer mellem 53-55 kg. Jeg har sat 2 børn i verden dreng 3800 gram og pige 3880 gram. Farmand er også lille 168 høj og vi vejede begge omkrin 2750-2900 gram ved fødsel.

Det er dit valg men jeg må have lov at have den mening at:

Det er en undskyldning på en undskyldning...

Jeg tror på hvis man virkelig ønsker at stoppe så gør man det. Trods man bliver lidt stresset og gnaven. Selv det kan IKKE-rygere også være i perioder. Og det dør INGEN af!

Anmeld

17. september 2013

modesty

DianaRJS skriver:

nej må erkende jeg ikke har læst noget som helst, men har snakekt med en læge istedet for der har sagt at når jeg har kunnet skøre så meget ned skal jeg ikke være bekymret for noget, for det ilt som jeg muligvis tager fra dem 5 gange om dagen er ikke værre en hvis jeg ligger og er snottet for der vil jeg helelr ikke være i stand til at trække vejret ordentligt. så får ud fra når en æge der til dagligt scanner børn siger sådan at så har jeg intet at være bekymret for.

men i bund og grund også lige meget, da det er mit valg, og ikke jeres

Okay, det synes jeg så er decideret ignorant. Både af dig, at du ikke har sat dig ordentligt ind i hvad du udsætter dine børn for (hvorfor dog ikke?) og at din læge siger sådan. Som en anden nævner - jeg kan godt love dig for at hvis du havde influenza i 9 mdr., så ville det påvirke dit foster i negativ retning.

Her er lidt info om hvad det gør ved dit barn at du ryger når du er gravid:

Moderkagen fungerer dårligere. Barnet får altså mindre næring og ilt, hvilket fører til en gennemsnitligt lavere fødselsvægt.

Der er større risiko for for tidlig fødsel, hvilket må siges at være ret relevant i dit tilfælde, hvor der i forvejen er stor risiko for for tidlig fødsel. Du forøger altså den risiko ved at ryge.

Dobbelt så mange rygerbørn dør under fødslen, og i løbet af det første leveår, som ikke-rygerbørn.

Misdannelser er hyppigere hos rygerbørn, væsentligst læbe-ganespalte.

Risikoen for vuggedød er 3 gange så høj hos rygerbørn.

Rygerbørn har flere hospitalsindlæggelser. Ikke kun p.g.a. problemer med luftvejene, men også grundet mave-tarm problemer og hudpropblemer.

Der er flere kolikbørn blandt rygerbørn end ikke-rygerbørn.

Astma, allergi og mellemørebetændelse er hyppere hos rygerbørn.

Der er flere rygermødre der ikke kan få amningen til at fungere, da rygning hæmmer prolaktin hormonet.

Som tidligere nævnt synes jeg at det er fint at du skærer så meget ned - for antallet af smøger spiller en stor rolle. Men jeg fatter simpelthen ikke at man ikke sætter sig ind i risici når man udsætter sine ufødte børn for røg.

Anmeld

17. september 2013

MorDk

DianaRJS skriver:

har du helt ret i, men kan kun tro på at der ikek sker noget ved de få smøger jeg ryger. jeg vil hellere at min hverdag fungere og gør den hvis jeg bare kan få lov at ryge en smøg fordi jeg stresser af med det. folk er forskellige

Selvfølgelig vælger at tro på at der intet sker. For det er du jo nød til med den beslutning du har taget ellers ville du jo også gå og stresse over det ikk? Men ja det er din beslutning... og jeg håber at du får sunde og raske børn og at du ikke føder alt for tidligt.

Anmeld

17. september 2013

MorDk

modesty skriver:

Okay, det synes jeg så er decideret ignorant. Både af dig, at du ikke har sat dig ordentligt ind i hvad du udsætter dine børn for (hvorfor dog ikke?) og at din læge siger sådan. Som en anden nævner - jeg kan godt love dig for at hvis du havde influenza i 9 mdr., så ville det påvirke dit foster i negativ retning.

Her er lidt info om hvad det gør ved dit barn at du ryger når du er gravid:

Moderkagen fungerer dårligere. Barnet får altså mindre næring og ilt, hvilket fører til en gennemsnitligt lavere fødselsvægt.

Der er større risiko for for tidlig fødsel, hvilket må siges at være ret relevant i dit tilfælde, hvor der i forvejen er stor risiko for for tidlig fødsel. Du forøger altså den risiko ved at ryge.

Dobbelt så mange rygerbørn dør under fødslen, og i løbet af det første leveår, som ikke-rygerbørn.

Misdannelser er hyppigere hos rygerbørn, væsentligst læbe-ganespalte.

Risikoen for vuggedød er 3 gange så høj hos rygerbørn.

Rygerbørn har flere hospitalsindlæggelser. Ikke kun p.g.a. problemer med luftvejene, men også grundet mave-tarm problemer og hudpropblemer.

Der er flere kolikbørn blandt rygerbørn end ikke-rygerbørn.

Astma, allergi og mellemørebetændelse er hyppere hos rygerbørn.

Der er flere rygermødre der ikke kan få amningen til at fungere, da rygning hæmmer prolaktin hormonet.

Som tidligere nævnt synes jeg at det er fint at du skærer så meget ned - for antallet af smøger spiller en stor rolle. Men jeg fatter simpelthen ikke at man ikke sætter sig ind i risici når man udsætter sine ufødte børn for røg.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.