rygning.. farlig debat :-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. september 2013

DianaRJS

modesty skriver:

Jeg synes det er rigtig fint at du er i stand til at skære så meget ned. Men jeg bliver simpelthen nødt til at kommentere på den bemærkning om at dine drenge er sunde og raske...

Du ved ikke om dine drenge er sunde og raske. Du ved måske at de er det nu - men du aner intet om hvilke konsekvenser der kan vise sig af din rygning. De kan have fået masser af problemer som først viser sig senere i livet.

Desuden kan det da aldrig være et argument at "pyha, heldigvis fik de ikke astma, eller allergier, eller mellemørebetændelser, eller lavere fødselsvægt" o.s.v., o.s.v. Mens du har røget, under graviditeten, har du ikke kunnet forudsige noget som helst om hvordan det ville påvirke dem. Du har udsat dem for en forhøjet risiko for en masse nederen ting, ligesom du nu udsætter dine tvillinger for risiko.

Har du læst noget om hvad rygning helt konkret gør ved et foster? Hvordan dets iltindtag mindskes markant hver gang man ryger en smøg og i flere timer efterfølgende? Hvordan det optager alle de giftstoffer du også optager?

Det er heller ikke alle børn af alkoholikermødre der får mén, men nogle gør. Og du ved jo aldrig om det er dit barn eller nabobarnet før det er for sent.

nej må erkende jeg ikke har læst noget som helst, men har snakekt med en læge istedet for der har sagt at når jeg har kunnet skøre så meget ned skal jeg ikke være bekymret for noget, for det ilt som jeg muligvis tager fra dem 5 gange om dagen er ikke værre en hvis jeg ligger og er snottet for der vil jeg helelr ikke være i stand til at trække vejret ordentligt. så får ud fra når en æge der til dagligt scanner børn siger sådan at så har jeg intet at være bekymret for.

men i bund og grund også lige meget, da det er mit valg, og ikke jeres

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. september 2013

Dorthe1986

Når jeg sidder her og læser dem der skriver, at deres børn intet fejler trods rygning, så tænker jeg hvad med barnets fødselsvægt?

Altså det er jo bevist at børn af rygere har en lavere fødselsvægt end børn af ikke-rygere. Tror jeg læste det er omkring 300 g, hvilket jo er meget når man er et lille spædbarn. Så har jeg hørt den her: "Mit barn havde en fin vægt, han vejede 3500 g". Ja, men hvad hvis det var meningen han skulle veje 3800g ?.

Og jeg forstår slet ikke den der med "mine børn fejler intet". Nej, men det kunne man jo ikke vide. Så har man bare siddet der og røget som gravid, og håbet at det nok gik? Altså det er jo noget af en risiko at tage. Ala at køre alt for stærkt - måske der ikke sker noget, men risikoen er der.

At ryge mens man er gravid, svarer i mit hovede til at man tænder en smøg og går hen og tvinger en anden person til at ryge den. Det lille barn i maven har intet valg og det er vel moderens ansvar, at sørge for at den lille i maven udsættes for så lidt negativ påvirkning som muligt?

Anmeld

17. september 2013

MorDk

nej må erkende jeg ikke har læst noget som helst, men har snakekt med en læge istedet for der har sagt at når jeg har kunnet skøre så meget ned skal jeg ikke være bekymret for noget, for det ilt som jeg muligvis tager fra dem 5 gange om dagen er ikke værre en hvis jeg ligger og er snottet for der vil jeg helelr ikke være i stand til at trække vejret ordentligt. så får ud fra når en æge der til dagligt scanner børn siger sådan at så har jeg intet at være bekymret for.

Sys din læge er tosset! Tænk at en læge sidder dig "bilder" dig sådan ind. Ærligt talt ....

du trækker jo vejret gennem munden og får rigeligt med ILT selvom du er snottet. Når du ryger er det som at klemme om navlestrengen og lukke af for ilten. Og barnet bliver fyldt op med skadelige stoffer.

Jeg havde havde sgu valgt at skifte læge...

Anmeld

17. september 2013

DianaRJS

MorDk skriver:

Sys din læge er tosset! Tænk at en læge sidder dig "bilder" dig sådan ind. Ærligt talt ....

du trækker jo vejret gennem munden og får rigeligt med ILT selvom du er snottet. Når ryger er det som at klemme om navlestrengen og lukke af for ilten. Og barnet bliver fyldt op med skadelige stoffer.

Jeg havde havde sgu valgt at skifte læge...

måske måske ikke....

som sagt er det også ldit ligemeget?

det er mit valg, og gider sku egentligt ikke rigtig rakkes ned for det der er ikke nogen der er ens, og hvis jeg ser det som min måde at stesse af på tror jeg i bund og grund det er lidt ligemeget, for tvivler på at stresse rundt gør et foster meget bedre......

Anmeld

17. september 2013

Dut-ugle

Profilbillede for Dut-ugle
MorDk skriver:

Jeg har nu siddet og "kæmpet" mig gennem denne tråd. Jeg må sige jeg krummer tær over nogle af svarene. Øv for pokker altså.

Jeg har ALDRIG røget! Kommer heller ALDRIG til det. Jeg er ikke fanatiker. Men at ryge når man har et liv i maven er mig en GÅDE!

At ryge når man sidder og ammer sit barn fatter jeg slet ikke.

At ryge i sammew rum som sine børn er ufatteligt...

Jeg er selv opvokset i et røgfuldt hjem! Ja jeg lever da. Er næsten aldrig syg. Har ingen farlige sygdomme (hvad jeg ved af) MEN jeg har været voldsomt "passiv" ryger... og hvem ved om det får konsekvenser senere hen? INGEN ved det. JA det er usundt at spise junkfood. Det er usundt at drikke cola og  det er usundt at gå på gaden og trække vejret. Men hold nu op! Helt ærlig... HVER gang der kommer en debat med rygning. RYGNING! Straks skal der samlignes med spisevaner, fede mennesker, sukkersyge osv. HOLD jer dog til emnet for pokker. Jeg får pip.

Det er mig en gåde at folk der ryger under deres graviditet konstant kommer med undskyldninger istedet for atr sige: JA jeg ved at jeg udsætter mit barn for fare. Jeg er LIGEGLAD for jeg har et behov! Og det behov kommer før mit barns helbred! Helt ærlig det er jo sådan det er.... det mener jeg! For hvis man IKKE er ligeglad med sit barn og sit barns helbred.... SÅ stopper man for pokker med at RYGE! Det mener jeg. Og jeg kan tage skraldet jeg er ligeglad. For det er min mening og den står jeg ved.

God dag til alle både rygere og ikke rygere

Anmeld

17. september 2013

Dorthe1986

DianaRJS skriver:

Hvad sker der for en læge, at sammenligne det med en forkølelse? Altså man er jo ikke forkølet hver dag i 9 måneder. Sådan noget pjat!

Men nu spørger jeg bare. Du venter tvillinger. Tvillinger har jo tendens til lavere fødselsvægt end ved et barn, logisk nok. Men ved at du ryger, risikerer du en endnu lavere fødselsvægt og jo mindre har de at stå imod med, især når du så også har nævnt risikoen for at føde for tidligt.

Ved også du har sagt at du har en læges ord for at det ikkr er rygningens skyld at du føder for tidligt. Men man kommer vel ikke udenom, at den i hvert fald ikke forbedrer chancerne for at gå bare lidt længere?

Jeg ved godt det er dit valg, men håber bare det er et gennemtænkt valg.

Anmeld

17. september 2013

modesty

Anonym skriver:

alle jer der siger at i savner cigaretterne, eller godt kan lidt at ryge i lyver for jer selv.
I ryger for at stresse ned, men i virkeligheden stresser i kroppen endnu mere, samt hvem kan lide smagen af en cigaret, de smager forfærdeligt, men smagen har vi vendt os til. Man bruger en cigaret som en undskyldning for alt, men bliver situationen bedre af den cigaret, nej.. At se cigaretterne som en krykke/støtte, gør ryger, men hvad gør de intet.. Ryger lyver for sig selv..

Rygning er hjernevask, og en læringsproces, da vi startede med at ryge, skulle vi først lære at ryge, selvom det smagte forfærdeligt, og hostede og hakkede, fortsatte vi.
Læs evt. bogen ikke ryger, den fik min mand til at stoppe efter at ryge 1-2 pakker om dagen, og lysten er væk, fordi hjernevasken er!

Du skriver i dit første indlæg at du på ingen måder er hellig. Øh jo, det er du.

Du ved da intet om hvad andre mennesker synes smager godt.

Jeg er inkarneret ikke-ryger. Jeg har heller ikke spist ost siden jeg var to år. Jeg synes det smager af sur røv og jeg fatter ikke hvordan nogen kan synes det smager godt. Men jeg kunne da aldrig drømme om at sige til min bordherre til et middagsselskab "du lyver for dig selv når du bilder dig ind at den gorgonzola er lækker. Det er kulturel hjernevask, det er gruppepres".

Jeg har aldrig røget, men stort set alle mine veninder har, og jeg er vokset op med en rygermor. Både min mor og nogle af mine veninder har sagt at de elsker smagen. Andre siger at de ikke bryder sig om smagen. Folk er forskellige.

Blot fordi du ikke kan lide smagen, eller fordi Allen Carr (går ud fra at det er Endelig ikke-ryger du mener når du siger bogen ikke ryger) påstår at alle rygere er hjernevaskede, er det ikke ensbetydende med at det er rigtigt. Det er helt sikkert en god ting at sige til sig selv igen og igen når man skal holde op med at ryge, men det gør det ikke til sandhed. For nogle mennesker, jo, sikkert, men ikke for alle.

Anmeld

17. september 2013

MorDk

DianaRJS skriver:

måske måske ikke....

det er mit valg, og gider sku egentligt ikke rigtig rakkes ned for det der er ikke nogen der er ens, og hvis jeg ser det som min måde at stesse af på tror jeg i bund og grund det er lidt ligemeget, for tvivler på at stresse rundt gør et foster meget bedre......

Jeg rakker ikke ned på dig. Jeg siger at jeg sys din læge er tosset. Tænk at han sidder og fortæller dig sådan "bavl" Han kunne istedet sige til dig GØR HVAD DU VIL. Men han skal ikke sidde og bilde dig sådan ind. Han er sgu ikke sin titel værdig.

Og ja jeg blander ikke i hvad du gør og hvad du vælger men jeg har en mening og den står jeg ved. Det er mig en gåde man fortsætter med at ryge trods man bær' et liv i maven

Anmeld

17. september 2013

Dorthe1986

DianaRJS skriver:

måske måske ikke....

Du stresser barnet endnu mere ved at ryge. Der blev engang målt hjertelyd på en gravid kvinde, mens hun røg en cigaret og det stakkels barns hjertelyd hamrede bare derop af. Helt derop hvor det ikke er sundt mere. Og det gør det så 5-10 gange om dagen. Barnet bruger altså energi på det i stedet for at vokse. .

Tror ikke der er nogen der prøver at rakke dig ned, men ønsker måske bare at give dig al den information om det, når du nu selv siger du ikke har læst om hvad det gør ved et barn.

Anmeld

17. september 2013

MorDk

Dorthe1986 skriver:

Du stresser barnet endnu mere ved at ryge. Der blev engang målt hjertelyd på en gravid kvinde, mens hun røg en cigaret og det stakkels barns hjertelyd hamrede bare derop af. Helt derop hvor det ikke er sundt mere. Og det gør det så 5-10 gange om dagen. Barnet bruger altså energi på det i stedet for at vokse. .

Tror ikke der er nogen der prøver at rakke dig ned, men ønsker måske bare at give dig al den information om det, når du nu selv siger du ikke har læst om hvad det gør ved et barn.

Godt skrevet og god info!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.