Farmor, mormor, bedstemor (eller -far)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. juli 2013

Juliekp

Vi har fortalt den første del af familien om graviditeten.

Så sagde min svigermor "Jamen så skal jeg jo have besluttet mig for om jeg skal hedde farmor eller bedstemor.."

Fandt så ud af, da jeg snakkede med min mand, at bedsteforældrene i hans familie, altid selv har valgt, hvad de vil hedde 

Men i min familie, har en bedstemor eller bedstefar altid været den "uægte" - altså hvis farfar nu er blevet nygift, med en kvinde som ikke er farmor, ville hun blive bedstemor.

Det ville lyde helt forkert i min mund at kalde svigermor for bedstemor i stedet for farmor, når hun jo er mandens rigtige mor - og det er nok også fordi jeg har forældre der begge er skildt og har ny kæreste, som automatisk ville være bedstemor/far i min verden... 

Hvordan gør I?

Hvad hedder jeres forældre?

Og kan børn i det hele taget finde ud af, af der fx er 3 eller 4 bedsteforældre og ingen farfar eller farmor???? 

Min mor bliver kaldt mormor, hendes kæreste moffe og min far morfar.

Svigermor bliver kaldt farmor, hendes mand Tom (hans navn). Svigerfar bliver kaldt farfar, hans kone bliver kaldt Anika (hendes navn)

Min mormor og morfar bliver kaldt oldemor og oldefar. 

Kæresten har to pap bedste forældre som bliver kaldt Kirsten og Erik. Hans mormor og morfar er døde.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juli 2013

Kløver

Jeg synes det klinger bedst at sige mormor/ morfar og bedstemor og bedstefar. Her hedder det farmor og farfar, mormor(min mor) og morfar(min "sted"far) bedstemor (min papmor) og bedstefar ( min biologiske far) og det har vi det fint med tror holdningen er firskellig, nogle synes bedstefar lyder gammeldags men andre synes det lyder mere hyggeligt

Anmeld

11. juli 2013

Bertris

[fjernet af moderator]

Min far ikke mødt min datter så han bliver intet kaldt, men hvis han bliver en del hendes liv en dag bliver det morfar

i min familie er "morfar" altid bedstefar, og i og med min mors mand er som en far for mig er han self bedstefar

Anmeld

11. juli 2013

Lykke:)

CroQuis skriver:

Har godt hørt om flere svigermødre der ikke bryder sig om at være farmor, men hellere bedstemor 

Det er der mange i min omgangskreds der hellere vil. Min svigermor synes farmor lyder trist og gammelt

Anmeld

11. juli 2013

Miia90

manden side hedder farmor og farfar. Min sidde hedder min far morfor og hendes kone er mormor.
Min mor er i himmelen og ønskede at være bedste. så derfor nå valgtet helt naturligt at min fars kone er mormor..

Anmeld

12. juli 2013

Sabone

CroQuis skriver:

Så sagde min svigermor "Jamen så skal jeg jo have besluttet mig for om jeg skal hedde farmor eller bedstemor.."

Fandt så ud af, da jeg snakkede med min mand, at bedsteforældrene i hans familie, altid selv har valgt, hvad de vil hedde 

Men i min familie, har en bedstemor eller bedstefar altid været den "uægte" - altså hvis farfar nu er blevet nygift, med en kvinde som ikke er farmor, ville hun blive bedstemor.

Det ville lyde helt forkert i min mund at kalde svigermor for bedstemor i stedet for farmor, når hun jo er mandens rigtige mor - og det er nok også fordi jeg har forældre der begge er skildt og har ny kæreste, som automatisk ville være bedstemor/far i min verden... 

Hvordan gør I?

Og kan børn i det hele taget finde ud af, af der fx er 3 eller 4 bedsteforældre og ingen farfar eller farmor???? 

Her har vi bedstemor og bedstefar og mormor og morfar

De har selv valgt og jeg har det rigtig fint med det

Anmeld

12. juli 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
FrkZier skriver:

her er det farmor, farfar, morfar og mormor - dog kalder min mor sig selv for momse, hun synes hun er for ung til at være mormor

hvis jeg skal være helt 100% ærlig synes jeg det er mærkeligt at man ligger 'patent' på at være bedstemor/far - i min verden er det barnets forældre der selv skal have lov at bestemme om deres børn skal sige mormor eller bedstemor, det jo ikke alle familier der bruger bedste, det gør vi fx ikke i min familie, så hvis min kærestes mor kom og sagde hun ville kaldes bedstemor i stedet for farmor, ja så det sgu bare ærgeligt; du hedder farmor,  bum..

I DIN familie bruger I ikke bedste, men hvad nu, hvis man gør det i barnets fars familie? Jeg ville godt nok blive ked af det, hvis min svigerdatter insisterede på at give mig en titel, jeg slet ikke kunne lide. I det lange løb bliver det jo en sag mellem barnet og bedsteforælderen. 

Nu bryder jeg mig ikke om tanken om at blive kaldt bedste, så hvis min svigerdatter forlangte, at det skulle jeg hedde - pga. hendes families normer - ville jeg opfatte det som en unødig magtdemonstration og grue for, hvad det næste blev. 

Anmeld

12. juli 2013

NinaNymannMadsen

mine forældre vil kun hedde mormor og morfar fordi de syntes bedstemor og bedstefar lyder så gammelt og så fordi de kan kun blive mormor og morfar.

min kærestes forældre er derimod bedstemor og bedstefar fordi de kan blive både mormor og morfar og farmor og farfar så for det er mindre forvirrende for børnene så bliver de kaldt bedstemor og bedstefar.

Anmeld

12. juli 2013

Dorthe1986

Min mor er bedstemor, da det er det hun bedst kan lide og det er det hun har med sig fra sin familie. Min far er også bedstefar til mine søskendesbørn, men til min søn er han morfar (han er kun far til mig).

På min søns fars side er det farmor. Hun er så sammen med en anden end den ægte farfar (han gik bort for mange år siden), og hendes nye mand kalder vi bedstefar :-)

Anmeld

12. juli 2013

M (:

CroQuis skriver:

Hvordan gør I?

Hjalte er 4 mdr., og vi diskuterer stadig.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.