Farmor, mormor, bedstemor (eller -far)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. juli 2013

FrkZier

Mor og meget mere skriver:

Hvorfor er det dig, der bestemmer over DERES relation? Jeg spørger, fordi jeg virkelig ikke forstår det. Det handler jo netop ikke om dig, og du - og forhåbentlig barnets far - bestemmer jo ALT andet, går jeg ud fra. 

De har haft børn, skriver du - det har de stadig, og nu er de så blevet bedsteforældre. Det bliver også din tur en dag, og jeg vil gætte på, du til den tid vil værdsætte, at din svigerdatter kan træde et lillebitte skridt tilbage og vise dig respekt for, hvad du ønsker at blive kaldt af DIT barnebarn. Det er da ikke noget stort offer? 

Jeg synes, at alle dine ord om, at DU bestemmer, og om, at det er jeres tur, underbygger en magtdemonstration. Hvorfor ikke give en lillebitte smule slip på magten og kontrollen og give sit barn den ubetingede gave, det er at have et særligt "rum" i forholdet til bedsteforældrene - hvor mor IKKE skal diktere alt, bare fordi hun kan? 

kan ikke forklare det bedre end jeg allerede har (prøvet på).

Fra mit synspunkt synes jeg det er respektløst hvis farmor/mormor ikke  respektere forældrenes valg ang. titler, jeg har utrolig svært ved at sætte mig ind i at nogle farmødre/mormødre kan stejle over at de VIL hedde bedstemor, der synes jeg bare man skal acceptere at forældrene i fællesskab er blevet enige om at man holder sig til farmor, farfar, mormor osv.

Hvis nu min svigermor rigtig gerne ville kaldes bedstemor og min kæreste også synes det var en god ide, så kan det godt tænkes at jeg bare ville sige jaja ok så gør vi det - men har aldrig været ude for det, da min kæreste og jeg er 100% enige om vi ikke kører med 'bedste' og det har de heller ikke gjort i hans familie så det er slet ikke noget problem herhjemme

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juli 2013

Pikku Myy

FrkZier skriver:

farmor og bedstemor er vel det samme, vi har bare aldrig brugt bedste betegnelsen

det er ikke så meget fordi JEG vil bestemme, det er nok mere fordi jeg ikke vil have at andre skal bestemme over mit(og min kærestes barn) - men som sagt tidligere er det heldigvis ikke noget vi døjer med herhjemme og jeg skal jo ikke kunne sige med 100% sikkerhed at jeg ikke ville ændre mening HVIS nu farmor reelt gerne ville kaldes bedste, det kan sagtens være at jeg bare ville tænke, når ja okay så går de sgu nok. Det er jo kun mine tanker omkring det da jeg aldrig har været i situationen

Men hvis nu farmor gerne ville have heddet bedstemor, var det vel ikke JERES barn hun bestemmer over, men HENDE SELV i forholdet til barnebarnet. Jeg kan slet ikke se hvor du og din mand er henne i den ligning?

Anmeld

13. juli 2013

FrkZier

Pikku Myy skriver:

Men hvis nu farmor gerne ville have heddet bedstemor, var det vel ikke JERES barn hun bestemmer over, men HENDE SELV i forholdet til barnebarnet. Jeg kan slet ikke se hvor du og din mand er henne i den ligning?

jamen hun måtte da også hjertens gerne kalde sig selv for bedstemor hvis hun ville - hun skulle bare ikke forvente at jeg eller min kæreste sagde bedste mor

Anmeld

13. juli 2013

Pikku Myy

FrkZier skriver:

jamen hun måtte da også hjertens gerne kalde sig selv for bedstemor hvis hun ville - hun skulle bare ikke forvente at jeg eller min kæreste sagde bedste mor

Men det vil jo være det samme som at gå imod hendes valg. Barnet vil jo kalde farmor/bedstemor hvad han/hun hører andre kalde hende.

Hvordan ville du have det, hvis en i din nære omgangskreds konsekvent kaldte dig noget du ikke havde lyst til at hedde, så dette med tiden blev dit kaldenavn? Det er jo reelt det du argumenterer for er din ret fordi du er moderen til hendes barnebarn ...

Jeg må indrømme at jeg er meget uforstående overfor din tankegang. Da jeg blev mor fik jeg et helt fantastisk bånd til mit barn. Jeg blev mor. Men i samme omgang blev min mor mormor. Hun fik sit allerførste barnebarn. Noget hun nok har drømt om og forestillet sig længere tid end jeg har tænkt på at blive mor. Hun havde helt sikkert gjort sig nogle tanker om hvad en rigtig/god mormor skulle være. Og mormor og barnebarn har et helt særligt bånd. Og det er deres!! Det skal jeg ikke blande mig i!

Anmeld

13. juli 2013

FrkZier

Pikku Myy skriver:

Men det vil jo være det samme som at gå imod hendes valg. Barnet vil jo kalde farmor/bedstemor hvad han/hun hører andre kalde hende.

Hvordan ville du have det, hvis en i din nære omgangskreds konsekvent kaldte dig noget du ikke havde lyst til at hedde, så dette med tiden blev dit kaldenavn? Det er jo reelt det du argumenterer for er din ret fordi du er moderen til hendes barnebarn ...

Jeg må indrømme at jeg er meget uforstående overfor din tankegang. Da jeg blev mor fik jeg et helt fantastisk bånd til mit barn. Jeg blev mor. Men i samme omgang blev min mor mormor. Hun fik sit allerførste barnebarn. Noget hun nok har drømt om og forestillet sig længere tid end jeg har tænkt på at blive mor. Hun havde helt sikkert gjort sig nogle tanker om hvad en rigtig/god mormor skulle være. Og mormor og barnebarn har et helt særligt bånd. Og det er deres!! Det skal jeg ikke blande mig i!

det kan du jo ikke sammenligne, jeg ville da ikke synes det var fedt hvis folk konsekvent kaldte mig for Louise fordi det hedder jeg ikke - men at bliver kaldt farmor NÅR MAN ER farmor kan jeg dybt seriøst ikke se noget galt i.

kan forstå hvis man holdte fast i at kalde hende ved navn og nægtede at bruge farmor/bedstemor eller mormor/bedstemor at hun så blev såret, men som jeg ser det skal hun da bare være lykkelig over at være blevet farmor/bedstemor fremfor at blive sur over ikke at måtte blive kaldt lige det hun vil.

jeg synes bare at farmor, mormor, morfar og farfar skal acceptere forældrenes valg og så kaste deres kærlighed på deres barnebarn i stedet for at gå i op om de bliver kaldt 'bedste eller ej

Anmeld

13. juli 2013

Pikku Myy

det kan du jo ikke sammenligne, jeg ville da ikke synes det var fedt hvis folk konsekvent kaldte mig for Louise fordi det hedder jeg ikke - men at bliver kaldt farmor NÅR MAN ER farmor kan jeg dybt seriøst ikke se noget galt i.

kan forstå hvis man holdte fast i at kalde hende ved navn og nægtede at bruge farmor/bedstemor eller mormor/bedstemor at hun så blev såret, men som jeg ser det skal hun da bare være lykkelig over at være blevet farmor/bedstemor fremfor at blive sur over ikke at måtte blive kaldt lige det hun vil.

jeg synes bare at farmor, mormor, morfar og farfar skal acceptere forældrenes valg og så kaste deres kærlighed på deres barnebarn i stedet for at gå i op om de bliver kaldt 'bedste eller ej

Men du kommer ikke med anden argumentation til hvorfor det er forældrenes valg end at du ikke vil/kan have at der er andre der skal bestemme over dit barn. Min pointe er jo at det ikke er barnet hun ville bestemme over, men sig selv og relationen til HENDES barnebarn. Så det er her jeg virkelig ikke forstår dig ... Hvorfor har du "ejerskab" over alt ved dit barn?

Jeg tænkte nu mere hvis fx din mor konsekvent valgte at kalde dig ved navn overfor dit barn, så dit barn begyndte at kalde dig ved navn istedet for at kalde dig mor? Det ville vel være det samme ...

Anmeld

13. juli 2013

FrkZier

Pikku Myy skriver:

Men du kommer ikke med anden argumentation til hvorfor det er forældrenes valg end at du ikke vil/kan have at der er andre der skal bestemme over dit barn. Min pointe er jo at det ikke er barnet hun ville bestemme over, men sig selv og relationen til HENDES barnebarn. Så det er her jeg virkelig ikke forstår dig ... Hvorfor har du "ejerskab" over alt ved dit barn?

Jeg tænkte nu mere hvis fx din mor konsekvent valgte at kalde dig ved navn overfor dit barn, så dit barn begyndte at kalde dig ved navn istedet for at kalde dig mor? Det ville vel være det samme ...

som sagt - hun skulle da være hjertens velkommen til at kalde sig selv for bedstemor hvis hun ville.. hun skal bare ikke forvente at jeg kaldte hende det..

min mor kalder mig ved navn? det kan jeg da ikke se noget galt ved min kæreste kalder mig skat, det regner jeg nu heller ikke med Isaak begynder at kalde mig

Anmeld

13. juli 2013

FrkZier

Pikku Myy skriver:

men nu vil jeg ud og nyde lørdags solen - du må have en dejlig dag

ps. dejligt at være uenige uden (åbenlyse) sure miner og mudderkast

Anmeld

13. juli 2013

Pikku Myy

FrkZier skriver:

som sagt - hun skulle da være hjertens velkommen til at kalde sig selv for bedstemor hvis hun ville.. hun skal bare ikke forvente at jeg kaldte hende det..

min mor kalder mig ved navn? det kan jeg da ikke se noget galt ved min kæreste kalder mig skat, det regner jeg nu heller ikke med Isaak begynder at kalde mig

Ikke hvis din kæreste bruger skat jer to imellem, men hvis din kæreste siger "skat kalder på dig" og lignende til dit barn, vil skat højst sandsynligt blive dit kaldenavn. Hvis din kæreste bruger dit navn de to imellem, vil dit barn gøre det samme, og hvis han kalder dig mor, vil barnet gøre det samme.

Min søn er først begyndt at kalde mig mor (som navn) efter han er startet i børnehave, hvor de voksne ikke prioriterer at lære alle forældrenes navne at kende og derfor kalder os mor og far, så det er ikke kun de helt tætte personer, der er med til at definerer.

Hvad vil du gerne have din søn skal kalde dig? Hvordan ville du have det hvis der var nogen der konsekvent "modarbejdede" det?

Anmeld

13. juli 2013

Bshizzle

Her er det lidt blandet 

Har en Søn fra et tidligere forhold som kalder hans Farmor for BEDSTE! 

- simpelhen fordi hun syntes "Farmor" lyder gammelt og ondt. 

Min min Kærestes Mor (min Svigermor) hedder hendes Navn eller PAP Farmor 

.... Min store Søn ser desværre ikke hans rigtige FARFAR og hans nye Kone!.  

Min mindste Søn siger IKKE BEDSTE til nogle. 

De begge siger Mormor og Morfar. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.