Farmor, mormor, bedstemor (eller -far)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. juli 2013

Pikku Myy

FrkZier skriver:

jamen det da rigtig synd man skal blive ked af det - men det ændre ikke på at det hedder farmor og IKKE bedstemor, hvis min søn en dag SELV vil kalde hende for bedstemor skal han være hjertens velkommen til det, men så længe han er så lille at det er mig der bestemmer ja, så det farmor

Jeg ville synes det var 1000x mere magtdemonstrativt at holde fast på man VILLE kaldes bedstemor fremfor farmor.
farmor/farfar osv. HAR haft børn, nu det vores tur og os der bestemmer

Hvordan ville du have det hvis din kommende svigerdatter (og din søn) bestemte at du skulle være bedstemor til deres barn?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juli 2013

FrkZier

Pikku Myy skriver:

Hvordan ville du have det hvis din kommende svigerdatter (og din søn) bestemte at du skulle være bedstemor til deres barn?

så ville jeg glæde mig over at være blevet bedstemor

vi bruger normalt ikke bedstemor, men hvis Isaak til den tid mener at jeg skal kaldes bedstemor, jamen så må jeg jo bare vende mig til min nye titel fordi den har han (og hans kæreste/kone) bestemt sig for er mest passende

Anmeld

13. juli 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
FrkZier skriver:

jamen det da rigtig synd man skal blive ked af det - men det ændre ikke på at det hedder farmor og IKKE bedstemor, hvis min søn en dag SELV vil kalde hende for bedstemor skal han være hjertens velkommen til det, men så længe han er så lille at det er mig der bestemmer ja, så det farmor

Jeg ville synes det var 1000x mere magtdemonstrativt at holde fast på man VILLE kaldes bedstemor fremfor farmor.

Hvorfor er det dig, der bestemmer over DERES relation? Jeg spørger, fordi jeg virkelig ikke forstår det. Det handler jo netop ikke om dig, og du - og forhåbentlig barnets far - bestemmer jo ALT andet, går jeg ud fra. 

De har haft børn, skriver du - det har de stadig, og nu er de så blevet bedsteforældre. Det bliver også din tur en dag, og jeg vil gætte på, du til den tid vil værdsætte, at din svigerdatter kan træde et lillebitte skridt tilbage og vise dig respekt for, hvad du ønsker at blive kaldt af DIT barnebarn. Det er da ikke noget stort offer? 

Jeg synes, at alle dine ord om, at DU bestemmer, og om, at det er jeres tur, underbygger en magtdemonstration. Hvorfor ikke give en lillebitte smule slip på magten og kontrollen og give sit barn den ubetingede gave, det er at have et særligt "rum" i forholdet til bedsteforældrene - hvor mor IKKE skal diktere alt, bare fordi hun kan? 

Anmeld

13. juli 2013

Pikku Myy

FrkZier skriver:

så ville jeg glæde mig over at være blevet bedstemor

vi bruger normalt ikke bedstemor, men hvis Isaak til den tid mener at jeg skal kaldes bedstemor, jamen så må jeg jo bare vende mig til min nye titel fordi den har han (og hans kæreste/kone) bestemt sig for er mest passende

Så det er ikke fordi du mener farmor er een ting og bedstemor noget andet. Det er simpelthen fordi du mener at fordi det er jeres barn, har I ret til at bestemme?

Anmeld

13. juli 2013

nielsen80

FrkZier skriver:

Må indrømme jeg er meget uenig, og forstår slet ikke behovet for at bestemme. Her vil farmor også helst kaldes bedste, og jeg tænker bare fred være med det - selvom vi aldrig har brugt det udtryk i vores familie. Må jeg spørge, hvorfor det er så vigtigt for dig/jer, at I bestemmer på det område? Tænker lidt om man ikke laver unødige konflikter, barnet tager jo ikke skade eller bliver påvirket på nogen måde af, at man på det punkt er "den store" og gør svigermor glad.

Kan forstå der kan være en konflikt, hvis f.eks mors kæreste/mand vil kaldes morfar, hvis den rigtige morfar har samme behov, og i øvrigt bliver ked af en anden tager titlen - men ellers har jeg svært ved at se problematikken.

Anmeld

13. juli 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
FrkZier skriver:

Hvorfor må Isak egentlig bestemme, men farmor/bedstemor må ikke? 

Anmeld

13. juli 2013

LilleLene

CroQuis skriver:

Vi har fortalt den første del af familien om graviditeten.

Så sagde min svigermor "Jamen så skal jeg jo have besluttet mig for om jeg skal hedde farmor eller bedstemor.."

Fandt så ud af, da jeg snakkede med min mand, at bedsteforældrene i hans familie, altid selv har valgt, hvad de vil hedde 

Men i min familie, har en bedstemor eller bedstefar altid været den "uægte" - altså hvis farfar nu er blevet nygift, med en kvinde som ikke er farmor, ville hun blive bedstemor.

Det ville lyde helt forkert i min mund at kalde svigermor for bedstemor i stedet for farmor, når hun jo er mandens rigtige mor - og det er nok også fordi jeg har forældre der begge er skildt og har ny kæreste, som automatisk ville være bedstemor/far i min verden... 

Hvordan gør I?

Hvad hedder jeres forældre?

Og kan børn i det hele taget finde ud af, af der fx er 3 eller 4 bedsteforældre og ingen farfar eller farmor???? 

har "valgte" de selv, det har bare været sådan de altid har heddet

der er farfar og farmor

Mormor og bedste

og så er der Morfar

Anmeld

13. juli 2013

FrkZier

Mor og meget mere skriver:

Hvorfor må Isak egentlig bestemme, men farmor/bedstemor må ikke? 

fordi det er Isaak der skal kalde dem det

det er Isaaks bedstemor/farmor - hun må også gerne kalde sig selv for bedstemor hvis hun vil, hun skal bare ikke forvente at vi kalder hende andet end farmor (eller mormor hvis nu det var min mor, men nu har jeg brugt farmor som eksempel)

Anmeld

13. juli 2013

FrkZier

nielsen80 skriver:

Må indrømme jeg er meget uenig, og forstår slet ikke behovet for at bestemme. Her vil farmor også helst kaldes bedste, og jeg tænker bare fred være med det - selvom vi aldrig har brugt det udtryk i vores familie. Må jeg spørge, hvorfor det er så vigtigt for dig/jer, at I bestemmer på det område? Tænker lidt om man ikke laver unødige konflikter, barnet tager jo ikke skade eller bliver påvirket på nogen måde af, at man på det punkt er "den store" og gør svigermor glad.

Kan forstå der kan være en konflikt, hvis f.eks mors kæreste/mand vil kaldes morfar, hvis den rigtige morfar har samme behov, og i øvrigt bliver ked af en anden tager titlen - men ellers har jeg svært ved at se problematikken.

det også helt ok at være uenig

jamen for mig er det heller ikke voldsomt vigtigt, tror faktisk mest det er princippet i at (hvis vi stod i sitationen) farmor/mormor vil bestemme - det er mit barn, så jeg bestemmer

nu er det  heldigvis ikke et problem herhjemme da farmor, mormor osv bare kalder sig for farmor, mormor osv - eller ja min mor kalder sig så for momse, men jeg kalder hende nu bare stadig mormor da det falder mig mest naturligt

Anmeld

13. juli 2013

FrkZier

Pikku Myy skriver:

Så det er ikke fordi du mener farmor er een ting og bedstemor noget andet. Det er simpelthen fordi du mener at fordi det er jeres barn, har I ret til at bestemme?

farmor og bedstemor er vel det samme, vi har bare aldrig brugt bedste betegnelsen

det er ikke så meget fordi JEG vil bestemme, det er nok mere fordi jeg ikke vil have at andre skal bestemme over mit(og min kærestes barn) - men som sagt tidligere er det heldigvis ikke noget vi døjer med herhjemme og jeg skal jo ikke kunne sige med 100% sikkerhed at jeg ikke ville ændre mening HVIS nu farmor reelt gerne ville kaldes bedste, det kan sagtens være at jeg bare ville tænke, når ja okay så går de sgu nok. Det er jo kun mine tanker omkring det da jeg aldrig har været i situationen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.