Farmor, mormor, bedstemor (eller -far)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. juli 2013

camilla10

CroQuis skriver:

Vi har fortalt den første del af familien om graviditeten.

Så sagde min svigermor "Jamen så skal jeg jo have besluttet mig for om jeg skal hedde farmor eller bedstemor.."

Fandt så ud af, da jeg snakkede med min mand, at bedsteforældrene i hans familie, altid selv har valgt, hvad de vil hedde 

Men i min familie, har en bedstemor eller bedstefar altid været den "uægte" - altså hvis farfar nu er blevet nygift, med en kvinde som ikke er farmor, ville hun blive bedstemor.

Det ville lyde helt forkert i min mund at kalde svigermor for bedstemor i stedet for farmor, når hun jo er mandens rigtige mor - og det er nok også fordi jeg har forældre der begge er skildt og har ny kæreste, som automatisk ville være bedstemor/far i min verden... 

Hvordan gør I?

Hvad hedder jeres forældre?

Og kan børn i det hele taget finde ud af, af der fx er 3 eller 4 bedsteforældre og ingen farfar eller farmor???? 

Jeg stod i nøjagtig samme situation  Da svigermor så hørte, at en farmor for mig virker tættere på end en bedstemor, ville hun rigtig gerne være farmor 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juli 2013

Benjamins'mor

Min mor og hendes nye mand er bedstemor og bedstefar - det har de selv valgt. Min far er morfar - det har han selv valgt.
Mine svigerforældre hedder farmor og farfar - det har de selv valgt.

Anmeld

14. juli 2013

CroQuis

M (: skriver:

Hjalte er 4 mdr., og vi diskuterer stadig.. 

Whaaaat 

Hvem diskuterer, og hvad er i SÅ uenige om?? 

Anmeld

14. juli 2013

M (:

CroQuis skriver:

Whaaaat 

Hvem diskuterer, og hvad er i SÅ uenige om?? 

Hvilken titel Hjaltes farmor skal have. 

Anmeld

14. juli 2013

Laulund87

Nu har jeg lige læst hele tråden og jeg synes det er forældrene det er op til hvad bedsteforældrene skal kaldes.

Her er det morfar, mormor, farfar og Sanne. Vi kan slet ikke lide at kalde dem "bedste" så det bliver de ikke og der har heldigvis aldrig været ballade!

Sanne er fars papmor og hun er jo ikke Marias farmor så det bliver hun ikke kaldt. Det er heldigvis også ok med hende for det er jo ikke negativt og hun betyder meget for os/Maria, hun ER bare ikke farmor.

Igen jeg synes det er os forældre der "bestemmer" den her

Anmeld

15. juli 2013

TB1985

Min mor og bonusfar bliver mormor og morfar, mandens mor farmor (eller famse som hun også selv siger) Hans far bliver farfar og hans kone bliver vist bare ved navn (eller måske bedstemor, nu må vi se).
Min far og hans kone bliver bedstefar og bonus. (det er det de kalder sig selv til mine to niecer)

Anmeld

15. juli 2013

MorTil4<3

CroQuis skriver:

Vi har fortalt den første del af familien om graviditeten.

Så sagde min svigermor "Jamen så skal jeg jo have besluttet mig for om jeg skal hedde farmor eller bedstemor.."

Fandt så ud af, da jeg snakkede med min mand, at bedsteforældrene i hans familie, altid selv har valgt, hvad de vil hedde 

Men i min familie, har en bedstemor eller bedstefar altid været den "uægte" - altså hvis farfar nu er blevet nygift, med en kvinde som ikke er farmor, ville hun blive bedstemor.

Det ville lyde helt forkert i min mund at kalde svigermor for bedstemor i stedet for farmor, når hun jo er mandens rigtige mor - og det er nok også fordi jeg har forældre der begge er skildt og har ny kæreste, som automatisk ville være bedstemor/far i min verden... 

Hvordan gør I?

Hvad hedder jeres forældre?

Og kan børn i det hele taget finde ud af, af der fx er 3 eller 4 bedsteforældre og ingen farfar eller farmor???? 

jeg er MÅLØS over der overhovedet er nogen der diskutere det her

en farmor er farens mor, en mormor er morens mor og så videre og videre
en bedstemor er morens mor ergo er det barnets OLDEMOR

jeg fatter slet ikke hvordan der overhovedet er nogen der diskutere det eller siger amen du bestemmer selv

i vores familie er den sådan og ikke anderledes, om så farmoren kun er 35 så er hun stadig FARMOR , godt være hun føler sig gammel og hun ikke syntes om det, men sådan er det nu engang bare og hun burde være stolt og ikk tænke over at ejj jeg er blevet farmor puuu hvor skrækkeligt

ej come on

vær stolte af jeres status istedet for at lade som noget man ikke er

Anmeld

15. juli 2013

TB1985

MilleMus1988 skriver:

jeg fatter slet ikke hvordan der overhovedet er nogen der diskutere det eller siger amen du bestemmer selv

i vores familie er den sådan og ikke anderledes, om så farmoren kun er 35 så er hun stadig FARMOR , godt være hun føler sig gammel og hun ikke syntes om det, men sådan er det nu engang bare og hun burde være stolt og ikk tænke over at ejj jeg er blevet farmor puuu hvor skrækkeligt

ej come on

Jeg er slet ikke enig med dig, netop pga. skilsmisser er der ofte flere en 2 hold bedsteforældre.

I mit tilfælde ser jeg stort set aldrig min far, men min bonusfar har jeg et super godt og tæt forhold til, og dermed at det ham der bliver morfar. så må min biologiske far vige pladsen da han selv har valgt at han ikke har den store brug for en god kontakt med mig..

Og alt andet lige er det vel vigtigste at barnet ved hvem der er hvem og ikke hvad de kaldes!

Anmeld

15. juli 2013

Dorthe1986

MilleMus1988 skriver:

ej come on

Ej, bedstemor har da aldrig været oldemor....

Anmeld

15. juli 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
MilleMus1988 skriver:

ej come on

Øh, nej. Bedsteforældre er forældrenes forældre, bedstemor er altså både farmor og mormor, nogle foretrækker at blive kaldt bedstemor, andre hhv. farmor eller mormor. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.