CroQuis skriver:
Vi har fortalt den første del af familien om graviditeten.
Så sagde min svigermor "Jamen så skal jeg jo have besluttet mig for om jeg skal hedde farmor eller bedstemor.."
Fandt så ud af, da jeg snakkede med min mand, at bedsteforældrene i hans familie, altid selv har valgt, hvad de vil hedde 
Men i min familie, har en bedstemor eller bedstefar altid været den "uægte" - altså hvis farfar nu er blevet nygift, med en kvinde som ikke er farmor, ville hun blive bedstemor.
Det ville lyde helt forkert i min mund at kalde svigermor for bedstemor i stedet for farmor, når hun jo er mandens rigtige mor - og det er nok også fordi jeg har forældre der begge er skildt og har ny kæreste, som automatisk ville være bedstemor/far i min verden... 
Hvordan gør I?
Hvad hedder jeres forældre?
Og kan børn i det hele taget finde ud af, af der fx er 3 eller 4 bedsteforældre og ingen farfar eller farmor????
Uanset hvad jeres forældre hedder så vil jeres børn lynhurtigt finde ud af det. F.eks så vil alle jo vide hvem der er tale om det hedder bedstemor og farfar eller mormor og bedstefar.
I min verden har vi ikke bestemte "titler" til ægte og uægte bedsteforældre. Børnene er jo fuldstændig ligeglade med hvad de bliver kaldt - så det er udelukkende for at voksne bedre kan overskue det, at man vælger at "dele" titlerne op.
Vores datter har farmor og farfar, mormor og morfar og bedstefar. Både farmor og mormor ville have heddet bedste, men da vores datter kom til verdenen faldt det dem (selv) mere naturligt at hedde farmor og mormor.
Jeg havde selv som barn: mormor og bedstefar = mine oldeforældre, mormor og morfar = bio morfar og "uægte" mormor og mormor og Alfred = bio mormor og hendes mand.
Folk har altid syntes det var forvirrende med 3 mormødre, altså folk udenfor familien, men jeg har aldrig oplevet forvirring, sådan har det jo været fra barnsben.
/Fenja