Farmor, mormor, bedstemor (eller -far)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. juli 2013

Skouboe

CroQuis skriver:

Haha ja teenagere kan være drilske 

Min bekymring var nu også kun at vi risikerede at få 3-4 bedsteforældre, og om barnet kunne finde ud af hvis der nu blev 2 sæt bedstemor og bedstefar 

Det kan de sagtens, du hæfter bare et navn på. Vi havde problemet med flere oldemødre, så mine piger havde oldemor Marie og oldemor Tove. Det kunne de sagtens hitte rede i fra de var helt små

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juli 2013

CroQuis

TbCp skriver:

Vi har farmor og farfar

og mormor og bedstefar - bedstefar er min mors nye mand og altså ikke min rigtige far

Min papfars forældre blev dog kaldt bedstefar og bedstemor af deres børnebørn

Lige præcis sådan er det i min familie også 

Anmeld

11. juli 2013

CroQuis

DianaRJS skriver:

min "farmor" bliver også kaldt bedstemor....

tror det kommer meget an på hvordan og hvorledes det selv har været i deres familier.... her har det altid været bedstemor og bedstefar for min fars forældre... hvorimod mine børns fars forældre ikke ville kaldes bedstemor og bedstefar men farmor og farfar, så tror det er meget forskelligt

vi lod dem self selv vælge hvad de ville kaldes

og faktisk det samme med min storebror, der aldrig i livet ville kaldes morbror, men valgte at han ville kaldes onkel som normal jo er søsters kæreste ikk

Ja jeg har det også lidt underligt med morbror og farbror.. Moster og faster lyder bare så meget bedre, så der ville jeg heller ikke have noget med at de blev til onkler i stedet for (selvom det teoretisk set er længere væk) 

Og jo selvfølgelig skal de selv have lov at vælge, når det er dem der skal kaldes det (resten af livet) - vi har bare aldrig valgt selv i vores familie 

Anmeld

11. juli 2013

CroQuis

Louise <3 Isabella skriver:

Vi har mormor og morfar (mine forældre), farmor og Ivan (kærestens mor og hendes mand) og så har vi bedstefar og bedstemor (kærestens far og hans kone)

Hvis ham Ivan nu hellere ville have heddet bedstefar, kunne i så hitte rundt i det, når i skulle fortælle børnene at de skulle hen til bedstemor og bedstefar?? Hvilken af dem  

Anmeld

11. juli 2013

CroQuis

Miin'Baby'Mus skriver:

Vi synes og at bedstemor/bedstefar er noget mærkeligt noget, så det er mormor, farmor, farfar

Har de det fint med deres titler eller ville de gerne selv have valgt?

Anmeld

11. juli 2013

CroQuis

Karla skriver:

Min mands forældre bliver farmor og farfar. Min mands søster og bror har begge børn, så de har titlen mormor, morfar, farmor og farfar. Synes det er vildt forvirrende når vi er samlet, men hvis vi så siger at de skal være bedste og bedstefar bliver det endnu mere forvirrende
Mine forældre bliver bedste/bedstemor og bedstefar (tror jeg).
Jeg har vildt dårlige associationer til navnet mormor, da jeg selv har en mormor jeg altid har været bange for, og aldrig har kunnet lide (hun er alkoholiker, og har aldrig skjult det). Derfor vil jeg ikke kalde min mor for mormor. Desuden har jeg to brødre, og så løber vi ind i mormor/farmor, farfar/morfar igen, og det orker jeg ikke

Hehe, kan godt se problematikken 

Jeg selv har en bror, og manden har både brødre og søstre, så når/hvis de engang får børn, bliver der selvfølgelig også forvirring der 

Anmeld

11. juli 2013

CroQuis

Skouboe skriver:

Det kan de sagtens, du hæfter bare et navn på. Vi havde problemet med flere oldemødre, så mine piger havde oldemor Marie og oldemor Tove. Det kunne de sagtens hitte rede i fra de var helt små

Nåårh ja, det kunne man selvfølgelig gøre 

Anmeld

11. juli 2013

Fenja09

CroQuis skriver:

Vi har fortalt den første del af familien om graviditeten.

Så sagde min svigermor "Jamen så skal jeg jo have besluttet mig for om jeg skal hedde farmor eller bedstemor.."

Fandt så ud af, da jeg snakkede med min mand, at bedsteforældrene i hans familie, altid selv har valgt, hvad de vil hedde 

Men i min familie, har en bedstemor eller bedstefar altid været den "uægte" - altså hvis farfar nu er blevet nygift, med en kvinde som ikke er farmor, ville hun blive bedstemor.

Det ville lyde helt forkert i min mund at kalde svigermor for bedstemor i stedet for farmor, når hun jo er mandens rigtige mor - og det er nok også fordi jeg har forældre der begge er skildt og har ny kæreste, som automatisk ville være bedstemor/far i min verden... 

Hvordan gør I?

Hvad hedder jeres forældre?

Og kan børn i det hele taget finde ud af, af der fx er 3 eller 4 bedsteforældre og ingen farfar eller farmor???? 

Uanset hvad jeres forældre hedder så vil jeres børn lynhurtigt finde ud af det. F.eks så vil alle jo vide hvem der er tale om det hedder bedstemor og farfar eller mormor og bedstefar.

I min verden har vi ikke bestemte "titler" til ægte og uægte bedsteforældre. Børnene er jo fuldstændig ligeglade med hvad de bliver kaldt - så det er udelukkende for at voksne bedre kan overskue det, at man vælger at "dele" titlerne op.

Vores datter har farmor og farfar, mormor og morfar og bedstefar. Både farmor og mormor ville have heddet bedste, men da vores datter kom til verdenen faldt det dem (selv) mere naturligt at hedde farmor og mormor.

Jeg havde selv som barn: mormor og bedstefar = mine oldeforældre, mormor og morfar = bio morfar og "uægte" mormor og mormor og Alfred = bio mormor og hendes mand.

Folk har altid syntes det var forvirrende med 3 mormødre, altså folk udenfor familien, men jeg har aldrig oplevet forvirring, sådan har det jo været fra barnsben.

/Fenja

Anmeld

11. juli 2013

tankai

CroQuis skriver:

Vi har fortalt den første del af familien om graviditeten.

Så sagde min svigermor "Jamen så skal jeg jo have besluttet mig for om jeg skal hedde farmor eller bedstemor.."

Fandt så ud af, da jeg snakkede med min mand, at bedsteforældrene i hans familie, altid selv har valgt, hvad de vil hedde 

Men i min familie, har en bedstemor eller bedstefar altid været den "uægte" - altså hvis farfar nu er blevet nygift, med en kvinde som ikke er farmor, ville hun blive bedstemor.

Det ville lyde helt forkert i min mund at kalde svigermor for bedstemor i stedet for farmor, når hun jo er mandens rigtige mor - og det er nok også fordi jeg har forældre der begge er skildt og har ny kæreste, som automatisk ville være bedstemor/far i min verden... 

Hvordan gør I?

Hvad hedder jeres forældre?

Og kan børn i det hele taget finde ud af, af der fx er 3 eller 4 bedsteforældre og ingen farfar eller farmor???? 

Mine forældre kommer til mormor og morfar, min mors mand kommer til at hedder morfar-flemming.

Min kones forældre har valgt at hedder bedste og bedstefar, så vores datter ikke bliver alt for forvirret.. 

Anmeld

11. juli 2013

Karla

CroQuis skriver:

Hehe, kan godt se problematikken 

Jeg selv har en bror, og manden har både brødre og søstre, så når/hvis de engang får børn, bliver der selvfølgelig også forvirring der 

Ja, det er vildt forvirrende

Jeg er selv vokset op med en mormor. Min mors forældre blev skilt længe før jeg blev født, og min mormor fandt en ny mand. Han kom til at hedde onkel. Min mors far hed så bedstefar.
Min fars far døde længe før jeg blev født, og hans mor døde da jeg var 5 år, men hun var bedste.
Så jeg havde en bedste på min fars side, en bedstefar på min mors side og så en mormor og en onkel.
Jeg tror man kan gøre som man vil. Børn vokser jo op med det, så for dem er det ikke noget underligt, hvis man fx har to sæt bedstemor og bedstefar

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.