Farmor, mormor, bedstemor (eller -far)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. juli 2013

M (:

Mor og meget mere skriver:

I DIN familie bruger I ikke bedste, men hvad nu, hvis man gør det i barnets fars familie? Jeg ville godt nok blive ked af det, hvis min svigerdatter insisterede på at give mig en titel, jeg slet ikke kunne lide. I det lange løb bliver det jo en sag mellem barnet og bedsteforælderen. 

Nu bryder jeg mig ikke om tanken om at blive kaldt bedste, så hvis min svigerdatter forlangte, at det skulle jeg hedde - pga. hendes families normer - ville jeg opfatte det som en unødig magtdemonstration og grue for, hvad det næste blev

Den følelse kan man også få som svigerdatteren.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. juli 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
M (: skriver:

Den følelse kan man også få som svigerdatteren.. 

Fordi svigermor vil bestemme, at du skal kaldes noget, du ikke bryder dig om - og som der findes et glimrende synonym for? 

Anmeld

12. juli 2013

M (:

Fordi svigermor vil bestemme, at du skal kaldes noget, du ikke bryder dig om - og som der findes et glimrende synonym for? 

Fordi svigermor vil bestemme hvilket "kælenavn" jeg skal give hende uden andet argument end at SÅDAN ER DET. Min kæreste er enig i den titel jeg foretrækker.. 

Anmeld

12. juli 2013

Sara.

Mine børn har:

Mormor og grandad (min mor og min far, min far er fra England)

Bedstefar (min mands far)

Farmor og Bo (min mands mor og hendes mand)

Alle 5 har selv valgt hvad de vil kaldes

Anmeld

12. juli 2013

Mor og meget mere

Fordi svigermor vil bestemme hvilket "kælenavn" jeg skal give hende uden andet argument end at SÅDAN ER DET. Min kæreste er enig i den titel jeg foretrækker.. 

Men det er jo noget helt andet, hvilket navn DU skal give hende, end hvilken titel, hun skal have i forhold til sit barnebarn. 

Anmeld

12. juli 2013

M (:

Men det er jo noget helt andet, hvilket navn DU skal give hende, end hvilken titel, hun skal have i forhold til sit barnebarn. 

Nej, for hvis hverken min kæreste eller jeg vil kalde hende bedstemor (som efter vores mening betyder "den bedste mor"), så får det betydning for vores barn. Hvis vi vil omtale hende farmor, og der bliver intriger hver evig eneste gang ordet siges, så jo, så har det betydning..

Anmeld

12. juli 2013

Mor og meget mere

Nej, for hvis hverken min kæreste eller jeg vil kalde hende bedstemor (som efter vores mening betyder "den bedste mor"), så får det betydning for vores barn. Hvis vi vil omtale hende farmor, og der bliver intriger hver evig eneste gang ordet siges, så jo, så har det betydning..

Og så kan det slet ikke påvirke jer, at I ved at tage betegnelsen alt for bogstaveligt skaber splid og vil give hende en titel, hun ikke kan lide og nødigt vil kaldes? 

Alle morforældre og farforældre går under fællesbetegnelsen bedsteforældre. Det er en overfortolkning at opfatte titlen bedstemor som "DEN bedste", og det ved I vel dybest set godt. 

Jeg synes ikke, I kan være bekendt at være så stejle - det er HENDE, der skal hedde det. 

Iøvrigt lagde dit indlæg før op til, at det var et kælenavn, DU skulle give hende - kan du ikke flytte fokus fra dig og til barnet? 

Anmeld

12. juli 2013

M (:

Og så kan det slet ikke påvirke jer, at I ved at tage betegnelsen alt for bogstaveligt skaber splid og vil give hende en titel, hun ikke kan lide og nødigt vil kaldes? 

Alle morforældre og farforældre går under fællesbetegnelsen bedsteforældre. Det er en overfortolkning at opfatte titlen bedstemor som "DEN bedste", og det ved I vel dybest set godt. 

Jeg synes ikke, I kan være bekendt at være så stejle - det er HENDE, der skal hedde det. 

Iøvrigt lagde dit indlæg før op til, at det var et kælenavn, DU skulle give hende - kan du ikke flytte fokus fra dig og til barnet? 

Jeg tror ikke problemet her kun bunder ud i titlen (og det er dybest set en latterlig diskussion, det ved både hun og vi), men I, at vi sidder med den følelse du beskrev.

(og ved godt jeg ikke besvarede dit indlæg, men jeg prøver at forklare mig uden at udstille hende på nettet)

Anmeld

12. juli 2013

LRJ

Min datter har mormor - morfar ( Min mor og hendes mand) . morfar - bedste ( min far og hans kone )
farmor og Opa ( Hendes fars forældre )

Og så har hun selv valgt at kalde min kærestes mor for Bedste, da alle de andre kalder hende jo bedste, så det kom af sig selv ..

Anmeld

13. juli 2013

FrkZier

I DIN familie bruger I ikke bedste, men hvad nu, hvis man gør det i barnets fars familie? Jeg ville godt nok blive ked af det, hvis min svigerdatter insisterede på at give mig en titel, jeg slet ikke kunne lide. I det lange løb bliver det jo en sag mellem barnet og bedsteforælderen. 

Nu bryder jeg mig ikke om tanken om at blive kaldt bedste, så hvis min svigerdatter forlangte, at det skulle jeg hedde - pga. hendes families normer - ville jeg opfatte det som en unødig magtdemonstration og grue for, hvad det næste blev. 

jamen det da rigtig synd man skal blive ked af det - men det ændre ikke på at det hedder farmor og IKKE bedstemor, hvis min søn en dag SELV vil kalde hende for bedstemor skal han være hjertens velkommen til det, men så længe han er så lille at det er mig der bestemmer ja, så det farmor

Jeg ville synes det var 1000x mere magtdemonstrativt at holde fast på man VILLE kaldes bedstemor fremfor farmor.
farmor/farfar osv. HAR haft børn, nu det vores tur og os der bestemmer

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.