tribk skriver:
Ja prøv at vise ham svaret. Og tilføj, at sådan er der rigtig mange der har det, men måske især mænd. Jeg har lige siden tænkt over hvad det skyldes, den der panik, og jeg er ret sikker på at det er fordi det vitterligt er the point of no return. Du kan ikke fortryde, der er ingen vej tilbage. Når kvinden er blevet gravid, så ER barnet der. Selv hvis man fik en abort, så HAR barnet været der. Det vil ikke kunne glemmes, også selvom det var det rigtige valg.
Samtidig så ved man jo, at det er for livet. Det kan godt være at man siger "...de næste 18 år", men det er jo ikke sandt. Det er FOR EVIGT!! Når det hele ramler, så går man (de fleste, formoder jeg) til sine forældre. Også som 40 årig
. Min onkel er nogen og halvtreds og er ved at drikke sig ihjel, og min gamle mormor græder og græder fordi hendes lille dreng jo er ved at slå sig selv ihjel. Bare fordi han er voksen, er han jo stadig hendes guldklump!!
Og nej, det liv man havde indtil barnet, kan ikke bare fortsætte. Og det er skræmmende. Virkelig virkelig skræmmende! Da jeg var i starten af tyverne havde jeg masser af planer og masser masser af tid til det. Jeg ville gerne rejse, bo i udlandet, give den gas, få en fed uddannelse og et fedt job. Og det er ikke lykkedes, og nu er det ikke muligt længere. For nu er jeg mor. Og når jeg så har venner på Facebook, der har opnået alt det, så får jeg ondt i maven af misundelse. Sådan rigtigt!! For jeg nåede det ikke, og det var min egen skyld, men jeg blev jo ved med at tro at jeg havde masser af tid, men så gik tiden....
Nogen gange kigger jeg på min søn og tænker : Her har jeg fået muligheden, serveret på et sølvfad, for at tæskesmadre et andet menneskes liv!! For det er det han er, et menneske. Der bliver voksen. Pga. mig. Og jeg kan ødelægge det fuldstændig for ham, hvis jeg er en dårlig mor. For det er altid moderens (eller faderens) skyld, hvis et menneske er ødelagt (føler jeg, det er nok ikke altid sandt). Og DET er endnu mere skræmmende.
Og det er DET HELE værd!!!! Man siger, at man fortryder ikke de børn man får, kun dem man ikke får. Og det er SÅ rigtigt!!!
Nu bliver det meget langhåret, men det at få børn er virkelig meningen med livet. Alt andet er sekundært fra det øjeblik de ankommer. Så når jeg sidder med ondt i maven, over andres fantastiske oplevelser ude i verden, så går der et øjeblik, og så kommer jeg i tanke om at jeg er nogens mor. Jeg er nogens aller aller vigtigste i hele verden. Og vi er sat på jorden for at formere os. Og det har jeg gjort. Alt andet er mindre vigtigt. Og så får jeg ro i maven igen. Jeg er i gang med den fineste opgave et menneske nogensinde får, at være forældre. Og det slår ALT!!
Det blev skisme langt
Årh ja, det var godt skrevet.. Kan sagtens følge dig. Jamen at være/blive mor/far, er jo det største man kan opnå!
Og mht. oplevelser, så har min kæreste været på en del rejser under sin uddannelse, samt det har han været og arbejdet i USA i ½ år, så tror egentlig ikke det er sådan han tænker (uden at vide det), men altså ja, tror det er et stort ansvar for ham at sige ja til, når han ikke føler 110% for det.
Hvis bare han kunne sige mere end, 'Jeg er ikke klar'!!!
Sådan, som du har det, når du læser/hører om andres oplevelser, sådan har jeg det, når mine fb-venner skriver de venter sig - Så ved godt hvordan du har det, forskellen er bare at din tanke hurtigt blir slået væk, da du har en lille guldklump, du skal sørge for