Arv og miljø? - det kræver vist en uddybning. Miljø, ja måske, hvis du mener, at man kan være præget af sine forældres syn på, om det er forkert enten at give barnet rent, men plettet tøj på, eller at kassere det. Arv tror jeg ikke på - den slags ligger næppe i generne.
En anden mulighed er, at du mener, det hænger sammen med ens sociale baggrund i den forstand, at uddannelsesniveau og økonomisk formåen har noget at sige. Den udlægning vil jeg gerne skyde ned. Miljøbevidsthed og modstand over for brug-og-smid-væk-kulturen findes i alle samfundsklasser.
Jeg tror ikke at det handler om miljøbevidsthed, men følelsen af at ens barn ikke er pænt klædt på, og muligvis at andre vil tro at man ikke har råd til nyt tøj.
Hvis jeg skal være helt ærlig og fordomsfuld, tror jeg at der er flere fra de lavere samfundsklasser der ville have problemer med at give deres børn plettet tøj på, fordi de måske selv kommer fra en baggrund hvor der var lidt for mange pletter og lidt for meget brugt tøj - og så vil de gerne give deres børn noget bedre.
Hvis jeg ser på min omgangskreds, er der i hvert fald et helt klart mønster i at dem der kommer fra de lavere sociale lag går MEGET mere op i etikette, hvad der sømmer sig, at deres børn skal kende høflighedsfraser o.s.v. Og jeg tænker at dette, med plettet tøj, måske handler om lidt af det samme (og ja, jeg generaliserer som sagt meget her, det ved jeg godt).
Anmeld