Hold da op nogle fordomme! 
Børn med pletter på tøjet behøver skam ikke komme fra "lave sociale lag". Tværtimod så jeg da et helt andet billede i min praktik! De børn der havde "pletter" på tøjet eller tøj fra føtex, kom fra ganske velfungerende hjem hvor der var styr på tingene! De børn der havde dyrt modetøj på og en smartphone under bordet, det var selvsamme børn, der som 8-årig, sagde at mor og far ikke havde råd til ordentlig udstyr i penalhuset og gymnastiktøj! Så kom ikke her og fortæl mig hvilket samfundslag jeg kommer fra! Samfundlag har intet med penge at gøre, men hvordan man bruger dem!
Min søn får plettet undertøj/nattøj på og han fik også plettede bodyer på, for det er simpelthen frås! De plettede bluser/bukser bruger vi herhjemme eller hvis han skal på ferie hos bedsteforældrene. Han er ret ligeglad og det er jeg også! Jeg har trusser med gamle pletter, jeans med bla. græspletter osv. Jeg er ret ligeglad! Jeg er ikke fattig! Jeg mangler ingenting, men jeg fråser skam heller ikke!
Desuden synes jeg personligt det er værre med de børn, hvis forældre skælder dem ud fordi de nu har tilsvinet deres nye moloflyverdragt. OMG!!
Der er fokus i øjeblikket på piger der føler sig presset, de føler ikke selv de kan leve op til alle de krav der stilles til dem; de skal være gode i skolen, de skal gå til fritidsinteresser, de skal være pæne, de skal være som drenge, de skal være som piger, de skal...
Et af de råd jeg har hørt er vi som forældre eksempelvis godt kan invitere legekammerater eller andre gæster med hjem selv om der er rodet, at vi kan tage tøj på som ikke er nyindkøbt osv. Netop for at vise de kære unge piger det er okay alt ikke er perfekt hele tiden og vi ikke vurderes alene på det ydre og det vi præsterer men på dem vi er.
Man kan sige en tråd som denne sætter det i perspektiv, hvis vi allerede i tumlingeårene synes det er "synd" for børn at de har en plet på et ellers rent stykke tøj.
Og forestil jer drengen på 8 års forvirring og umulige situation, når han får prædiket tænk på miljøet (for der skal vi også være perfekte) og samtidig får at vide, nej den bluse må direkte i skraldespanden for der er en knap synlig plet på ærmet efter brug af vanish og 60 grader.
Jeg skal ikke sætte mig til dommer, og er sikker på jeg gør ting som andre ikke forstår. Og fred være med det hvis man ikke kan klare sine børn i tøj med pletter, men lad da være at dømme os andre som egentlig synes det er okay, og ja måske har jeg fint tøj på lige den dag min dreng har en plet, men i morgen er det måske min nederdel hvor der er en knap synlig plet. Det handler ikke alene om penge (selvom det nu også spiller ind), men om jeg ikke er fortaler for køb og smid væk kulturen og meget gerne vil lære mine børn man ikke bare køber nyt hver gang man føler for det og smider det gamle væk.
Jeg er også en af dem der elsker genbrugser, både at købe tøj og sengetøj jeg kan sy af. Mine unger elsker at få en 5er og få lov at komme med.
Line som har så stor tiltro til pædagoger at jeg ved de ikke vurderer udfra en plet på en body, men udfra det samlede billede og en underretning kan lige så godt skrives på et barn med molo uden et plet fra yderst til inderst