Ville du give dit barn plettet tøj på?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. februar 2013

xoxo2130

Du fik mange drøje hug, da du - uden at have sat dig ind i allergifare - ville give din baby parfume på. Jeg kan simpelthen ikke forstå, at du oven på den omgang kan finde på at tænke eller skrive sådan. Pletter på rent tøj er ganske ufarligt for barnet - parfume KAN være skadeligt. Jeg ville da mene, at det sidste er udtryk for større ligegyldighed og manglende omtanke. 

Man vurderer heldigvis selv hvad der er ligegyldigt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. februar 2013

lilledittemor

Muhmi skriver:

Men du ville ikke være en dårlig mor... Du ville være en mor med omtanke for miljøet

Det er ikke fordi at jeg er total veganer-ekstremist-hippie der skal pådutte alle, mine overbevisninger... Men jeg synes det er vigtigt at folk ved at, en mor der går ind for genbrug og brug af plettet tøj, ikke er en dårlig mor... Snare tværdigmod

Nej og det ved jeg jo også godt.
Men jeg kan ikke have at folk tænker at mit barn er usoigneret pga pletter på tøjet - for det synes jeg jo selv at det er.

Anmeld

21. februar 2013

lilledittemor

Dot D skriver:

Arv og miljø, den tager jeg så til mig....

Nej, det har det ikke noget med at gøre

Her er ikke penge til at smide ud, og jeg kan simpelthen ikke se problemet i en plet i kanten af en body, der sidder INDEN UNDER et pænt lag tøj. Mine børn er og har altid været pænt klædt på, men pletter på det inderste, dét rører mig altså det fjerneste

Det med arv og miljø var omkring mig selv..

Pletter på tøjet generer mig rigtig meget, men vi er jo også alle forskellige

Anmeld

21. februar 2013

lineog4

Kunne jeg sagtens og tænker egentlig ikke over hvad de tænker i vuggestue/børnehave men kan da være jeg skal begynde 

Har en datter der som lille altid fik fedtpletter foran på sine bluser, skulle jeg have smidt bluserne ud for de pletter skulle jeg have købt en ny bluse om dagen. Jeg udviklede en forkærlighed for lag på lag moden og sparede penge og skånede miljøet.

Må inddrømme jeg egentlig nok studser mere over de perfekt dressede børn hvor man ved dagens tøj i vuggestue har kostet en mindre formue end jeg studser over pletter der tydeligvis har været igennem en vaskemaskine et par gange. Hvorfor ved jeg egentlig ikke, men....!

Anmeld

21. februar 2013

Dot D

Ditte_Marie skriver:

Det med arv og miljø var omkring mig selv..

Pletter på tøjet generer mig rigtig meget, men vi er jo også alle forskellige

Læser til pædagog, og når der snakkes arv og miljø, så går den normalt begge veje, derfor studsede jeg over din melding...

Men nu forstår jeg din mening

Og heldigvis er vi forskellige, ellers ville det bliver noget kedeligt

Anmeld

21. februar 2013

millesofie

Ditte_Marie skriver:

Efter at have arbejdet mange år i vuggestuer, har jeg set mange børn som bliver afleveret med plettet tøj.

Kunne du finde på at give dit barn en plettet body, som den på billedet, på?
Den er vasket i dobbelt vanish og pletten er stadig ikke gået væk.
Ville prisen på tøjet have indflydelse på din beslutning?

Personligt ville jeg aldrig give mine børn plettet tøj på. Hvis det ikke kan blive rent, ryger det i skraldespanden, uanset pris.
Vi har f.eks. lige smidt 4 bodyer ud på 3 dage.

ja for pletter følger med når man har børn
børn sviner og det skal de have lov til
mit barn har mest tøj fra molo og småfolk osv og hun får da stadig lov at lege i mudder, spise chokolade, tegne, male osv

er et barn ikke beskidt eller plettet så har det ikke hygget sig

Anmeld

21. februar 2013

lilledittemor

Mor og meget mere skriver:

Arv og miljø? - det kræver vist en uddybning. Miljø, ja måske, hvis du mener, at man kan være præget af sine forældres syn på, om det er forkert enten at give barnet rent, men plettet tøj på, eller at kassere det. Arv tror jeg ikke på - den slags ligger næppe i generne. 

En anden mulighed er, at du mener, det hænger sammen med ens sociale baggrund i den forstand, at uddannelsesniveau og økonomisk formåen har noget at sige. Den udlægning vil jeg gerne skyde ned. Miljøbevidsthed og modstand over for brug-og-smid-væk-kulturen findes i alle samfundsklasser. 

Arv var ment som de holdninger forældrene viderefører til deres børn.
Miljø som de holdninger omkreds og omgivelser har haft om den pågældende ting.

Desuden snakkede jeg om mig selv..

Anmeld

21. februar 2013

lilledittemor

fairlady skriver:

kan godt forstå dig, men synes da også man skal tænke på hvad man lærer sine børn.

Behøver alting at være fejlfrit? Så kan man hurtig blive meget kritisk omkring udseende?

Jeg synes bestemt ikke at der er noget galt i at jeg lærer mine børn at man skal se ordentlig ud og ikke have pletter på tøjet.

Selvfølgelig må de blive beskidte når de er i institution, men kan det ikke blive rent UANSET hvilken plet det er, så ryger det ud.

Anmeld

21. februar 2013

lilledittemor

Freyjasmor skriver:

Synes sgu det er lidt sippet hvis jeg skal være ærlig - og det skal jeg jo. Det er UNDERTØJ, og man kan IKKE se det med tøjet på. Jeg har sgu ikke råd til at smide tøj ud pga skønhedsfejl man ikke kan se. Så JA det kunne jeg godt finde på.

Jeg synes godt at du kunne udelade "sippet" delen
Den tone behøver vi ikke - vi har forskellige meninger.

Kunne du finde på det hvis du havde mange penge?

Anmeld

21. februar 2013

lilledittemor

modesty skriver:

Jeg tror ikke at det handler om miljøbevidsthed, men følelsen af at ens barn ikke er pænt klædt på, og muligvis at andre vil tro at man ikke har råd til nyt tøj.

Hvis jeg skal være helt ærlig og fordomsfuld, tror jeg at der er flere fra de lavere samfundsklasser der ville have problemer med at give deres børn plettet tøj på, fordi de måske selv kommer fra en baggrund hvor der var lidt for mange pletter og lidt for meget brugt tøj - og så vil de gerne give deres børn noget bedre.

Hvis jeg ser på min omgangskreds, er der i hvert fald et helt klart mønster i at dem der kommer fra de lavere sociale lag går MEGET mere op i etikette, hvad der sømmer sig, at deres børn skal kende høflighedsfraser o.s.v. Og jeg tænker at dette, med plettet tøj, måske handler om lidt af det samme (og ja, jeg generaliserer som sagt meget her, det ved jeg godt).

Det handler helt sikkert om følelsen af at mit barn ikke er klædt pænt på - for selvfølgelig skal hun være det.

Jeg må så lige sige at jeg kommer bestemt ikke fra en lav samfundsklasse

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.