Jeg kan kun svare ud fra mig selv og min egen erfaring.
Har stået i samme situation selv. Jeg klarede simpelthen ikke at tage abort. Manden havde hele tiden sagt, at han gerne ville have en til, men først om nogen år. Jeg klarede ret og slet ikke at skulle tage livet af baby nr 2. Jeg går ind for fri abort, men jeg klarer ikke selv at gennemføre det. Psykisk for mig ville det være at tage livet af vores baby - uanset, hvor meget man kalder det foster, et uheld osv. Jeg var knust. Jeg var bange for, at han kom til at gå fra mig. Jeg var bange for, hvordan hans forhold til barnet kom til at blive. Han var vred på mig meget længe. Uanset, hvor meget jeg forsøgte at forklare ham, hvorfor jeg gjorde, som jeg gjorde, så forstod han det ikke. Det var et helvede! Han gik ikke med til scanninger, han blev irriteret, når jeg var træt osv osv osv. Men han valgte at blive, og da vi kom så langt som til fødslen var han med og det var stort for ham også. Han og Lillebror har verdens bedste forhold i dag. Så for os har det løst sig. Dermed ikke sagt, at det kommer til at udspille sig på samme måde hos jer.
For mig er det en forkælet holdning at have, at ville tage abort nu og så hellere blive gravid om et år eller to. Man står nu og er gravid. Det er det som er realiteten. Hvis der var andre ting i det, som at han f eks er arbejdsløs eller at man ikke har et ordentlig sted at bo el lign, så kan jeg jo se, at man kan være nødt til at overveje at vente. Men hvis den eneste grund er at "det er ikke lige sådan, jeg havde forestillet mig det", så er det altså ikke grund nok til at tvinge en uønsket abort igennem i mine øjne.
Det bliver sagt af flere her, at man er strid, hvis man ikke bøjer sig for sin mands ønske om at vente. Jeg synes, man lige så strid, hvis man gennemtrumfer en abort. I en ideel verden er børn altid planlagte og velkomne og forældrerne er enige om alt. Nogen gange sker ting desværre ikke helt på den måde. En abort er ikke bare en pille og så færdig med det. Det kan kaste lange skygger. En dame i min familie angrer stadig i dag , at hun fik abort pga manden, da hun var 25. Hun er i dag 50. De er ikke længere sammen. Det kan være, forholdet ikke varer, om man vælger barnet, men det kan altså også være, at forholdet ikke varer, om man vælger abort. Ingen af os kan spå om fremtiden. Vi kan kun tage vores egne valg ud fra det vi ved og føler nu.
Til TS:
jeg tror jeg ved, hvordan du har det. Uanset, hvad det ender med, så er det krise lige nu. Tag den beslutning, som du selv vil være i stand til at leve med i fremtiden, uanset om det er, at beholde eller at følge hans ønske. Det virker, som han har lagt det hele over i armene på dig. Så må du tage den bedste beslutning, du kan og stå for den. Ønsker dig og din familie en fin fremtid.