Hmm....ville jeg være den onde mor...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. maj 2009

Mumto3

Om jeg tit møder mennesker hvor jeg skal forsvare mig? JA; HELE TIDEN!!!! suk!!! -det er SÅ indgroet i den danske kultur at kvinderne skal på arbejdsmarkedet og børnene derfor bliver nød til at komme i institution, at vi alle er flasket op med den holdning at institutioner er det ENESTE rigtige sted for børn at opholde sig. -der er bare det ved det, at Danmark er det land I HELE VERDEN hvor børnene bruger aller mest tid i institution, og det er jo ikke sådan at det kun er danske børn der kan klare sig, mens børn i resten er verden har problemer med at blive helstøbte og sociale individer ;-)

Jeg møder mange fordomme, og for at sige det lige ud, så er jeg røv træt af det! Jeg underviser på universitetet, og er også censor på uni når der er eksamen, så det er ikke fordi jeg 'dum og ubegavet og ikke kan andet end at skifte en lorteble'. 

Det har været en meget vigtig og afgørende støtte for mig, at se andre mødre gå hjemme med deres børn (helt frem til skolealderen) og se hvor godt de klarer sig socialt!!! - hjemmebørn er nemlig ekstremt sociale!! meget mere end institutionsbørn. De er nemlig vant til at blive lyttet til, at der er plads til deres mening, men også at de ikke altid kan få deres vilje gennemført.  Instituionsbørn har i langt højre grad lært at den stærkeste vinder, så den der råber højest, slår hårdest, er bare er i stand til at dominere de andre, og tromle dem, det er dem der kan sætte sig igennem. 

De hjemmebørn jeg har set starte i skole, er alle som en, været utrolig populære blandt kammerateren, netop fordi de leger med andre børn på en anerkendende og ikke på en nedgørende måde. Så man skal ikke være bange for at ens barn bliver asocial af at gå hjemme!!!

-og lad mig så lige understege, at der er STOR forskel på om man går hjemme med en mor som mig, der opsøger andre børn, laver ting sammen med ungerene, involvere dem i husligt arbejde fra de er ca. 1 år gammel osv. og så på børn der går hjemme hos f.eks. misbrugsmødre, som ligger på sofaen hele dagen og drikker / tager stoffer, hvor der er et rend af mere eller mindre fremmede mænd, der boller med mor på sofaen i mens ungerne leget på guvlet ved siden af. Alle undersøger af sidst nævnte gruppe viser (klart nok!) at disse børn har meget bedre af at komme i institution, at få gode måltider mad, have en struktureret hverdag sammen med jævnalderne børn. 

Hvad er det endt med? Går du hjemme med ham til september? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2009

Ny mor

Hej Eva

Jeg synes det er en meget interessant debat og står egentlig lidt i samme situation.

Min store dreng er først startet i BH som 3 årig (han har gået hjemme hos mig og lillebror altid). Han er faktisk slet ikke klar til BH fordi han stadig sover middagslur fra 12-15, bruger ble osv. (han ville være den eneste der skulle sove i den bh, han går i og det ville han aldrig acceptere)

De dage han har været i BH har han sprunget luren over, da rytmen i Bh ikke passer til at hente før 12 med det resultat at han er hudløs, kortluntet og helt umulig indtil han går omkuld kl. 19. Hans lillebror er i vejen og vi har masser af kampe mellem de to. Han holder sig i dagevis, men det resultat at han ender med at få tynd mave, de dage han er hjemme i sin egen rytme.......

De dage han holder fri leger han med lillebror med et helt andet overskud, hygger sig i legestue eller med en kammerat hjemme eller på besøg hos ven, så han er meget social, når han har sin rytme og moar

Havde jeg vidst hvor "lille" man er som 3-årig havde jeg ventet med bh start til han var 4 år,* men jeg er så påvirket af hvordan "man gør". Man bliver a-social af ikke at være i institution osv, osv. Jeg har fået SÅ mange måbende blikke og spørgsmål gennem årene, ved at gå hjemme med min ældste til 3 år...puha...så udmattende.........

*Ved godt at mange ikke har muligheden for at vælge og min situation kunne også ændre sig, så vi var nød til en pasning for pasningens skyld! Ved også at mange kvinder ville blive sindsyge af at gå hjemme....osv..osv.

Vi overvejer faktisk også en "genstart" til august eller sep., men guuuud hvor jeg ikke orker omverdenens undren og måben......

Men så igen, mange af de mødre vi går og har gået i legestue med er rent faktisk pædagoger som vælger at gå hjemme med deres børn  En mandlig pæd. sagde faktisk, at han ikke ville gøre sig seiv arbejdsløs, men at små børn under 3 år ikke havde noget at gøre i en vuggestue og selvom de (pæd.) ville det bedste for børnene kunne de ikke give dem det, de i virekligheden havde brug for i hverdagen....de var ikke arme nok........og det ved man jo selv - bare at fordele sol og vind nogenlunde lige med to børn kan være en daglig udfordring!

Min gamle sp sagde iøvrigt at institutioner ikke var børnenes tarv, men samfundets, hvilke egentlig er lidt tankevækkende, for der er jo masser af andre kulturer, hvor børn er ganske sociale uden at være blevet passet af fremmede......

Nå, men udefra set i mine øjne er du bestemt ikke er ond mor ved at holde din lille søn hjemme indtil efteråret - tværtimod! Han har jo også større brødre, så jeg kan forestille mig, at der er pænt meget gang i den

kh Birgitte, stadig i beslutningsprocessen.......

Anmeld

14. maj 2009

Honningblomst

Mumto3 skriver:

Om jeg tit møder mennesker hvor jeg skal forsvare mig? JA; HELE TIDEN!!!! suk!!! -det er SÅ indgroet i den danske kultur at kvinderne skal på arbejdsmarkedet og børnene derfor bliver nød til at komme i institution, at vi alle er flasket op med den holdning at institutioner er det ENESTE rigtige sted for børn at opholde sig. -der er bare det ved det, at Danmark er det land I HELE VERDEN hvor børnene bruger aller mest tid i institution, og det er jo ikke sådan at det kun er danske børn der kan klare sig, mens børn i resten er verden har problemer med at blive helstøbte og sociale individer ;-)

Jeg møder mange fordomme, og for at sige det lige ud, så er jeg røv træt af det! Jeg underviser på universitetet, og er også censor på uni når der er eksamen, så det er ikke fordi jeg 'dum og ubegavet og ikke kan andet end at skifte en lorteble'. 

Det har været en meget vigtig og afgørende støtte for mig, at se andre mødre gå hjemme med deres børn (helt frem til skolealderen) og se hvor godt de klarer sig socialt!!! - hjemmebørn er nemlig ekstremt sociale!! meget mere end institutionsbørn. De er nemlig vant til at blive lyttet til, at der er plads til deres mening, men også at de ikke altid kan få deres vilje gennemført.  Instituionsbørn har i langt højre grad lært at den stærkeste vinder, så den der råber højest, slår hårdest, er bare er i stand til at dominere de andre, og tromle dem, det er dem der kan sætte sig igennem. 

De hjemmebørn jeg har set starte i skole, er alle som en, været utrolig populære blandt kammerateren, netop fordi de leger med andre børn på en anerkendende og ikke på en nedgørende måde. Så man skal ikke være bange for at ens barn bliver asocial af at gå hjemme!!!

-og lad mig så lige understege, at der er STOR forskel på om man går hjemme med en mor som mig, der opsøger andre børn, laver ting sammen med ungerene, involvere dem i husligt arbejde fra de er ca. 1 år gammel osv. og så på børn der går hjemme hos f.eks. misbrugsmødre, som ligger på sofaen hele dagen og drikker / tager stoffer, hvor der er et rend af mere eller mindre fremmede mænd, der boller med mor på sofaen i mens ungerne leget på guvlet ved siden af. Alle undersøger af sidst nævnte gruppe viser (klart nok!) at disse børn har meget bedre af at komme i institution, at få gode måltider mad, have en struktureret hverdag sammen med jævnalderne børn. 

Hvad er det endt med? Går du hjemme med ham til september? 

TAK, for dit svar og (undskyld jeg bander) men hold da kæft hvor er du sej og velformuleret at høre på...hatten af for dig og dyb respekt!!
Jeg har lieg præcis børn som du beskriver dem...børn der lytter og er fuld af empati og omsorg for de andre...de ser på en eller anden måde det mange andre på deres alder ikke gør....og de er stærke børn i skolen, altså selvstændige og tor mod dem selv...og ikke mindst og aller vigtigst så får jeg altid af vide at de er gode kammerater.

Og du har jo ret i altd et du skriver...som en underviser på semi sagde så rigtigt....vi har aldrig før oplevet at stort set alle børn passes ude i institutioner, som det er tilfældet nu...hele den generation er med i et stort forsøg og hvad mon vi får af mennesker ud i den anden ende.

Efter jeg har læst, tænkt og talt med goggerne...gogger som mente han skulle komme hver dag og så holde ferie og så igen efter...så har jeg besluttet, at jeg skal nyde min lækre tre årige i 3 måneder fra nu..bertram som er i sfo får lov at vælge, nu nyder han nemlig at komme ud med andre, præcis som den store da han startede skole..ogd e klarer sig lige så godt hvis ikke bedre som de børn der har været passet meget ude...selvom de er mere rolige og eftertænksomme, men det er der vel intet skidt i??

Men tak igen...du var helt sikkert det sidste lille put i retning af at jeg løfter hovedet og er stolt af og glad for at jeg har muligheden, lysten og evnerne til at have mine børn hjemme i længere tid.

Knus Eva-...

Anmeld

14. maj 2009

Honningblomst

Ny mor skriver:

Hej Eva

Jeg synes det er en meget interessant debat og står egentlig lidt i samme situation.

Min store dreng er først startet i BH som 3 årig (han har gået hjemme hos mig og lillebror altid). Han er faktisk slet ikke klar til BH fordi han stadig sover middagslur fra 12-15, bruger ble osv. (han ville være den eneste der skulle sove i den bh, han går i og det ville han aldrig acceptere)

De dage han har været i BH har han sprunget luren over, da rytmen i Bh ikke passer til at hente før 12 med det resultat at han er hudløs, kortluntet og helt umulig indtil han går omkuld kl. 19. Hans lillebror er i vejen og vi har masser af kampe mellem de to. Han holder sig i dagevis, men det resultat at han ender med at få tynd mave, de dage han er hjemme i sin egen rytme.......

De dage han holder fri leger han med lillebror med et helt andet overskud, hygger sig i legestue eller med en kammerat hjemme eller på besøg hos ven, så han er meget social, når han har sin rytme og moar

Havde jeg vidst hvor "lille" man er som 3-årig havde jeg ventet med bh start til han var 4 år,* men jeg er så påvirket af hvordan "man gør". Man bliver a-social af ikke at være i institution osv, osv. Jeg har fået SÅ mange måbende blikke og spørgsmål gennem årene, ved at gå hjemme med min ældste til 3 år...puha...så udmattende.........

*Ved godt at mange ikke har muligheden for at vælge og min situation kunne også ændre sig, så vi var nød til en pasning for pasningens skyld! Ved også at mange kvinder ville blive sindsyge af at gå hjemme....osv..osv.

Vi overvejer faktisk også en "genstart" til august eller sep., men guuuud hvor jeg ikke orker omverdenens undren og måben......

Men så igen, mange af de mødre vi går og har gået i legestue med er rent faktisk pædagoger som vælger at gå hjemme med deres børn  En mandlig pæd. sagde faktisk, at han ikke ville gøre sig seiv arbejdsløs, men at små børn under 3 år ikke havde noget at gøre i en vuggestue og selvom de (pæd.) ville det bedste for børnene kunne de ikke give dem det, de i virekligheden havde brug for i hverdagen....de var ikke arme nok........og det ved man jo selv - bare at fordele sol og vind nogenlunde lige med to børn kan være en daglig udfordring!

Min gamle sp sagde iøvrigt at institutioner ikke var børnenes tarv, men samfundets, hvilke egentlig er lidt tankevækkende, for der er jo masser af andre kulturer, hvor børn er ganske sociale uden at være blevet passet af fremmede......

Nå, men udefra set i mine øjne er du bestemt ikke er ond mor ved at holde din lille søn hjemme indtil efteråret - tværtimod! Han har jo også større brødre, så jeg kan forestille mig, at der er pænt meget gang i den

kh Birgitte, stadig i beslutningsprocessen.......

Tusind TAK for dit svar...har du læst det svar jeg har fået oppe over...der står virkelig meget godt...men at tro dine børn bliver mere sociale af at komme i børnehave er ikke rigtigt, så den skal du ikke tænke på.
Hvis ikke du føler din søn er klar og har du muligheden, så giv ham et halvt år mere hjemme...det er så god en balast at have og få den trygge hverdag som kun du kan give ham.
Jeg læser også til pædagog og jeg vil aldrig nogen sinde mene at det er for barnets bedste når de skal passes ude når de er under 3måske 4 år...det er en nødvendighed for mange og så er der dem der ikke orker at have barnet hjemme ogd er er det vel også bedre at de passes ude...men den verden der bydes de smp mennesker, det er bestemt ikke noget jeg er eller bliver fortaler for...skulle jeg tale for noget, så var det at der var mulighed for at gå hjemme i lænege tid og få en borgerløn for det...de mennesker vi får ud af at gå hjemme med vores børn er meget værd og mere værd end de penge det ville koste samfundet at have mor eller far hjemme.
Det er bare min mening og selvfølgelig skal konrad være hjemme de næste tre måneder...ingen tvivl..
Knus til dig..
Eva

Anmeld

14. maj 2009

Cris

Nej, børnene skal ikke til børnehave. Det er meget Nordeuropeisk for I har systemet lavet til det. Men der er rigtig mange lande, hvor børnene ikke bliver sent til børnehave og de er ikke blevet dumt eller asociale... Hvis du sorger for at han har nogle lege venner, som han kan møde (og det er svært, for alle er i børnehave!) så ville han ikke savne at være sammen med andre børn. Jeg selv er blevet hjemme hos mor til jeg var næsten fire og det var slet ikke noget problem. I USA og andre lande er faktisk meget normal, og nu er der den der nye trend med at putte børnene i "home schooling" system, det betyder, at de ikke går i skolen men en lærer kommer hjemme hos dem (eller en eller anden person, som gerne vil og kan undervise) Grunden er på grund af de flere og flere problemer der findes i skolerne. Men så lang skal du ikke tænke. Hvis du vil have Konrad derhjemme, ville han ikke blive dumt eller noget som helst. Men prøv at finde nogle, som han kan lege med. Jeg håber, at I kan finde ud af det, for det er ikke godt, hvis han ikke trives i BH og sende ham alligevel...

(og faktisk har jeg læst en artikel i Times fra en søndag avis fra UK, at der er allerede undersøgelser, at børnene som altid har været til institution har mange flere konflikter og tendens til vold en børnene som har været derhjemme intil de begyndte skolen. Men som sagt, I vores samfund er systemet bygget på den måde, ellers kunne vi ikke tage på arbejde, for nannies er alt for dyre i Europa)

Anmeld

14. maj 2009

Kristina V

Hej Eva...
Nu har jeg ikk lige læst alle 6 sider igennem, men jeg havde da holdt ham hjemme... Min datter på knap 2 holder 6 ugers sommerferie til sommer, og synes bestem ikk hun tager skade af at være sammen med hendes forældre.. Jeg glæder mig til at hygge og hygge og hygge....

Anmeld

14. maj 2009

Loggidut

hmmm...jeg orker sgu ikke at læse hele tråden...men min mening er, at føler du for at have ham hjemme, så gør det dog...dit valg og jeres liv.

men det kunne være en god ide at holde en svingdør åben for ham i børnehaven hvis han kommer til at kede sig, det kan jo være hans mening forandre sig!
Noget helt andet er, at hvis han mener han har det dårligt derhenne, så løser man det som regel bedst på stedet, men det er jo en anden sag...

føler du for han skal være hjemme, så kan det jo kun blive dig der bestemmer det.

Anmeld

14. maj 2009

Ny mor

Eva skriver:

Tusind TAK for dit svar...har du læst det svar jeg har fået oppe over...der står virkelig meget godt...men at tro dine børn bliver mere sociale af at komme i børnehave er ikke rigtigt, så den skal du ikke tænke på.
Hvis ikke du føler din søn er klar og har du muligheden, så giv ham et halvt år mere hjemme...det er så god en balast at have og få den trygge hverdag som kun du kan give ham.
Jeg læser også til pædagog og jeg vil aldrig nogen sinde mene at det er for barnets bedste når de skal passes ude når de er under 3måske 4 år...det er en nødvendighed for mange og så er der dem der ikke orker at have barnet hjemme ogd er er det vel også bedre at de passes ude...men den verden der bydes de smp mennesker, det er bestemt ikke noget jeg er eller bliver fortaler for...skulle jeg tale for noget, så var det at der var mulighed for at gå hjemme i lænege tid og få en borgerløn for det...de mennesker vi får ud af at gå hjemme med vores børn er meget værd og mere værd end de penge det ville koste samfundet at have mor eller far hjemme.
Det er bare min mening og selvfølgelig skal konrad være hjemme de næste tre måneder...ingen tvivl..
Knus til dig..
Eva

Dejligt igen at høre en (kommende) pædagog mene at børnene ikke bliver "ødelagt" af ikke at være i institution fra på slaget de fylder x-antal år !  Ja, Mumto3 skriver nogle interessante ting!

Det med borgerløn for at passe egne børn kunne være spændende. Det er synd at dem der gerne vil ikke altid har økonomisk mulighed for det - det er trods alt så få % af ens liv, hvor ens børn er små og helst bare vil have mor eller far

Skønt din lille søn nu skal have 3 måneder hjemme hos sin moar

Kh Birgitte, nu med endnu flere tanker i hovedet

Anmeld

14. maj 2009

Diana...

Jeg synes da KLART du bare skal holde ham hjemme når det det du føler for det havet jeg os gjort. Og selvfølgelig er du ikke ond.

Knus Diana   som overhoved ikke glæder sig til at aflever Lucas første gang og helst vil have ham hjemme så længe som muligt.

Anmeld

14. maj 2009

Mumto3

Ny mor skriver:

Dejligt igen at høre en (kommende) pædagog mene at børnene ikke bliver "ødelagt" af ikke at være i institution fra på slaget de fylder x-antal år !  Ja, Mumto3 skriver nogle interessante ting!

Det med borgerløn for at passe egne børn kunne være spændende. Det er synd at dem der gerne vil ikke altid har økonomisk mulighed for det - det er trods alt så få % af ens liv, hvor ens børn er små og helst bare vil have mor eller far

Skønt din lille søn nu skal have 3 måneder hjemme hos sin moar

Kh Birgitte, nu med endnu flere tanker i hovedet

Her vil jeg blot lige fortælle, at ud af de ca. 50 mødre jeg gennem tiderne har stiftet bekendskab med så er der 2 (TO!) der havde 'anden uddannelse', ellers var det udelukkende pædagoger og akademikere vælger at have hjemmebørn. I starten var jeg rystet over alle de pædagoger der sagde, at de aldrig ville udsætte deres eget barn, for det de daglig så i deres respektive institutioner, men efterhånden vænnede jeg mig til det.

-og lad mig så lige understrege, at der er STOR forskel på institutioner, og hvordan børnene har det de forskellige steder. Bare lige hvis der er nogle pædagoger der læser med og tænker, at i deres institution der har børnene det godt!

Igen vil jeg anbefale bogen Velfærdsyngel. Den er meget let læst, og den giver virkelig stof til eftertanke!

P.S. jeg kom engang til at sidde ved siden af en børnepsykolog til en fest. Hun synes det var fantastisk at jeg gik hjemme med børnene. Hendes erfaring var, at hjemmebørn som regel var meget længere fremme i skoen end institutionsbørn, og hvis der endelig var et punkt der ikke var blevet stimuleret så meget (f.eks. det musiske eller andet), så var hjemmebørnenes ballast så meget større, at de lyn hurtigt fik indhentet det de 'manglede'.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.