Nogen med forstand på gældssanering? (eller erfaring med)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juli 2012

Lullaby

Anonym skriver:

Nej, men til gengæld er SU-lån ikke med en rente på 10 % 

Jeg kommer til at betale 220.000 kr alene i renter 

Gælden er på 385.000 men jeg ender jo  med at betale over 600.000

10%?? Vi betaler 18,5!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juli 2012

RGN

Profilbillede for RGN

Jeg fik gældssanering i en alder af 26 år.

Jeg skyldte 667.000 kr væk pga tab fra et hussalg efter en skilsmisse, som selvfølgelig skete lige efter finanskrisen satte ind og derfor var huset umuligt at sælge. Først efter 1.5 år og et nedslag på 500.000 kr.

Det skader ikke at søge. Du kan altid bare få et afslag.

Jeg fik af vide, at jeg var meget heldig, at den gik igennem, fordi unge normalt ikke får gældssanering, men jeg har vel talt godt for min sag og fremlagt en sølle økonomi. Hehe...

Hvis man får gældssanering og efterfølgende mister sit job eller får en større indkomst ændrer det ikke på det beløb den afsagte dom siger man skal betale over 5 år. Min dom lyder på, at jeg skal betale 6 % af gælden over 5 år. Misligholder jeg aftalen bortfalder gældssaneringen og jeg vil igen skulle betale det fulde beløb.

Anmeld

25. juli 2012

norenberg

Min bror har undersøgt mulighederne for gældsanering og det kunne ikke lade sig gøre for ham fordi han ikke skyldte mere end knap 800.000 kr han fik at vide at han skulle skylde langt over en mio og hans udsigter til at betale det tilbage skulle være meget ringe så når han var så ung...så med en gæld under 400.000 kr vil jeg tro det er helt udelukket....men hør evt hvad en advokat mener det, man kan få gratis advokat hjælp/råd så længe det ikke overstiger 1 time...

Anmeld

25. juli 2012

Father

Lykke86 skriver:

Du SKAL have job. Fast stilling. Så hvis du er på su, dur det ikke..

Ikke korrekt!

Anmeld

25. juli 2012

H+S Skjolgborg.

Father skriver:

Ikke korrekt!

Det er rigtigt det er nemlig ikke korrekt det står der også derind.

jeg selv har 5 sygdomme osv og kommer aaldrig på alm arbejde igen det tætteste jeg kommer er flexjob med max 20 timer og vi fik afide af advokat vi har gode chancer for det + 4 børn her.

Henriette

Anmeld

25. juli 2012

Miin'Baby'Mus

Anonym skriver:

Ok. Ved du hvad de kiggede på for at godkende det? Udover gældens størrelse?

Kiggede de på vedkommendes rådigsbeløb (hvad han/hun havde at leve for) og kiggede de på løbetiden?

De kigger i hvert fald på din alder, hvis du har masser af år til at klare gælden i så siger de nej.

Hvis du er selvforskyldt i ikke at have arbejde, altså siger op og går på SU så får du også nej.

Hvis gælden ikke er særlig stor, også selvom du er alene mor, så får du nu nok også nej. Som hovedregel er 350.000 kr slet ikke nok til at få gældsernæring.

Hvis gælden er opstået fordi man har været uansvarlig så får man også et nej.

Hvis du bevidst ikke prøver at betale din gæld, så får du også nej.

Eller det er selvfølgelig ikke 100 % nej, men som grundregel er det nok nej  der er måske flere grunde, men her er dem jeg ved 

Anmeld

25. juli 2012

Anonym trådstarter

Babymamma skriver:

De kigger i hvert fald på din alder, hvis du har masser af år til at klare gælden i så siger de nej.

Hvis du er selvforskyldt i ikke at have arbejde, altså siger op og går på SU så får du også nej.

Hvis gælden ikke er særlig stor, også selvom du er alene mor, så får du nu nok også nej. Som hovedregel er 350.000 kr slet ikke nok til at få gældsernæring.

Hvis gælden er opstået fordi man har været uansvarlig så får man også et nej.

Hvis du bevidst ikke prøver at betale din gæld, så får du også nej.

Eller det er selvfølgelig ikke 100 % nej, men som grundregel er det nok nej  der er måske flere grunde, men her er dem jeg ved 

Men alderen burde ikke have noget at sige, for gældens løbetid er jo den samme hvadenten jeg var 32 eller 62 - og det lader også til at selve min alder ikke er det væsentlige (efter hvad jeg har læst herinde og på nettet)

Og jeg kan da også se at 385.000 er en stor nok gæld (i realiteten løber den jo op i knap 650.000 med renter), da den jo som hovedregel bare skal være 20x større end min månedlige indtægt (netto) - min nettoløn er ca. 15.000 hvilket giver ca. 300.000

Jeg bliver ikke selvforskyldt arbejdsløs - min stilling bliver nedlagt. pr. 1. december. 

Jeg har ikke handlet uansvarligt - tværtimod har vi jo haft bankens accept hele vejen igennem.

Anmeld

25. juli 2012

Anonym trådstarter

norenberg skriver:

Min bror har undersøgt mulighederne for gældsanering og det kunne ikke lade sig gøre for ham fordi han ikke skyldte mere end knap 800.000 kr han fik at vide at han skulle skylde langt over en mio og hans udsigter til at betale det tilbage skulle være meget ringe så når han var så ung...så med en gæld under 400.000 kr vil jeg tro det er helt udelukket....men hør evt hvad en advokat mener det, man kan få gratis advokat hjælp/råd så længe det ikke overstiger 1 time...

Jeg har en tid til gældsrådgivning i september

Og min gæld skal som hovedregel "bare" være større end 20x min nettoløn - hvilket den er.

Så hvis din bror fik afslag på sanering udelukkende pga. gældens størrelse må han have haft en god løn - eller en overkommelig ydelse i forhold til indtægt.

Det er jo dér den fejler ved mig - på SU eller dagpenge vil gældsydelsen næsten være halvdelen af min indtægt og ender jeg på KH vil den være halvdelen. Dertil kommer så husleje og andre månedlige udgifter.

Anmeld

25. juli 2012

Anonym trådstarter

RGN skriver:

Jeg fik gældssanering i en alder af 26 år.

Jeg skyldte 667.000 kr væk pga tab fra et hussalg efter en skilsmisse, som selvfølgelig skete lige efter finanskrisen satte ind og derfor var huset umuligt at sælge. Først efter 1.5 år og et nedslag på 500.000 kr.

Det skader ikke at søge. Du kan altid bare få et afslag.

Jeg fik af vide, at jeg var meget heldig, at den gik igennem, fordi unge normalt ikke får gældssanering, men jeg har vel talt godt for min sag og fremlagt en sølle økonomi. Hehe...

Hvis man får gældssanering og efterfølgende mister sit job eller får en større indkomst ændrer det ikke på det beløb den afsagte dom siger man skal betale over 5 år. Min dom lyder på, at jeg skal betale 6 % af gælden over 5 år. Misligholder jeg aftalen bortfalder gældssaneringen og jeg vil igen skulle betale det fulde beløb.

Ok, tak for svar

ved du hvor længe du kommer til at stå i RKI?

Anmeld

25. juli 2012

Anonym trådstarter

tikka skriver:

Først vil jeg sige at det er en rigtig ærgelig situation du er landet i, og kan sagtens følge dig, når du ikk rigtig føler det er din skyld at manden ville skilles og du endte med en 'stor' gæld... MEN når du er sagt, nå jeg indrømme at jeg sys du prøver at tage den nemme løsning, hvilket på sin vis også er forståeligt... Hvis du virkelig vil have den uddannelse, hvad betyder så et Su lån? Næsten alle på su er jo nød til at optage lån... Det har jeg også selv måtte gøre.. jeg forstår heller ikk at hvis du bor så billigt, og 'kun' skal af med 5000 til banken, at det så ikke kan hænge sammen... Du er enlig forsøger, og vil derfor kunne få dobbelt su, du kan få friplads til dit barn, og forhøjet børnetilskud... Måske er der nogle steder i dit budget, hvor du kan spare lidt? Alt er jo muligt, hvis man virkelig brænder for det... Nu skal dett ikk forstås som et negativt indlæg, og jeg føler virkelig med dig, men det lyder altså desværre lidt som om du har givet op, hvilket er rigtig synd... Håber du finder en løsning... Ps. Undskyld det er så rodet, og evt stavefejl, det er skrevet fra mobilen, og det vil altså ikk helt som jeg vil...

Jeg skal overføre 12.000 til min budgetkonto hver måned, dette dækker husleje, gældsydelse og diverse.

Jeg har skåret så langt ned jeg kan - har de billigste forsikringer, billigste internet, billigste mobilabonnement (100 kr om måneden)

Jeg synes ikke det er den "nemme løsning" - men jeg ved ikke hvordan det ellers skal hænge sammen hvis jeg ikke finder et andet job der er ca. lige så godt lønnet som dét jeg har nu - som ufaglært. Lige nu har jeg et rådighedsbeløb på knap 5.000 om måneden, men  kommer jeg på SU eller dagpenge ryger jeg ned under 3.000 - og på SU (inkl. lån og sup. lån) skal det også dække togkort og bøger.

Jeg ved godt at du mener at alt er muligt hvis man vil det, men jeg kan jo ikke trylle flere penge frem

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.