Nogen med forstand på gældssanering? (eller erfaring med)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. juli 2012

Anonym trådstarter

Meliora skriver:

ej ok, hun skal da ikke bare skifte til en ungdomsuddannelse som SOSU, for at få en lidt bedre økonomi i studietiden, for så at få en lorteløn resten af sit liv. Nu kan man jo heller ikke på nogen måde sammenligne en akademisk videregående uddannelse, med en kort ungdomsuddannelse, så hvis hun drømmer om det ene, kan det andet nok aldrig blive et alternativ.

Hellere tage 5 år med hård økonomi og gæld, og så have en ordentlig uddannelse som man brænder for bagefter, som kan sikre en ordentlig løn resten af livet, som man så snildt kan betale sin gæld af med:-) 

Nemlig - jeg kunne aldrig drømme om at tage en uddannelse bare fordi den var kort hvis det ikke var noget jeg ville arbejde med senere - og da slet ikke ét med udsigt til halvdårlig løn. Så hellere droppe det og finde et nyt ufaglært job.

Den uddannelse jeg gerne vil søge ind på tager kun 3 år og 7 mdr, så det er jo ikke engang i den lange ende.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. juli 2012

Meliora

Nemlig - jeg kunne aldrig drømme om at tage en uddannelse bare fordi den var kort hvis det ikke var noget jeg ville arbejde med senere - og da slet ikke ét med udsigt til halvdårlig løn. Så hellere droppe det og finde et nyt ufaglært job.

Den uddannelse jeg gerne vil søge ind på tager kun 3 år og 7 mdr, så det er jo ikke engang i den lange ende.

Tag en seriøs snak med din bank, og sig at du SKAL studere, og at de er nød til at hjælpe dig med at sætte dine afdrag ned, mod at du afdrager mere når du er færdiguddannet. Gå evt. med til at flytte i noget billigere og mindre.

Anmeld

31. juli 2012

Anonym trådstarter

Meliora skriver:

Tag en seriøs snak med din bank, og sig at du SKAL studere, og at de er nød til at hjælpe dig med at sætte dine afdrag ned, mod at du afdrager mere når du er færdiguddannet. Gå evt. med til at flytte i noget billigere og mindre.

Jeg har et møde med banken senere på ugen - håber de er til at snakke med, da jeg lige har fået ny bankrådgiver.

Finder nok ikke noget billigere og helst ikke mindre. Bor i en 2-værelsels på 48 m2 til 2.800 efter boligsikring 

Mit barn har ikke engang sit eget værelse...

Anmeld

31. juli 2012

Meliora

Anonym skriver:

Jeg har et møde med banken senere på ugen - håber de er til at snakke med, da jeg lige har fået ny bankrådgiver.

Finder nok ikke noget billigere og helst ikke mindre. Bor i en 2-værelsels på 48 m2 til 2.800 efter boligsikring 

ok, hvis du bor so biligt, så MÅ der være andre steder du kan skære, da du jo kan få omkring 13000 udbetalt på SU med dobbeltlån...

Anmeld

31. juli 2012

Snartmortil3

Anonym skriver:

Jeg har skam ro på - jeg siger bare at jeg synes 385.000 kr er meget når mit rådighedsbeløb på dagpenge, hvis jeg ikke finder nyt job om et halvt år (som ufaglært), er på under 3.000 kr om måneden (dette er inkl børnepengene) og hvis det betyder at jeg ikke vil kunne tage den uddannelse jeg havde planlagt mens jeg var gift men kommer til at vente med at tage den til jeg er 42 

Det var sådanne ting jeg ville vide omkring gældssanering; hvorvidt man kigger på fremtidsmuligheder, levestandard osv.

Ved godt at der er mange mange indlæg, men jeg tror bestemt ikke at du kan få gældssanering. Det er ikke en specielt høj gæld. Jeg er 23, alenemor og på SU og har en gæld på cirka det samme. Mit liv er ikke trist og kan sagtens få det til at løbe rundt.

Anmeld

31. juli 2012

Snartmortil3

Anonym skriver:

Og jeg bor også i en toværelses. Du kan få en sovesofa i stuen, så kan dit barn få sit eget værelse Sådan fungere det her

Anmeld

31. juli 2012

dpb

Anonym skriver:

Naturligvis er det selvvalgt at skrive under på huset, men så er AL gæld jo ens egen skyld, og i så fald burde gældssanering jo slet ikke gives til nogen 

Jeg synes ikke det er min egen skyld at der 2 år senere kom finanskrise, jeg synes ikke det er min skyld at min mand valgte at gå fra mig fordi han ikke var klar til at blive far på fuldtid og jeg synes ikke det er min skyld at min stilling bliver skåret væk efter jul og jeg dermed står uden job.

Så du kan nok se at mit alternativ ikke er særlig fedt. Jeg kunne sikkert godt leve for 2900 kr om måneden - men det ville satme blive surt og jeg ville sjældent kunne besøge mine venner og familie - bare en togbillet hjem til mine forældre koster næsten 400 kr for en returbillet 

Hvis jeg ikke kan tage uddannelsen eller er så heldig at få et andet job kan jeg jo ende på kontanthjælp og så ryger jeg endnu længere ned i rådighedsbeløb, og det tror jeg ikke helt på. Har jo også et barn at tænke på...

Det kan godt være at vi er snotforkælede her i Danmark, men det er jo derfor vi betaler så høj skat - netop så vi kan have en veldfærdsstat der kan hjælpe dem der har brug for det.

Jeg har altid sat stor ære i at betale mine lån og min gæld, og jeg har aldrig nogensinde haft problemer med mine kreditorer eller misset én eneste afbetaling. Alt hvad jeg tidligere har lånt er nu betalt tilbage, men denne gang kom det i dén grad bag på mig og alt hvad jeg havde af fremtidsplaner er røget i vasken.

For et år siden var jeg lykkelig, var gift, havde barn og planlagt den drømmeuddannelse jeg endelig kunne tage så snart vi fik solgt huset og flyttet i lejlighed.

Nu er jeg single, alenemor og fyret uden udsigt til andet job eller uddannelse, så jeg har virkelig ikke brug for at blive sparket til eller blive kaldt forkælet.

Hvis man ikke har andet at bidrage med til denne debat, så synes jeg man skal holde sig udenfor - jeg efterspurgte folk med forstand på eller erfaring med gældssanering - ikke folk der bare skal komme med sure opstød 

Det jeg så nu kan se jeg ikke fik sagt i min indledning er at jeg ved at det er svært at få gældssanering... mine forældre har så vidt jeg ved prøvet hver for sig... uden held.... men det ligger en del år tilbage i tiden.... beløb er jeg usikker på men er dog sikker på det var højere end det du skriver om, da det var gæld begge kom til at hænge på i forb. med at min far var nødt til at sælge sit bageri, grundet han fik udviklet melallergi...det endte med tab, da banken ikke ville acceptere den køber han havde på hånden og derfor endte med at sælge til lavere pris... og derfor en stor eftergæld... det skete da mine forældre var i starten af 30'erne så altså omkring 20 år siden

Så personlig erfaring siger mig det ikke er let... og det sure opstød -som jeg også beklagede - var ikke udelukkende henvendt til dig, men simpelthen mit syn på hvor let folk efterhånden har ved at smide håndklædet i ringen, blot fordi man kommer til at sidde stramt i det og ikke kan tillade sig forskellige luksusting og da det går stik i mod min egen overbevisning om hvordan man bør leve sit liv (jeg foretrække fokus på det positive fremfor negative) kom det sure opstød altså med... Også fordi jeg flere gange har tilbudt at hjælpe med at kigge på budgettet og komme med råd, da jeg efterhånden har lidt erfaring at give ud af, men der er endnu ikke nogen der har valgt at tage imod tilbuddet... og ja, du fortæller en lille smule om dine udgifter, men lang fra alt, hvilket jeg også sagtens kan forstå i offentligt forum Men i min optik kan jeg ikke lade være med at tænke på de konsekvenser det på sigt også har rent samfundsmæssigt... for hvor skal pengene komme fra

Det at banken ikke vil være med til at nedsætte lånet bunder nok også i krisen... allerhelst ser de jo typisk at man ikke "får lov til" at låne mere end hvad der kan betales ind i løbet af 5år... fik vi afvide sidst vi var ned og forhøre os om nedsættelse af ydelse... men efter en mindre kamp (med hjælp) fik vi det nedsat... og det er umiddelbart den vej jeg tror du som udgangspunkt kommer til at gå... for jeg tror bare ikke på at din situation er "nok" i forhold til at få gældssannering

Og at du skriver at det ikke er din skyld at din stilling bliver skåret væk... nej, selvfølgelig ikke , men det var heller ikke min skyld at min blev skåret væk, men sådan var faktum nu engang, og så måtte jeg jo ligesom tage den derfra, og få pengene til at række til de vigtigste udgifter... at min kæreste kørte galt var heller ikke selvforkyldt, men det er nu engang ham og os i det hele taget der må leve med konsekvensen... nemt er det ikke, men det er nu engang sådan livet har formet sig for os langt de færreste vil i det perspektiv selv være skyld i at de skylder penge væk og det er bare ikke rentabelt for staten at rette op på folks økonomi på den måde i længden...

og nej 2900,- er ikke meget... og dog for så vidt jeg kan se er det til 2 personer = 1450,- pr pers. herhjemme har vi til sammenligning pt. 3000-4000mdr = 600-800 pr pers.

Jeg prøver blot at sætte tingene lidt i perspektiv for dig

Men som sagt vil jeg ønske dig held og lykke med at søge

Qnuz

Anmeld

31. juli 2012

dpb

110811 skriver:

Ved godt at der er mange mange indlæg, men jeg tror bestemt ikke at du kan få gældssanering. Det er ikke en specielt høj gæld. Jeg er 23, alenemor og på SU og har en gæld på cirka det samme. Mit liv er ikke trist og kan sagtens få det til at løbe rundt.

Anmeld

31. juli 2012

dpb

110811 skriver:

Og jeg bor også i en toværelses. Du kan få en sovesofa i stuen, så kan dit barn få sit eget værelse Sådan fungere det her

Anmeld

31. juli 2012

Snartmortil3

Hvorfor er det at du vil søge gældssarnering? Er det umuligt for dig at betale din gæld? Eller? Jeg forstår det ikke. Hmm.... Hvad har du gjort inden du er nået til den konklusion at gældssanering er det rigtige for dig? Har du talt med dine kreditorer, banken osv. Og SU lån er jo en mulighed. Når su lån skal betales tilbage så har du jo en helt anden indkomst. Man kan få 4300 cirka i su lån som enlig forsørger. Og 11300 cirka i SU! Det er da en rimelig fin indkomst. Oveni det må du jo få børnebidrag og ekstra ordniært børnebidrag osv. Jeg er SIKKER på du godt kan få det til at løbe rundt, måske skal du bare have hjælp til at få det gjort overskueligt? Jeg har som sagt samme gæld som dig, og jeg har altså også en bil. Og det løber rundt. Nej jeg lever ikke i luksus, og jeg sover i stuen - og jeg har ikke råd til de vilde udskejelser men jeg har det alligevel ret godt Og jeg har da råd til at købe lidt til mig selv, og jeg har sat 8000 kr af i mit budget om året til tøj og fødselsdag til min søn - så altså.. Op på hesten, det kan du sagtens klare tvivler i hvert fald på du får gældsarnering.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.