dpb skriver:
Ja, nu har jeg så læst hele tråden igennem
Og ja, et eller andet sted syntes jeg det er fint nok at du vi søge gældssanering... umiddelbart vil jeg bare sige at du nok ikke skal gøre dig de store forhåbninger
Derudover er min helt personlige holdning at folk efterhånden er blevet snothamrende forkælede, hvad angår gæld
Puha, nu har jeg det hårdt, kære stat (eller hvilken kasse gældssanering nu lige høre under) kom og hjælp mig
Det er ski' da den lette udvej hvis du spørger mig... tro mig, jeg kender selv til at have gæld til op over begge ører og ja i min verden er din gæld selvvalgt, da du SELV valgte at skrive under på huskøb... at skrive under på den slags indebærer jo altid en risiko, da ingen ved hvad fremtiden bringer...
Her er historien noget anderledes end din, da vi stadig er sammen selv om der mange der ikke forstå det da vi sansynligvis ville blive stillet bedre økonomisk hvis vi ikke var... men vores rådighedsbeløb er bla. grundet gæld til det hus vi dog bor i, meget lille... da huset blev købt havde vi begge fuldtisarbejde og skæbnen ville at min kæreste kørte galt kort efter, mistede job og er stadig (knap 5 år siden) uafklaret fra kommunens side af om det er flexjob eller førtidspension grundet piskesmæld...jeg mistede mit job for ca.2år siden grundet nedskæringer... alt i alt har vi et rådighedsbeløb der ca. 3.000-4000,- mdr (inkl. børnefamilieydelse) og det bliver ikke bedre nu her når jeg ender på SU, men fik regnet mig frem til at jeg ligeså godt kunne vælge su+su lån fremfor at gå på kontanthjælp med tilbagebetalingspligt (da vi ejer hus), når min dp ret ophører om ikke så længe. Jeg ville allerhelst have startet uddannelse da jeg blev arbejdsløs, men det var økonomien bare ikke til... nu blev vi færdige med et billån og det kan derfor lade sig gøre at gå den smule ned i indkomst... men jeg måtte vente 2år på det kunne lade sig gøre...
Så ja, vi sidder fan.. også stramt i det, men det er "bare" luksus tingene der ryger sig en tur og så kan vi jo se frem til når jeg er færdig på skolebænken om ca. 2år og forhåbentlig får en elevplads...
Ja, beklager det sure opstød du lige fik med på vejen, syntes bare der er så mange efterhånden der beklager sig over deres økonomi, og tænker den lette udvej istedet for at bide i det sure æble
Her talte kæresten også om det påå et tidspunkt, men som vi også var enige om så ville det for os føles som en falliterklæring, hvilket vi ikke havde lyst til...
Men held og lykke med at søge, og håber du vender tilbage med svaret når du har søgt 
Qnuz
Naturligvis er det selvvalgt at skrive under på huset, men så er AL gæld jo ens egen skyld, og i så fald burde gældssanering jo slet ikke gives til nogen 
Jeg synes ikke det er min egen skyld at der 2 år senere kom finanskrise, jeg synes ikke det er min skyld at min mand valgte at gå fra mig fordi han ikke var klar til at blive far på fuldtid og jeg synes ikke det er min skyld at min stilling bliver skåret væk efter jul og jeg dermed står uden job.
Så du kan nok se at mit alternativ ikke er særlig fedt. Jeg kunne sikkert godt leve for 2900 kr om måneden - men det ville satme blive surt og jeg ville sjældent kunne besøge mine venner og familie - bare en togbillet hjem til mine forældre koster næsten 400 kr for en returbillet 
Hvis jeg ikke kan tage uddannelsen eller er så heldig at få et andet job kan jeg jo ende på kontanthjælp og så ryger jeg endnu længere ned i rådighedsbeløb, og det tror jeg ikke helt på. Har jo også et barn at tænke på...
Det kan godt være at vi er snotforkælede her i Danmark, men det er jo derfor vi betaler så høj skat - netop så vi kan have en veldfærdsstat der kan hjælpe dem der har brug for det.
Jeg har altid sat stor ære i at betale mine lån og min gæld, og jeg har aldrig nogensinde haft problemer med mine kreditorer eller misset én eneste afbetaling. Alt hvad jeg tidligere har lånt er nu betalt tilbage, men denne gang kom det i dén grad bag på mig og alt hvad jeg havde af fremtidsplaner er røget i vasken.
For et år siden var jeg lykkelig, var gift, havde barn og planlagt den drømmeuddannelse jeg endelig kunne tage så snart vi fik solgt huset og flyttet i lejlighed.
Nu er jeg single, alenemor og fyret uden udsigt til andet job eller uddannelse, så jeg har virkelig ikke brug for at blive sparket til eller blive kaldt forkælet.
Hvis man ikke har andet at bidrage med til denne debat, så synes jeg man skal holde sig udenfor - jeg efterspurgte folk med forstand på eller erfaring med gældssanering - ikke folk der bare skal komme med sure opstød