Nogen med forstand på gældssanering? (eller erfaring med)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juli 2012

tikka

Anonym skriver:

Jeg skal overføre 12.000 til min budgetkonto hver måned, dette dækker husleje, gældsydelse og diverse.

Jeg har skåret så langt ned jeg kan - har de billigste forsikringer, billigste internet, billigste mobilabonnement (100 kr om måneden)

Jeg synes ikke det er den "nemme løsning" - men jeg ved ikke hvordan det ellers skal hænge sammen hvis jeg ikke finder et andet job der er ca. lige så godt lønnet som dét jeg har nu - som ufaglært. Lige nu har jeg et rådighedsbeløb på knap 5.000 om måneden, men  kommer jeg på SU eller dagpenge ryger jeg ned under 3.000 - og på SU (inkl. lån og sup. lån) skal det også dække togkort og bøger.

Jeg ved godt at du mener at alt er muligt hvis man vil det, men jeg kan jo ikke trylle flere penge frem

Øv, så kan jeg godt se det bliver svært... Det var såmen heller ikk for at dunke dig oveni hovedet, var faktisk nemt som et lille puf bagi,hvis du forstår... Men fik desværre nok udtrykt mig forkert... Jeg sys det er super ærgeligt for dig at din situation er så håbløs lige nu, men bevar håbet.. så i øvrigt i luksusfælden at der var en eller anden fond, der hjalp en enlig mor, som heller ikke kunne få drømmeuddannelsen, der fik hun noget økonomisk hjælp, men kan desværre ikke huske hvad det var det hed men håber virkelig du finder en løsning...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juli 2012

Lusi

celkt skriver:

jeg er så også uenig. Min exmand har lige fået sin igennem på su, fordi de vurderede at selv som færdiguddannelse pædagog ville det være umuligt at blive gældfri. Det betyder så at al vores gæld fra vores hus på tvangsauktion, (lang historie, men skyldes bla.a at han gik konkurs med sit firma) bliver overført til mit navn, hvilket igen betyder, at jeg nu ikke har andet valg end at søge en også. Det gør jeg så nu, mens jeg også går igang med at læse, for det vil jo være det samme for mig.

Men bortset fra det er der jo ingen skade skegt ved at søge mens man er på su. Giver de en et afslag, kan man jo altid prøve igen, når ens økonomiske forhold har ændret sig, sådan har jeg i hvert fald forstået det.

Og lige til slut, TS, jeg må sige som de andre, at ja, det er møjsurt, men tror heller ikke at 385000 er nok til at få en sanering.

Det kan da godt være, men er jo stadig det der står på deres side.. Men alle sager er jo individuelle, så nogle kan få selvom de er unge, andre fordi de er gamle, nogle fordi de har en gammel gæld og de færreste med ny gæld..
Og ja man kan da altid søge ligeså tosset man vil..

Anmeld

25. juli 2012

Bassemor<3

Jeg synes, i forhold til hvad du skriver, ikke at du skal søge gældsernæring ! Jeg ved godt man sidder hårdt i det når man betaler gæld tilbage, men det er nu engang sådan det er når man skylder penge væk ! Man kan ikke bare søge gældernæring !

Men håber du finder en løsning. . .

Anmeld

25. juli 2012

Anonym trådstarter

Bassemor<3 skriver:

Jeg synes, i forhold til hvad du skriver, ikke at du skal søge gældsernæring ! Jeg ved godt man sidder hårdt i det når man betaler gæld tilbage, men det er nu engang sådan det er når man skylder penge væk ! Man kan ikke bare søge gældernæring !

Men håber du finder en løsning. . .

Hvorfor er muligheden der så, hvis man ikke bare kan søge det?

Jeg synes netop at mine omstædigheder gør mig til en værdig kandidat, som jeg også fik bekræftet inde på "familieadvokaten.dk" da jeg ikke sidder i gæld pga. overforbrug eller risikable investeringer men pga. skilsmisse.

Og det er faktisk ikke specielt opløftende at se frem til højst sandsynligt at skulle være arbejdsløs med en gæld på over 300.000 

For mig er det ikke bare et spørgsmål om at sidde hårdt i det; det er et spørgsmål om at have et realistisk rådighedsbeløb til mig selv og mit barn.

Anmeld

26. juli 2012

Father

Det ER korrekt

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/6462.html

Ens økonomiske forhold må ikke være uafklaret, taler af personlig erfaring, at hvis man er på su, betegner retten det som uafklaret..
Selvfølgelig er der nogle ting der igennem, pension fx. Men generelt hvis ik har fast job, er det ret vanskeligt..

Mine erfaringer siger, at det faktisk er nemmere at få gældssanering, hvis du ikke er i job.

Og det er stadig ikke korrekt hvad du skriver.

Anmeld

26. juli 2012

Lusi

Father skriver:

Mine erfaringer siger, at det faktisk er nemmere at få gældssanering, hvis du ikke er i job.

Og det er stadig ikke korrekt hvad du skriver.

Så brok dig til skifteretten, for er stadig det der står på deres side og som skrevet før, så kan man overhoved ik sammenligne forskellige sager, for nogle kan ik få fordi de er for unge, skylder for lidt og ik har job, hvor andre måske kan.. Men mange kan stadig ik fordi de ik har fast job.. Kan så godt være der er ligeså mange der GODT kan, selvom de ik er i job eller under uddannelse.. Ved en del om det OG så henviser jeg jo så stadig til skifterettens side, og jeg går ud fra de ved lidt mere om det end os andre

Anmeld

26. juli 2012

Father

Lykke86 skriver:

Så brok dig til skifteretten, for er stadig det der står på deres side og som skrevet før, så kan man overhoved ik sammenligne forskellige sager, for nogle kan ik få fordi de er for unge, skylder for lidt og ik har job, hvor andre måske kan.. Men mange kan stadig ik fordi de ik har fast job.. Kan så godt være der er ligeså mange der GODT kan, selvom de ik er i job eller under uddannelse.. Ved en del om det OG så henviser jeg jo så stadig til skifterettens side, og jeg går ud fra de ved lidt mere om det end os andre

Det juridiske grundlag for gældssanering nævner intet om, at man skal være i fast arbejde, ikke må være på S.U eller andet.

Dog kunne jeg forstille mig, og som du dog har ret i, at sagerne bliver behandlet individuelt, dog uden hensyntagen til evt. sociale problemstillinger. Det er cool cash det handler om.....

Anmeld

31. juli 2012

Meliora

Hvis du synes det er ubrugeligt, så bare spring mit indlæg over.

Det jeg tænker er, at gælden ikke er særlig stor i forhold til hvor mange år du teoretisk set vil have til at betale af på den, men når du vil på SU i 5 år ser dit rådighedsbeløb ikke særlig stort ud. Kunne du overveje at gå andre veje end end en 5-årig udannelse? Min svigermor fx er lige blevet voksenelev som social- og sundhedsassistent og får da en pænt stor elevløn, i hvert fald i forhold til SU Jeg tænker bare, at I en situation som din er det svært både at blæse og have mel i munden, forstået på den måde at gå på SU i 5 år er måske urealistisk hvis du samtidig ikke kan betale regningerne. Så virker det som lidt 'luksus' (meget dårligt ord, men kunne ikke finde på et bedre her i varmen) både at skulle slippe for størstedelen af en selvvalgt gæld (går ud fra du skrev under på huskøb med åbne øjne) for at kunne gå på SU i 5 år i stedet for at tage en kortere uddannelse og dermed hurtigere komme på arbejdsmarkedet igen og få en indtjening.

Anyways, så håber jeg du finder noget god og kompetent rådgivning og det lykkedes dig at finde en acceptabel løsning.

ej ok, hun skal da ikke bare skifte til en ungdomsuddannelse som SOSU, for at få en lidt bedre økonomi i studietiden, for så at få en lorteløn resten af sit liv. Nu kan man jo heller ikke på nogen måde sammenligne en akademisk videregående uddannelse, med en kort ungdomsuddannelse, så hvis hun drømmer om det ene, kan det andet nok aldrig blive et alternativ.

Hellere tage 5 år med hård økonomi og gæld, og så have en ordentlig uddannelse som man brænder for bagefter, som kan sikre en ordentlig løn resten af livet, som man så snildt kan betale sin gæld af med:-) 

Anmeld

31. juli 2012

dpb

Ja, nu har jeg så læst hele tråden igennem 

Og ja, et eller andet sted syntes jeg det er fint nok at du vi søge gældssanering... umiddelbart vil jeg bare sige at du nok ikke skal gøre dig de store forhåbninger 

Derudover er min helt personlige holdning at folk efterhånden er blevet snothamrende forkælede, hvad angår gæld Puha, nu har jeg det hårdt, kære stat (eller hvilken kasse gældssanering nu lige høre under) kom og hjælp mig Det er ski' da den lette udvej hvis du spørger mig... tro mig, jeg kender selv til at have gæld til op over begge ører og ja i min verden er din gæld selvvalgt, da du SELV valgte at skrive under på huskøb... at skrive under på den slags indebærer jo altid en risiko, da ingen ved hvad fremtiden bringer...

Her er historien noget anderledes end din, da vi stadig er sammen selv om der mange der ikke forstå det da vi sansynligvis ville blive stillet bedre økonomisk hvis vi ikke var... men vores rådighedsbeløb er bla. grundet gæld til det hus vi dog bor i, meget lille... da huset blev købt havde vi begge fuldtisarbejde og skæbnen ville at min kæreste kørte galt kort efter, mistede job og er stadig (knap 5 år siden) uafklaret fra kommunens side af om det er flexjob eller førtidspension grundet piskesmæld...jeg mistede mit job for ca.2år siden grundet nedskæringer... alt i alt har vi et rådighedsbeløb der ca. 3.000-4000,- mdr (inkl. børnefamilieydelse) og det bliver ikke bedre nu her når jeg ender på SU, men fik regnet mig frem til at jeg ligeså godt kunne vælge su+su lån fremfor at gå på kontanthjælp med tilbagebetalingspligt (da vi ejer hus), når min dp ret ophører om ikke så længe. Jeg ville allerhelst have startet uddannelse da jeg blev arbejdsløs, men det var økonomien bare ikke til... nu blev vi færdige med et billån og det kan derfor lade sig gøre at gå den smule ned i indkomst... men jeg måtte vente 2år på det kunne lade sig gøre... 

Så ja, vi sidder fan.. også stramt i det, men det er "bare" luksus tingene der ryger sig en tur og så kan vi jo se frem til når jeg er færdig på skolebænken om ca. 2år og forhåbentlig får en elevplads...

Ja, beklager det sure opstød du lige fik med på vejen, syntes bare der er så mange efterhånden der beklager sig over deres økonomi, og tænker den lette udvej istedet for at bide i det sure æble Her talte kæresten også om det påå et tidspunkt, men som vi også var enige om så ville det for os føles som en falliterklæring, hvilket vi ikke havde lyst til...

Men held og lykke med at søge, og håber du vender tilbage med svaret når du har søgt

Qnuz 

Anmeld

31. juli 2012

Anonym trådstarter

dpb skriver:

Ja, nu har jeg så læst hele tråden igennem 

Og ja, et eller andet sted syntes jeg det er fint nok at du vi søge gældssanering... umiddelbart vil jeg bare sige at du nok ikke skal gøre dig de store forhåbninger 

Derudover er min helt personlige holdning at folk efterhånden er blevet snothamrende forkælede, hvad angår gæld Puha, nu har jeg det hårdt, kære stat (eller hvilken kasse gældssanering nu lige høre under) kom og hjælp mig Det er ski' da den lette udvej hvis du spørger mig... tro mig, jeg kender selv til at have gæld til op over begge ører og ja i min verden er din gæld selvvalgt, da du SELV valgte at skrive under på huskøb... at skrive under på den slags indebærer jo altid en risiko, da ingen ved hvad fremtiden bringer...

Her er historien noget anderledes end din, da vi stadig er sammen selv om der mange der ikke forstå det da vi sansynligvis ville blive stillet bedre økonomisk hvis vi ikke var... men vores rådighedsbeløb er bla. grundet gæld til det hus vi dog bor i, meget lille... da huset blev købt havde vi begge fuldtisarbejde og skæbnen ville at min kæreste kørte galt kort efter, mistede job og er stadig (knap 5 år siden) uafklaret fra kommunens side af om det er flexjob eller førtidspension grundet piskesmæld...jeg mistede mit job for ca.2år siden grundet nedskæringer... alt i alt har vi et rådighedsbeløb der ca. 3.000-4000,- mdr (inkl. børnefamilieydelse) og det bliver ikke bedre nu her når jeg ender på SU, men fik regnet mig frem til at jeg ligeså godt kunne vælge su+su lån fremfor at gå på kontanthjælp med tilbagebetalingspligt (da vi ejer hus), når min dp ret ophører om ikke så længe. Jeg ville allerhelst have startet uddannelse da jeg blev arbejdsløs, men det var økonomien bare ikke til... nu blev vi færdige med et billån og det kan derfor lade sig gøre at gå den smule ned i indkomst... men jeg måtte vente 2år på det kunne lade sig gøre... 

Så ja, vi sidder fan.. også stramt i det, men det er "bare" luksus tingene der ryger sig en tur og så kan vi jo se frem til når jeg er færdig på skolebænken om ca. 2år og forhåbentlig får en elevplads...

Ja, beklager det sure opstød du lige fik med på vejen, syntes bare der er så mange efterhånden der beklager sig over deres økonomi, og tænker den lette udvej istedet for at bide i det sure æble Her talte kæresten også om det påå et tidspunkt, men som vi også var enige om så ville det for os føles som en falliterklæring, hvilket vi ikke havde lyst til...

Men held og lykke med at søge, og håber du vender tilbage med svaret når du har søgt

Qnuz 

Naturligvis er det selvvalgt at skrive under på huset, men så er AL gæld jo ens egen skyld, og i så fald burde gældssanering jo slet ikke gives til nogen 

Jeg synes ikke det er min egen skyld at der 2 år senere kom finanskrise, jeg synes ikke det er min skyld at min mand valgte at gå fra mig fordi han ikke var klar til at blive far på fuldtid og jeg synes ikke det er min skyld at min stilling bliver skåret væk efter jul og jeg dermed står uden job.

Så du kan nok se at mit alternativ ikke er særlig fedt. Jeg kunne sikkert godt leve for 2900 kr om måneden - men det ville satme blive surt og jeg ville sjældent kunne besøge mine venner og familie - bare en togbillet hjem til mine forældre koster næsten 400 kr for en returbillet 

Hvis jeg ikke kan tage uddannelsen eller er så heldig at få et andet job kan jeg jo ende på kontanthjælp og så ryger jeg endnu længere ned i rådighedsbeløb, og det tror jeg ikke helt på. Har jo også et barn at tænke på...

Det kan godt være at vi er snotforkælede her i Danmark, men det er jo derfor vi betaler så høj skat - netop så vi kan have en veldfærdsstat der kan hjælpe dem der har brug for det.

Jeg har altid sat stor ære i at betale mine lån og min gæld, og jeg har aldrig nogensinde haft problemer med mine kreditorer eller misset én eneste afbetaling. Alt hvad jeg tidligere har lånt er nu betalt tilbage, men denne gang kom det i dén grad bag på mig og alt hvad jeg havde af fremtidsplaner er røget i vasken.

For et år siden var jeg lykkelig, var gift, havde barn og planlagt den drømmeuddannelse jeg endelig kunne tage så snart vi fik solgt huset og flyttet i lejlighed.

Nu er jeg single, alenemor og fyret uden udsigt til andet job eller uddannelse, så jeg har virkelig ikke brug for at blive sparket til eller blive kaldt forkælet.

Hvis man ikke har andet at bidrage med til denne debat, så synes jeg man skal holde sig udenfor - jeg efterspurgte folk med forstand på eller erfaring med gældssanering - ikke folk der bare skal komme med sure opstød 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.