Nogen med forstand på gældssanering? (eller erfaring med)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. juli 2012

Anonym trådstarter

110811 skriver:

Og jeg bor også i en toværelses. Du kan få en sovesofa i stuen, så kan dit barn få sit eget værelse Sådan fungere det her

Det ved jeg - jeg klager heller ikke over at bo i en 2-værelses, jeg elsker min lejlighed og flytter gerne i stuen om nødvendigt. Men længere ned i m2 vil jeg nu helst ikke.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. juli 2012

Anonym trådstarter

110811 skriver:

Hvorfor er det at du vil søge gældssarnering? Er det umuligt for dig at betale din gæld? Eller? Jeg forstår det ikke. Hmm.... Hvad har du gjort inden du er nået til den konklusion at gældssanering er det rigtige for dig? Har du talt med dine kreditorer, banken osv. Og SU lån er jo en mulighed. Når su lån skal betales tilbage så har du jo en helt anden indkomst. Man kan få 4300 cirka i su lån som enlig forsørger. Og 11300 cirka i SU! Det er da en rimelig fin indkomst. Oveni det må du jo få børnebidrag og ekstra ordniært børnebidrag osv. Jeg er SIKKER på du godt kan få det til at løbe rundt, måske skal du bare have hjælp til at få det gjort overskueligt? Jeg har som sagt samme gæld som dig, og jeg har altså også en bil. Og det løber rundt. Nej jeg lever ikke i luksus, og jeg sover i stuen - og jeg har ikke råd til de vilde udskejelser men jeg har det alligevel ret godt Og jeg har da råd til at købe lidt til mig selv, og jeg har sat 8000 kr af i mit budget om året til tøj og fødselsdag til min søn - så altså.. Op på hesten, det kan du sagtens klare tvivler i hvert fald på du får gældsarnering.

Hvor filen har du de 11.300 fra? Man kan få 5662 + ca. 3000 i SU (udeboende SU + forsørgertillæg efter skat) = knap 8600

Anmeld

31. juli 2012

Mille82

Anonym skriver:

Hvor filen har du de 11.300 fra? Man kan få 5662 + ca. 3000 i SU (udeboende SU + forsørgertillæg efter skat) = knap 8600

Du får 5600 x 2 i su når du er enlig.. Det andet har jeg ikke forstand på, jeg får alm su fordi jeg er gift

Anmeld

31. juli 2012

jv30

Hmm.. Kan da godt se, at det ikke ser alt for rosenrødt ud.. Men :

Jeg er enlig mor, studerende og har en samlet gæld på cirka 900.000

Jeg bor på en gård (til leje), vi har 240 kvm, så ingen pladsmangel her. Min husleje er 7500. Jeg har bil for at kunne komme frem og tilbage - og skal også lige have et togkort for at komme til min uddannelse.

Og når alt er betalt (inkl afdrag på min gæld), jamen så har vi da omkring de 3000 kr om måneden til forbrug. Uden børneydelse, ordinært og ekstraordinært børnetilskud på ca 6800 i kvartalet. Dem bruger vi så på tøj til lillepigen, service af bil og ferie.

Og det løber rundt. Nogle måneder er der endda penge i overskud - og så skal der da hygges med et Happy Meal

Men ja, det er da en kæmpe stor lussing at få - jeg er selv 33 og når vel dårligt at betale min gæld af, før jeg stiller træskoene.. Men sådan er det bare. Det er hårdt - men man kommer igennem det

Jeg pløjer tilbudsaviser igennem og finder masser af billige ting. Laver mad til flere dage af gangen osv.

Jeg får på su udbetalt 13600 cirka, det er inkl su-lån og forhøjet su-lån. Jeg tænker såmænd ikke, at det er skidt at optage et su-lån, for uden den mulighed, havde jeg ikke haft råd til at studere.

Jeg har også overvejet en gældssanering - men kender en, der havde nogenlunde samme gæld som mig nu, der fik afslag på den baggrund, at hun jo sagtens kunne afdrage måske et par tusinde om måneden..

Så ja, det er ind imellem mega hårdt - men alt kan overvindes - også selvom det hele ser sort ud nu og her

Kæmpe kram - og prøv da bare at søge, hvis du får nej, er det jo bare sådan det er

Anmeld

31. juli 2012

Anonym trådstarter

Mille82 skriver:

Du får 5600 x 2 i su når du er enlig.. Det andet har jeg ikke forstand på, jeg får alm su fordi jeg er gift

Men det er vel før skat? (der står i hvert fald "før skat" på SUs hjemmeside)

Anmeld

31. juli 2012

JH1977

Anonym skriver:

Jeg vælger at være anonym - nogen kan måske regne ud hvem jeg er, men ønsker ikke lige at folk udefra skal læse dette, så lad venligst være med at afsløre mig

Jeg står med en meget stor og uoverskuelig gæld på 385.000 kr - det er IKKE forbrugsgæld men gæld fra skilsmisse og hustab.

Jeg er alenemor og har godt nok fast job, men det er ikke et job jeg kan fortsætte i ret længe endnu, og så skal jeg enten studere eller søge job/på dagpenge. Jeg overvejer derfor at søge gældssanering. Jeg vil meget gerne have en uddannelse men den eneste måde jeg kan få råd til at læse videre på, er ved at optage SU-lån oveni - har virkelig ikke lyst til at få større gæld 

Jeg ville lige høre om der er nogen der har forstand på eller erfaring med at søge gældssanering... Er det helt umuligt eller gik din ansøgning igennem?

Og hvordan foregik det evt. ?

Tak 

Hej

Jeg stod i en lignende situation for næsten 2 år siden. Jeg blev skilt og kom ud af det med en gæld på ca 320.000, hvilket også løb op i over 500.000 med renter. Dertil havde jeg et SU lån på 150.000

Jeg fik gældssanering - det tog lidt over 3 mdr og min gæld blev reduceret fra 320.000 til 100.000 og min SU gæld forblev så jeg endte med en gæld på 250.000 i alt. Jeg kan nu nøjes med at betale 2700 kr om måneden så jeg har råd til at leve ved siden af. Min store gæld er væk om ca 3½ år nu, så har jeg kun SU lånet tilbage det begynder jeg at afdrage på til næste år. 

Så det kan altså godt lade sig gøre selvom man ikke har en gæld på flere millioner og jeg fik også at vide af alle andre at jeg aldrig ville kunne få gældssanering fordi jeg var på SU dengang. De kiggede på mit rådighedsbeløb og på at jeg var alenemor. Jeg skulle have et rådighedsbeløb på ca 5600 efter alt var betalt og det havde jeg ikke. Det ville jeg heller ikke have når jeg var uddannet og kom i arbejde som sygeplejerske.

Når man er på SU vil de tage i betragtning hvad du kommer til at tjene når du er færdig, og hvad du vil sidde for i måneden.

Så prøv og søg. Det hjælper dig helt sikkert at du er forgældet pga skilsmisse og tab efter hussalg og at du er alene med dit barn.

Held og lykke. Du må endelig spørge hvis der er noget du gerne vil vide.

Anmeld

1. august 2012

Miin'Baby'Mus

Lykke86 skriver:

Tror du har citeret den forkerte?!
Jeg har ingen idé om hvad du snakker om..
Har ik på noget tidspunkt snakket om noget beløb og siger jo nøjagtig det samme som dig, at det er 100 forskellige ting der spiller ind og er individuelt fra sag til sag.. Så kan ik lige se hvad det er vi er uenige i

Årh ja, ville citere trådstarter  undskyld hehe

Anmeld

1. august 2012

Anonym trådstarter

Babymamma skriver:

Det kan godt være at det beløb står på deres side, men det er jo ikke det eneste der spiller ind og det lyder som at du tror at fordi det er det gældsbeløb du har at så kan bare få gældsernæring - og det hænger altså ikke sådan sammen.

Der er så mange andre ting der spiller ind, ting der er blevet nævnt mange gange, som f.eks alder og fremtidig indkomst. Eller at det er selvforskyldt osv osv. Hvad du mener om din situation er fuldstændig underordnet, fordi det er ikke sådan tingene hænger sammen 

Har du overhovedet læst mine andre svar? 

Jeg er da udemærket klar over at beløbet ikke er det eneste der spiller ind, det ville du vide hvis du havde læst det andet jeg have skrevet.

Hvor i al verden har jeg skrevet at jeg bare tror at jeg kan få gældssanering fordi jeg har høj gæld. Jeg skriver jo netop for at høre om der er nogen med forstand på eller erfaring med det, da jeg overvejer om det kan være en mulighed!

Du falder vist ikke i den kategori, for så ville du ville at det hed "gældssanering" og ikke "gældsernæring"

Jeg ved godt at det ikke bare er ligetil at få gældssanering, men jeg tror min chance er nogenlunde, da der jo netop står i "reglerne" at ens gæld skal være mere end 20x indtægt efter skat (det er den) og at chancen er større hvis gælden er kommet pga. skilsmisse/ hussalg (det er den)

Naturligvis er der ingen garanti, det regner jeg på ingen måde med, og det er slet ikke sikkert at jeg ender med at søge, men som sagt så er det i overvejelserne. Jeg er ikke typen der bare gør ting uden at tænke dem igennem og undersøge mulighederne og jeg er ikke typen der bare springer over hvor gærdet er lavest.

Synes ærligt talt du taler ned til mig 

Anmeld

1. august 2012

Anonym trådstarter

JH1977 skriver:

Hej

Jeg stod i en lignende situation for næsten 2 år siden. Jeg blev skilt og kom ud af det med en gæld på ca 320.000, hvilket også løb op i over 500.000 med renter. Dertil havde jeg et SU lån på 150.000

Jeg fik gældssanering - det tog lidt over 3 mdr og min gæld blev reduceret fra 320.000 til 100.000 og min SU gæld forblev så jeg endte med en gæld på 250.000 i alt. Jeg kan nu nøjes med at betale 2700 kr om måneden så jeg har råd til at leve ved siden af. Min store gæld er væk om ca 3½ år nu, så har jeg kun SU lånet tilbage det begynder jeg at afdrage på til næste år. 

Så det kan altså godt lade sig gøre selvom man ikke har en gæld på flere millioner og jeg fik også at vide af alle andre at jeg aldrig ville kunne få gældssanering fordi jeg var på SU dengang. De kiggede på mit rådighedsbeløb og på at jeg var alenemor. Jeg skulle have et rådighedsbeløb på ca 5600 efter alt var betalt og det havde jeg ikke. Det ville jeg heller ikke have når jeg var uddannet og kom i arbejde som sygeplejerske.

Når man er på SU vil de tage i betragtning hvad du kommer til at tjene når du er færdig, og hvad du vil sidde for i måneden.

Så prøv og søg. Det hjælper dig helt sikkert at du er forgældet pga skilsmisse og tab efter hussalg og at du er alene med dit barn.

Held og lykke. Du må endelig spørge hvis der er noget du gerne vil vide.

Tusinde tak - det var opmuntrende ord 

Skal nok skrive hvis jeg har spørgsmål.

Anmeld

1. august 2012

Lusi

Babymamma skriver:

Årh ja, ville citere trådstarter  undskyld hehe

Det er helt okay, kan jo ske

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.