Frøken J. skriver:
Jeg ved ikke.. Jeg tror det primære er smerterne, angsten for at sprække, og at man ikke ANER hvad man går ind til! Jeg er meget kontrolmenneske, og for mig er det svært at jeg ikke har den ringeste anelse om, hvad jeg går ind til. Man kan jo UMULIGT på forhånd forestille sig, hvor ondt det vil gøre. Jeg har læst en milliard fødselsberetninger, jeg har set fødselsvideoer, lyttet til DR's fødselspodcasts, og alligevel føler jeg mig på bar bund.
Jeg var fx ret afklaret med, at jeg ville have en rimelig naturlig fødsel uden for meget unaturlig smertelindring, men efter en nat med mavekramper den anden aften hvor jeg godt ved, at veerne bliver værre, så er jeg pludselig ikke så sikker mere..
Jeg havde det PRÆCIS lige sådan!!
Jeg blev tilbudt igangsættelse 41+3. Det var SÅ mærkeligt at stå og sige ja tak (for jeg tog imod
) til "lige om lidt" at have de vildeste (og hidtil ukendte) smerter i sit liv...
Da jeg fik den første stikpille blev jeg også lidt bange igen, men da veerne kom glemte jeg det, og blev fokuseret på dem i stedet!
Jeg ville føde i vand, og jeg ville bruge det som smertelindring, da jeg ikke ønskede medicinsk lindring!
Da jeg kom ind kl. 2om natten med veer, kunne jeg SLET ikke overskue det bad, og bad om en epidural med det samme. Den blev bestilt, da man skønnede det ville blive et langt forløb, og mens jeg ventede fik jeg lidt akupunktur og varmepude.
Da anæstesilægen meldte sin ankomst var jeg alt for åben til, at ville få glæde af epien og jeg afbestilte. Det nåede jeg da lige at glæde mig over, for så fik jeg jo min bedøvelses-frie fødsel.
Igennem hele fødslen vil der være milepæle som fjerner dit fokus fra angsten. Det er i hvert fald min oplevelse. Jeg svingede mellem magtesløshed, forventningens glæde og glæden over de "milepæle". Da jeg blev indlagt og var i fødsel, hver gang der var centimeterfremgang, da vandet kunne tages, da jeg fik pressetrang, da jeg måtte presse osv..
Jeg forstår godt du er bange nu, og især bange for det uvidste. Prøv at sende Pia fra ekspertpanelet en besked - hun er JDM og kan måske berolige dig lidt!!