Frøken J. skriver:
Jeg ved ikke.. Jeg tror det primære er smerterne, angsten for at sprække, og at man ikke ANER hvad man går ind til! Jeg er meget kontrolmenneske, og for mig er det svært at jeg ikke har den ringeste anelse om, hvad jeg går ind til. Man kan jo UMULIGT på forhånd forestille sig, hvor ondt det vil gøre. Jeg har læst en milliard fødselsberetninger, jeg har set fødselsvideoer, lyttet til DR's fødselspodcasts, og alligevel føler jeg mig på bar bund.
Jeg var fx ret afklaret med, at jeg ville have en rimelig naturlig fødsel uden for meget unaturlig smertelindring, men efter en nat med mavekramper den anden aften hvor jeg godt ved, at veerne bliver værre, så er jeg pludselig ikke så sikker mere..
Husk at veer ikke kan sammenlignes med nogen anden smerte overhovedet!!! De gør helt ubeskriveligt ondt MEN efter hver evig eneste ve, kommer der en vepause, kort eller lang, og i vepauserne er man HELT SMERTEFRI!!!! Det giver altså lige en hel del kræfter og gør det muligt at holde ud, for man ved hele tiden at lige om lidt, lige lige om lidt, om ganske få sekunder, så er det overstået, så er denne ve færdig og det gør ikke ondt mere.
De første veer vare ca 30 sek, de lange og seje veer vare ca 1½ min. Men når man tænker over at når det er værst, så skal det gøre ondt i 1½ minut. Så er det lidt nemmere at overkomme.
Veen kommer heller ikke bare sådan lige pludselig bang, den kommer rullende, man fornemmer at nu kommer den næste ve, man gør sig klar, tager i mod den, arbejder med den, den topper, og så klinger den af igen, og så er den slut, og der er ve-pause.
Pøj pøj med det!
Anmeld