Vægten står stille

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. august 2011

Stumpen

engdraget skriver:

Et godt og mættende grønt, som man taber sig glimrende på er  - kål!!!  Alle former. Og du kan eks. bruge spidskål i stedte for pasta (smager super - tro mig), du kan lave blomkåls-couscous som erstatning for ris, og lave "kartoffelmos" af 2 dele knoldselleri+1 del kartoffel eller blomkål. 

Kan du ikke smide nogle opskrifter på de retter der.. Det lyder spændende..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. august 2011

Lise

N&J skriver:

Men det behøver ikke at være kød, her er det jeg har fundet på nettet, bla. i form.

10 animalske proteinkilder:

Mager skæreost, 20+ (30,2 g)

Røget torskerogn (26,8 g)

Magert oksekød (22,4 g)

Magert svinekød (22,4 g)

Kyllingekød (21,5 g)

Røget laks (21,4 g)

Sejfilet (20,5 g)

Æg (12,6 g)

Skyr (11 g)

Mælk (3,5 g)

10 vegetabilske proteinkilder:

Tørrede linser (26,2 g)

Gule ærter (22 g)

Mandel (20,5 g)

Tørrede kikærter(20,4 g)

Tørrede brune bønner (18,9 g)

Havregryn (13,3 g)

Fuldkorns spagetti(13,1 g)

Grahams knækbrød (13 g)

Hvedekerner (10,7 g)

Grovbolle (9,3 g)

Indsat fra < http://samvirke.dk/sundhed/raad-og-tips/gode-kilder-maettende-proteiner.html>

Her en liste over nogle af de bedste vegetabilske kilder til protein, som fungerer fint i et moderne køkken, som supplement eller alternativ til kødet.

Quinoa

Kan nu fås i de fleste supermarkeder. Kernerne koges og spises som ris. Quinoa har et imponerende indhold af 13 procent komplet protein.

Avocado

Avocado indeholder to procent komplet protein, og indeholder også fibre, som hjælper fordøjelsen. Avocado har også et højt indhold af Omega-6 fedtsyrer. 15 avocadoer svarer til en kyllingefilet i  protein .

Ærter

Friske eller frosne, ærter er rige på fibre, vitamin K og mineraler samt Vitamin C.

Proteinindholdet er omkring fem procent, men ærter indeholder ikke mange af de essentielle  aminosyrer . Kombiner dem derfor med kikærter eller brune ris, eller top med revet ost for at få hele spektret af aminosyrer med.

Jordnøddesmør

Peanut-butter indeholder resveratrol, det samme antioxidant, som findes i rødvin, og beskytter hjertet. Det er en ufuldstændig proteinkilde. Jordnøddesmør indeholder hele 28 pct protein, men også en del fedt.

Kokosolie- og mælk

Kokos er en fast bestanddel af asiatisk mad, og kokos indeholder en komplet proteinsammensætning, men er også rig på fibre. Vær forsigtig med fedtet, som kokos har meget af.

Brune ris

Brune ris er et fuldkorn, der er rig på mineraler og som indeholder omkring 2,5 pct protein. Det er dog ikke en komplet proteinkilde, så kombiner de brune ris med andre ufuldstændig proteiner for at dække behovet for essentielle aminosyrer.

Rødbeder

Rødbeder har et lavt indhold af kalorier og er rige på flere antioxidanter. Det er en komplet proteinkilde og derfor nyttig at tilføje til andre ufuldstændige proteinkilder. Rødbeder indeholder tre procent komplet  protein .

Indsat fra < http://www.news.bodylab.dk/kort-nyt/756-7-gode-vegetabilske-proteinkilder>

TOP 10: BØNNER & LINSER

pr. 100 gram.

• Soya bønner:  36 g
  • Røde linser:  27 g
  • Brune linser:  25 g
  • Mungbønner:  24 g
  • Hvide bønner:  21 g
  • Kikærter: 20 g
  • Brune bønner:  19 g
  • Tofu:  8 g
  • Bønnespirer:  3 g
  • Grønne bønner:  2 g

TOP 10: SNACKS

pr. 100 gram.

• Hørfrø:  25 g
  • Peanuts:  25 g
  • Peanutbutter:  23 g
  • Pistacienødder:  21 g
  • Mandel:  21 g
  • Cashewnødder:  17 g
  • Pecannødder:  10 g
  • Rosiner:  4 g
  • Tørret figen:  4 g
  • Tørret abrikos:  3 g

TOP 10: GRØNT

pr. 100 gram.

• Broccoli:  5 g
  • Rosenkål:  5 g
  • Grønkål:  5 g
  • Majskolbe:  4 g
  • Artiskok:  4 g
  • Blomkål:  3 g
  • Champignon:  3 g
  • Spinat:  3 g
  • Asparges:  2 g
  • Jordskok:  2 g

TOP 10: MÆLKEPRODUKTER

pr. 100 gram.

Indsat fra < http://iform.dk/kost/kost-og-sundhed/top-10-her-er-flest-proteiner

Wauw - tak

Anmeld

3. august 2011

Lise

engdraget skriver:

Begræns gulerødderne...der er jeg enig! Hvis det er sådan at man "konstant" går og gnaver i rødderne, får man dem sikkert heller ikke tygget grundigt nok, og så ligger de faktisk i tarmene og rådner lidt (nasty, I know - but true), og gør at man risikere forstoppelse, og ens forbrænding går ned!!!

Vi (i DDV) anbefales at prøve at begrænse os til 1 kg - I UGEN!

Et godt og mættende grønt, som man taber sig glimrende på er  - kål!!!  Alle former. Og du kan eks. bruge spidskål i stedte for pasta (smager super - tro mig), du kan lave blomkåls-couscous som erstatning for ris, og lave "kartoffelmos" af 2 dele knoldselleri+1 del kartoffel eller blomkål. 

På den måde kan du holde stivelses/kulhydratindtaget nede...lad endelig vær med at spise mere brød m.m for at få flere Kcal...det er ikke rette vej! Grønt og kød!!!!

MUMS!

1 kg om ugen...bum bum, ja - jeg spiser sgu nok to  Jeg spiser i hvert fald som minimum 200 g om dagen, og gerne mere. Shit mand - skal jeg skære ned???  Tænk at man kan få FOR mange gulerødder - det er helt nyt for mig. Jeg er dybt afhængig af dem - men må finde alternativer...

Kål er godt - jeg spiser ofte broccoli f.eks. Og en gang imellem blomkål. Kan også godt lide hvidkål og rødkål, som f.eks. råkost - der er jo bare så meget i sådan et hoved, så det ender altid med at vi får smidt en masse ud. MÅSKE jeg skulle spise det i stedet, og holde igen med de dumme gulerødder? Og hey - super ide med spidskål som pastaerstatning, den er noteret  Vi har flere gange lavet finten med at skifte en del af kartoflerne i mosen ud med f.eks. selleri og blomkål... det er et helt ok trick!

Jeg er helt med på at brød ikke er vejen frem. Jeg eelsker ellers brød, men lever nu fint uden.

Anmeld

3. august 2011

engdraget

Stumpen skriver:

Kan du ikke smide nogle opskrifter på de retter der.. Det lyder spændende..

Hej. Jo, det kan jeg da godt!

Spidskålspasta - her snitter du bare kålen (jeg starter gerne bare fra spidsen, og så ind imod stokken), og så putter det i kogende, saltet vand nogle minutter - vupti...

På samme måde kan man lave bånd"pasta" af squash (skrab kernerne ud først, så man har "kødet" tilbage.) Brug en kartoffelskræller til at lave båndene med!

Blomkålscouscous.Bring en grydefuld letsaltet vand i kog, imens du tager eksempelvis 200 g blomkål, som du hakker hurtigt i en minihakker til den har couscous-konsistens! Kom blomkålen i en sigte (som kan gå ned i gryden), og så sænker du sigten med blomkålen ned i det kogende vand ca 1 minut.

Den varme blomkål kommes i en skål, og blandes med lidt palntemargaringe (eller smør, men dette er fyfy for os DDV´ere!), salt og peber.

Mos: Skræl eksempelvis 200 g knoldselleri samt 100 g kartoffel (eller endnu bedre - for at undgå stivelsen helt)blomkål, skær dette i mindre stykker og kog dette mørt.

Mos herefter dette sammen med lidt plantemarg (eller smør - fyfy DDV), salt, peber og meget gerne muskatnød...

VELBEKOMME

Anmeld

3. august 2011

Stumpen

engdraget skriver:

Spidskålspasta - her snitter du bare kålen (jeg starter gerne bare fra spidsen, og så ind imod stokken), og så putter det i kogende, saltet vand nogle minutter - vupti...

På samme måde kan man lave bånd"pasta" af squash (skrab kernerne ud først, så man har "kødet" tilbage.) Brug en kartoffelskræller til at lave båndene med!

Blomkålscouscous.Bring en grydefuld letsaltet vand i kog, imens du tager eksempelvis 200 g blomkål, som du hakker hurtigt i en minihakker til den har couscous-konsistens! Kom blomkålen i en sigte (som kan gå ned i gryden), og så sænker du sigten med blomkålen ned i det kogende vand ca 1 minut.

Den varme blomkål kommes i en skål, og blandes med lidt palntemargaringe (eller smør, men dette er fyfy for os DDV´ere!), salt og peber.

Mos: Skræl eksempelvis 200 g knoldselleri samt 100 g kartoffel (eller endnu bedre - for at undgå stivelsen helt)blomkål, skær dette i mindre stykker og kog dette mørt.

Mos herefter dette sammen med lidt plantemarg (eller smør - fyfy DDV), salt, peber og meget gerne muskatnød...

VELBEKOMME

Tak, det skal helt klart prøves.. 

Anmeld

3. august 2011

engdraget

Stumpen skriver:

Tak, det skal helt klart prøves.. 

Det var så lidt...!

Anmeld

5. august 2011

Stumpen

engdraget skriver:

Tillægs spørgsmål: Skal squas'ene spises rå eller også koge et par min??

Jeg har tidligere været medlem af DDV, men aldrig fået de fif der, håber at jeg kan lide det, for det er da en super nem måde at få grøntsager på 

Noget helt andet er.. I dit første indlæg skriver du noget a la vi i DDV, er du vejleder eller alm. medlem??

Anmeld

5. august 2011

1012lmp

Lise skriver:

Tusinde tak for svar.

Madlog siger at mit kaloriebehov er 1126 kalorier. Skal prøve at ramme det bedre.

Det har ikke været helt med vilje at mit kalorieindtag har ligget så lavt nogle dage, det er alle de gulerødder... de mætter så fint, og koster næsten ingenting.

Må spise noget mere protein - det tager jeg til mig. Synes bare det kan være svært uden at blive fyldt af tungt kød. Jeg kan bedre lide grøntsagerne.

Jeg er 159 cm lav, og er spinkelt bygget. Jeg er slet ikke bygget til alle disse kilo. Vejede engang (før børn) 48 kg, hvilket jeg var super tilfreds med. Jeg synes ikke jeg var tynd, men slank. Min mand siger 52 kg er bedst - så vi må mødes på midten

Jeg ved det er godt med motion - og jeg vil også så gerne... Der er også snart tid, og jeg glæder mig.

Du skal bare huske at når du får børn ændre sin krop sig og du kan jo ikke forvente at veje det du gjorde før du fik børn netop fordi ens kropsbygning ændre sig også selvom man ikke selv kan se det..!

Du skal bare passe på du ikke ødelægger dig selv, selvom du ikke selv mener du gør det..!

Anmeld

5. august 2011

1012lmp

engdraget skriver:

VELBEKOMME

Wooow det lyder lækkert.. det skal jeg ski prøve..!

Anmeld

5. august 2011

marloutti

Lise skriver:

MUMS!

1 kg om ugen...bum bum, ja - jeg spiser sgu nok to  Jeg spiser i hvert fald som minimum 200 g om dagen, og gerne mere. Shit mand - skal jeg skære ned???  Tænk at man kan få FOR mange gulerødder - det er helt nyt for mig. Jeg er dybt afhængig af dem - men må finde alternativer...

Kål er godt - jeg spiser ofte broccoli f.eks. Og en gang imellem blomkål. Kan også godt lide hvidkål og rødkål, som f.eks. råkost - der er jo bare så meget i sådan et hoved, så det ender altid med at vi får smidt en masse ud. MÅSKE jeg skulle spise det i stedet, og holde igen med de dumme gulerødder? Og hey - super ide med spidskål som pastaerstatning, den er noteret  Vi har flere gange lavet finten med at skifte en del af kartoflerne i mosen ud med f.eks. selleri og blomkål... det er et helt ok trick!

Jeg er helt med på at brød ikke er vejen frem. Jeg eelsker ellers brød, men lever nu fint uden.

Da jeg tabte mig 32 kg på 30 uger var gulerødder nu også min redning!!  De er så nemme lige at ha i en fugtig pose i tasken, så man altid lige kan gnaske én, når man får trang til noget...

Meeen, ja man kan godt spise for mange. Sådan er det jo med alting... Alt med måde OGSÅ de sunde ting... Der er jo intet der er sundt i længden, hvis man overdriver det...

Og så vil jeg nu også give de andre ret i at du spiser alt for lidt... Din krop er garanteret på vågeblus, hvor den holder på alt det, den har, fordi den ikke får tilført nok, til at den kan forbrænde sine depoter... Måske trænger den til et "chok" for at komme i gang igen... Nogle gange hjælper det, hvis man spiser knap så sundt en hel dag... Så får kroppen noget at arbejde for...

Der er også et princip der hedder 80/20, hvor man spiser sundt 80 procent og så tillader sig lidt "gode" ting de sidste 20...

Men jeg tænker også at hvis din krop er gået i stå, så kunne det måske være fordi du slet ikke har behov for at veje mindre... Du er jo i forvejen ret lille, lyder det til... Så måske du skulle gi din krop en time-out? Også når I nu knokler rundt som I gør, er det måske ikke skide smart at presse kroppen vægtmæssigt også... Bare en tanke...

Men held og lykke med det hele..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.