pokulati skriver:
Jeg synes der er en vigtig problemstilling ved debatterne omkring forsterdiagnostik der sjældent bliver taget op. (Nu har jeg ikke læst tråden igennem, så jeg ved ikke om der er andre der har nævnt følgende.)
Hvis det bliver normen at der screenes og fravælges (og det ser ud til at være tendensen), vil det måske ændre på hvordan smafundet ser på de forældre der "vælger" at få et barn der har Downs Syndrom. Vil de tilbud der er idag stadig være der, hvis antallet af børn/unge med Downs bliver så lavt at det måske ikke kan "betale sig" i forhold til forældrenes tabte arbejdsfortjeneste? Måske vil vi ende med en retorik hvor man ikke længere fravælger et barn med Downs, men valget istedet ligger i at få det. Så er det jo lige pludselig forældrenes eget valg, og kan man så forsvare at samfundet skal poste millioner i familien? Ikke meget ulig diskussionen om om rygere har ret til lægehjælp...
Jeg mener at det er iorden at det enkelte menneske kan fravælge når nu muligheden er der, men samfundet skal "love" at det stadig vil støtte op om de forældre der ikke vil tage det fravalg!!
Håber det giver mening - ellers spørg!!
Jeg er SÅ enig med dig og nærer en frygt for, hvad konsekvenserne kan blive på længere sigt. Vil det blive suspekt at tilvælge et barn med DS? - vil det blive opfattet som "en dyr fornøjelse" for samfundet? Allerede i det øjeblik, jeg bruger ordet "tilvælge", er vi ude på en glidebane, for reelt tilvælger man ikke et foster med DS - man afviser at fravælge det...
Jeg frygter også for, at vores normalitetsopfattelse gradvist ændrer sig, jo flere handicaps, vi får "luget ud i". Når der ikke fødes flere med DS, vil mildere handicaps blive opfattet som "slemme" - og vores tærskel vil givetvis ændre sig.
Netop i disse år, hvor det står klart, at vi ikke kan fastholde det serviceniveau fra det offentlige, som vi har vænnet os til, kan jeg selv mærke en tendens til, at jeg bliver mere kritisk over for, hvad og hvem, vi bruger penge på fra det offentliges side. Et menneskeliv skal helst give overskud i det store regnskab - vi har ikke råd til for mange på offentlig forsørgelse. Jeg kan godt forsvare, at jeg har fået større skepsis på visse områder - mennesker, som bevidst undgår arbejdsmarkedet trods muligheden for at yde - men når det kommer til handicappede, er min holdning en anden: Det er på måden, vi behandler de svageste, at et samfund skal måles - og jeg kan godt lide mangfoldighed og rummelighed! Alligevel frygter jeg en tendens til, at vi vil se på andre mennesker som "dyre" for samfundet - og selv om en person med DS beriger samfundet på andre måder end det økonomiske, er jeg bange for, de på sigt kan opfattes som unødige belastninger.
Og om jeg selv ville vælge et barn med DS fra? Aner det ikke. Jeg synes, de skal være her, og at vi "har brug for dem", men måske er det bedre, at min seje overskudsnabo får sådan et barn, end at jeg selv gør det... Håber, det står klart, at jeg erkender min dobbeltmoral.