Henri84 skriver:
God debat 
Jeg må sige at jeg I DEN GRAD har ændret mening i løbet af de sidste par år. Ved vores første barn var vi faktisk så godt som enige om at vi havde fravalgt et barn med downs. Og det skyldes på daværende tidspunkt udelukkende uvidenhed.
MEN efter jeg har fået min søn så kunne jeg på ingen måder have forestillet mig at have valgt ham fra hvis han havde haft et ekstra komosom, og havde vores lille Alberte vist sig at have downs, ja så var hun bestemt blevet tilvalgt
Efter jeg er blevet mor kunne jeg slet ikke forestille mig at vælge et barn fra, medmindre det var så sygt at det ikke var levedygtigt.
Og når det kommer til stykket er downs jo virkelig ikke et særlig 'slemt' handicap, de kan også lege, gå i skole, få et job, blive lykkelige osv.
Man kan ikke scanne sig frem til alt -og gudskelov for det. Selvom man har en god NF-scanning kan man jo aldrig være sikker på at man får et sundt og raskt barn ud af det. Der kan ske så mange ting som man ikke selv er herre over.
Jer der nævner at i ikke ville kunne byde jeres andre børn det, hvad er det der ville være 'slemt' ved at have en søster eller bror med downs? De familier jeg kender til som har et barn med downs er de mest kærlige familier man overhovedet kan forestille sig, med et kæmpe overskud og kærlighed til alle deres børn. Deres søskende lider på ingen måder afsavn, tilgengæld lærer de at ikke alt i livet behøver være perfekt, de lærer at have respekt for forskelligheder og behandle hinanden ligeværdigt. De får et helt andet syn på livet end andre børn. Jeg ville på ingen måde føle det ville gå ud over mine børn hvis vi i fremtiden fik en bror/søster med downs.
Men mens der selvfølgelig vokser "mange" (så mange er det jo ikke efterhånden) op og har et godt liv, hvor de kan bo hjemme ved mor og far og hvor downs syndromet er primært hvad der påvirker barnet/den voksne, så er der altså også mange som lever på inst. hele deres liv, fordi der kan være en del andre "sygdomme"/"komplikationer", som gør at det er et andet liv, dem ser vi ikke, fordi de ikke er raske nok til at gå rundt ude i blandt os. De kan ikke bo i støtteboligere og har ikke de samme muligheder som morten og peter typerne, som jo er mønstereksemplet på børn/voksne med downs, nogle af de komplikationer fører samtidigt til død langt før gennemsnitsalderen, og det kan man ikke nødvendigvis vide eller se når man får at vide at barnet muligvis har downs.
Der er mange inst. for denne gruppen af børn/unge rundt om i landet, men som sagt ser vi dem ikke altid..
Min datters far fortalte da jeg var over ved ham kort efter jeg havde fortalt at jeg var gravid, at hans veninde havde foreslået ham at fortælle at de havde downs i familien, så jeg ville vælge en abort - det er ikke en baggrund jeg havde valgt et barn fra på (altså at han sagde at det var i familien), men det fik mig til at tænke, hvad nu hvis der faktisk var noget galt med barnet - jeg er 100 % overbevist om at jeg havde valgt barnet fra..
men jeg forstår og respektere fuldt ud at andre ser anerledes på det, men derfor er det stadig en stor omkostning og omvæltning af have et barn der kræver særlig pleje, fik jeg at føle da min lillebror blev kørt over, da jeg var 13 og hele vores familie blev vendt på hovedet, heldigvis blev han helt rask og "normal" igen, som disse børn jo ikke gør, men det krævede enorme ofre af mine forældre og mig og min søster, mine forældre har stadig den dag i dag dårlig samvittighed over for os i de par år dette stod på..