Mor og meget mere skriver:
Egentlig tror jeg ikke, det er nogen fordel at kende kønnet på forhånd. Det gjorde vi ikke, da jeg fik børn, og i samme øjeblik, barnet kom til verden, var vi jo FULDSTÆNDIGT ekstatiske over det her HELT fantastiske væsen, vi pludselig havde i armene - og barnets køn var blot en lillebitte del af det og fyldte meget lidt i vores bevidsthed.
Jeg prøver lige at uddybe det: Når man kender kønnet på forhånd, forholder man sig til, at det er en pige - eller en dreng. Ikke, at det lige netop er DEN fantastiske babypige eller -dreng, som man beundrer lige efter fødslen. Man er så ellevild og forelsker sig straks i den lille - uanset, om man havde håbet på det modsatte køn. På sin vis tror jeg, at kønnet kan komme til at "fylde for meget" i tankerne, når man ved det på forhånd - fordi det stort set er det eneste, man kan forholde sig til.
Jeg har ikke hørt mange fortælle, at det var et slag i ansigtet at opdage, at deres nyfødte havde det "forkerte" (forstå mig ret) køn - og slet ikke, at det tager dem uger eller måneder at forlige sig med det. Derimod sker det tilsyneladende ofte i forbindelse med kønsscanninger, at skuffelsen er overvældende og massiv - efter min opfattelse altså blandt andet fordi, man ikke har barnet i favnen og kan se og mærke, hvor enestående og fantastisk, det er.
Blot en tanke...
Jeg vil give dig ret - på en måde. Jeg har altid ønsket (kun!!) piger, men venter dreng nummer to der kommer om to uger. Min kæreste vil ikke love at han vil have flere børn og man ved jo aldrig om man kan få flere, så jeg får måske aldrig min pige.
Første gang sagde ALLE at det blev en pige, så jeg kom til at håbe lidt for meget. Vidste dog først det var en dreng 4 dage før han blev født, så havde ikke så meget tid til at tænke over det.
Anden gang så vi ret tydeligt en lille tissemand til MD scanning, det var simpelthen ikke til at tage fejl af. Og jeg blev faktisk rigtigt ked af det, for denne gang troede jeg også selv at det blev en pige. Hele min verden brød sammen et øjeblik, men jeg har heldigvis en meget forstående kæreste der trøstede mig og lovede mig at når han kommer, så bliver jeg jo lykkelig alligevel.
Vi valgte at tage til 3D scanning og det hjalp virkelig meget!! Så kunne vi tydeligt se at det er en rigtig lille baby der er derinde og han er SÅ nuttet. Blev smaskforelsket og på dét tidspunkt blev det til DEN BABY jeg vil have og ikke "en pige" eller "en dreng".
Så jeg vil anbefale en 3D scanning, det gjorde i hvert fald mig glad for graviditeten igen. Synes det er svært at forholde sig til "en dreng" når man nu havde en pige i hovedet. men forholde sig til dét smukke lille ansigt, det kan jeg i hvert fald. Så nu glæder jeg mig til at møde min dejlige lille søn.
Men jeg synes der skal være plads til at man er ærlig, for man føler jo alligevel det man gør..