Ryger du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. juni 2011

chael

Anonym skriver:

Hvad er dit forhold til rygning og graviditet?

FOlk må selv vælge og have deres holdning til det at ryge under graviditet.

Men derfor har jeg også en holdning.

Jeg stoppede med at ryge, for over 6 år siden. Ca 1 uge, inden graviditestesten var positiv. Og ja, da den så var positiv, der var jeg bare glad for beslutningen. Havde slet ikke samvittighed til at ryge.

Jeg syntes man har påtaget sig et ansvar ved at blive gravid. Barnet er prisgivet ens valg og handlinger hele vejen igennem. Den kan på ingen måde selv vælge, gå sin vej, sige fra, eller på anden måde komme væk fra det du udsætter den for i fosterstadiet.

Desuden syntes jeg det er SÅ ucharmerende at se en gravid der ryger, det ser bare sådan lidt... taber agtigt ud. Beklager, men jeg syntes synet skærer i mine øjne.

Men dem der vælger at ryge mens de er gravide, gør det jo helt sikkert ikke med deres bedste vilje. De ville sikkert gerne stoppe hvis de kune. Men man må jo på et eller andet tidspunkt, gøre sig nogle overvejelser, om at blive gravid i fremtiden.

Måske er jeg bare heldig, jeg havde nemt ved at stoppe??

*Camilla 24+4

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. juni 2011

Sifling

Jeg har personligt rigtigt svært ved at acceptere kvinder der ryger under deres graviditet.. Jeg ved det er hårdt at stoppe, men så er det heller ikke være! Det eneste det kræver er viljen til det. Det er jo ikke kun en selv det handler om mere, og hvis det er så vigtigt for en, så kan man da bare begynde at ryge igen bag efter.
Jeg stoppede selv med at ryge i løbet af de to første dage efter jeg blev gravid og har ellers røget i nærheden af en pakke cigaretter om dagen, hvis ikke mere i ca 5 år.. Jeg har bare ikke samvittighed til det! Jeg har røget en cigarret efterfølgende, da jeg fik et opkald om at min far var kommet på sygehuset med leukæmi, for at komme ned på jorden, men havde så dårlig samvittighed bag efter, at det bare slet ikke var det værd.
Så ud over det har jeg været røgfri i ca et halvt år, men kan ikke love nogen at jeg aldrig begynder at ryge igen, da jeg selvfølgelig savner det.. Men håber jeg er viljestærk nok til at lade være

Anmeld

12. juni 2011

svanen73

Har aldrig røget og kommer heller aldrig til det.

Jeg har i mit arbejde set rigelig af følger af mange års rygning. bedst som folk burde nyde deres otium, sidder de i stedet med iltapperat og knap kan gå en meter. Sørgeligt...men ja, deres valg. Og nej...jeg siger self ik alle ender såen

Anmeld

12. juni 2011

maria_wlt

kiwilouise skriver:

jeg er 32 uger henne og har røget i hele min graviditet. jeg har også drukket en øl i ny og næ. det er mit valg og jeg vil ikke dømmes fordi jeg ikke lige er med på det sundhedstrip der kører lige nu   

var til jordemoder hvor jeg fik en lang liste ove hvad der er forbudt når man er gravid. jeg smed sedlen ud og nyder nu min graviditet istedet for at være bange for alt omkring mig.

Sundhedstrip...Det tror jeg nu ikke du kan kalde det.. Det er mere sund fornuft...

Anmeld

12. juni 2011

Muffin_girl

Hvad er dit forhold til rygning og graviditet?

Stoppede med at ryge for 2 år siden.,  Men er ikke gravid endnu.. INGEN RYGNING = BABY  

Min kæreste HADER også røg !!

Anmeld

12. juni 2011

Stjernestoev

maria_wt skriver:

Sundhedstrip...Det tror jeg nu ikke du kan kalde det.. Det er mere sund fornuft...

Enig

Anmeld

12. juni 2011

Stjernestoev

Rygning under graviditeten øger risikoen for:
Fertilitetsproblemer: Par, der ryger, har sværere ved at blive gravide. Rygning påvirker både ægløsning og sædkvalitet.
Spontan abort: Kvinder, der ryger, har større risiko for at abortere.
Misdannelser: Rygning under graviditeten øger risikoen for misdannelser hos fosteret, f.eks. læbe-ganespalte.
Dårlig moderkagefunktion: Det betyder, at dit fosters hjerte slår hurtigere, og fosteret får mindre ilt og næringsstoffer. Det giver lavere fødselsvægt. Risikoen for moderkageløsning og forliggende moderkage øges.
For tidlig fødsel: Rygning øger risikoen for for tidlig fødsel. Det øger barnets skrøbelighed og modtagelighed over for sygdom.
Lav fødselsvægt: Børn af rygere vejer mindre og har mindre organer end børn af ikke-rygere. Det øger barnets modtagelighed for sygdom.
Dødfødsel: Du øger din risiko for, at dit barn dør før, under eller efter fødslen, hvis du ryger under graviditeten.
Vuggedød: Hvis du ryger under graviditeten og efter fødslen øges risikoen for vuggedød.
Sygdom: Rygning under graviditeten og efter fødslen øger risikoen for kolik, adfærdsforstyrrelser, astma, allergi og andre sygdomme. Børn af rygere græder ofte mere.

Vil du virkelig udsætte dit barn for det??

Anmeld

12. juni 2011

Wimmie

Ååååh nej!! Please ikke flere ryge-debatter. Jeg orker det ikke igen det går ALTID over gevind!!

Hvis du ikke orker dem, så lad dog for p.... være med at deltage - så simpelt er det; der er ingen der siger at du skal  deltage i alle debatter du kommer forbi

Jeg ryger ikke, har aldrig gjort det, og jeg har ingen problemer med at "slå" de gravide oven i hovedet der ryger - eller tude dem ørene fulde omkring hvor skidt det er - for det er jo uskyldige børn de skader og det er i mine øjne en form for omsorgssvigt.

Hvis man ikke må blande sig i hvordan gravide behandler baby i maven, hvorfor må man så blande sig i at en mor slår sin 3-årige på gaden?

Anmeld

12. juni 2011

Stjernestoev

Wimmie skriver:

Hvis du ikke orker dem, så lad dog for p.... være med at deltage - så simpelt er det; der er ingen der siger at du skal  deltage i alle debatter du kommer forbi

Jeg ryger ikke, har aldrig gjort det, og jeg har ingen problemer med at "slå" de gravide oven i hovedet der ryger - eller tude dem ørene fulde omkring hvor skidt det er - for det er jo uskyldige børn de skader og det er i mine øjne en form for omsorgssvigt.

Hvis man ikke må blande sig i hvordan gravide behandler baby i maven, hvorfor må man så blande sig i at en mor slår sin 3-årige på gaden?

Kunne ikke have sagt det bedre selv!!

Anmeld

12. juni 2011

JustAnotherName

Jeg stoppede da jeg blev gravid.......men har stemt "stoppede før jeg blev gravid", da det ikke gik som det skulle med første graviditet.

Men så blev jeg heldigvis gravid igen. Og har været ikke-ryger lige siden, da vi forsøgte at få vores første barn. Nu har vi to børn. Ingen af os ryger!

Jeg blir så trist af synet, af gravide der ryger. Syntes det er så selvisk!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.