Føde selv eller kejsersnit

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. maj 2009

Nanna1985

Nogen vælger jo Ikk helt selv om man skal føde eller have kejsersnit.. Der kan jo være MANGE årsager til at man får et kejsersnit.. Enten at man har fået det før og lægerne er bange for at arret springer op igen.. El. Man ikk føde et barn selv, fordi man er for smal.. Ja jeg kunne blive ved med at komme med grunde om det ene eller andet..

Kom ikk og sig et kejsersnit er NEMT.. Det er det BESTEMT ikk..!! Jeg var selv igennem et AKUT kejsersnit uden at være ordentlig bedøvet og jeg troede jeg skulle dø.. Det var FORFÆRDELIGT og det tog mig LAAAANG tid at komme ovenpå igen.. Havde voldsomme MANGE smerter og arret gik lidt op.. Jeg ville heller ha født selv end at have det kejsersnit.. Man kommer hurtigere ovenpå end hvis man har fået kejsersnit..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. maj 2009

starsofheaven

Pernille34 skriver:

Jeg forstår ikke hvordan du kan skrive at kejsersnit jo er så nemt og at man ikke arbejder og bruger kræfter..

Et kejsersnit er en operation, hvor der bliver skåret i én, der kan opstå alvorlige komplikationer..

Jeg var selv igennem et planlagt kejsersnit i 2004, da jeg ikke er så høj og er spinkel, mente lægerne at det var den bedste løsning for mig..

Kejsersnittet gik fint, men min livmoder ville ikke trække sig sammen, jeg mistede 6-7 liter blod, fik sat en saltvandsballon/karteter op, som skulle presse på min livmoder, så den træk sig sammen, jeg lå på operationsbordet i 3 timer og lå efterfølgende 1 døgn i respirator på intensiv, jeg så først mit datter 2 døgn efter hun var født, vi lå en uge på sygehuset, jeg tabte mig meget og kæmpede for at tage på igen..

Så skriv ikke at et kejsersnit er nemt, uden arbejde og kræfter, det passer ikke..

Pernille

Ja det er en operation, og medd det mener jeg at der skal du ik presse og kæmpe og bruge krafter når man ligger og føder. Så hvis jeg har ramt dig var det ikke min mening.

Anmeld

8. maj 2009

starsofheaven

Nanna1985 skriver:

Nogen vælger jo Ikk helt selv om man skal føde eller have kejsersnit.. Der kan jo være MANGE årsager til at man får et kejsersnit.. Enten at man har fået det før og lægerne er bange for at arret springer op igen.. El. Man ikk føde et barn selv, fordi man er for smal.. Ja jeg kunne blive ved med at komme med grunde om det ene eller andet..

Kom ikk og sig et kejsersnit er NEMT.. Det er det BESTEMT ikk..!! Jeg var selv igennem et AKUT kejsersnit uden at være ordentlig bedøvet og jeg troede jeg skulle dø.. Det var FORFÆRDELIGT og det tog mig LAAAANG tid at komme ovenpå igen.. Havde voldsomme MANGE smerter og arret gik lidt op.. Jeg ville heller ha født selv end at have det kejsersnit.. Man kommer hurtigere ovenpå end hvis man har fået kejsersnit..

det var da utroligt så mange mennesker der blir ramt herinde... slap af man... har min holdning ligesom i har jeres.

Anmeld

8. maj 2009

Nanna1985

starsofheaven skriver:

det var da utroligt så mange mennesker der blir ramt herinde... slap af man... har min holdning ligesom i har jeres.

Ja helt sikkert.. Men hvad baserer du din holdning ud fra?? Har du selv oplevet et kejsersnit?

Synes det er meget umoden at skrive om noget man SLET ikk ved noget om.. Jeg taker ud fra lægers og jordemoder udtalelser.. Du kan jo spørge hvilken som helst læge, sygepl el. jordemoder om det er NEMMESTE at få kejsersnit end at have født selv..

Jeg vil vædde med at det vil de ALDRIG give dig ret i, men skulle du finde en udtalelse fra en uddannnet læge osv, må du meget gerne komme med det

Anmeld

8. maj 2009

Challe13

Valle81 skriver:

Jeg mener aboslut at med mindre der er komplikationer bør føde normalt. Kejsersnit for mig er den sidste udvej.

Min holdning er, og nu bliver jge nok meget upopulær, men groft sagt: Vil man have børn og er man klar til det, så er man også klar til at føde!!!

Kom så med haglene

Har man haft en traumatisk første fødsel, så kan jeg også godt forstå man vælger kejsersnit.

ja her kommer haglene for hvor har jeg lyst til at slå........ undskyld men det har jeg. Det er altså ikke ALLE der får kejsersnit der selv har valgt det.....
jeg blev sat i gang 10 dage før termin ( m stik piller) fik 6 "kure" i alt fordelt over 4 dage og IKKE EN SKID skete der.... ( som første jordemoder sagde da de startede igangsættelse... ja du er jo ikke ligefrem i fødsel.....) og nej det var jeg ikke og jeg kunne mentalt også godt have ventet men det mente FØDSELSLÆGEN IKKE derfor denne tortur som endte med et endnu højere blodtryk end inden igangsættelse.... og til sidst kejsersnit.,..... IKKE Mit valg, men sådan det blev.

Og for dem der ikke har prøvet eller hørt om igangsættelse så foregår det ved at du først får kørt ctg en halv time, ( liggende på ryggen, hvis den ikke kan måles mens du ligger på siden...) derefter en ( eller to piller op..) og derefter ligge MUSESTILLE for at piller kan virke IGEN PÅ RYGGEN og der ligger du 1 til 1,5 time ( sammen lagt 2 timer på ryggen højgravid....) jeg kalder det tortur fordi min ryg var totalt smadret efter hver behandling... og nogle dage fik jeg sådan 2 behandlinger på en dag... 4 timer på ryggen.... not fun

Anmeld

8. maj 2009

Englebisse

starsofheaven skriver:

Jeg bliver stødt over du kan skrive at det er nem løsning at få et kejsersnit, og ved stødt mener jeg faktisk at jeg bliver meget berørt. Nu er jeg jo en af dem som ikke har født ”naturligt” og jeg kan forstår at ”naturligt” skulle være vaginalt. Jeg fik kejsersnit og det var mod min vilje, men det kunne ikke være anderledes. Nu er jeg stolt over at jeg har født ved kejsersnit, men det var jeg ikke i lang tid efter. Jeg græd i flere dage over det skide kejsersnit. Jeg følte det nemlig som et nederlag, at jeg ikke havde født vaginalt. Så da jeg ser og læser at du skriver at det er en nem løsning at få kejsersnit, berør det mig igen, at jeg har født ved kejsersnit.

Jeg følte jeg manglede at presse mit barn ud, og få det op på min mave. Jeg følte virkelig ikke jeg skulle være mor fordi jeg ikke havde født min søn vaginalt. Hvor jeg glad for, at der var så godt et personale på det sygehus jeg fødte på. For de fortalte mig, at jeg ikke var mindre sej eller dårligere mor fordi jeg havde født ved kejsersnit.

Nu er et kejsersnit ikke bare et kejsersnit det er en meget stor operation. Der kan være mange farlige komplikationer ved et kejsersnit. Jeg mistede utroligt meget blod under operationen og måtte derefter få blod. De kunne ikke bedøve mig helt så jeg kunne mærke da de hev min søn ud og da de syede mig sammen igen. Jeg er følelsesløs mange steder på min mave og de siger følelsen ikke kommer tilbage, Det tager så lang tid bagefter at komme ovenpå. Man må ikke løfte i 4 til 7 uger efter ud over barnet og en lift. Hvis man overhovedet kan dette. Du kan ikke gå med oprejst ryg på grund af stigende, og man mister så meget af sin kondition. Det skal man så til at opbygge igen.

Mange må opgive amningen fordi mælken ikke løber til næsten med det samme som det gør når man har født vaginalt.
Kan man føle sig som en dårlig mor når man ikke kan brødføde sit barn. JA DET KAN MAN....
Du får ikke lov at holde dit barn med det samme efter et kejsersnit og hvor i mod man gør når man har født vaginalt hvis alt er okay selvfølgelig. Hold kæft det gør MEGET ondt ikke at få lov, at få sit barn op med det samme. Bare det at få lov at lugte, nusse , rør, kærtegne og alt det man gør når man har fået sit ny fødte barn op til sig.

Så et kejsersnit er ikke en nem løsning, og fordi man har født vaginalt gør ikke en sejere. Jeg synes jo helt personligt alle fødende kvinder er seje om det så er et kejsersnit eller vaginalt. Tænk at vi kvinder er skabt til at bære rundt på et barn i 9 mdr og så derefter føde det. Ja derefter kommer det vi mødre er skabt til, og det er at give tryghed, omsorg, kærlighed, opdrage, ømhed, lære dem alt osv. osv..

Der sidder så mange og siger, at vi skal føde vaginalt og det er sejt, men dem der føder ved kejsersnit bare har valgt en nem løsning. Det ødelægger virkelig ens psyke. Så jeg synes man virkelig skal passe på hvad man siger og gør. Der er selvfølgelig mange som vælger at få planlagt kejsersnit, men så lad dem da få det kejsersnit uden at de skal nedrakkes. For tror nu nok sygehusene vejleder de fødende kvinder om fordele og ulemper ved et kejsersnit, og jeg tror også den kommende mor har gjort sig mange tanker og overvejelser omkring kejsersnittet. Hvis den kommende fødende kvinde har det bedst ved, at føde ved et kejsersnit. Så er det jo sådan det er, men selvfølgelig mener jeg at vi så vidt muligt skal føde vaginalt. Nu er der jo altså også nogle kvinder der kun kan føde ved et kejsersnit. Nu er jeg måske en af dem, og det er da slet ikke nogen rar tanke, men det må tiden jo vise til det næste barn engang kommer til verden.

Men det gør virkelig ondt på mange af os som har måtte få et akut kejsersnit. Så jeg ville ønske de kvinder som har født vaginalt og mener vi som har født ved kejsersnit bare har taget en nem beslutning lige skulle tænke sig om før at man dømmer andre.

Skrevet af en meget berørt mor......

Anmeld

8. maj 2009

Challe13

starsofheaven skriver:

Ja det er en operation, og medd det mener jeg at der skal du ik presse og kæmpe og bruge krafter når man ligger og føder. Så hvis jeg har ramt dig var det ikke min mening.

det kan godt være at det for nogle virker NEMT med et kejsersnit.... man skal jo bare ligge på operationsbordet og så graver de en unge ud til en,... nemt ja... men det koster i smerter, eftervirkninger af oplevelsen, hvis den feks har været træls, har du et barn i forvejen må du ikke løfte dette barn,
ved godt du et godt stykke hen af vejen er smertedækket, men efterfølgende kan du godt mærke både det ydre og det INDVENDIGE ar... og det kan du stadig 6 mdr efter..... og hver gang du laver noget der kan mærkes i arret bliver du mindet om at du altså "fødte" eller fik dit barn til verden gennem maven....
og hver gang du ser dit ar...

( skal lige siges dertil at jeg IKKE selv valgte at få kejsersnit, men efter mislykket igangsættelses forsøg over 4 dage med 11 stik piller stukket op... blev skrevet op til kejsersnit og fik mit barn ud 4 dage før termin)

Selvom jeg ikke havde forventet at skulle have kejsersnit, vil jeg sige at jeg tog det som det kom, var det den løsning der var brug for måtte det være sådan. og jeg må nok sige at jeg her knap 6 mdr efter hælder til et pks, hvis der bliver en næste gang... både fordi det ved jeg hvad er og fordi det ikke er helt uden problemer at føde efter ks, men ved godt det kan lade sig gøre.
( har et andet sted skrevet svar incl. igangsættelses procedure)

Anmeld

8. maj 2009

Challe13

starsofheaven skriver:

jeg ved ikke om det er at blive ramt... men det er vel mere for at fortælle at den der lyserøde holdning folk har omkring en ting de aldrig selv har prøvet vil vi der har prøvet kejsersnit gerne have bort..... det er ikke lyserødt at få kejsersnit... og ikke alle VÆLGER SELV.... ( UANSET om det er aks eller pks)

Anmeld

8. maj 2009

Challe13

til engle bisse jeg er SÅ ENIG..... og kan se vores indlæg næsten er kommet samtidig

Anmeld

8. maj 2009

1977

Profilbillede for 1977
starsofheaven skriver:

Hvad synes i er bedst for jer? at føde selv eller kejsersnit.??

Jeg ahr den holdning at det at føde sit barn selv er det mest naturlige og det er det jeg foretrækker. Mener med kejsersnit er det jo så nemt og man arbejder overhoved ikke med og bruger ens krafter.

Der kan opstå problemer hvilket gør at der skal kejsersnit til og det har ejg fuld forståelse for og sådan skla det jo være. Men dem der selv vælger at få et kejsersnit fordi de ikke tør at føde, der mener jeg bare det er jo ik at føde!! Føde er sku da når man gør det selv, nogle der er enige?

Kan det ikke gøre ligemeget? Bare ungen kommer ud? Jeg har ikke taget stilling til om det er bedst på den ene eller den anden måde. Når man er gravid og der er gået 9 mdr, ja så er kagen færdig og skal ud. Om det så er den ene eller den anden måde kan vel gøre ligemeget?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.