Stiner skriver:
Lige en kommentar til navnet Bombardine Raketta!Jeg har undervist i historie efter et bogsystem, som hedder "Ind i historien" Af Carsten Overskov (ham som fortalte meget levende historier i Børneradio i 90érne). Den ene bog starter med historien om Raketta Bombardina, hvis far valgte at kalde hende sådan, fordi hun blev født under englændernes bombardement af København i 1807. Det var på det tidspunkt helt nyt, at man kunne sende raketter og bomber ind over en by på den måde(før havde krig været mere mand til mand) og ødelægge på afstand, og det facinerede altså faderen i en sådan grad, at hans (stakkels) datter skulle bære dette særprægede navn. MÆND - ALTSÅ!
Når man googler navnet (som jeg jo altså så kender omvendt) dukker der en del op. Både noget som kæder det sammen med bombardementet af København og noget med 2.verdenskrig - hvad der er korrekt skal jeg ikke kunne afgøre. Det er jo før set, at historiebøger ikke er faktuelt korrekte - men det er den historie, jeg har bildt de stakkels børn ind
.
Faktisk kunne de forskellige forklaringer tyde lidt på, at det blot er en vandrehistorie - men undeholdende er det da.
Tjaaa...hvor den stammer fra skal jeg ikke sige, men min mor oplevede da sin onkel fortælle historien med tårende trillende ned af kinderne.
Han var som sagt advokat for høytinget eller hvad det nu hedder i Norge..så man må jo antage, at han ikke ligefrem sad og løj 
Men nu du siger det..så har man jo også hørt navnet Bombardine i andre sammenhænge og fortællinger.

Anmeld