Begrund det specielle navn??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. maj 2011

SSL

Turtles skriver:

Ja lige som Nina men med J i..

Der er ifølge dansk statestik 35 i Dk som er døbt Ninja..

Man må sige det er specielt, men ret fedt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2011

Turtles

SSL skriver:

Man må sige det er specielt, men ret fedt

Der er en historie bag

Mit navn kommer faktsik fra den Spanske Niña, som betyder lille pige.
Da jeg blev født boede mine bedste forældre i spanien, og da jeg var meget lille i forhold til min store søster da hun blev født, sagde min bedstemor jeg lignede en Niña.. Så det syntes mine forældre at jeg skulle hedde.. Men da vi ikke har ~ i det danske alfarbet, måtte det staves med J.. De skulle dengang søge kirken om af få lov til at døbe mig dette.. Idag står det i de fleste navnebøger

Er glad for det staves med J og lige ud af landevejen

Anmeld

15. maj 2011

SSL

Turtles skriver:

Der er en historie bag

Mit navn kommer faktsik fra den Spanske Niña, som betyder lille pige.
Da jeg blev født boede mine bedste forældre i spanien, og da jeg var meget lille i forhold til min store søster da hun blev født, sagde min bedstemor jeg lignede en Niña.. Så det syntes mine forældre at jeg skulle hedde.. Men da vi ikke har ~ i det danske alfarbet, måtte det staves med J.. De skulle dengang søge kirken om af få lov til at døbe mig dette.. Idag står det i de fleste navnebøger

Er glad for det staves med J og lige ud af landevejen

Nej, hvor er det en sød historie! Nogle gange får ens navn jo også en helt specielt betydning fordi det jo selvf. er valgt med omhu! Men det synes jeg virkelig er en sød historie!

Anmeld

15. maj 2011

Turtles

SSL skriver:

Nej, hvor er det en sød historie! Nogle gange får ens navn jo også en helt specielt betydning fordi det jo selvf. er valgt med omhu! Men det synes jeg virkelig er en sød historie!

Jahh det er en sød historie.. syntes også det er lidt fedt at der er en historie bag..

Men ha en fortsat go aften

Anmeld

15. maj 2011

Fru Hansen

BellaT skriver:

Hader den sidste sætning.. Alle børn er unikke i forældrenes øjne. Det har intet med navnet at gøre. Man er altså ikke pralende, fordi man valgt et specielt navn til sit barn.

Øhh nå. Jeg beklager da at du hader det jeg skriver 

Men ikke desto mindre er det min mening. Har jeg skrevet noget som helst om pralende eller at være mere/mindre unik???

Jeg får lidt lyst til at skyde igen og spørge dig om det du skriver, når du siger at alle børn er unikke i forældrenes øjne.
Hvorfor er det så vigtigt at være unik?
Det er vigtigt for mig at mine børn lærer at være en del af et fællesskab. At de lærer at betale skat til en fælles kasse, at de lærer at passe på vores alle sammens natur. At de er socialt velfungerende mennesker med accept af deres medmennesker på trods af forskelligheder.

Anmeld

15. maj 2011

karina pigen

SSL skriver:

Hehe, det er da altid noget at din mand og dig kom tl enighed med navnet Ved du hvorfor det lige er amerikanske navne? Det kan selvf. være svært at begrunde, men dét er også noget jeg har tænkt på hvis jeg har stødt på en barn der hedder "Jessica", det kan jo ikke udtales mere dansk, end som amerikanerne udtaler det.. Det blev en tand rodet, dét jeg prøver at formulere, håber du forstår

jeg ved ik lige hvorfor.. synes bare de lyder fede.. og synes bare danske navne er fessen..

jeg er os vild med Adrian,

synes måske det lidt vigtigt at navnet kan siges på mange sprog.. så får vi nok et problem frida carla.. hehe men jaa nee jeg kan ik begrunde det..

kan bare god li klangen af amerkanske navne

Anmeld

15. maj 2011

Chamomile

Jeg forelskede mig i navnet Fleur, længe før jeg blev gravid. Og så var det oplagt, at prinsessen kom til at hedde det. Havde aldrig tanken, at navnet skulle skille sig ud. Hun er navngivet Fleur Celina, men efter hendes eget ønske, kaldes hun nu kun Celina.

Anmeld

15. maj 2011

Lou87

Forstår hva du mener
Synes selv nogen går lidt for meget op i det skal være specielt..

Feks kender jeg flere nu som tager et ellers normalt navn men staver det anderledes...  Fordi "det skal være mere specielt"...
Det synes jeg er lidt synd hvis jeg skal være ærlig, for barnet vil jo ALTID skulle stave sit navn så og hvorfor?? Pga det bare li sku være mere specielt - tror ikk barnet vil tænke over når de vokser op at de er mere specielle af den årsag
Ligeledes dem der VIL ha et dobbeltnavn, fordi det er blevet en dille.. Jamen det forstår jeg så sandelig heller ikke! Ikk engang hvis man ikk selv aner hvad begge navne skal være og spørg feks herinde hva der ska passe sammen med ?! (Sorry hvis jeg fornærmer nogen! )

Synes det er fint nok og tage navne som ikk er så "hørt.."
Men der kan igen være nogle FOR specielle, men det er jo så nok mere smag og behag fordi vi jo alle er forskellige Og det jo fair nok altså

Min egen pige hedder Liva og det syntes jeg selv er sådan lidt "mindre" normalt, selvom det nu er kommet en del mere frem..
Kendte dog ingen andre før jeg blev gravid der hed det - men havnede så i mødregruppe med en (som også ska være i samme dagpleje hihi)
Og jamen det er som sagt valgt fordi det ikk er lige så normalt som feks Sofie.. som jeg kendte flere der hed..
Og så fordi at både min kæreste og jeg også starter med L og jeg syntes det var meget sødt hvis det så blev kørt fuldt ud
Det var faktisk mere det der betød noget, og mit næste barn skal også være med L selvf

Anmeld

15. maj 2011

N&J

SSL skriver:

Ej hvor vildt faktisk at der ikke er flere der hedder Nikita i DK.. Det er alligevel ret vildt, for synes da man har hørt det før, mere end f.eks mit navn, Stina.. Og der er vi da en del Men ja, jeg tænkte også det var noget med at alle børn hedder det samme, så jeg forstår godt synspunktet på at man finder en mere sjældent navn, men jeg får nok de typisk traditionelle børn hehe..

der var 546 da min datter blev døbt..  (men der har jo været et paar stykker i tv for nyligt, så det er nok desværre blevet lidt mere mainstream, men et navn er selvfølgelig en smagssag - mine forældre var ikke vilde med navnet, men det er jo heldigvis ikke dem der skal vælge.

Anmeld

15. maj 2011

BellaT

fru-nielsen skriver:

Øhh nå. Jeg beklager da at du hader det jeg skriver 

Men ikke desto mindre er det min mening. Har jeg skrevet noget som helst om pralende eller at være mere/mindre unik???

Jeg får lidt lyst til at skyde igen og spørge dig om det du skriver, når du siger at alle børn er unikke i forældrenes øjne.
Hvorfor er det så vigtigt at være unik?
Det er vigtigt for mig at mine børn lærer at være en del af et fællesskab. At de lærer at betale skat til en fælles kasse, at de lærer at passe på vores alle sammens natur. At de er socialt velfungerende mennesker med accept af deres medmennesker på trods af forskelligheder.

Nu var det dig der startede med at skrive om at være unik... Ikke mig.

Men jo, jeg synes da at hvert menneske er unikt. Og synes da også at det er vigtigt at vide for et barn, at det er unikt. Vigtigere end at vide at det skal betale skat og følge flokken.. Selvfølgelig er det sociale også vigtigt. At være en del af et fællesskab bestående af unikke individer. Men igen, det har ikke noget med navnet at gøre.

Ang. sætningen.. Så er den nedladende overfor dem der vælger unikke navne. Som om, man bevidst vælger at fremhæve sit barn med et unikt navn. Det er altså ikke alle der gør det.

Jeg kunne godt tænke mig flere forskellige navne i DK, for så ville de specielle navne ikke blive "overbrugt", men der ville være mange flere forskellige navnevalg, uden at folk tænker:"Nå! det var da godt nok specielt!" hver gang de møder en ikke-Magnus..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.