Hysterisk korrekt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. marts 2011

AnneBJ

kitty skriver:

Jeg har et par sætninger i hovedet, for at holde mig selv på jorden. "Jeg er ikke døende, jeg er blot gravid" og "kvinder har fået børn i millioner af år - så kan jeg sgu også"..

Det med døende er at jeg ikke gider tages hensyn til hele tiden. Jeg skal nok selv sige fra, og vil helst ikke ynkes.. Jeg kan godt stå op, i stedet for at sidde hele tiden. Jeg kan godt gå en tur, i stedet for at ligge mig på sofaen og ynke. og jeg kan godt tage i byen og hygge mig med en cola, uden at der er noget mystisk ved det.. Jeg er stadig et menneske med sociale behov.

Den anden er ment som, at jeg gider simpelthen ikke være hysterisk med alt muligt.. Jeg spiser frugt og grønt som jeg plejer, jeg motionere og jeg tænker over, hvilke cremer/shampoo jeg bruger. MEN! Har jeg brug for velvære, så kan jeg altså godt tage et pst af parfume på mit tøj, spise en ekstra flødekage eller smage en mundfuld god rødvin, hvis jeg har lyst. Den lyst har ikke mødt mig endnu, og er 26+0. Men de råd sst kommer med er under udvikling hele tiden. Og de var ikke de samme for 26 år siden, da min mor bar rundt p mig. Og der er blevet røget og drukket i stor stil, det ved jeg, men jeg har da klaret mig rimelig godt alligevel Og nej, jeg mener ikke man bare skal give den gas, men altså... Der er milliarder af kvinder der har født sunde raske børn - og det skulle jeg også helst, med mig selv om min person i behold.

Jeg låner lige... 

Enig her! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. marts 2011

Pena

Tjuhl skriver:

det er jo netop gode råd og man må helt selv om om man vil følge de gode råd eller lade være.

ja vores forældre tog ikke de samme hensyn som vi tager/har mulighed for at tage idag - men det har da også sat sine spor! der er flere end nogensinde der fx har brug for behandling for at få børn. dét er noget jeg tænker meget over!

Men det jeg tænker er: Hvad har vores forældre gjort der var så galt, som deres forældre ikke gjorde galt?

Jeg mener der fandtes vel også kemikalier, smøger, alkohol osv da vores bedstemødre var gravide, eller hvad? (jeg tænker i 50-60'erne)

Jeg synes det er mærkeligt...

Anmeld

15. marts 2011

Tulle28

Mor010711 skriver:

Som du selv siger, så kommer der flere og flere asmatikere osv, på trods af alle de regler...

Det er jo ikke til at sige på langt sigt?! Og ellers... Så er det måske fordi der er mange, der tænker som dig  - at SST's regler er hysteriske.

Selvfølgelig, alting med måde. Men hvis man starter dagen med et brusebad med parfumeret sæbe med parabener, smører sig ind i parfumeret bodylotion med parabener, bruger roll on med parfume og parabener, bruger stylingprodukter til håret med parfume og parabener, lægger makeup med parfume og parabener, slutter seancen af med et pift parfume FOR SÅ at starte dagen med måske noget ikke så sund kost, en pose vingummi fyldt med E-numre, cola fyldt med E-numre, og ellers spiser mange fødevarer såsom remoulade, mayonaise, det meste pålæg (som de fleste normale mennesker spiser hver dag, fordi de ikke tænker over, hvad der er i) så er det altså ligeludselig rigtig mange ting, der hverken er godt for dig eller dit barn.

Og derfor tror jeg man gør klogt i at følge SST's råd.

Anmeld

15. marts 2011

Tanja1234

Mor010711 skriver:

Det er måske fordi behandlingen har været så tilgængelig for mange. Der var da også mange i de tidligere generationer der ikke var i stand til at få børn. De havde bare ikke muligheden for samme behandling som vi har nu. Spørgsmålet er måske om der ikke bare er mere fokus på det nu

Lige en note:

Antallet af levende sædceller hos danske mænd er halveret i løbet af de sidste 30-40 år.

Det er da værd at skænke en tanke...

Anmeld

15. marts 2011

oo

Pena skriver:

Men det jeg tænker er: Hvad har vores forældre gjort der var så galt, som deres forældre ikke gjorde galt?

Jeg mener der fandtes vel også kemikalier, smøger, alkohol osv da vores bedstemødre var gravide, eller hvad? (jeg tænker i 50-60'erne)

Jeg synes det er mærkeligt...

der er da kommet et meget bredere marked indenfor en masse ting de sidste 100-120 år! og især efter krigene!!

jeg synes slet ikke det er overraskende. men igen! det er jo HELT op til folk selv hvad de vil/ikke vil gøre under deres graviditet. jeg bliver nok bare sådan lidt træls over dem der mener andre er hysteriske fordi de vælger at lade være med visse ting. kan man ikke bare selv gøre som man selv helst vil og så ikke tænke så meget på de andre?

Anmeld

15. marts 2011

AnneBJ

Tjuhl skriver:

jeg bliver nok bare sådan lidt træls over dem der mener andre er hysteriske fordi de vælger at lade være med visse ting. kan man ikke bare selv gøre som man selv helst vil og så ikke tænke så meget på de andre?

Anmeld

15. marts 2011

Mor010711

Tanja1234 skriver:

Lige præcis det du skriver dér er vel "årsagen" til at mange ikke helt følger den vejledning og de råd der er til gravide.

Min mor røg under graviditeten osv. og jeg er da helt normal - MEN det er jo ikke til at sige om min og mine søskendes evne til at reproducere sig (her tænker jeg specielt på min brors sædkvalitet) er nedsat i forhold til hvis min mor ikke havde røget og brugt produkter med skadelige kemikalier i. Det kan man jo ikke se på os!

Man ved heller ikke om vi fx kunne have været "klogere" (nogle undersøgelser har vist at børn af rygere har lavere IQ).

Så jeg ser sådan på det: Jeg ønsker at mit barn skal have de bedst mulige betingelser i sit liv og jeg vil gerne gøre hvad jeg kan, for at hjælpe hende på vej. Derfor har jeg nemt skiftet produkterne ud til nogle uden parabener osv. Jeg har også droppet parfume - fordi man sagtens kan få nogle udemærkede produkter (fra fx Biotherm) som er uden diverse kemikalier, men stadig sørger for at man ikke lugter af gnu - og så kan jeg ikke se nogen grund til at gøre mit barns risiko for parfumeallergi større, bare fordi jeg gerne vil dufte af blomster i de 9 måneder jeg er gravid...

Og så er vi jo alle sammen forskellige. For nogle er det fuldstændig radikalt at skulle undvære parfume og sminke, mens andre ser det som en naturlig del af graviditeten. Så det du kalder hysterisk korrekt kan nok gradbøjes meget, alt efter hvem man er og hvilket udgangspunkt man har.

Bare lidt tanker...

Jeg kan godt se hvad du mener. Men der er SÅ mange forskellige undersøgelser og forskning, der siger vidt forskellige ting. Eksempelvis læste jeg for noget tid siden om en undersøgelse der viste at børns sociale kompetencer var større hos børn hvis mor i moderat mængde havde indtaget alkohol under graviditeten. Alligevel siger de fleste, inklusiv mig selv, at alkohol er helt udelukket under graviditeten.

Jeg synes bare at man skal bruge sin sunde fornuft og tage de gode råd som råd og ikke en lov

Anmeld

15. marts 2011

Kamelia

Mor010711 skriver:

Jeg er ikke uenig med dig... eller det er jeg jo så lidt. Synes bare godt at man kan bruge sin sunde fornuft, selvfølgelig med vejledning af nogle dygtige fagfolk. Men man ser jo også igen at børn af forældre der bor fuldstændig sterilt og pakker børnene ind osv, det er dem der får astma og bliver syge hele tiden, netop fordi der ikke har været noget "modstand"

Undskyld, men jeg har aldrig hørt om at astma skyldes at børnene overbeskyttes?

Heller ikke at de ofte bliver syge?

Hvor ved du det fra?

Kamelia

Anmeld

15. marts 2011

Frøken J.

Inden jeg opretter mit indlæg, vil jeg pointere at det ikke er henvendt til nogen specifik person eller personer. Det er generelt. 

Når man bliver gravid, er der jo nogle regler for hvad man må og ikke må, eller måske ikke regler, men nærmere gode råd. Rygestop, ingen alkohol, rigtige vitaminer, ikke spise det ene, men huske det andet, kemikalier, make up osv. osv. osv... Så mange regler/gode råd. 

Men nogle gange kan jeg altså godt synes at folk er fuldstændig hysteriske. Og jeg tænker om det bare er mig? Kan ikke lade være med at tænke på hvad vores forældre har udsat sig selv og dermed også os, da vi var på vej, og vi er da blevet rimelig normale.. Nå ja, vi har vel alle vores særheder 

Jeg er helt med på at man ikke kan leve helt som inden man blev gravid, men nogle gange synes jeg virkelig at det tager overhånd. Tænker også at der skal noget til at styrke børnenes imunforsvar.  Er jeg virkelig den eneste??

Én ting er at være hysterisk, hvis nogen synes man er det, og fx ikke ville røre ved bonpapir, men en anden ting er at følge sundhedsstyrelsens råd! De råd er jo ikke kommet for sjov. Det kan godt ske, at vores forfædre har levet helt som det passede dem, og vi for så vidt mener, at vi da har det fint i dag, men man kan jo ikke vide, om alle de sygdomme og allergier, som størstedelen af mennesker døjer med i dag skyldes uhensigtsmæssige forhold under graviditeten. Der er jo en grund til, at der forskes grundigt i netop påvirkninger under graviditeten, og jeg forstår ikke hvorfor folk skal være så bange for at lære nye ting af forskningen, men i stedet siger: "Jamen jeg er da sund og rask!" - Ja ja. Det er jo heller ikke ALLE børn, der vil få problemer, hvis moderen gør noget dumt under graviditeten, men NOGEN gør, og det synes jeg man skal tage med. At påstår at ens børn vil være for letpåvirkelige hvis man følger sundhedsstyrelsens råd, synes jeg er lidt noget fis. Hvis risikoen ved at FØLGE rådene var større end IKKE at følge dem, ville sundhedsstyrelsens råd nok se anderledes ud.

Jeg ryger ikke, drikker ikke, bruger ikke parfume, vasker mig og mit tøj i neutral og bruger naturlig (altså frit for alle mulige tilsætningsstoffer) makeup, og fandme om nogen skal tillade sig at kalde mig hysterisk, bare fordi jeg passer på mit foster. At folk ikke vil følge rådene har jeg det fint med, men jeg synes det er flabet at kolde folk hysteriske, bare fordi man vælger at træffe et valg passe på én, som ikke kan passe på sig selv.

Skal jeg også begynde at kalde jer alle mulige øgenavne, fordi i IKKE følger rådene? Nej vel, for det kan man ikke tillade sig. Det hedder respekt! Gensidig respekt!

Anmeld

15. marts 2011

Mor010711

Tulle28 skriver:

Det er jo ikke til at sige på langt sigt?! Og ellers... Så er det måske fordi der er mange, der tænker som dig  - at SST's regler er hysteriske.

Selvfølgelig, alting med måde. Men hvis man starter dagen med et brusebad med parfumeret sæbe med parabener, smører sig ind i parfumeret bodylotion med parabener, bruger roll on med parfume og parabener, bruger stylingprodukter til håret med parfume og parabener, lægger makeup med parfume og parabener, slutter seancen af med et pift parfume FOR SÅ at starte dagen med måske noget ikke så sund kost, en pose vingummi fyldt med E-numre, cola fyldt med E-numre, og ellers spiser mange fødevarer såsom remoulade, mayonaise, det meste pålæg (som de fleste normale mennesker spiser hver dag, fordi de ikke tænker over, hvad der er i) så er det altså ligeludselig rigtig mange ting, der hverken er godt for dig eller dit barn.

Og derfor tror jeg man gør klogt i at følge SST's råd.

Eksemplet du skriver er jo heller ikke sund fornuft

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.