Hysterisk korrekt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. marts 2011

Mor010711

kitty skriver:

Jeg har et par sætninger i hovedet, for at holde mig selv på jorden. "Jeg er ikke døende, jeg er blot gravid" og "kvinder har fået børn i millioner af år - så kan jeg sgu også"..

Det med døende er at jeg ikke gider tages hensyn til hele tiden. Jeg skal nok selv sige fra, og vil helst ikke ynkes.. Jeg kan godt stå op, i stedet for at sidde hele tiden. Jeg kan godt gå en tur, i stedet for at ligge mig på sofaen og ynke. og jeg kan godt tage i byen og hygge mig med en cola, uden at der er noget mystisk ved det.. Jeg er stadig et menneske med sociale behov.

Den anden er ment som, at jeg gider simpelthen ikke være hysterisk med alt muligt.. Jeg spiser frugt og grønt som jeg plejer, jeg motionere og jeg tænker over, hvilke cremer/shampoo jeg bruger. MEN! Har jeg brug for velvære, så kan jeg altså godt tage et pst af parfume på mit tøj, spise en ekstra flødekage eller smage en mundfuld god rødvin, hvis jeg har lyst. Den lyst har ikke mødt mig endnu, og er 26+0. Men de råd sst kommer med er under udvikling hele tiden. Og de var ikke de samme for 26 år siden, da min mor bar rundt p mig. Og der er blevet røget og drukket i stor stil, det ved jeg, men jeg har da klaret mig rimelig godt alligevel Og nej, jeg mener ikke man bare skal give den gas, men altså... Der er milliarder af kvinder der har født sunde raske børn - og det skulle jeg også helst, med mig selv om min person i behold.

Åh hvor er jeg vild med dit indlæg  

Livet slutter altså ikke, bare fordi man bliver gravid! Nogle ting må man bare gøre lidt anderledes..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. marts 2011

Fenja09

Sunflower skriver:

Nej du er ikke den eneste. Jeg har altid tænkt at nogle gravide har tendens til at "gå for vidt" og jeg har tit tænkt at sådan bliver jeg ikke.

Jeg tror i bund og grund det drejer sig om hvad vi hver i sær går op i? Lige nu har jeg to vennepar der er ca lige langt i graviditeten og de har begge taget forskellige ting til sig. Den ene spiser ikke røget laks mens den anden nærmest smæsker sig i sushi

Jeg håber da ikke jeg bliver sådan en hvor omgivelserne tænker wtf??? på den anden side har ønskebarnet virkelig ladet vente på sig, så jeg tror nu nok at jeg vil tænke mere over det end hvis den havde været der i første hug...

Vil bare lige kommentere på det med røget laks og sushi - der er faktisk forskel på de to ting

Alle sushi - restauranter og forretninger som sælger sushi skal have haft det nedfrosset i 24 timer inden det sælges, derfor må man gerne som gravid spise sushi - hvis man stoler på at det har været nedfrosset. Røget laks er ikke nedfrosset før det sælges og kan derfor stadig have parasitter i sig. Hvis man selv nedfryser det, så sker der ingenting ved det.

Jeg spiser ikke selv sushi, men har da spist en sandwich med røget laks - dog ikke noget jeg gør hverken på daglig eller ugentlig basis

Anmeld

15. marts 2011

oo

det er jo netop gode råd og man må helt selv om om man vil følge de gode råd eller lade være.

ja vores forældre tog ikke de samme hensyn som vi tager/har mulighed for at tage idag - men det har da også sat sine spor! der er flere end nogensinde der fx har brug for behandling for at få børn. dét er noget jeg tænker meget over!

Anmeld

15. marts 2011

Tulle28

Macrolf skriver:

Jeg tænker at man ikke kan være for "hysterisk" omkring sit bars ve og vel. Forskerne bliver hele tiden klogere, hvorfor så ikke følge alle de gode råd og gi sit barn de bedste betingelser?

Fuldstændig enig!!

Anmeld

15. marts 2011

Fenja09

Jeg vælger nogenlunde, at følge de råd der gives når man er gravid, men det er næsten umuligt at overholde dem alle i 9 mdr.

Alle mine plejeprodukter er fra Neutral, Derma eller andet mærke uden parfume og parabener. Indtager ikke noget medicin, heller ikke hovedpinepiller, men skulle jeg en dag få ekstrem ondt, så ville jeg blive nødt til at tage en panodil.

Det meste med koffein i er skåret væk, men jeg kan stadig godt drikke en cola, eller en kop te uden at blive hysterisk over det. Drikker ingen alkohol, overhovedet. Spiser ikke flødeoste, selvom jeg har fået en mad med rejeost hehe

Og ellers så har jeg venner og familie der er med til at holde en nede på jorden, hvis man skulle gå hen og blive lidt "for gravid"

Alt med måde!!

Anmeld

15. marts 2011

Mum33

Macrolf skriver:

Jeg tænker at man ikke kan være for "hysterisk" omkring sit bars ve og vel. Forskerne bliver hele tiden klogere, hvorfor så ikke følge alle de gode råd og gi sit barn de bedste betingelser?

Nu er det jo sådan, at forskerne heller ikke er enige. Så derfor skal man ikke bare tage alt til sig, som der kommer op i medierne, men gøre hvad man selv finder fornuftigt. Amning - bare som eksempel.

Anmeld

15. marts 2011

kamtok

Mor010711 skriver:

Inden jeg opretter mit indlæg, vil jeg pointere at det ikke er henvendt til nogen specifik person eller personer. Det er generelt. 

Når man bliver gravid, er der jo nogle regler for hvad man må og ikke må, eller måske ikke regler, men nærmere gode råd. Rygestop, ingen alkohol, rigtige vitaminer, ikke spise det ene, men huske det andet, kemikalier, make up osv. osv. osv... Så mange regler/gode råd. 

Men nogle gange kan jeg altså godt synes at folk er fuldstændig hysteriske. Og jeg tænker om det bare er mig? Kan ikke lade være med at tænke på hvad vores forældre har udsat sig selv og dermed også os, da vi var på vej, og vi er da blevet rimelig normale.. Nå ja, vi har vel alle vores særheder 

Jeg er helt med på at man ikke kan leve helt som inden man blev gravid, men nogle gange synes jeg virkelig at det tager overhånd. Tænker også at der skal noget til at styrke børnenes imunforsvar.  Er jeg virkelig den eneste??

Nej, du er langt fra den eneste. Man skal bare bruge sin sunde fornuft.

Anmeld

15. marts 2011

Mor010711

Tjuhl skriver:

det er jo netop gode råd og man må helt selv om om man vil følge de gode råd eller lade være.

ja vores forældre tog ikke de samme hensyn som vi tager/har mulighed for at tage idag - men det har da også sat sine spor! der er flere end nogensinde der fx har brug for behandling for at få børn. dét er noget jeg tænker meget over!

Det er måske fordi behandlingen har været så tilgængelig for mange. Der var da også mange i de tidligere generationer der ikke var i stand til at få børn. De havde bare ikke muligheden for samme behandling som vi har nu. Spørgsmålet er måske om der ikke bare er mere fokus på det nu

Anmeld

15. marts 2011

Tanja1234

Mor010711 skriver:

Kan ikke lade være med at tænke på hvad vores forældre har udsat sig selv og dermed også os, da vi var på vej, og vi er da blevet rimelig normale.. Nå ja, vi har vel alle vores særheder 

Lige præcis det du skriver dér er vel "årsagen" til at mange ikke helt følger den vejledning og de råd der er til gravide.

Min mor røg under graviditeten osv. og jeg er da helt normal - MEN det er jo ikke til at sige om min og mine søskendes evne til at reproducere sig (her tænker jeg specielt på min brors sædkvalitet) er nedsat i forhold til hvis min mor ikke havde røget og brugt produkter med skadelige kemikalier i. Det kan man jo ikke se på os!

Man ved heller ikke om vi fx kunne have været "klogere" (nogle undersøgelser har vist at børn af rygere har lavere IQ).

Så jeg ser sådan på det: Jeg ønsker at mit barn skal have de bedst mulige betingelser i sit liv og jeg vil gerne gøre hvad jeg kan, for at hjælpe hende på vej. Derfor har jeg nemt skiftet produkterne ud til nogle uden parabener osv. Jeg har også droppet parfume - fordi man sagtens kan få nogle udemærkede produkter (fra fx Biotherm) som er uden diverse kemikalier, men stadig sørger for at man ikke lugter af gnu - og så kan jeg ikke se nogen grund til at gøre mit barns risiko for parfumeallergi større, bare fordi jeg gerne vil dufte af blomster i de 9 måneder jeg er gravid...

Og så er vi jo alle sammen forskellige. For nogle er det fuldstændig radikalt at skulle undvære parfume og sminke, mens andre ser det som en naturlig del af graviditeten. Så det du kalder hysterisk korrekt kan nok gradbøjes meget, alt efter hvem man er og hvilket udgangspunkt man har.

Bare lidt tanker...

Anmeld

15. marts 2011

oo

Mor010711 skriver:

Det er måske fordi behandlingen har været så tilgængelig for mange. Der var da også mange i de tidligere generationer der ikke var i stand til at få børn. De havde bare ikke muligheden for samme behandling som vi har nu. Spørgsmålet er måske om der ikke bare er mere fokus på det nu

jeg er fuldkommen overbevist om, at der er flere der har brug for behandling idag.

men igen...det er gode råd til oplysning for folket - hvilket der jo er mange ting der er og man vælger jo selv hvad man vil tage med og hvad man vil vrage

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.