Hvornår blev rasling til fastelavn til tiggeri?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. marts 2011

Lullaby

FrkT skriver:

Jeg er også opvokset med samme tradition som dig, er 86'er. Hele min barndom gik mine veninder og jeg eller min søster og jeg rundt i hele byen (en lille by vi boede i) udklædte og raslede og sang fastelavnssange, og aldrig blev det set som tiggeri. Jens, som er 78'er, måtte ikke rasle til fastelavn for sin far, som selv mente det var tiggeri  Forstår slet ikke at nogen ser det sådan.

Det er også det jeg mener, for dengang blev det ikke set som tiggeri (i hvert fald ikke hos de fleste) men hvorfor bliver det anset som det nu?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. marts 2011

Lullaby

SussieThyssen skriver:

LOOL undskyld at jeg smiler lidt...for fastelavn ER og HAR altid været tiggeri.
Det med at rasle for penge eller slik efter fasten, var faktisk et privilegium de fattige fik meget tidligt i middelalderen, og siden har det så udviklet sig til at rasle og klæde sig ud.
At det er ved at uddø, skyldes jo nok at alle har lettere ved at få slik og penge, og bare er noget der er der.
Jo mange slår stadig katten af tønden ved en eller anden sammenkomst, men så er det også slut.
Jeg har ikke haft besøg af eller set et eneste fastelavnsraslende barn i mere end 5 år...ikke engang, da vi boede i hjertet af Slagelse, så jeg vil tro, at det blot er en tradition der har udlevet sig selv.

Kærligst
Sussie

Det kan godt være at det opstod som tiggeri men aldrig har jeg haft den opfattelse at det var tiggeri..

Anmeld

6. marts 2011

Dorthe1986

I min barndom rendte vi også rundt og raslede til fastelavn og der blev det nu heller ikke set som tiggeri... Og da jeg blev træt af at rende med rundt, da jeg blev teenager, jamen så synes jeg da det var sjovt at åbne for de kære børn og give dem nogle mønter.

Men jeg har faktisk oplevet det modsatte for nogle år siden, hvor der kom et par børn og jeg gav dem en 5'er hver... de blev skuffede over at de ikke fik mere..  

Anmeld

6. marts 2011

eElak

Jeg kan altså godt forstå dig.. 

Jeg kan tydeligt huske den hyggeligt tradition ved at rasle. 

Da jeg var været 11-12 år, var jeg ude og rasle - for sidste gang. 

Vi (en veninde og jeg) endte med at chrashe en stor grækerfest, og vi blev budt velkommen ind, fik masser af slik og penge.. Vi underholdt så med de danske traditioner med fastelavnssange m.m.

Vi endte med at være der en time.. 

Sådanne ting tror jeg simpelthen ikke på ville ske i dag... Jeg har endnu ikke haft et barn til at ringe på min dør i dag.. og jeg undrer mig... 

Jeg synes ikke det er tiggeri, men en sød tradition... som nu er ved at blive smadret af samfundsændringen, som hedder sig at man skal tænke på sig selv, og ikke hjælpe andre, eller få hjælp af andre... 

Sorry, men er blevet lidt pessimistisk på det område efterhånden.. 

Synes heller ikke om at halloween skulle erstatte fastelavnen.. :-(

Anmeld

6. marts 2011

celkt

det er svært..

for jeg syntes som ts at det er en gammel hyggelig tradition, (og den er rigtig gammel, selvom det selvfølgelig ikke var penge, der blev givet oprindelig).. og jeg elsker gamle traditioner. Men jeg bryder mig heller ikke om at man skal give penge, af flere årsager. Mest fordi at jeg har overhørt 'store' børn nok, når de snakker om det at rasle til fastelavn, og de er faktisk penge-liderlige... ja undskyld udtrykket. Men har faktisk oplevet børn blive smækfornærmede hvis de har sunget for en gammel dame, og hun så kommer med en 2 krone til hver...

Jeg mener, at vi skulle låne lidt fra halloween, som jeg forøvrigt mener ikke hører hjemme i danmark, og så have en skål slik, eller frugt, eller hjemmebagte fastelavnsboller stående, og så får de det... Det bliver i hvert fald lavet til i morgen her i huset.

Er det forøvrigt ikke forkert at de allerede rasler idag. Det er da først om mandagen, hvis jeg husker rigtigt....

Anmeld

6. marts 2011

Lullaby

Kamelia skriver:

Hmm tja her giver vi heller ikke penge.......dem må ungerne få af deres forældre.

Til gengæld har vi karameller de kan få, fordi jeg synes det er hyggeligt med ungerne ved døren. De er så søde i deres udklædningstøj.

Sangen de synger, beder jo heller ikke ligefrem om penge, men faktisk boller.........hø hø, hvad mon de ville sige til at der røg en grovbolle i posen!!!!

Jeg er altså også af den mening at det tangerer til tiggeri - jeg forstår ikke rigtigt princippet i at ungerne skal have penge af naboerne.......eller hele byen, for de store tager jo en laaaaang rute.

Men det er jo ikke alle der holder fastelavn, særligt ikke dem uden børn og så er det vel derfor de ikke lukker op. Hvis der kommer 20 "hold" forbi sådan en søndag, kan det jo på et tidspunkt blive en anelse trættende at lukke op og sige at man intet giver ved døren??!!

Vi har oplevet fastelavn og Halloween hvor der kom vildt mange, de åd os "ud af huset" i karameller og vi blev nok i sidste ende lidt træt af at åbne.....et år kom de sidste kl 21 om aftenen!!!

Fordi du har traditionen behøver andre jo ikke hylde den!!

Knus

Kamelia

Jeg synes bare det er ufattelig uhøfligt at lade være med at åbne når der står små børn som kan se der er derinde. Bella var meget uforstående overfor det.

Anmeld

6. marts 2011

Lullaby

Dorthe1986 skriver:

I min barndom rendte vi også rundt og raslede til fastelavn og der blev det nu heller ikke set som tiggeri... Og da jeg blev træt af at rende med rundt, da jeg blev teenager, jamen så synes jeg da det var sjovt at åbne for de kære børn og give dem nogle mønter.

Men jeg har faktisk oplevet det modsatte for nogle år siden, hvor der kom et par børn og jeg gav dem en 5'er hver... de blev skuffede over at de ikke fik mere..  

Vi har også fortalt vores børn, at man ikke skal forvente mange penge og da Bella fik en 2 kr blev hun superglad for det. Bare det at der var en der åbnede og smilede da hun sang...

Anmeld

6. marts 2011

Diana...

Åhh jeg synes bare det er SÅ hyggeligt. Men jeg synes ikke det behøver være penge jeg synes det skal være SLIK. Jeg er en af dem der HVERT år gør klar og glæder mig jeg giver en lille 2 kr også lidt slik MEN efter jeg flyttet til jylland har der ikke været en eneste det gør de åbentbart ikke her i byen. Så for 3 år i træk har jeg gjort klar men stadig ingen børn he he. Jeg synes selv det var det hyggeligste da jeg var barn og elsket at klæde mig ud og synge for alle naboerne. 

Knus Diana der savner at se alle de små udklædte børn 

Anmeld

6. marts 2011

Lullaby

celkt skriver:

det er svært..

for jeg syntes som ts at det er en gammel hyggelig tradition, (og den er rigtig gammel, selvom det selvfølgelig ikke var penge, der blev givet oprindelig).. og jeg elsker gamle traditioner. Men jeg bryder mig heller ikke om at man skal give penge, af flere årsager. Mest fordi at jeg har overhørt 'store' børn nok, når de snakker om det at rasle til fastelavn, og de er faktisk penge-liderlige... ja undskyld udtrykket. Men har faktisk oplevet børn blive smækfornærmede hvis de har sunget for en gammel dame, og hun så kommer med en 2 krone til hver...

Jeg mener, at vi skulle låne lidt fra halloween, som jeg forøvrigt mener ikke hører hjemme i danmark, og så have en skål slik, eller frugt, eller hjemmebagte fastelavnsboller stående, og så får de det... Det bliver i hvert fald lavet til i morgen her i huset.

Er det forøvrigt ikke forkert at de allerede rasler idag. Det er da først om mandagen, hvis jeg husker rigtigt....

Ved du hvad, det ville faktisk have været okay. En karamel eller noget andet som man kunne få. Men det at folk ikke åbnede..

Anmeld

6. marts 2011

SussieThyssen

Lullaby skriver:

Det kan godt være at det opstod som tiggeri men aldrig har jeg haft den opfattelse at det var tiggeri..

Tjaaa..jeg ved nu ikke...jeg kan da huske fra min barndom, at rige folks børn  absolut IKKE gjorde det...det fik de ganske enkelt ikke lov til.

Men ja..det er lidt trist, når en tradition dør ud, det kan jeg kun give dig ret i.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.