omskæring..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. juni 2011

Faith

A&F skriver:

Tak, har læst den. Men det er desværre ikke nok. Har svært ved at se det alvorlige i det, da undersøgelser påpeger andet og at mænd har flere fordele en ulemper ved at være omskåret både for dem selv og deres partner.. Personligt kan jeg som muslim ikke fravælge noget fordi jeg ikke synes om det. Og dette er heldigvis ikke noget jeg ikke synes om. Vi vil aldrig blive enige, og denne debat skan fortsætte i lang tid endnu, men det er okay, det er okay at have forskellige meninger om dette.

Det er helt sikkert i orden at have forskellige meninger. Tak fordi du gav dig tid til at læse det jeg havde googlet selvom vi er uenige.

God aften (eller nat) til dig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juni 2011

A&F

smillaluna skriver:

Det er helt sikkert i orden at have forskellige meninger. Tak fordi du gav dig tid til at læse det jeg havde googlet selvom vi er uenige.

God aften (eller nat) til dig

Man skal jo være åben og modtagelig for kritik. Så lidt ven. Godnat til dig også

Anmeld

13. juni 2011

SussieThyssen

Honey's Kone<3 skriver:

Bum bum du

Sikke en masse ting du ved, du er jo faktisk en "bog" af viden Hehe..

Men faktisk er en fit ikke super ren, der er jo altid nogle små bakterier dernede.. Så at en mand har forhud, er da en fordel

egentligt ikke..for den bliver jo netop smøget tilbage under samleje

Og tak for komplimenten...

Anmeld

14. juni 2011

SussieThyssen

Smølf skriver:

Jamen... så synes jeg da, at vi skal vente en million års tid til at forhuderne forsvinder af sig selv.

Men det er jo stadig et etisk spørgsmål. Skal man, eller skal man ikke foretage et kirugisk indgreb på et andet menneske, som ikke har givets dets samtykke?

For mig er menneskets integritet vigtige end en teoretisk mulighed for HPV smitte senere i livet. HPV smitte kan man jo med vaccine og sikker sex undgåes. Det retfærdiggør altså stadigvæk ikke kirurgi uden samtykke.

Som sådan har du ret..men igen...vi taler om en masse menneskers kultur, ideologi, og igen...hygieine..som for mig er det vægtigste.
Så jeg kan ikke skrige imod.
Og..både min mand og min søn er i de omskårnes rækker..og lever glimrende med det.

Anmeld

14. juni 2011

SussieThyssen

Mor og meget mere skriver:

Sjovt - jeg har gentagne gange hørt det fremstillet stik modsat: At det gav god mening at fjerne forhuden for at undgå betændelsestilstande og for lettere at holde glansen ren dengang i nomadetiden, hvor ritualet blev indstiftet - men at der ikke er nogen rationel årsag til at fjerne forhuden i dag, hvor vi ikke "bader" i ørkensand, og hvor hygiejnen på alle områder er langt bedre.

Mange af lovene fra Mosebøgerne bunder jo i praktiske forhold for et folk, der levede i ørkenen - det gælder også love om mad, som den dag i dag overholdes af mange jøder, men som ikke har nogen praktisk funktion i dag. Kristendommen har i sagens natur afskaffet flest af lovene, mens jødedommen og Islam holder fast i mange af disse. Jeg er inderligt ligeglad med "ydre" ritualer i den forstand, at jeg ikke kunne drømme om at fremhæve dåben fremfor Bar Mitzvah, tidebønnen osv. osv. - men fysiske indgreb på umyndige kan jeg ikke bakke op om.

I øvrigt - til de, der fremhæver, at omskårne fædre næppe ville lade deres sønner omskære, hvis de forbandt det med noget ubehageligt - så lader omskårne kvinder altså også deres døtre gennemgå dette indiskutabelt modbydelige indgreb, alene fordi, det er norm og tradition. Jeg sidestiller ikke omskæring af drenge og piger - der er en verden til forskel både i f.t. til formål og indgrebets omfang - min pointe er blot, at mennesker kan gå langt i religionens og kulturens navn, også, når det medfører smerte for deres børn.

Og igen...flere og flere mænd/drenge bliver nødt til at få fjernet forhuden i takt med at den bliver mere og mere forsnævret..enten pga den forurening mennesket er årsag til..eller måske netop fordi den er ved at udleve sig selv...who knows...det må vi vist overlade til forskerne at finde ud af.

Men...det er jo op til de enkelte at vurdere med sig selv.
Jeg er ikke imod og kan ikke slå de mennesker i hovedet som ønsker det valg for dem selv eller deres drengebørn, som sagt er både min mand og søn omskårne.
Mht min søn så var det en nødvendighed, og det samme for min mand.
Og jeg kender utallige andre, der også er det + at det har været en del af min slægts kultur.

Anmeld

14. juni 2011

MaliksMor

Honey's Kone<3 skriver:

Tror aldrig du får det svar du søger, da Camilla ikke kan agumentere for / mod det..

Det er i hendes øjne jo det samme som en dåb

Jeg tror det ville være fedt hvis du fik dit barn tusset Hehe..

haha.

Anmeld

14. juni 2011

MaliksMor

MinNoah skriver:

Selvfølgelig er det IKKE okay at omskære spædbørn unødvendigt! Længere er den ikke...

De mennesker der lever under den religion er jo hjernevasket... Fuldstændig - og der er ingen grund til at diskutere videre for man får aldrig ovérbevist dem om at det er forkert...

Synes det er SÅ skræmmende hvad en religion kan få et menneske til.... og ja jeg siger det gerne igen, jeg synes det er en SYG religion.!

(og ja i må gerne mene kristendommen er en syg religion, jeg er bedøvende ligeglad.... jeg er selv kristen, men kunne ikke drømme om at reagere så agressivt som mange muslimer gør hvis man kommer til at "træde dem over tæerne".)

Det er det rene hjernevask....

hold da op et svar at komme med..

Anmeld

14. juni 2011

jydeinden

Rosa skriver:

Man kan da ikke sammenligne nissetøj med at skære i et barns kønsdele???

Jeg synes på ingen måde at det er fordomsfuldt at have en holdning til omskæring af religiøse/kulturelle årsager - det er sund fornuft.

Der ER ingen acceptabel grund udover de eventuelle medicinske årsager som måtte findes. Og de er acceptable fordi det er smertefuldt for et barn at leve et liv med en forsnævret forhud - jeg forstår slet ikke at du kan stille spørgsmålstegn ved hvorfor der er forskel på en religiøs og en medicinsk omskæring

Det er menneskeskabte fordrejede holdninger til hvad der er "urent" på en menneskekrop, og det er underordnet om barnet senere i livet kan huske smerten eller ej - voksne mennesker har ingen ret til at udføøre unødvendige kirurgiske indgreb på et barns krop UANSET traditioner.

Og hvis det udelukkende er fordi man synes det er mere hygiejnisk - hvad så med at lære sin søn at vaske sig ordentligt bag forhuden? Personligt kender jeg ingen mænd som ikke kan finde ud af det. 

Jeg mener ikke at det er fordomme - den slags overgreb på en menneskekrop skal ikke beskyttes af misforståede hensyn til religion eller forældrenes personlige holdninger! Der findes ikke religiøse børn, kun religiøse forældre.

Min søn er hverken døbt eller andet - og jeg forbeholder mig retten til at fejre de højtider jeg har lyst til - ikke fordi jeg tror på en gud, men fordi jeg har lyst til at visse dage skal være særlige uanset hvilken oprindelse de så har. 

Mvh

Rosa

så enig med dig her

Anmeld

14. juni 2011

MaliksMor

Smølf skriver:

Jeg synes da vist lige, at du i et tidligere indlæg skrev, at man kunne sætte en ring på forhuden, så den falder af efter et stykke tid... Så er det jo ikke lynhurtigt overstået. Og som jeg læste dit indlæg argumenterede du for, at det skulle være den mest gængse metode (hvad jeg så stærkt tvivler på)

Men nu skriver du, at barnet bliver bedøvet, og at det er lynhurtigt overstået.

Så hvad mener du? Hvilken metode tror du, er mest udbredt?

Og hvis du kan sammenligne dåben med en omskæring, så kan jeg vel også sammenligne omskæring med en religiøs tatto. Men jeg kan jo også spørge anderledes (igen)... Ville det være i orden, hvis jeg lokalbedøvede mit barn og brændemærkede det på ryggen med et kors?

Søde ven, der er flere måder at omskærre på.

Ringen, brænde det væk eller at få skåret det væk ( og selvf skal barnet bedøves i tissemanden )

På spædbørn er det absolut ringen,

Min søn skal enten ha' det brændt eller skåret væk.

- Det kan stadig ikke samlignes, da man ikke gør det i den kristne tro også vil jeg så også sige at der gør ingen gavn at brandmærke sit barn, så nej.. selvf er det ikke iorden..

Anmeld

14. juni 2011

jydeinden

qp skriver:

Denne debat har vi haft engang før:

https://www.baby.dk/debat/28079pi1/ordet-er-frit/omskaering-af-drenge.aspx

Jeg var så rystet dengang at jeg faktisk skrev en mail til en højtstående politiker omkring lovgivningen i Dk ifht. omskæring af drengebørn VS pigebørn. Politikeren skrev skam tilbage og kunne sagtens se argumenterne, han skrev at han ville se på det - men det har han jo så ikke gjort endnu, desværre!!

Nå men som jeg skrev dengang mener jeg, at hvis drenge skal omskæres af religiøse årsager kan det vel sammenlignes med, at jeg tattoverer et kors på brystkassen af min søn " fordi vi er kristne"???! Og dem der mener de skal omskære deres drenge grundet risiko for infektioner og andre hygiejniske årsager, de kan vel også køre bare linien helt ud og begynde, at fjerne ungernes tænder "pga risiko for huller i tænderne grundet dårlige tænder og/ eller tandhygiejne". Lyder det ikke ikke bare lidt grotesk????  - Argumenterne er jo lige så tynde for de nævnte agrumenter for omskæring af drenge!

Ja det er (endnu) lovligt, at omskære drenge i  Danmark – og årsagen hertil er, at man i Danmark har religionsfrihed! Jødiske drenge skal omskæres på 8 dagen efter fødselen som del af den jødiske tro.

Hvis man gik ind og forbød dette, ville det jo være det samme som en krænkelse af religionsfriheden. 

Jeg håber dog virkelig, at vores politikere snart indser at vores religionsfrihed også omfatter nogle ting som vi ikke kan stå inde for og som samtidig også er i modstrid med FNs’ Børnekonvention.
Børnekonventionen handler b.la  om barnets ret til mad, husly, selvudvikling, medbestemmelse og ja barnets ret til i det hele taget at blive respekteret som enkelt individ.

For at skære det ud i pap, så fratager man barnets ret til medbestemmelse og barnets ret til, at blive respekteret som enkelt individ ved omskæring. 
Man påfører et forsvarsløst barn en unødvendig smerte ved, at lave et unødvendigt indgreb som kan få fatale konsekvenser for barnet (også som voksen)!

Omskæring af piger er strafbart i Danmark, det er ikke længe siden nogle blev fængslet for, at have omskåret en pige her i Danmark. Og ved i hvad? – for mig er det ikke mindre brutalt, at omskære en dreng!
Jeg ser det som en voldelig handling, en krænkelse af barnets integritet, et overgreb mod et forsvarsløst barn og sidst men ikke mindst mener jeg, at straffeloven mht omskæring af piger også burde være gældende for omskæring af drenge.

enig med dig også

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.