SussieThyssen skriver:
Så skal jeg IGEN gentage mit modargument til forhud.
Forhud er glimrende, hvis man lever ude i naturen og går og dypper penis ned i alverdens urenheder..men i vesten er vi forlængst passé nøgenstadiet..alle mænd går med bukser på og er som regel renlige.
Og her har forhuden opvejet sig selv.
Naturen kan blot ikke nå at tilpasse sig så hurtigt, som menneskets kultur har udviklet sig.
Og IGEN...risikoen for at en mand bliver årsag til at en kvinde får livmoderhalskræft er større med forhud end den er at han skulle få komplikationer af omskæringen.
Endelig...så er der masser af kulturer, der IKKE lader deres drenge omskære af religiøse hensyn men netop af hygieiniske...såe...

Sjovt - jeg har gentagne gange hørt det fremstillet stik modsat: At det gav god mening at fjerne forhuden for at undgå betændelsestilstande og for lettere at holde glansen ren dengang i nomadetiden, hvor ritualet blev indstiftet - men at der ikke er nogen rationel årsag til at fjerne forhuden i dag, hvor vi ikke "bader" i ørkensand, og hvor hygiejnen på alle områder er langt bedre.
Mange af lovene fra Mosebøgerne bunder jo i praktiske forhold for et folk, der levede i ørkenen - det gælder også love om mad, som den dag i dag overholdes af mange jøder, men som ikke har nogen praktisk funktion i dag. Kristendommen har i sagens natur afskaffet flest af lovene, mens jødedommen og Islam holder fast i mange af disse. Jeg er inderligt ligeglad med "ydre" ritualer i den forstand, at jeg ikke kunne drømme om at fremhæve dåben fremfor Bar Mitzvah, tidebønnen osv. osv. - men fysiske indgreb på umyndige kan jeg ikke bakke op om.
I øvrigt - til de, der fremhæver, at omskårne fædre næppe ville lade deres sønner omskære, hvis de forbandt det med noget ubehageligt - så lader omskårne kvinder altså også deres døtre gennemgå dette indiskutabelt modbydelige indgreb, alene fordi, det er norm og tradition. Jeg sidestiller ikke omskæring af drenge og piger - der er en verden til forskel både i f.t. til formål og indgrebets omfang - min pointe er blot, at mennesker kan gå langt i religionens og kulturens navn, også, når det medfører smerte for deres børn.
Anmeld