omskæring..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. juni 2011

Multebær

Siden der er så mange herinde der interesserer sig for den kulturelle og religiøse vinkel på omskæring ville jeg lige tage en lille afstikker ud i noget andet relateret. 

Jeg har hørt fra en pålidelig kilde at grunden til at man skiftede anbefaling fra at baby skulle sove på maven til at de skulle sove på ryggen fordi sundhedsplejeskerne fandt udaf at de kurdiske og turkiske babyer i DK havde lavere dødelig hed end de danske babyer. De kurdiske og tyrkiske forældre lagde børnene på ryggen og danskerne lagde deres på maven. Da dette var blevet studeret nærmere skiftede sundhedsstyrelsen anbefaling.

Jeg synes dette er et dejligt eksempel på at man kan lære at hinandens måder at gøre tingene på. Det kan være forkert at forkaste noget som måske lyder ukendt, uvant eller meget anderledes som forkert og skadeligt uden at se på resultaterne. Vi lærer af at udvide vores horisont, søge indsigt og lytte til forskningen. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juni 2011

MaliksMor

Dk_lady skriver:

Præcis hvad jeg tænker. MaliksMor: Hvis du er så bevidst om at han skal omskæres, hvorfor så give ham det valg når han bliver større ? Hvis han nu ikke VIL, vil I så prøve overtale ham til det ?

ingen tvang herhjemme

jeg siger bare at jeg er ret sikker på at det ikke bliver noget problem

skal nok komme med en update om 7-9 år

Anmeld

10. juni 2011

Multebær

MaliksMor skriver:

ingen tvang herhjemme

jeg siger bare at jeg er ret sikker på at det ikke bliver noget problem

skal nok komme med en update om 7-9 år

Hehehe ja det må du love. Vi vil ha update 

Anmeld

10. juni 2011

MaliksMor

Multebær skriver:

Hehehe ja det må du love. Vi vil ha update 

Hehe

Det lover jeg

Anmeld

10. juni 2011

Magsen

hmm, vil egentlig bare  sige - Hvor synes jeg det er FEDT at den her tråd ikke bare er blevet lukket !!! SELVOM jeg synes folk er blevet personlige. Det kan jeg lide, man skal da have lov til at sige sin mening ..

.. Og jeg synes da OVERHOVEDET ikke det er iorden at omskære sine børn, men jeg kan slet ikke hidse mig op om at i gør det. Jeres liv, jeres børn, jeres valg. Men synes det er fedt at fx. malik får valget selv  Og synes bestemt at børnene burde have noget at sige der

Dog synes jeg det er virkelig ulækkert at man ligefrem begraver det 

Anmeld

10. juni 2011

qp

A&F skriver:

Spørger du hvorfor man stadig til dags, omskærer drenge? Jamen det er da fordi vi ikke modernisere vores Koran og stadigvæk efter følger vores Profet Muhammeds sædvane og omskæring stammer jo helt tilbage fra Profeten Abraham. En muslim fra dengang, er stadig som en muslim i dag- ingen modernisering eller ændringer. Mig bekendt var omskæring da også en del af kristendommen, men er det ikke længere under det nye testamente.

Profetens sønner var jo ikke omskåret?

Anmeld

10. juni 2011

ZamanogDania

qp skriver:

Profet Mohammed havde en søn som døde da han var spæd. Så han havde ikke nogen søn kun 3 piger.

Anmeld

10. juni 2011

Ben&Jerry

syntes faktisk at der her på baby.dk er sådan en generel:

"SÅDAN-GØR- JEG-IKKE-DET-ER-MÆRKELIGT" tendens!!

folk er så lukkede og snæversynet, og alt hvad der ligger uden for familiens traditionelle rammer er mærkeligt dette er ikke kun ment i denne debat..

bider mig fast i at én kaldte det "børnemishandling"???

-dette har absolut intet med mishandling at gøre, og det forager mig at man bruger stærke ord som dette, i en diskution omhandlende omskæring?

endvidere diskuteres omskæringen som var det er længere kirurgisk indgreb, hvilket det ikke er!! men alt det der ligger ud fra det " NORMALE" -det er for mærkeligt ikke???

hvis der var en bestemt tradition i min mands familie om at omskære sine drenge børn (religiøs eller ej) -jo så fik jeg baby omskåret med god samvittighed. men det er der dog ikke

jeg syntes det er forfærdelig når det er omskæring af kvinder, men skriger ikke op over at man fjerner ganske få cm -hvis det overhovedet er så meget. af en lille tissemand..

har endnu ikke hørt noget om at børn med omskåret tissemænd lider overlast gennemlivet, klarer sig dårligere i skolen, dør i en tidlig alder eller andre lidelser - så om man er enig eller ej kan vi vel godt blive enige om at DET IKKE ER BØRNEMISHANDLING!!!!!

Anmeld

10. juni 2011

sarahb

qp skriver:

man omskærer efter abraham, der var en del af en gruppe der blev omskåret da de skulle flytte til guds land. han var en meget god mand og derfor er det skrevet at det påbydes at følge ham.

Anmeld

10. juni 2011

Multebær

Ben&Jerry skriver:

syntes faktisk at der her på baby.dk er sådan en generel:

"SÅDAN-GØR- JEG-IKKE-DET-ER-MÆRKELIGT" tendens!!

folk er så lukkede og snæversynet, og alt hvad der ligger uden for familiens traditionelle rammer er mærkeligt dette er ikke kun ment i denne debat..

bider mig fast i at én kaldte det "børnemishandling"???

-dette har absolut intet med mishandling at gøre, og det forager mig at man bruger stærke ord som dette, i en diskution omhandlende omskæring?

endvidere diskuteres omskæringen som var det er længere kirurgisk indgreb, hvilket det ikke er!! men alt det der ligger ud fra det " NORMALE" -det er for mærkeligt ikke???

hvis der var en bestemt tradition i min mands familie om at omskære sine drenge børn (religiøs eller ej) -jo så fik jeg baby omskåret med god samvittighed. men det er der dog ikke

jeg syntes det er forfærdelig når det er omskæring af kvinder, men skriger ikke op over at man fjerner ganske få cm -hvis det overhovedet er så meget. af en lille tissemand..

har endnu ikke hørt noget om at børn med omskåret tissemænd lider overlast gennemlivet, klarer sig dårligere i skolen, dør i en tidlig alder eller andre lidelser - så om man er enig eller ej kan vi vel godt blive enige om at DET IKKE ER BØRNEMISHANDLING!!!!!

Tak for dit indlæg! Jeg er bare så enig. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.