Denne debat har vi haft engang før:
https://www.baby.dk/debat/28079pi1/ordet-er-frit/omskaering-af-drenge.aspx
Jeg var så rystet dengang at jeg faktisk skrev en mail til en højtstående politiker omkring lovgivningen i Dk ifht. omskæring af drengebørn VS pigebørn. Politikeren skrev skam tilbage og kunne sagtens se argumenterne, han skrev at han ville se på det - men det har han jo så ikke gjort endnu, desværre!!
Nå men som jeg skrev dengang mener jeg, at hvis drenge skal omskæres af religiøse årsager kan det vel sammenlignes med, at jeg tattoverer et kors på brystkassen af min søn " fordi vi er kristne"???! Og dem der mener de skal omskære deres drenge grundet risiko for infektioner og andre hygiejniske årsager, de kan vel også køre bare linien helt ud og begynde, at fjerne ungernes tænder "pga risiko for huller i tænderne grundet dårlige tænder og/ eller tandhygiejne". Lyder det ikke ikke bare lidt grotesk????
- Argumenterne er jo lige så tynde for de nævnte agrumenter for omskæring af drenge!
Ja det er (endnu) lovligt, at omskære drenge i Danmark – og årsagen hertil er, at man i Danmark har religionsfrihed! Jødiske drenge skal omskæres på 8 dagen efter fødselen som del af den jødiske tro.
Hvis man gik ind og forbød dette, ville det jo være det samme som en krænkelse af religionsfriheden.
Jeg håber dog virkelig, at vores politikere snart indser at vores religionsfrihed også omfatter nogle ting som vi ikke kan stå inde for og som samtidig også er i modstrid med FNs’ Børnekonvention.
Børnekonventionen handler b.la om barnets ret til mad, husly, selvudvikling, medbestemmelse og ja barnets ret til i det hele taget at blive respekteret som enkelt individ.
For at skære det ud i pap, så fratager man barnets ret til medbestemmelse og barnets ret til, at blive respekteret som enkelt individ ved omskæring.
Man påfører et forsvarsløst barn en unødvendig smerte ved, at lave et unødvendigt indgreb som kan få fatale konsekvenser for barnet (også som voksen)!
Omskæring af piger er strafbart i Danmark, det er ikke længe siden nogle blev fængslet for, at have omskåret en pige her i Danmark. Og ved i hvad? – for mig er det ikke mindre brutalt, at omskære en dreng!
Jeg ser det som en voldelig handling, en krænkelse af barnets integritet, et overgreb mod et forsvarsløst barn og sidst men ikke mindst mener jeg, at straffeloven mht omskæring af piger også burde være gældende for omskæring af drenge.
Anmeld