omskæring..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. februar 2011

qp

Denne debat har vi haft engang før:

https://www.baby.dk/debat/28079pi1/ordet-er-frit/omskaering-af-drenge.aspx

Jeg var så rystet dengang at jeg faktisk skrev en mail til en højtstående politiker omkring lovgivningen i Dk ifht. omskæring af drengebørn VS pigebørn. Politikeren skrev skam tilbage og kunne sagtens se argumenterne, han skrev at han ville se på det - men det har han jo så ikke gjort endnu, desværre!!

Nå men som jeg skrev dengang mener jeg, at hvis drenge skal omskæres af religiøse årsager kan det vel sammenlignes med, at jeg tattoverer et kors på brystkassen af min søn " fordi vi er kristne"???! Og dem der mener de skal omskære deres drenge grundet risiko for infektioner og andre hygiejniske årsager, de kan vel også køre bare linien helt ud og begynde, at fjerne ungernes tænder "pga risiko for huller i tænderne grundet dårlige tænder og/ eller tandhygiejne". Lyder det ikke ikke bare lidt grotesk????  - Argumenterne er jo lige så tynde for de nævnte agrumenter for omskæring af drenge!

Ja det er (endnu) lovligt, at omskære drenge i  Danmark – og årsagen hertil er, at man i Danmark har religionsfrihed! Jødiske drenge skal omskæres på 8 dagen efter fødselen som del af den jødiske tro.

Hvis man gik ind og forbød dette, ville det jo være det samme som en krænkelse af religionsfriheden. 

Jeg håber dog virkelig, at vores politikere snart indser at vores religionsfrihed også omfatter nogle ting som vi ikke kan stå inde for og som samtidig også er i modstrid med FNs’ Børnekonvention.
Børnekonventionen handler b.la  om barnets ret til mad, husly, selvudvikling, medbestemmelse og ja barnets ret til i det hele taget at blive respekteret som enkelt individ.

For at skære det ud i pap, så fratager man barnets ret til medbestemmelse og barnets ret til, at blive respekteret som enkelt individ ved omskæring. 
Man påfører et forsvarsløst barn en unødvendig smerte ved, at lave et unødvendigt indgreb som kan få fatale konsekvenser for barnet (også som voksen)!

Omskæring af piger er strafbart i Danmark, det er ikke længe siden nogle blev fængslet for, at have omskåret en pige her i Danmark. Og ved i hvad? – for mig er det ikke mindre brutalt, at omskære en dreng!
Jeg ser det som en voldelig handling, en krænkelse af barnets integritet, et overgreb mod et forsvarsløst barn og sidst men ikke mindst mener jeg, at straffeloven mht omskæring af piger også burde være gældende for omskæring af drenge.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. februar 2011

MaliksMor

Carina1977 skriver:

Hvordan kan man blive omskåret uden at blive skåret i?

De får en lille ring, på tissemanden, så forhuden selv falder af.

Anmeld

24. februar 2011

kamtok

Carina1977 skriver:

Hvordan kan man blive omskåret uden at blive skåret i?

Noget med tilbagetrukket forhud og en plastikring  (længere forklaring, som jeg meget gerne vil give i morgen, når jeg ikke sidder og halvsover mens jeg skriver)..  Det link jeg sendte kan måske give dig en idé... 

Anmeld

24. februar 2011

Carina1977

ZamanogDania skriver:

Fjernelse af forhuden forhindrer, at urenheder som f.eks. døde hudceller, urin og gammel smegma (det fedtstof, der holder huden smidig og beskytter den mod bakterier m.m.) samler sig under den. Disse urenheder ændres kemisk med tiden og ved ilt- og varmepåvirkning, og der dannes kræftfremkaldende stoffer heri. Nyere undersøgelser tyder bl.a. på, * at kvinder, hvis partnere er omskåret, ikke så hyppigt får livmoderhalskræft* at risikoen for urinvejsinfektioner er 20 gange højere hos uomskårne drengebørn* at risikoen for seksuelt overførte sygdomme var højere hos uomskårne mænd (9 gange højere for syfilis og 3 gange højere for gonorr&eacute* at risikoen for at blive smittet med AIDS også er højere hos

Jamen er det så derfor at muslimer vælger at lade deres børn blive omskåret? Altså udelukkende for at undgå kønssygdomme eller bakterier?

Jeg har hele tiden troet at der lå noget religiøst bag det, altså noget der stod et sted, som de så skulle følge.

Er der overhovedet nogen muslimer, der vælger at deres drengebørn ikke skal omskæres? Eller gør alle det mon?

Anmeld

24. februar 2011

ZamanogDania

Carina1977 skriver:

Jamen er det så derfor at muslimer vælger at lade deres børn blive omskåret? Altså udelukkende for at undgå kønssygdomme eller bakterier?

Jeg har hele tiden troet at der lå noget religiøst bag det, altså noget der stod et sted, som de så skulle følge.

Er der overhovedet nogen muslimer, der vælger at deres drengebørn ikke skal omskæres? Eller gør alle det mon?

Ja det er derfor. Nej alle muslimer får deres søn omskåret. Mange gør det når de er ret stor, så de ed faktisk hvad det betyder, ogsså er der nogle der gør det når de er små, fordi det heler hurtigere.

Anmeld

24. februar 2011

Carina1977

CamillaRH skriver:

De får en lille ring, på tissemanden, så forhuden selv falder af.

Gør det ikke ondt? Eller det er måske det samme rent smertemæssigt, som hvis man bliver omskåret ved at skære i det?

Anmeld

24. februar 2011

kamtok

Carina1977 skriver:

Det er langt fra alle muslimer der får deres drengebørn omskåret.

Og i USA er det faktisk omkring 93% af ALLE drengebørn der bliver omskåret - uanset deres religiøse overbevisning. 

Omskæring er langt mere noget kulturelt end det er religiøst.. 

Anmeld

24. februar 2011

kamtok

Carina1977 skriver:

Gør det ikke ondt? Eller det er måske det samme rent smertemæssigt, som hvis man bliver omskåret ved at skære i det?

Det kan godt gøre lidt ondt. De er lokalbedøvet mens det foregår, men når bedøvelsen aftager kan der godt være lidt smerte. Men det burde ikke være noget der er uudholdeligt, og skulle ikke vare mere end en dags tid. 

Anmeld

24. februar 2011

Gyllibik

Synes bestemt ikke det er børnmishandling på nogen som helst måde.

De kan slet ikke sammenlignes med, at man får tatoveret et kors på sit barn. Det er der intet hygiejne i. Huller i tænderne come on, det er jo langt ude. Man børster tænder hverdag gerne to gange om dagen for at forebygge huller i tænderne, og børster man dem ikke ordentligt, ja så koster det dyrt, både regningen hos tandlægen og smerter der følger.

Omskæring forebygger en masse, det er jo ikke  kun religionen som taler for, videnskaben om diverse sygdomme og læger som intet religiøst har med sig taler for.

Barnet bliver bedøvet, ligesom en hvilken som helst anden mindre operation.

Tror mere man hater religionen, og derfor ikke VIL se fordelene ved omskæring af drengebørn.

Anmeld

24. februar 2011

A&F

Jeg vil lige starte med at skrive at jeg altså ikke er rascist...bare lige så det er på plads.

Nu går jeg ud fra at jer der går ind for at lade jeres barn blive omskåret, vælger at gøre det af religiøse årsager? Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvorfor man egentlig gør det? Jeg er blot nysgerrig

Jeg mener hvis der er en gud, så har han vel valgt at vi skal være skabt på den her måde af en årsag. Hvis man går ind og ændrer på noget ved drengebørn, er det så ikke det samme som at sige, at man synes at gud har skabt os forkert?

Jeg kan bare ikke rigtig forstå det, og kunne bare godt tænke mig at vide hvorfor. Er det noget med urenheder at gøre? Eller har jeg misforstået et eller andet?

Håber ikke i tager mit indlæg ilde op, for jeg er bestemt ikke ude på at ramme nogen. Jeg kan bare ikke rigtig forstå det, og kunne egentlig godt tænke mig at høre baggrunden for jeres valg

Hej

Jeg har tidligere i denne debat beskrevet hvorfor, man omskærer drenge i Islam. Du har nok overset det.  Jeg går ind for omskæring af drenge, først og fremmest af min religiøse overbevisning, og så renligheden. Man omskærer drenge pga. renhed og for at undgå bakterier, og sygdomme. Omskæring er et Ritual som både Jøder og Muslimer har gjort siden Profeten Abrahams tid. Når du spørger ind til om Gud ikke har skabt mennesket som det er, og hvorfor ændre på det ? Til det kan jeg svare dig, at vi tror på en historie der dengang hændte I Profeten Abrahams tid, hvor han derefter søgte råd hos Gud, som derfor medførte at drenge skal omskæres.

Håber det hjalp lidt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.