omskæring..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. februar 2011

Louisiana

Albertesmor skriver:

Jeg synes du skriver nogle meget kloge ting

Tak ska du ha

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. februar 2011

N&J

Du kunne jo læse denne artikel, og få et lille indblik om omskæring.. http://jp.dk/indland/article1517612.ece

Mange herinde taler uden viden omkring dette emne. Jeg synes man skal vide noget omkring et emne får man begynder at dømme folk for deres holdninger. Man er ikke børnemishandler af den grund! Lige lovligt groft sagt.

Jeg har for nyligt været til foredrag med en sygeplejeske og et andet med læger uden grænser, de fortalte om omskæring, hvad de havde set, hvad deres professionelle vurdering var omkring selve omskæringen, og begge argumentere for kulturens ret til at gøre det, men også at det var et unødvendigt indgreb og at barnet oplevede smerte½, den ene var læge.. så jeg regner med hun ved hvad hun taler om.. 

Og nu er dette en artikel, IKKE en videnskabelig artikel skrevet af læger, jeg ved at der sikkert findes videnskabelige artikler for både din og min påstand, men jeg må stadig indrømme at jeg aldrig er stødt på en artikel der påstod at det ikke gjorde ondt på et spædbarn, fordi det var spæd, nerverne er jo udviklet på huden, og tryllecreme bruger jeg selv, men det betyder ikke at det ikke gør ondt at få en blodprøve, selvom jeg smørre det på..  

Anmeld

23. februar 2011

N&J

CamillaRH skriver:

jeg er fuldstændig enig at at det er SÅ fortkert at en pige bliver omskåret. Det er ren mishandling...

og med drenge børn, synes jeg det er ærveligt hvis det bliver gjort forbudt, fordi så dem som alligvel gerne vil ha' deres børn omskåret de går ned til en som måske ikke er speciliest indenfor det område. HVorfor ikke gøre det Lovligt nu hvor er der er så mange forskellige kultuere i danmark, så kan man gå op på hospitlet med sit barn og få det ordnet! istedet for, som jeg skrev lige før.. at få det gjort i et eller anden skummelt lægehus en lørdaG!!

Nu er der godt nok mange forskellige kulturer i Danmark, men faktisk udgør mennesker med en anden kultur så lille en del af Danmark (ca. omkring 8-9%), så det er faktisk ikke særlig mange mennesker, og ud af disse er det måske kun 3-4 % hvis så mange overhovedet, der omskærer deres børn af kulrurelle/religiøse eller ligende grunde (så måske lige under 200.000 mennesker) så jeg kan godt forstå modstanden mod det, idet det ikke er normalen for langt størstedelen af mennesker i Dk, og det er jo oftes hvad der sker når det ikke er en intergreret del af kulturen i et land. 

Så kan man så diskutere om det skal være lovligt eller ej, om det er etisk korrekt eller ej, men det er vittigligt ikke mange mennesker vi snakker om.. 

Anmeld

23. februar 2011

N&J

missløhr skriver:

Jeg har stemt ja!Og nej det er ikke syndt for en lille dreng...Barnet lokalbedøves og mærker ikke smerte, så al den panik omkring omskæringen er nok en smule overdrevet.Barnet mærker ikke noget og der går højst et par dage så er drengen helt frisk igen.  Omskæring af drengebørn alt i alt et lille og ufarligt indgreb.Det er jo derfor at der anbefales at drengene omskæres mens de er babyer.

Jeg synes bare ikke man skal fordømme nogen forældre for noget som jo ikke skader barnets ve og vel.  
Hvorfor mener nogen at det et overgreb?Er det også et overgreb at lade sit barn vaccinere fordi barnet ikke er fyldt 18 endnu?"Søde lille skat, vi skal en tur til Indien skulle du få Kolera må du tage konsekvense for du skal nemlig helt selv hav retten til at vælge om du vil blive vaccineret".

At de skal bestemme selv når de er gamle nok, det er de færreste, der vil det, pga. smerten, der forøges jo ældre man bliver. Og desuden anbefales det ikke at omskæres når man er nået en vis alder..

Der findes ikke UFARLIGE INDGREB, alle indgreb indebærer en risiko (nogle små andre store), men alle har en vis risiko forbundet med sig, så det kan man altså ikke sige.. 

Anmeld

23. februar 2011

N&J

Vicki G skriver:

Du kunne jo læse denne artikel, og få et lille indblik om omskæring.. http://jp.dk/indland/article1517612.ece

Mange herinde taler uden viden omkring dette emne. Jeg synes man skal vide noget omkring et emne får man begynder at dømme folk for deres holdninger. Man er ikke børnemishandler af den grund! Lige lovligt groft sagt.

Og vil lige pointere at jeg INGEN steder har skrevet eller sagt følgende: 

Man er jo ikke børnemishandler af den grund. Lige lovligt groft nok sagt!

Anmeld

23. februar 2011

SeptemberBaby skriver:

Skarpt og korrekt indlæg.

(Og forstår i øvrigt ikke, hvorfor nogle vælger at fremhæve de potentielle medicinske årsager til et sådan indgreb. Jeg mener, hvis afstemningen her gik på, om det var OK at bortoperere børns yderste lillefingerled, ville man vel heller ikke svare: " Ja, hvis der er gået koldbrand i det." Jeg ville i hvert fald nøjes med at svare klokkeklart nej. Resten er jo underforstået, vil jeg mene).

Fuldstændigt enig!!!!!!!!

Stine og Lisa.

Anmeld

23. februar 2011

N&J

Vicki G skriver:

Så vil jeg så også lige gøre opmærksom på følgende artikler, nogle med videnskabelig baggrund og en enkel fra børnerådet, men for at citere en del i den første artikel: 

"None of the studied interventions completely eliminated the pain response to circumcision,” Brady-Fryer says"

http://www.news-medical.net/news/2004/10/18/5622.aspx

http://www.nichd.nih.gov/cochrane/bradyfryer/bradyfryer.htm

http://www.circumcision.org/response.htm

http://www.med.umich.edu/yourchild/topics/paininf.htm

http://www.boerneraadet.dk/Nyt%20fra%20B%C3%B8rner%C3%A5det/Vis%20nyhed/?nyhed=2784

Så ingen steder kan jeg læse at spædbørn ikke føler smerte eller at det ikke indebærer risisi at foretage et indgreb på et barn. 

Men som nogen skrev på et tidspunkt så var det et valg de tog som forældre om de ville løbe de små risisi, der var ved selve proceduren, og de mente at det var den minimale risiko værd.

Men det er en interessant etisk diskussion, fordi der er mange elementer indblandet. 

Anmeld

23. februar 2011

mor-til-vanessa

Louisiana28 skriver:

Jeg kan fortælle dig, at det for mit vedkommende intet har med dét at gøre, og jeg bliver nød til at sige, at jeg er dødtræt af ikke at kunne sige min mening uden at blive kaldt fremmedhadsk eller racist (ved godt at lige netop det indlæg jeg citere ikke var rettet mod mig, men det kunne det lige så godt ha været). De to ord er simpelthen så misbrugt!!

Det er i Danmark lovligt at have sex med dyr - men derfor er det ikke noget jeg bifalder overhovedet!! Og det er ikke en fremmed kultur der har bragt det ind i landet. Alt har altså ikke nødvendigvis noget at gøre med at være fremmedhadsk eller racistisk. Er så træt af at alle kaster de ord omkring sig lige så snart man ikke er fuldstændig åben for alt man bliver budt

nej nu var det jo ikke dig jeg citerede. jeg har ikke skrevet nogen steder at du er racistisk.

men nu er det fakta at en del danskere ER fremmedhadske, der har f.eks været noget om det i tv avisen her til aften. så det er fakta!

og jeg synes rigtig tit at man er imod noget der skiller jeg ud fra sin egen kultur. og mariae er altså lige lidt for grov i munden, når hun skriver som man gør.

bare fordi i er uenige i omskæring så er man ikke en dårlig forældre og fortjener ikke sit barn mindre!

Anmeld

23. februar 2011

Louisiana28 skriver:

Jeg kan fortælle dig, at det for mit vedkommende intet har med dét at gøre, og jeg bliver nød til at sige, at jeg er dødtræt af ikke at kunne sige min mening uden at blive kaldt fremmedhadsk eller racist (ved godt at lige netop det indlæg jeg citere ikke var rettet mod mig, men det kunne det lige så godt ha været). De to ord er simpelthen så misbrugt!!

Det er i Danmark lovligt at have sex med dyr - men derfor er det ikke noget jeg bifalder overhovedet!! Og det er ikke en fremmed kultur der har bragt det ind i landet. Alt har altså ikke nødvendigvis noget at gøre med at være fremmedhadsk eller racistisk. Er så træt af at alle kaster de ord omkring sig lige så snart man ikke er fuldstændig åben for alt man bliver budt

Gud, hvor skriver du bare godt, kunne ik være mere enig!!!!!!!

Stine og Lisa.

Anmeld

23. februar 2011

Vicki G

N&J skriver:

Og vil lige pointere at jeg INGEN steder har skrevet eller sagt følgende: 

Man er jo ikke børnemishandler af den grund. Lige lovligt groft nok sagt!

Har ikke sagt at spædbørn ikke mærker smerte! Men at det er beskedne smerter i forhold til hvor ondt det vil gøre på voksne mænk eller ældre børn.

Mener ikke dig.. men folk herinde har udtalt det flere gange og sagt grove ting.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.