Hvad skal jeg stille op med min dreng?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. februar 2011

Nettemor

nu ved jeg ik om jeg svarer noget som andre har svaret da jeg ik har læst det hele igennem. men umiddelbart ville jeg heller ik ha lyst til rugbrød hvis jeg ingen tænder havde.. og det er meget forskelligt hvornår de får styr på 'mundbevægelserne' til at kunne klare det. bliv ved med at prøve af og ting.. men ik pres ham..

mht motorik så er det meget forskelligt.. nogle begynder sent men er så tilgengæld hurtigere sikker på benene.. du kunne evt prøve at tage ham med til babysvømning. det er godt for deres motorik. og sørg endelig for at tumle med ham. det er sådan han lærer hvad hans krop kan og ikke kan..  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. februar 2011

Ryberg

TbCp skriver:

Vil blot lige kommentere på det med kartoffelmosen... min datter var simpelthen ved at kaste op når hun fik det i munden.

Så foreslog min sp at bruge søde kartofler i stedet, det hjalp lidt på det, og at bage dem i stedet for at koge dem, hvilket også hjalp.

Min datter gad kun købegrød/mos og så mit eget hjemmelavede frugtmos.
Alle andre slags mos ville hun bare ikke have og fik brækreflekser af det!

øøh.. søde kartofler?

har jeg aldrig hørt om ?!

men hvordan bagte du dem så?

mht. grød.. så lyder det ligesom Lasse....

Anmeld

9. februar 2011

Alberts/

KittyGirl skriver:

noget jeg helt klart vil prøve.. tak for det råd!!

det er da værd at prøve(;

held og lykke(;

Anmeld

9. februar 2011

B&J

KittyGirl skriver:

STOR krammer til dig også

De siger jo det nok skal komme mht. hans motorik.. nok bare mig der er utålmodig.. KOM NU IGANG LASSE!!!!

Tudekop har jeg prøvet, den slår han helt væk... kop kan han godt drikke af, en lille bette mundfuld af gangen men efter 3-4 mundfulde vil han ikke have mere... det er ikke meget og halvdelen vælter ud til siden....

Han kan godt lide havregrød, dog holder jeg lige pause fra det i en 14 dages tid, da jeg synes han fik MEGET af det..

Lasse bryder sig hverken om ris eller pasta eller kartofler eller kød..

Dog vil han gerne spise risengrød - HVIS der er most banan i  tossede dreng...

Ja frugt og yoghurt står også på programmet herhjemme... yoghurten laver jeg af tykmælk med frugt i

vores sp sagde også til os alt har sin tid og det skal nok komme for han ser jo sund og rask og dejlig livlig og livsglad ud og ja det er han den bandit... og han tager det på han skal efter hans kurve og du skulle lige se da vi tilbød ham kartofler i dag de blev smit på gulvet....også med det samme..

men vi giver daniel først grød også pølser ris og pasta hvis han vil have det...  men hold op det har været hårdt og svært når han ikke vil have grød heller sådan har han nogle uger været hvor det bare var yoghurt og hvad vi ellers kunne få i ham  men hver morgen får han dog havergrød og ellers har vores sp prøvet med rugbrød han har spist i kun 2 dage nu men meget bedre ind ingen tign håber det bliver ved

men kan kun sige han skal nok begynde en dag selv om man har list til af sige spis spis spis spis spis spis

Anmeld

9. februar 2011

Ryberg

Tulle28 skriver:

Din søn er jo stadig så lillebitte, så jeg synes bestemt ikke du skal stresse over alt det, han ikke kan. Børn er jo forskellige og udvikler sig i deres eget tempo. Han skal nok lære det hele, og tro mig, det kan gå stærkt - det kan komme fra den ene dag til den anden. Min datter var også ret magelig indtil for ganske nylig og jeg var også DØDbekymret, men ligepludselig kom hun efter det. Nu er hun næsten 10½ mdr. og møver sig rundt (hun kravler ikke), rejser sig op af alt og har taget de første, spæde skridt rundt om vores sofabord. For halvanden måned siden lå hun bare som en anden grøntsag og kiggede på de andre børn i mødregruppen som fes rundt 

Mht. mad, så er det jo også noget med mundmotorik, så måske er han bare ikke klar endnu til rigtig mad? Jeg ville også tage det med ophøjet ro, han skal nok lære at spise før eller siden. Man siger jo faktisk at mælk skal udgøre hovedmåltidet indtil 9 mdrs alderen (eller er det 1 år??), og rigtig mad kun smagsprøver, det glemmer de fleste bare inkl. SP'erne. Så ro på, lad ham spise selv og server grød med god samvittighed. Min datter gad indtil for en uge siden ikke at spise andet grød end købegrød, nu har jeg så den sidste uge lavet ½ købegrød og ½ havregrød om morgenen og det glider ned. Om eftermiddagen får hun øllebrød og det er hun helt tosset med - og det er jo supersundt.

Så ro på og som andre har skrevet så tag lige en snak med din dagplejer, hun skal da støtte dig og din søn i hans udvikling og ikke pege fingre - det er han alt, alt for lille til! Jeg ved ikke om du så morgen TV i morges, men der var familierådgiveren Lola Jensen med, og det omhandlede så en lidt større dreng. Men hendes pointe var at der efterhånden er gået lidt "find 5 fejl" i den med mange børn, i stedet for at fokusere på de positive ting, så bliver der istedet rettet fokus på alt det, de ikke kan, men som ikke nødvendigvis er et tegn på at der er noget i vejen. Børn er jo bare forskellige!

til dig

åhh tusind tak.. Gad godt have set det imorges, det har hun ret i mht. de 5 fejl....

Men når alles andre kan og DP siger som hun gør, så har man bare svært ved IKKE at lade være med at se fejlene....

Jeg håber da også (virkelig) at han snart tager et spring mht. det hele.. og jeg glæder mig!!!!

Undskyld jeg ikke kommenterer så meget på dit indlæg.. men det har virkelig givet en del til eftertanke, helt klart noget jeg lige vil tænke over.. for det ret klogt sagt

Anmeld

9. februar 2011

TbCp

KittyGirl skriver:

øøh.. søde kartofler?

har jeg aldrig hørt om ?!

men hvordan bagte du dem så?

mht. grød.. så lyder det ligesom Lasse....

Nej det havde jeg heller ikke, men de havde dem i brugsen da jeg kiggede efter dem.... så det var bare fordi jeg slet ikke kendte til dem.
De søde kartofler kogte jeg bare.

Almindelige kartofler bagte jeg i ovnen, som når man laver bagekartofler, og så gravede jeg bare "kødet" ud og moste. Det giver åbenbart en lidt anden smag end når de koges almindeligt.

Men det var de søde kartofler der virkede bedst. Dog er det først langt senere at hun begyndte at kunne lide kartofler.... som helt lille blev de aldrig det store hit.

Dog var pulvermosen med kartofler... og gulerødder tror jeg det var.... noget bedre, det gad hun godt.

Anmeld

9. februar 2011

AWO

Hej

Jeg synes da ikke, det lyder, som om han er voldsomt bagud motorisk? Elina på 8½ mdr. kravler heller ikke. Der er kun én anden i min mødregruppe, hvis barn kravler, og hun begyndte på det i fredags. Så det skal nok komme!

Elina kan endnu ikke selv sætte sig op. Lægge sig ned gør hun heller ikke med vilje, kun hvis hun kommer til at læne sig for langt fremad.

Til gengæld er hun hurtig på andre punkter - og sådan er det sikkert også med din dreng?

Anmeld

9. februar 2011

Ryberg

Mor til Frederic skriver:

At øve er godt... Måske din dreng er en der blot skal have ting vist og prøvet 400 gange hvor de andre du kender skal have det øvet/ vist 250 gange.

Ved hvordan det er at sammenligne og blive sammenlignet med. Frederic var den yngtse i mg - den længste og letteste. Han sov stort sort set alle mg møder væk. 

Dertil fik vi alle i familien (er gift med den midterste af 3) alle børn i 2008 - alle drenge (jan - sep - nov). Selv den dag idag bliver de sammelignet, selvom frederic er den midterste.

Vi har så en søn der er lidt sensitiv - haft spiseproblem fra spæd og altid været den letteste. Han er så stik modsat de 2 andre drenge, han er den stille bandit - der fra ganske lille sagtens kunne sidde og lege selv. 

Han havde ikke kræfterne til at hive sig op at stå, jo 1 eller 2 gange. Så blev han ked og frustreret, da hans hoved gerne ville op men kroppen sagde nej.

Han gik også senere end de andre, men ved du hvad? så kunne han så mange andre ting som de ikke kunne.

Frederic var sen til at lære at spise og mange gange måtte vi starte forfra med grød til baby og så arbejde os opad.

Selv rugbrød på ½*½ cm gav opkast - opkastlyde mm. Var ske'en større end de der små avent te ske'er og var der for store klumper i mad, ja så kom det retur.

Det med at kaste ting på gulvet er en fase, da han har opdaget at det faktisk er ham der styrer det.. For både at se din reaktion og for at se hvordan det ser ud når det ligger dernede.

Ang bondebrød; hvis han blot sætter fingerne i smør'et og slikker sine fingre rene - så opgiv ikke og lad ham gøre det. for så viser han trods alt interesse for det. 

Skorper - kiks - smørost mm. 

Hans gummer er hårde nok til at klare grovere mad.

det er nogle vise ord fra en erfaren mor som jeg vil tage til mig...

Lasse er egentlig også en stille dreng, er utrolig nysgerrig, men er knaldhamrende god til at lege selv....

jeg vil prøve at slappe meget mere af mht. det hele.... virkelig...

og tak for dit lange indlæg.. det har også givet mig nogle ting at tænke over!

Anmeld

9. februar 2011

Ryberg

nettemor skriver:

nu ved jeg ik om jeg svarer noget som andre har svaret da jeg ik har læst det hele igennem. men umiddelbart ville jeg heller ik ha lyst til rugbrød hvis jeg ingen tænder havde.. og det er meget forskelligt hvornår de får styr på 'mundbevægelserne' til at kunne klare det. bliv ved med at prøve af og ting.. men ik pres ham..

mht motorik så er det meget forskelligt.. nogle begynder sent men er så tilgengæld hurtigere sikker på benene.. du kunne evt prøve at tage ham med til babysvømning. det er godt for deres motorik. og sørg endelig for at tumle med ham. det er sådan han lærer hvad hans krop kan og ikke kan..  

Jeg tumler MEGET med ham... og har en sansegynge midt i stuen vi også tumler og leger og øver med.... vi har mange forskellige slags udfordrende legesager som jeg tit sidder på gulvet og øver med ham

Han har fået fast til baby svømning hver tirsdag fra han var 4 måneder gammel

Så har virkelig forsøgt at gøre mit for at stimulere hans motorik (føler jeg selv )

Det kan da godt være du har ret mht. tænder VS. rugbrød ..

Anmeld

9. februar 2011

Ryberg

B&J skriver:

vores sp sagde også til os alt har sin tid og det skal nok komme for han ser jo sund og rask og dejlig livlig og livsglad ud og ja det er han den bandit... og han tager det på han skal efter hans kurve og du skulle lige se da vi tilbød ham kartofler i dag de blev smit på gulvet....også med det samme..

men vi giver daniel først grød også pølser ris og pasta hvis han vil have det...  men hold op det har været hårdt og svært når han ikke vil have grød heller sådan har han nogle uger været hvor det bare var yoghurt og hvad vi ellers kunne få i ham  men hver morgen får han dog havergrød og ellers har vores sp prøvet med rugbrød han har spist i kun 2 dage nu men meget bedre ind ingen tign håber det bliver ved

men kan kun sige han skal nok begynde en dag selv om man har list til af sige spis spis spis spis spis spis

ja.. men jeg er bare bange for at hvis han bliver ved med at få sin "vilje", bliver det så værre med mad senere hen!?

Men ja.. det handler vel egentlig bare om at de får noget i mavsen så de ikke er sultne

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.