Hvad skal jeg stille op med min dreng?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. februar 2011

Mor til Frederic og Freya

KittyGirl skriver:

har prøvet at give ham kartofler på alverdens måder..... som skrevet et sted, når selv jeg giver ham grov most banan (som han elsker - altså banan), så kan han sutte det mosede banan af banan stykket og så spytter han banan stykket ud...

hvad tror du så han gør man kartoffel stykker? Det samme

men godt forslag

grunden til at DP giver ham mere MME, er så han får indtaget hans daglige væskeindtag... for han må jo ikke tørre ud

jeg har også i laaaang tid bare ladet ham være.. og presser ham heller ikke.. men også derfor jeg følte jeg blev nødt til at komme ud med mine tanker osv.  inden jeg brændte fast

og du kan tro han tjekker grænser hos mor

Ang væske kan jeg fra frederic's børnelæge sige, at de ikke har set et barn inde med væsketab alene - altså pga det 'blot' drikker for lidt...

At det som regl er pga sygdom.

Frederic drikker også ca. 4-500 ml for lidt om dagen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. februar 2011

Ryberg

Mor til Frederic skriver:

Ang væske kan jeg fra frederic's børnelæge sige, at de ikke har set et barn inde med væsketab alene - altså pga det 'blot' drikker for lidt...

At det som regl er pga sygdom.

Frederic drikker også ca. 4-500 ml for lidt om dagen.

okey.. tak for oplysningen, men min DP siger bare at hun gerne vil se et vis antal våde bleer om dagen... altså man bliver helt angst for at give ham for lidt....

men hvor meget tror du ca. han drikker? Han er vel god til at drikke af kop, men han er jo også ældre...

Anmeld

10. februar 2011

Ryberg

Lise skriver:

Jeg har ikke læst tråden, så undskylder på forhånd hvis jeg skriver noget der er nævnt en masse gange allerede

Mht motorikken så skal det jo nok komme. Børn er bare forskellige. NOgle børn kommer aldrig til at kravle, og nogle er næsten 1½ år før de rejser sig og går..

Mht maden... Min lille dreng er nu 11 mdr. Han kløjes i rugbrød, så vi ØVER med bondebrød i weekenderne. Men han er slet ikke vild med det, så vi fylder på med øllebrød. Til morgenmad får han HIPPs havregrød (pulver) til babyer på 6 mdr!!! Det er det han vil æde, så det er det han får. Til aften er det endelig begyndt at gå lidt fremad - han spiser nu kartoffelmos, pasta, ris - med sovs. Kød skal være meget findelt, men så spiser han også det. Men altså, det er indenfor især den seneste måned at det er gået fremad med det. Han får ikke agurkeskiver, æblebåde o.lign, da det ryger galt i halsen, og så kaster han op.... Han får stadig to flasker om dagen, en at sove på OG en om natten..

Han er også et barn der kunne leve af grød og mælk, men vi( og vuggestuen) prøver at udfordre ham hver dag, og så ellers sørge for at han får mad i maven. Og det går stille fremad... MEN vi har gjort med ham nøjagtigt som vi gjorde med hans storebror, men den store åd, og det gør den lille ikke. Fordi de er forskellige børn. Så føl dig ikke som en fiasko...

Det er ikke sjovt at ens barn er langsom (motorisk, madmæssigt, med sprog, whatever) mens man står i det, men jeg prøver bare at tænke på at det er et sjældent syn at børn i folkeskolen får mælk på flaske, går med ble, spiser grød, ikke sover igennem OG så videre  Det skal nok komme...før eller senere..

okey, ja det kan jeg da godt se, tror også jeg har lært igennem tråden at jeg skal slappe lidt mere af, for det kommer nok...

Jeg prøver også at udfordre ham mad mæssigt men tit og ofte ender det ud i, at han bliver så sur at han intet spiser.. og det er også bare rigtig dumt... for så har jeg en rigtig sur dreng, så vil jeg hellere give ham det han vil have.. så han bliver mæt...

Men ja, der er nok ikke mange i folkeskolen der fortsat kun får grød og flaske og går med ble... men igen er det jo svært, når man ingen kender, som har et barn på "samme niveau"...

Anmeld

10. februar 2011

millesofie

KittyGirl skriver:

Jeg er virkelig i 7 syv med hvad jeg skal stille op med min dreng, hvad jeg skal tænke og hvordan jeg skal forholde mig...

Han er 9 måneder gammel (lige blevet), og jeg føler han er bagud motorisk, han kravler ikke endnu (møver kun frem ved at trække i armene), han rejser sig ikke op, kan ikke finde ud af at komme fra liggende til siddende stilling - men kan dog godt finde ud af at sidde selv hvis vi sætter ham!
og sidder han selv, kan han ikke finde ud af at komme ned i liggende stilling igen...
Jeg skal IKKE sammenligne har jeg hørt, og tænker bare "det kommer nok", men det er absolut ikke nemt, når "alles andre" børn i den alder kan ALTING næsten (Kravle, rejse sig osv.)

Han har i øvrigt heller ikke fået tænder endnu men det er jeg ikke så urolig for, det kan jo tage lang tid..

Så er der det med mad... han har fået grød siden han var 4 måneder gammel, og han har aldrig ville have kartoffelmos, grøntsagsmos, ris eller lign.
Jeg har snart forsøgt alt....

Derimod vil han gerne have, grød, grød grød grød og atter grød.. frugt grød, banan der er most, æble grød, jordbær grød ja alle former for frugt grød...

Han drikker heller ikke ordentlig af kop, så min dagpleje har indført 2 ekstra flasker om dagen med MME i, fordi han skal have væske indenbords, og jeg prøvede jo at vænne ham fra den og kæmpede mere med det kop...

Herhjemme lever Lasse af havregrød, Sempers 8 måneders pulver grøde, som jeg moser forskellig frugt i, og glas mos (frugt og middagsretter)... og jeg er så træt af det og føler mig som den største fiasko EVER

Sidst hos dagplejen, fik jeg at vide at hun har indført ekstra møder med pædagogen, fordi han ikke er så god til at sidde med ting i hånden, f.eks. sidde med en frugt bar, agurk osv. og spise af det, han smider det fra sig... og det skal han blive bedre til... hvordan tvinger man et barn der ikke vil det til at gøre det?

Rugbrødshapsere er også no-go, bløde boller kan han godt finde på at nappe 2-3 stykker af med smør og så er det slut...

Det er så svært... og jeg aner ikke hvad jeg skal stille op?!

Er jeg den eneste der gennemgår dette eller har gennemgået det?

jeg forstår dig godt

men som andre siger så tag det roligt.

men hold øje med ham og så lad din dp og pæd hjælpe dig med at holde et vågent øje med ham, indtil videre er der jo intet galt men det er jo godt at du er obs på hans udvikling

du får lige en kæmpe fra en mor der selv satte sin pige op før hun selv kunne

Anmeld

10. februar 2011

Ryberg

Fisenberg skriver:

jeg forstår dig godt

men som andre siger så tag det roligt.

men hold øje med ham og så lad din dp og pæd hjælpe dig med at holde et vågent øje med ham, indtil videre er der jo intet galt men det er jo godt at du er obs på hans udvikling

du får lige en kæmpe fra en mor der selv satte sin pige op før hun selv kunne

Åååårrrhh tusind tak

Jeg tror også jeg har lært i denne tråd at jeg bare skal slappe lidt af, men igen har det bare været dejligt lige at få vendt det her med andre, som også står eller har stået i samme situation, det gør at man slapper lidt mere af

Anmeld

10. februar 2011

KittyGirl skriver:

okey.. tak for oplysningen, men min DP siger bare at hun gerne vil se et vis antal våde bleer om dagen... altså man bliver helt angst for at give ham for lidt....

men hvor meget tror du ca. han drikker? Han er vel god til at drikke af kop, men han er jo også ældre...

Sikke da en dp du har...

Der er ingen norm for hvor mange våde ble'er de skal have om dagen. bare der er noget i dem...

Jo mere han får lov at drikke af kop, des bedre bliver han.

Frederic var bedre til at suge via sugerør end at drikke af kop da han var mindre. 

Men ved hvert måltid fik han tilbudt enten vand eller sødmælk i kop. Ja han tog måske 4-5 slurke - en del røg ved siden af osv. Men de skal lige lære at styre den tynde væske - tungen og læberne. 

Han fik lov at side med maden også med hans egen ske - ja det griser, men hvordan skal han ellers lære at spise med ske eller fingerne? Hvis man hver gang tager ske ud af hånden, eller vasker hans fingre hver evige gang der er kommet grød på.

Ved at en 1 år skal have 7-800 ml om dagen. Inkl alt det væske der er i grød - mad - mos mm. Tager du f.eks yoghurt, så er det som regl 80% væske.

En 2 årig 900-1000 ml. inkl alt væske.

Frederic får ca. 5-600 ml om dagen. 

Der findes de der drikke dunke med en speciel tud til de er mindre og med 2 håndtag.

Vi har alverdens drikkedunke - glas - drikkedunke med sugerør osv herhjemme.

Anmeld

10. februar 2011

Ryberg

Mor til Frederic skriver:

Sikke da en dp du har...

Der er ingen norm for hvor mange våde ble'er de skal have om dagen. bare der er noget i dem...

Jo mere han får lov at drikke af kop, des bedre bliver han.

Frederic var bedre til at suge via sugerør end at drikke af kop da han var mindre. 

Men ved hvert måltid fik han tilbudt enten vand eller sødmælk i kop. Ja han tog måske 4-5 slurke - en del røg ved siden af osv. Men de skal lige lære at styre den tynde væske - tungen og læberne. 

Han fik lov at side med maden også med hans egen ske - ja det griser, men hvordan skal han ellers lære at spise med ske eller fingerne? Hvis man hver gang tager ske ud af hånden, eller vasker hans fingre hver evige gang der er kommet grød på.

Ved at en 1 år skal have 7-800 ml om dagen. Inkl alt det væske der er i grød - mad - mos mm. Tager du f.eks yoghurt, så er det som regl 80% væske.

En 2 årig 900-1000 ml. inkl alt væske.

Frederic får ca. 5-600 ml om dagen. 

Der findes de der drikke dunke med en speciel tud til de er mindre og med 2 håndtag.

Vi har alverdens drikkedunke - glas - drikkedunke med sugerør osv herhjemme.

okey... selvfølgelig skal der være våde bleer, men da hun sagde det med et vis antal tænkte jeg bare, at det måtte hun jo vide bedre end mig...

Lige før jeg skulle prøve det med sugerøret egentlig.. måske det ville være bedre.. jeg vil bare så gerne have det flaske halløj væk... inden han bliver "for gammel"..

han sad med hans tudekop her til morgen, den røg på gulvet flere gange, og blev klasket ned i bordet flere gange... og ellers forstod han ikke hvad den skulle.. men fortsætter da med det, og der er netop to hanke på den

Kan godt se Frederic ikke får alt det væske han skal have, men hvis han ikke har behov for mere, så skal han vel heller ikke have mere end det

Anmeld

10. februar 2011

millesofie

min tinke har også altid været bedre til sugerør end til kop og nu hvor hun vil alting selv (hun er 14mdr) så giver jeg hende tit en tudekop eller sugerør, hun kan drikke af kop nu men det går tit galt og hun skal jo nok lære det

Anmeld

10. februar 2011

KittyGirl skriver:

okey... selvfølgelig skal der være våde bleer, men da hun sagde det med et vis antal tænkte jeg bare, at det måtte hun jo vide bedre end mig...

Lige før jeg skulle prøve det med sugerøret egentlig.. måske det ville være bedre.. jeg vil bare så gerne have det flaske halløj væk... inden han bliver "for gammel"..

han sad med hans tudekop her til morgen, den røg på gulvet flere gange, og blev klasket ned i bordet flere gange... og ellers forstod han ikke hvad den skulle.. men fortsætter da med det, og der er netop to hanke på den

Kan godt se Frederic ikke får alt det væske han skal have, men hvis han ikke har behov for mere, så skal han vel heller ikke have mere end det

altså den dp...

Hun sætter tanker og bekymringer i hovedet på dig. 

Frederic var amme barn og stopped helt med at amme da han var 8½ mdr, derfra drak han kun af kop - sugerør mm. 

Den der tude kop er det en af de gammeldags? For er er vores lidt bredere end en sutteflaske - mere butted former - skruer håndtagene på og den har en blød sutte halløj.

Men vend den gerne rundt, det som vi ser som provokation - gratten med mad - frustrationer ved kast af mad osv. Er jo i deres verden helt nyt. 

Ved ikke hvor mange gange folk - familie kommentered frederic's måde at undersøge maden på, for i deres øjne var det griseri. Men sagde; hvordan skal han vide hvordan en kartofel føltes mellem fingerne - mase en udkogt gulerod osv.? Han skal lige finde ud af; nå... det er sådan det føltes. 

Måske han har opdaget at han kan lave en handling. Se min arm skubber den på gulvet, og den larmer når den rammer gulvet. ret sjovt, det må jeg prøve igen...

tager jeg den og banker den i bordet, siger den også sjovt.

Nope. Nævnte det ved sidste kontrol at han satdig ikke drikker det han skal - hans aff pulver og astma medicn. Men han sagde netop som jeg skrev til dig; vi har ikke indlagt et barn med væskemangel alene. Glem alt om at hvad han drikker - vi piller ikke ved hans medicin eller aff pulver før end han fylder 3 år - nu handler det om at få ham op i vægt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.