Hvad skal jeg stille op med min dreng?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. februar 2011

Alberts/

KittyGirl skriver:

jeg ved godt jeg ikke skal presse ham, det gør jeg absolut heller ikke.. men jeg er SÅ bange for om jeg gør noget forkert!!

Jeg har selv en utrolig stor madlede, (hader mad og er kræsen) og er overvægtig... og jeg ønsker ABSOLUT ikke at min søn ender som jeg... derfor jeg virkelig forsøger at gøre alt det med ham som min mor ikke gjorde med mig! (hvis du forstår)

Hvis så bare han tog et spring med et eller andet... så jeg virkelig kunne se der skete bare NOGET.. så ville jeg slappe af.. men der sker intet... andet end at han er begyndt at sprutte med munden når vi også gør det ...

har du prøvet at lade ham side og selv "lege" og udforske maden mærke maden mellem fingerne?

men prøv at læg tingene forskellige steder på terlerken og bliv ved med at llig tingene der selvom han ikk spiser det, det kan være det pludselig bliver spændene fordi han har set det før(:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. februar 2011

SHERO

Puhh hvor jeg kender følelsen... Elias har også været rigtig svær at "lære" at spise. Og har stadig svært ved at få ham til at spise "rigtig" mad, han vil ikke spise frisk frugt, grøntsager er no go, på gode dage kan han godt spise kartofler, men helst i små stykker. Nu er han eeeendelig begyndt at spise rigtig meget rugbrød, men kun i dagplejen, der kan han godt spise 6-7 kvarte  spiser bare generalt hele tiden i dagplejen, hjemme er det sværre, han har boykotet mig efter jeg stoppede amningen...

Han kravlede først da han var 11 måneder, og begyndte at rejse sig op og gå rundt om ting en uge senere...

Er sikker på det nok skal komme, selvom det er noget så frustrende...

Anmeld

9. februar 2011

Ryberg

B&J skriver:

verdens største krammer til dig...

det med han ikke kan side og kravle osv. kan i ikke snakke med dagpleje eller spen om en ja kan desværre ikke huske hvad de hedder til af hjælpe med af lave øvelser osv med ham??

nu skal jeg også lige fortælle hvor alm din dreng er vores dreng spiste grød fra han var 4 mdr og gør det stadig han er 11 mdr og bliver 1år her den 4 i næste månede... han er dog begyndt af spise alm havergrød men har han kun gjord i en månede (vil gerne fortælle hvordan vi fik vores dreng til det)

vores dagplejemor har først lige fået vores dreng til af spise små stykker rugbrød ikke ret meget men lidt..

da daniel var 9mdr drak han først af glas. og nu gøre det fint. (har i prøvet en tudekop sådan en han skal sutte i stedet for det vælter ud??)

daniel kan dog lig ris og pasta(dog kun de lange rør de tykke) han HADER kartofler og kød men men han elsker pølser

og frugt ELSKER han og yoghurt

STOR krammer til dig også

De siger jo det nok skal komme mht. hans motorik.. nok bare mig der er utålmodig.. KOM NU IGANG LASSE!!!!

Tudekop har jeg prøvet, den slår han helt væk... kop kan han godt drikke af, en lille bette mundfuld af gangen men efter 3-4 mundfulde vil han ikke have mere... det er ikke meget og halvdelen vælter ud til siden....

Han kan godt lide havregrød, dog holder jeg lige pause fra det i en 14 dages tid, da jeg synes han fik MEGET af det..

Lasse bryder sig hverken om ris eller pasta eller kartofler eller kød..

Dog vil han gerne spise risengrød - HVIS der er most banan i  tossede dreng...

Ja frugt og yoghurt står også på programmet herhjemme... yoghurten laver jeg af tykmælk med frugt i

Anmeld

9. februar 2011

Ryberg

MoarHvidovre skriver:

Jeg kan godt forstå dig og man kan ikke lade være med, at samligne. Min veninde fik en pige 3 mdr. efter mig og hun var meget længere fremme motorisk end Lina.

Men børn er heldigvis forskellige og din dreng skal nok også komme efter det og så går det stærkt. Det var så vildt med Lina, at hun kravlede 2 uger og så bare rejste sig op og gik

Ja, ordnet er tålmodighed og jeg ved af erfaring, at det er rigtig svært

det gik da stærkt.. 2 uger... man når slet ikke at opleve kravle fasen

Men ja det er svært at lade være med at sammenligne.. men forsøger virkelig... seriøst.. at lade være.. men NØJ det er svært!!!

Anmeld

9. februar 2011

Ryberg

Alberts/ skriver:

har du prøvet at lade ham side og selv "lege" og udforske maden mærke maden mellem fingerne?

men prøv at læg tingene forskellige steder på terlerken og bliv ved med at llig tingene der selvom han ikk spiser det, det kan være det pludselig bliver spændene fordi han har set det før(:

noget jeg helt klart vil prøve.. tak for det råd!!

Anmeld

9. februar 2011

TbCp

KittyGirl skriver:

det er nok fordi jeg har en veninde.. hendes dreng kravlede da han var 7 måneder, lige nu er han 8½, han har 4 tænder, han spiser rugbrøds hapsere og alt mad de introducerer ham for, han rejser sig op af ting, han er bare så langt fremme..

En anden veninde har en pige som også kravler, rejser sig, spiser alt slags mad osv.

og ved min MG .. der er det det samme..

så er det altså utrolig svært, at sidde med sin lille dreng og tænke "det kommer".....

Prøver virkelig at slå koldt vand i blodet, men idag, da jeg prøvede at give ham kartoffelmos igen, skreg han.. skreg og skreg og skreg .. spyttede det ud... igen og igen og igen...

til sidst gik jeg ud i køkkenet og græd... tænkte bare.. hvorfor vil han ikke spise det?

Nej han SKAL ikke spise det.. men for pokker da....

Vil blot lige kommentere på det med kartoffelmosen... min datter var simpelthen ved at kaste op når hun fik det i munden.

Så foreslog min sp at bruge søde kartofler i stedet, det hjalp lidt på det, og at bage dem i stedet for at koge dem, hvilket også hjalp.

Min datter gad kun købegrød/mos og så mit eget hjemmelavede frugtmos.
Alle andre slags mos ville hun bare ikke have og fik brækreflekser af det!

Anmeld

9. februar 2011

Tulle28

Din søn er jo stadig så lillebitte, så jeg synes bestemt ikke du skal stresse over alt det, han ikke kan. Børn er jo forskellige og udvikler sig i deres eget tempo. Han skal nok lære det hele, og tro mig, det kan gå stærkt - det kan komme fra den ene dag til den anden. Min datter var også ret magelig indtil for ganske nylig og jeg var også DØDbekymret, men ligepludselig kom hun efter det. Nu er hun næsten 10½ mdr. og møver sig rundt (hun kravler ikke), rejser sig op af alt og har taget de første, spæde skridt rundt om vores sofabord. For halvanden måned siden lå hun bare som en anden grøntsag og kiggede på de andre børn i mødregruppen som fes rundt 

Mht. mad, så er det jo også noget med mundmotorik, så måske er han bare ikke klar endnu til rigtig mad? Jeg ville også tage det med ophøjet ro, han skal nok lære at spise før eller siden. Man siger jo faktisk at mælk skal udgøre hovedmåltidet indtil 9 mdrs alderen (eller er det 1 år??), og rigtig mad kun smagsprøver, det glemmer de fleste bare inkl. SP'erne. Så ro på, lad ham spise selv og server grød med god samvittighed. Min datter gad indtil for en uge siden ikke at spise andet grød end købegrød, nu har jeg så den sidste uge lavet ½ købegrød og ½ havregrød om morgenen og det glider ned. Om eftermiddagen får hun øllebrød og det er hun helt tosset med - og det er jo supersundt.

Så ro på og som andre har skrevet så tag lige en snak med din dagplejer, hun skal da støtte dig og din søn i hans udvikling og ikke pege fingre - det er han alt, alt for lille til! Jeg ved ikke om du så morgen TV i morges, men der var familierådgiveren Lola Jensen med, og det omhandlede så en lidt større dreng. Men hendes pointe var at der efterhånden er gået lidt "find 5 fejl" i den med mange børn, i stedet for at fokusere på de positive ting, så bliver der istedet rettet fokus på alt det, de ikke kan, men som ikke nødvendigvis er et tegn på at der er noget i vejen. Børn er jo bare forskellige!

til dig

Anmeld

9. februar 2011

Fam. Madsen

KittyGirl skriver:

jeg har godt nok også fældet mange tårer over det.... det er så svært.. og specielt når man selv har svært ved mad og bare ønsker for alt i verden at han ikke får det sådan!!

Min SSP siger, at ingen små børn er kræsne, for tænk engang på den mor i uha uha landene med sine 7 små børn der spiser det samme hver dag, de har ikke råd til at være kræsne....

Små børn er KRÆSNE.. og jeg vil altså ikke tvinge min dreng til at spise noget han ikke kan lide

det er også rugbrødshapsere med leverpostej jeg plejer at tilbyde ham.... med de skal gerne være væltet 4 gange ud af munden og halvvejs opløst før han overhovedet overvejer at ville tygge på dem bare lidt!

jeg vil ikke holde med i det din ssp siger for marcus han er kræsen og meget kræsen puha vi har haft nogen kampe med aftens maden nogen gange... 

jeg vil heller ikke tvinge min søn til og spise tænk sig hvad det ikke kan gøre

det med rugbrødsmadder gjor marcus faktis også inden han ville spise dem selvom jeg brugt bonderugbrød. men jeg blev ved med og tilbyde ham det og til sidste ville han have det nogen gange sad vi en time ved middags bordet og det er bare langtid men det var det der skulle til så hold ud han skal nok komme efter det med maden

Anmeld

9. februar 2011

Mor til Frederic og Freya

KittyGirl skriver:

Pincet grebet øver vi meget på, det er ikke super endnu og det var også det eneste han ikke bestod ved Boel prøven...

Han vil ikke rigtig stå op af bordet, men har fundet ud af at han gerne vil stå op af sofaen, eller sofa ryggen, så det øver vi på vilden sky, da han synes det er meget sjovt.... er det vejen frem?

Jeg lader ham selv sidde med mad jo, gratte gratte.. men som skrevet, så smider han det på gulvet.. eller taber interessen for det meget hurtigt... en frugt stang f.eks. klemmer han om et par gange, trækker armen ud over bordet og slipper det så det falder på gulvet...

Jeg har ikke kun tilbudt ham kartofler et par dage, har virkelig haft det intensiveret i laaang tid, med skrig og skrål og ballade, hvor jeg også oprettede et indlæg herinde, hvor jeg fik at vide "hvorfor jeg absolut ville have han SKULLE spise kartofler" eller lign. så tænkte jeg, fair nok.. det er jo også rigtig nok.. det er stensikkert konsistensen han ikke bryder sig om!

jeg har ikke ladet ham sidde selv med bondebrød... men det prøver jeg da lige i weekenden!! Så må vi se hvad han finder på at gøre med det!

Tak for dine dejlige refleksions spørgsmål...

og lidt sjovt at han hellere kunne bruge sugerør eller flaske

At øve er godt... Måske din dreng er en der blot skal have ting vist og prøvet 400 gange hvor de andre du kender skal have det øvet/ vist 250 gange.

Ved hvordan det er at sammenligne og blive sammenlignet med. Frederic var den yngtse i mg - den længste og letteste. Han sov stort sort set alle mg møder væk. 

Dertil fik vi alle i familien (er gift med den midterste af 3) alle børn i 2008 - alle drenge (jan - sep - nov). Selv den dag idag bliver de sammelignet, selvom frederic er den midterste.

Vi har så en søn der er lidt sensitiv - haft spiseproblem fra spæd og altid været den letteste. Han er så stik modsat de 2 andre drenge, han er den stille bandit - der fra ganske lille sagtens kunne sidde og lege selv. 

Han havde ikke kræfterne til at hive sig op at stå, jo 1 eller 2 gange. Så blev han ked og frustreret, da hans hoved gerne ville op men kroppen sagde nej.

Han gik også senere end de andre, men ved du hvad? så kunne han så mange andre ting som de ikke kunne.

Frederic var sen til at lære at spise og mange gange måtte vi starte forfra med grød til baby og så arbejde os opad.

Selv rugbrød på ½*½ cm gav opkast - opkastlyde mm. Var ske'en større end de der små avent te ske'er og var der for store klumper i mad, ja så kom det retur.

Det med at kaste ting på gulvet er en fase, da han har opdaget at det faktisk er ham der styrer det.. For både at se din reaktion og for at se hvordan det ser ud når det ligger dernede.

Ang bondebrød; hvis han blot sætter fingerne i smør'et og slikker sine fingre rene - så opgiv ikke og lad ham gøre det. for så viser han trods alt interesse for det. 

Skorper - kiks - smørost mm. 

Hans gummer er hårde nok til at klare grovere mad.

Anmeld

9. februar 2011

Ryberg

Tullen85 skriver:

Puhh hvor jeg kender følelsen... Elias har også været rigtig svær at "lære" at spise. Og har stadig svært ved at få ham til at spise "rigtig" mad, han vil ikke spise frisk frugt, grøntsager er no go, på gode dage kan han godt spise kartofler, men helst i små stykker. Nu er han eeeendelig begyndt at spise rigtig meget rugbrød, men kun i dagplejen, der kan han godt spise 6-7 kvarte  spiser bare generalt hele tiden i dagplejen, hjemme er det sværre, han har boykotet mig efter jeg stoppede amningen...

Han kravlede først da han var 11 måneder, og begyndte at rejse sig op og gå rundt om ting en uge senere...

Er sikker på det nok skal komme, selvom det er noget så frustrende...

Ja man vil så gerne have at de skal kunne.... men igen er det da rart at vide at Lasse ikke er den eneste.... netop den følelse jeg manglede.. at kunne snakke med nogen om det...

for alle siger "det kommer nok".. ja men hvornår? hvordan? gør jeg noget forkert? kan jeg gøre noget bedre?

Lasse har også en enkelt dag i DP spist en kvart rugbrød.. men da hun tilbød ham det igår, blev han STIK tosset på hende.... så fik hun da oplevet hans raseri anfald mht. mad.......

hvis jeg grov moser banan.... så det er stykker.. så sutter han det mosede banan af.. og spytter banan stykket ud igen.... ligesom en hund der slikker leverpostejen af hundemaden......

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.