Jeg synes, at det er en svær situation, men jeg har alligevel en klar tanke om den.
Jeg er af den holdning, at selvom det er et barn, der er skabt af to mennesker, så er det den fødende, der skal tages det overordnede hensyn til.
Det er den fødende, der skal igennem en svær opgave og hende, der skal vise sig fra sider, der kan være knap så kønne (både fysisk og psykisk).
Samtidigt er det hende, der har brug for mest mulig opbakning og hvis det betyder, at det "kræver" en veninde/mor/fætter/tandlæge med på støtteholdet sammen med far, så skal det da ske. Selvfølgelig!
Du og din kærste kan evt. lave en aftale med din veninde om, at hun holder sig mest muligt i baggrunden indtil hun bliver bedt om andet. (Det gjorde vi med min mor - og faktisk syntes min kæreste, at det var rart, at han kunne tage en tiltrængt lur og hun kunne tage lidt over.)
Men egentlig synes jeg, at du skal mærke efter i din mave. Hvad føles rigtigt? For det handler jo ikke så meget om principper og om, hvem der får sin vilje. Det handler jo mest om tryghed for den fødende - i min verden altså.
Anmeld