Darwins syndrom.. Er det så forfærdeligt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. oktober 2010

tinasmor

Jeg ved ikke hvad jeg selv ville vælge (have barnet eller abort) Men jeg synes ikke det er fair at sige: Tænk på Peter og Morten. Jeg har læst om mange som arbejder med Mongoler (håber det er ok, stadigvæk at bruge det ord- vil ikke støde nogen) og de siger, at det altså ikke er alle som er som Peter og Morten. Ikke alle er de glade personer de oftes fremstilles som, nogle kan være meget voldelige og kræver utrolig meget pleje.

Som sagt vil jeg ikke udelukke, at jeg ville vælge at beholde barnet, på den anden side kan jeg heller ikke udelukke, at jeg ville få en abort.

Jeg ønsker ikke at gøre mig dommere overfor hvad andre gør i samme situation (som du jo heller ikke gør) men ligefrem at sammenligne det med et par som man kun kender, klippet sammen, gennem tv, det er ikke fair. Jeg får ud fra, at et barn med Downs er lige så forskellige som alm. børn.

"almindelige" børn kan jo være sunde og raske ved fødslen, men senere kan det jo vise sig at de kan have store pyskiske lidelser, slemt DAMP eller lign. Så man kan jo aldrig garedere sig i mod sygdomme. Og jeg er sikker på, at alle dem som har et barn med Downs altid vil tænke, at det var den bedste beslutning at beholde det barn. Man elsker det jo lige så højt som alle ens andre børn (hvis man har flere)

Men jeg kan godt forstå dem som vælger en abort og jeg kan samtdig også forstå dem som har et barn med Downs kan blive såret over at læse, at så mange måske ville vælge en abort. Men igen, er det jo det enkeltes pars egen beslutning.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. oktober 2010

tinasmor

Mumto3 skriver:

Vi har valgt den fra alle 3 gange.

Jeg kan overhovedet ikke bruge en risiko-vurdering til noget som helst!!! INTET!!!

Jeg er da fuldstændig ligeglad med om chance for et barn med downs er 1:2 eller 1:564783 , fuldstændig ligeglad, men jeg ikke ikke ligeglad med OM jeg får et barn med downs eller det. Dét betyder noget for os!

De to første børn fik vi ingen undersøgelser (heller ikke MD) fordi vi ønskede vores børn uanset hvordan de så end var skabt rent fysisk! Det var vores børn og de er gode nok som de er, også selvom der skulle være en 'kromosomfejl' på dem. Vi ville elske dem uanset hvad, og synes ikke vi kunne nægte vores egne børn et liv!!! Da vi ventede vores 3. barn, var vi enige om at det villle være så stor en belatning for de to små børn vi allerede havde, hvis vi fik et stærkt handicappet barn og derfor valgte vi at få taget en fostervandsprøve som med 100% sikkerhed kan sige om der er downs eller ej. (og hvis den havde været positiv, så havde vi på forhånd taget beslutningen at vi af hensyn til de to små, blev nød det nye barn nød til at lade livet, af hensyn til sine store søskende. Den højeste pris man kan betale, men vi vurderede det som nødvendigt)

Skulle jeg blive gravid med et 4. barn ville vi gøre det sammen igen. Droppe NF-scanningen, for vi er stadig ligeglade med sandsynligheder, men vi vil  gerne vide hvad vi helt sikker venter os/ikke venter os.

Ja, det er dyrer for samfundet,  men tilgengæld føder jeg hjemme og det er bare SÅ meget billigere end en hospitaltsfødsel, så jeg er stadig billigere for samfundet end en almindelig gennemsnitsgravid. Så jeg tager ikke nogen resourcer fra nogen, ved at vælge den sikre løsning.

Kan man få taget en biopsi uden videre? Blot nysgerrig. Jeg troede kun at man kunne få det taget hvis lægerne var i tvivl om der var noget galt med barnet?

Anmeld

2. oktober 2010

tinasmor

lauras*mor* skriver:

vi valgte begge scanninger af den grund at vi ville vide hvad risikoen for et handicappet barn var, for skulle barnet ha fx ha downs så havde vi valgt barnet fra... jeg håber aldrig jeg kommer til at stå i den situation, meal n for min egen, min mands og vores datters skyld ville jeg vælge det fra.. Jeg vil ikke kunne tage vare på barnet, ville føle jeg var nødt til at svigte det handicappede barn og min mand, og kan kun gisne om hvordan det så kunne ende.. Jeg ville føle jeg fødte et barn ind i en institution og  det vil jeg ikke byde nogen hvis jeg kan blive fri.. Og føler jeg  ikke at min mand og jeg er i stand til at tage vare på barnet så er det ikke fair for nogen at vi beholder det.. hatten f for dem der gør det - jeg kan bare ikke.. 

nu kan jeg ikke lige huske hvad du hed, men den med at tage en fostervandsprøve for at vide 100% sikkert om der skulle være noget synes jeg er en skide god idé faktisk.. for som flere har sagt så kan man, selv med et risiko tal på 1:mange tusinde for et handicappet barn..

Derfor ville jeg til enhver tid vælge scanninger og undersøgelser fremfor at risikere at få et barn der er født ind i institutionslivet da  vi ikke selv ville kunne tage vare på barnet..for selvom mange sikkert har det fint i en instituion eller er handicappet i hjemmet, så ville jeg ikke selv kunne gøre det.. ingen tvivl om at man ville elske barnet alligevel, men ja... you get my point..

knus

Du skriver, at det er en fantastisk ide, at få taget en fostervandsprøve. Jeg er enig i, at hvis man får et tal hvor der er højere sandsynlighed for Down og man ønsker en abort pga dette, så kan det være en god ide. Ellers synes jeg, at man skal tænke på, at der er en risiko for en ufrivillig abort ved disse prøver. Dvs man man risikerer at miste et sundt og rask barn ved fostervandsprøver.

Jeg ville aldig selv få taget sådan en prøve hvis f.eks nf viste at alt så normalt ud. Selvfølgelig kan man ikke være 100 procent sikker, men det kan man jo aldrig med noget i livet.

Anmeld

2. oktober 2010

Mumto3

tinasmor skriver:

Kan man få taget en biopsi uden videre? Blot nysgerrig. Jeg troede kun at man kunne få det taget hvis lægerne var i tvivl om der var noget galt med barnet?

Ja, det må man gerne. Jeg har bare sagt at jeg ikke ønskede nakkefoldscanninge for (som skrevet her) er jeg fuldstændig ligeglad med nogel risiko tal. Jeg kan slet slet ikke se hvad jeg skal bruge dem til. Tænk hvis man får et handicappet barn og så kan sige. Men sandsynligheden var kun 1:68.473 Øh....nå....og hvad så? Min veninde der vandt 1mill i lotto var da også ligeglad med at sandsynlighedn er ret lille for det, men hun var bestemt ikke ligeglad med at der gik 1.mill kr ind på hendes lønkonto.

Man kan få lavet moderkagebiopsien tidligere end fostervandsprøven, men forstervandsprøven er lidt mere sikker. så den bad vi om, og var selvfølgelig indstillet på at vente på at man kan lave den type biosi. Jeg kan ikke helt huske hvad uge jeg var i, men det var vist omkring 16-18 stykker.

Jeg gik og var lykkelig gravid helt hen til undersøgelsen, hvor jeg tænker at hvis jeg i uge 12 havde fået en NF og fået nogle dårlige tal, så havde jeg været helt ødelagt i 6 uger indtil vi kunne få besked om der vitterlig var noget galt eller ej. så det var klart den allerbedste løsning for mig/os.

Det har altid været vigtigt for mig at mine graviditeter var fyldt med glæde og at jeg var i 'lykkelige omstændigheder' og at min graviditeter ikke skulle fyldes med uro og bekryringer, og for mig vil en NF og MD scanningen ikke være andet et kilde til bekrymring. For helt ærligt hvad kan jeg bruge det itl at få at vide at mit barn fejler noget? Min mand er født med 3 tommelfingere (2 på den ene hånd) og det har jeg bare SLET IKKE behov for at få at vide FØR jeg føder!!! Jeg vil da bare gå og nyde min graviditet, og ikke gå og bekrymre mig om hvordan et barn med 3 tommelfingere nu ser ud, hvad der skal ske med barnet, kan den blive fjernet, bliver han/hun drillet i skolen osv. Nej, tak!

Men jeg ved at jeg er meget unormal og de fleste ELSKER af får deres børn scannet og jo mere jo bedre og jo mere de kan få at vide om barnet inden det bliver født jo bedre har de det med det, og de vil gerne forbederede sig, hvis der nu er noget glat med barnet. Jeg kan bare ikke forberede mig på noget ukonkret, jeg kan derimod forhold mig til et barn jeg holder i mine arme, og så kan jeg tage stilling til det derfra. Men sådan er vi så forskellige!!! Det er mig der er mærkelig jeg ved det godt!!!!

Anmeld

2. oktober 2010

Meliora

Søddepødde skriver:

Efter at have læst et indlæg om risikotal ved nakkefoldsundersøgelsen har jeg et spørgsmål.

Hvorfor vælger du/fravælger denne undersøgelse?

Ville du vælge barnet selvom det højst sandsynligt er mongol, eller vil du bare gerne være forberedt hvis det er?

Mine tanker er lidt at denne undersøgelse er lidt den store undersøgelse for om barnet er ok. Som om at det ville være det værste hvis barnet var mongol. Jeg synes jo der er så utallige mange andre lidelser der er meget værre end dette.

Hvis jeg bliver gravid vil jeg fx fravælge undersøgelsen, da jeg slet ikke vil komme i den situation at skulle vælge.

Jeg ved da godt at man selvfølgelig ikke ønsker barnet skal fejle noget, men er dette det værste der kunne ske? Tænk på Morten og Peter.

Så vil gerne høre lidt tanker om dette...

Knus

jeg tror du mener Downs syndrom

Anmeld

2. oktober 2010

tinasmor

Mumto3 skriver:

Ja, det må man gerne. Jeg har bare sagt at jeg ikke ønskede nakkefoldscanninge for (som skrevet her) er jeg fuldstændig ligeglad med nogel risiko tal. Jeg kan slet slet ikke se hvad jeg skal bruge dem til. Tænk hvis man får et handicappet barn og så kan sige. Men sandsynligheden var kun 1:68.473 Øh....nå....og hvad så? Min veninde der vandt 1mill i lotto var da også ligeglad med at sandsynlighedn er ret lille for det, men hun var bestemt ikke ligeglad med at der gik 1.mill kr ind på hendes lønkonto.

Man kan få lavet moderkagebiopsien tidligere end fostervandsprøven, men forstervandsprøven er lidt mere sikker. så den bad vi om, og var selvfølgelig indstillet på at vente på at man kan lave den type biosi. Jeg kan ikke helt huske hvad uge jeg var i, men det var vist omkring 16-18 stykker.

Jeg gik og var lykkelig gravid helt hen til undersøgelsen, hvor jeg tænker at hvis jeg i uge 12 havde fået en NF og fået nogle dårlige tal, så havde jeg været helt ødelagt i 6 uger indtil vi kunne få besked om der vitterlig var noget galt eller ej. så det var klart den allerbedste løsning for mig/os.

Det har altid været vigtigt for mig at mine graviditeter var fyldt med glæde og at jeg var i 'lykkelige omstændigheder' og at min graviditeter ikke skulle fyldes med uro og bekryringer, og for mig vil en NF og MD scanningen ikke være andet et kilde til bekrymring. For helt ærligt hvad kan jeg bruge det itl at få at vide at mit barn fejler noget? Min mand er født med 3 tommelfingere (2 på den ene hånd) og det har jeg bare SLET IKKE behov for at få at vide FØR jeg føder!!! Jeg vil da bare gå og nyde min graviditet, og ikke gå og bekrymre mig om hvordan et barn med 3 tommelfingere nu ser ud, hvad der skal ske med barnet, kan den blive fjernet, bliver han/hun drillet i skolen osv. Nej, tak!

Men jeg ved at jeg er meget unormal og de fleste ELSKER af får deres børn scannet og jo mere jo bedre og jo mere de kan få at vide om barnet inden det bliver født jo bedre har de det med det, og de vil gerne forbederede sig, hvis der nu er noget glat med barnet. Jeg kan bare ikke forberede mig på noget ukonkret, jeg kan derimod forhold mig til et barn jeg holder i mine arme, og så kan jeg tage stilling til det derfra. Men sådan er vi så forskellige!!! Det er mig der er mærkelig jeg ved det godt!!!!

Ja vi er alle forskellige og heldigvis for det, ellers ville det jo være kedeligt

Min situtation ser anderledes ud. Vi har svært ved at blive gravide, og jeg ville aldrig turde få taget en biopsi pga risikoen ved det. Men tilgengæld ville jeg gerne have taget en scanning fordi jeg kender en hvor de ved MD scanningen kunne se, at der var en fejl ved baby som krævede stor lægehjælp ved fødslen. De var derfor et helt hold læger klar og det gjorde at den lille baby fik den hjælpe den havde brug for.

Du har ret i, at man aldrig kan være 100 procent sikker på noget. Men er der trods alt meget stor forskel på om de vurdere 1 ud af 3 eller 1 ud af 7856. Som en anden også skriver, så kan man jo få at vide at man får et barn uden kromosonfejl og så sker der en fødselsfejl hvor den får for lidt ilt til hjernen eller lign. så lige meget hvad man gør (scanninger, biobsi eller lign) er man desværre aldrig garanteret at man får et sundt og rask barn, men heldigvis er det jo de fleste der oplever den luksus at få et barn som er sundt og rask.

Men tak for svar og som sagt, at der jo også bare det vigtigste, at man gør som man som par finder best. og hvis I har det bedst med at vide 100 procent at fosteret i din mave er som det skal være og at du derfor ikke får stress over det, så er det jo sådan det skal være.

Anmeld

2. oktober 2010

Dansker i England

Jeg blev scannet, da jeg var 14 uger henne - for at tjekke antal børn og terminsdato, men jeg havde udtrykkeligt frabedt at få at vide om barnet fejlede noget. Hvis jeg skulle blive gravid igen, vil jeg heller ikke vide noget om evt sygdomme, da jeg aldrig ville vælge et barn fra, men i stedet bare have x antal måneder med ekstra uro i kroppen.

Anmeld

2. oktober 2010

Pena

FruRafn skriver:

jeg tror du mener Downs syndrom

Det er rettet tidligere i tråden.

Anmeld

2. oktober 2010

Shibby

Har skulle vælge NF 2 gange i mit liv,-og jeg takkede ja. Vil ikke have et mongolbarn. Længere er historien ikke. Vi prøver pt at blive gravide,og hvis det lykkedes så takker jeg ja til en NF igen

Anmeld

2. oktober 2010

Kløver

Søddepødde skriver:

Efter at have læst et indlæg om risikotal ved nakkefoldsundersøgelsen har jeg et spørgsmål.

Hvorfor vælger du/fravælger denne undersøgelse?

Ville du vælge barnet selvom det højst sandsynligt er mongol, eller vil du bare gerne være forberedt hvis det er?

Mine tanker er lidt at denne undersøgelse er lidt den store undersøgelse for om barnet er ok. Som om at det ville være det værste hvis barnet var mongol. Jeg synes jo der er så utallige mange andre lidelser der er meget værre end dette.

Hvis jeg bliver gravid vil jeg fx fravælge undersøgelsen, da jeg slet ikke vil komme i den situation at skulle vælge.

Jeg ved da godt at man selvfølgelig ikke ønsker barnet skal fejle noget, men er dette det værste der kunne ske? Tænk på Morten og Peter.

Så vil gerne høre lidt tanker om dette...

Knus

jeg fik lavet nakkefoldsscanning, og ja hvis risikoen var meget stor og de efterfølgende undersøgelser også pegede i den retning, ville jeg vælge barnet fra. Jeg står i den situatin jeg selv har været hårdt ramt af sygdom, og derfor bla er i udredning for pension, så et barn er en stor opgave, men et sygt barn ville være en endnu større opgave. men ville kun vælge fra hvis der var meget stor risiko. Skulle min MD vise noget nu her om en 2 uger, ville jeg ikke vælge den lille fra. men var til 3d scanning i uge 16+1 og der var alt fint, og hun sagde der ingen grund var til bekymrng, så håber selvfølgelig på det bedste

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.