Darwins syndrom.. Er det så forfærdeligt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. oktober 2010

Carina1977

Rosa skriver:

Jeg ville helt klart vælge et barn med kromosomfejl fra. Af alle de grunde jeg overhovedet kan komme i tanke om. Jeg vil gerne have normale børn, som kan trives og udvikle sig helt normalt. Som Caroline86 skriver så er livet barsk nok i forvejen, der findes sygdomme, ulykker m.m. så jeg vil helst føde børn med de bedste forudsærninger for et givtigt liv. 

Jeg har svært ved at forstå at andre vælger at få et barn med Downs - det virker for mig at se som om folk vælger at fokusere på hvad DE SELV har brug for (f.eks. at undgå abort, undgå at "miste" fosteret/starte forfra) og ikke hvad barnet er bestemt til at gå igennem af frygtelige følgesygdomme m.m. allerede inden det er født.  Der ville jeg af respekt for barnet vælge at afslutte dets liv inden det var begyndt i stedet for at føde det ind i en hård tilværelse hvor det ville leve som en økonomisk belastning for samfundet og en emotionel belastning for forældre og søskende.

Men igen - det fremgår tydeligt af debatten at der er mange der har nøjagtig ligeså svært ved at forstå mit synspunkt...

Mvh

Rosa

Hvis jeg valgte hvad jeg selv havde brug for, så valgte jeg nok ikke at beholde et barn med downs......det kræver immervæk en masse overskud, at tage sig af et handicappet barn....det ville sørme da aldrig være et egoistisk valg fra min side.

Som sagt er jeg opvokset med handicappede omkring mig....handicappede i alle afskygninger, derfor ville jeg have svært ved at afslutte en sådan graviditet. Og det handler ikke om at jeg er egoistisk eller at det ville være irriterende at skulle starte forfra med at blive gravid. Klart hvis man kunne vælge, ville de fleste af os nok foretrække et fuldstændigt normalt barn. men nogen af os vælger så også at hvis vi står i situationen, at så kan vi sagtens tage os af barnet ligegyldigt hvilket handicap det har.

Synes ikke man er en egoist fordi man ikke fravælger et barn med downs, nok nærmere tværtimod. Nu står jeg så ikke i en sådan situation, og håber da heller ikke jeg kommer til det....men sådan nogle kommentarer du kommer med, ville nok ikke gøre situationen bedre for en, der måske stod med valget lige nu.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. oktober 2010

Carina1977

Glemte lige en ting mere. Blev måske bare lidt provokeret af dit svar, fordi jeg har en handicappet søster. Jeg blev provokeret over at du mener at de er en belastning for samfundet, både hvad angår økonomi og andre mennesker. Selvfølgelig koster de samfundet penge, og selvfølgelig kan det ikke undgås at andre søskende og forældrene kan mærke, at her er der altså et barn der er anderledes og kræver mere. Jeg koster også samfundet penge, og måske er jeg også lidt af en belastning........spørgsmålet er så også, hvad er et værdigt liv?

Min søster har ikke downs syndrom, men på mange punkter er hun faktisk lige så handicappet og nogen gange mere handicappet end en med downs. Hun har så trods alt et sprog (dog kan hun ikke tale rent)og kan kommunikere med os, men hun er som en 3-årig på mange punkter. Min søster har krævet rigtig meget af min mor, og det kan da ikke undgås at jeg har kunnet mærke det. Men jeg har altid elsket min søster, og har sat en ære i at hjælpe hende. Jeg tror også at børn lærer rigtig meget af at have en anderledes søster/bror. De lærer at respektere andre mennesker og de forskelligheder vi trods alt har. de lærer at det er i orden at være anderledes og at de også er mennesker. Forældre til handicappede børn, de er sgi seje. Min mor har altid sagt at det var dobbeltarbejde med min søster, men at det var det værd.

Sorry, men jeg har det bare så svært med når folk sætter spørgsmålstegn ved folks valg. Da jeg var mindre forstod folk ikke, hvorfor min mor ikke bare havde anbragt min søster på en institution, for det var jo synd for os andre....men helt ærligt, det var jo ikke synd for os....hun har altid været en gave, og altid har jeg elsket hende og hun betyder noget specielt for mig.

Jeg vil ikke lyde vred eller noget, for det er jeg ikke. Har det bare svært med, når folk ikke forstår at uanset hvad man vælger, er det svært. det er ikke noget man vælger for sin egen skyld, hvis du forstår?

Anmeld

5. oktober 2010

mortilflere

Rosa skriver:

Jeg ville helt klart vælge et barn med kromosomfejl fra. Af alle de grunde jeg overhovedet kan komme i tanke om. Jeg vil gerne have normale børn, som kan trives og udvikle sig helt normalt. Som Caroline86 skriver så er livet barsk nok i forvejen, der findes sygdomme, ulykker m.m. så jeg vil helst føde børn med de bedste forudsærninger for et givtigt liv. 

Jeg har svært ved at forstå at andre vælger at få et barn med Downs - det virker for mig at se som om folk vælger at fokusere på hvad DE SELV har brug for (f.eks. at undgå abort, undgå at "miste" fosteret/starte forfra) og ikke hvad barnet er bestemt til at gå igennem af frygtelige følgesygdomme m.m. allerede inden det er født.  Der ville jeg af respekt for barnet vælge at afslutte dets liv inden det var begyndt i stedet for at føde det ind i en hård tilværelse hvor det ville leve som en økonomisk belastning for samfundet og en emotionel belastning for forældre og søskende.

Men igen - det fremgår tydeligt af debatten at der er mange der har nøjagtig ligeså svært ved at forstå mit synspunkt...

Mvh

Rosa

Ikke alle kromoson  fejl gør en et penge problem for  kommunen mange med lette kromoson fejl lever et normalt liv

Jeg er en stor belastning for samfundet jeg er på pension og mor til et handicappet barn.........

Albertes handicap havde de ikke fundet på nogen prøver hvis jeg havde mødt op til dem og min ulykke var jeg uden skyld i ..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.