Jeg har hørt om en, der fik at vide at hun ventede et barn med kromosomfejl. Hun valgte at gennemføre graviditeten alligevel. Da barnet blev født, viste det sig at det var et sundt og velskabt barn...der var ingen kromosomfejl alligevel.
Jeg kan så undre mig over, hvordan de kan tage sådan fejl? Det er jo en kæmpe fejl at lave
Der må jo være sket en forbytning af nogle prøver. Heldigvis hører det her jo til sjældenhederne. Det sker jo ikke så tit, at der sker fejl.
Ang. de forskellige grader af mongolisme. Jeg har set/mødt mange mongoler/downs igennem min opvækst, og ja der findes utrolig store grader af det. Nogen har en meget mild form og klarer sig med kun ganske lidt hjælp i hverdagen, andre kan ikke gå, kommer aldrig til at få noget sprog, nogen har alvorlige hjertefejl, nogen er meget agressive. På en moderkageprøve kan man jo bare aldrig se, hvilken grad af down syndrom de har, hvilket jo selvfølgelig klart, gør beslutningen sværre for kommende forældre. Hvis nu man kunne få at vide at det kun var et mildt handicap deres barn ville få, så tror jeg da også at flere valgte at beholde barnet.
Men jeg respekterer helt klart de der fravælger et barn med kromosomfejl....jeg har set mange ting, og mange forskellige grader af det. Og det kræver altså lige det ekstra at tage sig af et meget handicappet barn, og ikke alle magter dette. Og det har ikke noget at gøre med at man vil elske det barn mindre, men handler udelukkende om, hvad man selv kan holde til, evt. andre børn og ens situation i det hele taget. Jeg respekterer begge beslutninger....jeg synes det er godt valget er der.
Nu er det så ikke alle handicaps der kan ses ved en moderkageprøve.....min søsters handicap ville f.eks. aldrig være blevet afsløret ved en sådan prøve. Så der er jo ingen garantier, men så må man tage den derfra 
Anmeld